2012-01-31, 16:26
Medlem
Faentomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zniffe
Jag är i grunden diagnostiserad med bla. Add och jag känner igen mig extremt mycket i det du skriver.
Speciellt det här med den sociala förmågan är helt sjukt. Trodde inte att det hade ett dyft med diagnosen i sig att göra att jag ville ha så många vänner som möjligt dock...

Jag fungerar så att jag Tänker för fort men agerar inte därefter och uppfattas då som slö eller