2013-03-18, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NuffeVonVettet
om man får diagnosen ADD, är det något yrke som därmed blir omöjliga att få? tex polis, militär, bus/tåg chafför, båtkapten?

Det tvivlar jag på, eller, möjligtvis militär om ens dilemman är EXTREMA.
jag vet folk som jobbar med läkare som har ahdh och Aspergers syndrom till och med.

Det gäller bara att vara målmedveten, så löser sig allt.
Citera
2013-03-18, 19:04
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagstang90
jag vet folk som jobbar med läkare som har ahdh och Aspergers syndrom till och med.
Asperger kan ställa till det för tågförare.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1209081-blev-av-med-jobbet-som-lokforare-efter-diagnos
Citera
2013-03-19, 14:52
Medlem
Adonis avatar
Jag känner inte att jag behöver skapa en ny tråd för det här, men jag vill veta vad ni tror, om jag har ADD eller inte och vad jag ska göra åt saken.

Hela livet har jag haft svårt att koncentrera mig i skolan. På varenda utvecklingssamtal har jag fått höra att jag är duktig och intelligent, men att jag inte kan koncentrera mig på lektionerna. Mina betyg har varit helt okej, men jag skulle kunnat få mycket bättre om jag lyckades göra något på lektionerna istället för att dagdrömma, snacka, pilla med allt osv. Saker jag tycker är intressant kan jag hålla på med i timmar (hyperfokusering). Det gäller datorspel eller om jag hittar ett ämne som jag vill veta mer om, då kan jag sitta flera timmar och spela eller läsa, och då är jag nästan okontaktbar. Däremot är jag väldigt lättdistraherad om jag gör något tråkigt.

Jag blir lätt rastlös. Jag måste alltid göra något för att inte få "panik". Jag trummar med händer och fötter, pillar på olika saker och har svårt att vara stilla. Jag har också haft lite ticks när jag var yngre, men det har gått över nu.

Jag ogillar närhet som kramar eller sitta vid ett trångt bord. Kramar kan dock vara väldigt mysigt om jag får en kram av någon jag vill få en kram av (=intressant flicka). Gillar verkligen inte att sitta bredvid folk på tåget och får nästan panik av för mycket folk (i till exempel en publik).

Har haft en del problem med att somna, hjärnan har en tendens att gå på högvarv när jag ska sova.

Jag är ganska glömsk av mig, men viktiga saker brukar jag ha koll på (mobil, plånbok, nycklar osv.). Däremot glömmer jag bort möten, uppgifter, läxor, osv.

När jag var liten (i början av skolan) så kunde jag få riktiga raseriutbrott ibland. Det gick dock över efter ett par år och idag är jag väldigt lugn. Jag vet också att lärarna var lite bekymrade över mitt sätt att vara med vänner. Om jag ville klättra i träd men alla vänner ville leka kull så sket jag i de och gick och klättrade träd istället. Jag gjorde vad jag ville och andras åsikter var inte så viktiga. Men vänner hade jag i alla fall, så det var inget problem.

Jag skjuter upp allt och har alltid gjort. Har krafsat ihop många skolarbeten 01:00 på natten dagen innan det ska vara klart. Har väldigt svårt att börja med skolarbeten, och brukar sluta halvvägs för en liten paus som gärna blir flera dagar (för att sedan återigen sitta 01:00 och jobba).

Jag är inte hyperaktiv, men jag kan ibland varva upp som satan och ha lust att springa ett par mil.
Motoriken är inte dålig heller, jag spelar trummor, gitarr och piano och är väldigt praktisk av mig.
Jag har inte heller haft problem med depressioner eller så, jag är för det mesta glad och självsäker.

Jag har gärna någon form av hobby, men den byts lätt ut mot något annat. En period är det datorspel, en annan är det fiske, och det byts ut mot radiostyrda bilar osv. Det ända som jag har haft kvar är cykling som jag har älskat ända sedan jag lärde mig cykla ungefär.

Jag har alltid fått höra att jag är lat, omotiverad, att jag inte lyssnar och att jag inte är lika mogen som jämnåriga. Det är ju inte så kul att höra att man är lat och omogen, det skulle vara mycket skönare att bara säga att det är ADD, då skulle både jag och andra förstå mig bättre i mitt sätt att beté mig.

Hur ska jag gå till väga för att få veta om jag har ADD? Jag ringde till vårdcentralen för ett tag sedan, men det gav inte så mycket. Kanske borde jag åka dit och få en tid hos en läkare (eller vad det nu är man ska ha)?

Fråga gärna om det är något
Citera
2013-03-19, 17:36
Medlem
Min läkare på vårdcentralen skickade för två veckor sedan en remiss om neuropsykiatrisk utredning (främst på grund av misstankar om ADD) till öppenpsyk (eller vilka det nu är som tar hand om det här). Hur lång tid tar det på ett ungefär innan man får ett beslut hemskickat om man beviljas utredning eller inte?
Citera
2013-03-22, 13:17
Medlem
Argh123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murkelpurkel
nu förstår jag inte dig.
För att få Concerta utskrivet som medecin så måste man lämna ett negativt urinprov för att de ska se att dels man inte tänker missbruka medecinen och dels som de säger att det kan vara farligt att blanda olika preparat.
Mitt urinprov var positivt på bensodiazepiner och jag fick därmed inte concertan utskriven förens jag lämnat ett negativt prov.

Concerta är centralstimulerande, som amfetamin, alltså raka motsatsen till benso.
Du blir pigg, mer konsentrerad, glad, bättre självkänsla och höjer pulsen medans benso sänker pulsen.

Har aldrig behövt pissa, men det kanske fanns själ att misstänka dig. Iaf jag har fått conserta flera ggr, dock lägsta dosen.
Citera
2013-03-22, 15:18
Moderator
Arne.Ankas avatar
Metamina, vad finns det för bra att veta om den medicinen? hur påverkar den bilkörning och hantering av tunga maskiner?
Citera
2013-03-23, 03:52
Medlem
maitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Metamina, vad finns det för bra att veta om den medicinen? hur påverkar den bilkörning och hantering av tunga maskiner?

Den är bättre än ritalin eller concerta. Den påverkar bilkörning och hantering av tunga maskiner mycket positivt. Nackdelen är att ingen depotversion finns utan man måste ta tabletterna 3 - 4 ggr dagligen om man vill ha konstant effekt
Citera
2013-03-23, 04:38
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maito
Den påverkar bilkörning och hantering av tunga maskiner mycket positivt.
Riktigt så enkelt är det inte, alla påverkas olika av medicinen och är hur ofta det är mer eller mindre kraftiga biverkningar jag vill veta.
Citat:
Nackdelen är att ingen depotversion finns utan man måste ta tabletterna 3 - 4 ggr dagligen om man vill ha konstant effekt
Vyvanse innehåller lisdexamfetamin och den har mer långtidsverkande effekt, obekräftade uppgifter säger att den ska ligga på samma nivå som concerta när det gäller utskrivning.
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-03-23 kl. 04:41.
Citera
2013-03-27, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adoni
Jag känner inte att jag behöver skapa en ny tråd för det här, men jag vill veta vad ni tror, om jag har ADD eller inte och vad jag ska göra åt saken.

Hela livet har jag haft svårt att koncentrera mig i skolan. På varenda utvecklingssamtal har jag fått höra att jag är duktig och intelligent, men att jag inte kan koncentrera mig på lektionerna. Mina betyg har varit helt okej, men jag skulle kunnat få mycket bättre om jag lyckades göra något på lektionerna istället för att dagdrömma, snacka, pilla med allt osv. Saker jag tycker är intressant kan jag hålla på med i timmar (hyperfokusering). Det gäller datorspel eller om jag hittar ett ämne som jag vill veta mer om, då kan jag sitta flera timmar och spela eller läsa, och då är jag nästan okontaktbar. Däremot är jag väldigt lättdistraherad om jag gör något tråkigt.

Jag blir lätt rastlös. Jag måste alltid göra något för att inte få "panik". Jag trummar med händer och fötter, pillar på olika saker och har svårt att vara stilla. Jag har också haft lite ticks när jag var yngre, men det har gått över nu.

Jag ogillar närhet som kramar eller sitta vid ett trångt bord. Kramar kan dock vara väldigt mysigt om jag får en kram av någon jag vill få en kram av (=intressant flicka). Gillar verkligen inte att sitta bredvid folk på tåget och får nästan panik av för mycket folk (i till exempel en publik).

Har haft en del problem med att somna, hjärnan har en tendens att gå på högvarv när jag ska sova.

Jag är ganska glömsk av mig, men viktiga saker brukar jag ha koll på (mobil, plånbok, nycklar osv.). Däremot glömmer jag bort möten, uppgifter, läxor, osv.

När jag var liten (i början av skolan) så kunde jag få riktiga raseriutbrott ibland. Det gick dock över efter ett par år och idag är jag väldigt lugn. Jag vet också att lärarna var lite bekymrade över mitt sätt att vara med vänner. Om jag ville klättra i träd men alla vänner ville leka kull så sket jag i de och gick och klättrade träd istället. Jag gjorde vad jag ville och andras åsikter var inte så viktiga. Men vänner hade jag i alla fall, så det var inget problem.

Jag skjuter upp allt och har alltid gjort. Har krafsat ihop många skolarbeten 01:00 på natten dagen innan det ska vara klart. Har väldigt svårt att börja med skolarbeten, och brukar sluta halvvägs för en liten paus som gärna blir flera dagar (för att sedan återigen sitta 01:00 och jobba).

Jag är inte hyperaktiv, men jag kan ibland varva upp som satan och ha lust att springa ett par mil.
Motoriken är inte dålig heller, jag spelar trummor, gitarr och piano och är väldigt praktisk av mig.
Jag har inte heller haft problem med depressioner eller så, jag är för det mesta glad och självsäker.

Jag har gärna någon form av hobby, men den byts lätt ut mot något annat. En period är det datorspel, en annan är det fiske, och det byts ut mot radiostyrda bilar osv. Det ända som jag har haft kvar är cykling som jag har älskat ända sedan jag lärde mig cykla ungefär.

Jag har alltid fått höra att jag är lat, omotiverad, att jag inte lyssnar och att jag inte är lika mogen som jämnåriga. Det är ju inte så kul att höra att man är lat och omogen, det skulle vara mycket skönare att bara säga att det är ADD, då skulle både jag och andra förstå mig bättre i mitt sätt att beté mig.

Hur ska jag gå till väga för att få veta om jag har ADD? Jag ringde till vårdcentralen för ett tag sedan, men det gav inte så mycket. Kanske borde jag åka dit och få en tid hos en läkare (eller vad det nu är man ska ha)?

Du bör be om att få en remiss till Psykiatrin och sedan säga att du vill göra en utredning. Jag håller på med utredning just nu. Efter många år med missbruk/självmedecinering. Min utredning var från början inte inriktad mot just ADHD/ADD utan psykologen jobbar ganska brett. Men jag själv misstänker att jag har ADD.

Kan återkomma när jag är färdig med allt och berätta hur det gick.
Citera
2013-03-30, 09:48
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adoni

[...]

Ja du, jag känner igen mig i 90-95% av din text, och jag har en diagnos (ADHD, mer specifikt ADD i och med avsaknaden av hyperaktivitet). Hög intelligens men låg prestationsförmåga, glömmer möten/uppgifter men aldrig mobil/plånbok osv, skjuter upp uppgifter, musikalisk, problem med sociala relationer som barn (men inte nu), problem att somna, "inre hyperaktivitet" osv. Känner egentligen igen mig på alla punkter utöver ett par stycken.

Gå till en psykiatrisk mottagning och be att få en tid. Där berättar du sedan om din problematik och förklarar att du skulle vilja ha en s.k. neuropsykiatrisk undersökning. Därifrån hjälper de dig.
Citera
2013-03-30, 15:15
Medlem
gandihellfishs avatar
Herregud jag blir helt paff. Nästan allt som alla skriver stämmer in klockrent på mig också. Alltid misstänkt att det är något på tok men aldrig tänkt på ADD/ADHD. För de jag känner med ADHD är raka motsatsen till mig själv.
Fick en Concerta av en kompis en gång och det gjorde mig mer glad, pigg och social. Dock bara till en normal social nivå. Helt perfekt.
Får ta och uppsöka läkare med, men flyttar väldigt snart utomlands (inom ett par dagar) och vet ej om man kan få behandling/medicin där.
Vore sjukt skönt att få prata med psykolog och få ut allt man vill ha sagt, alla hjärnspöken
Citera
2013-03-30, 21:10
Medlem
Hummlas avatar
Jag har diagnosen ADD, fick Ritalin och Concerta ett tag förut, men är nu helt nykter från både alkohol och droger så det är inget alternativ längre med narkotiska preparat.

Jag tycker att Ritalin och Concerta tog bort min personlighet, visst jag fick mindre ångest, bättre minne, fick mer saker gjort osv, men det kändes som jag tappade dedär som är JAG, jag har alltid varit flummig utav mig och det är de som folk gillat hos mig också, sprallig, lite knäpp och lite clown liksom.

Jag tappade allt det jag gillade hos mig själv utav medicinen, gick bara runt helt likgiltigt som på automatik. Vet inte om Metamina hade fungerat bättre men jag tror nog inte det.
Vad för icke narkotiska preparat finns det att testa? Strattera? Fast problemet med medicin mot ADHD/ADD är ju att medicinen inte bara normaliserar minnet, att få saker gjort, impulsiviteten, det normaliserar ju allt annat också så medicinen förstör ju personligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in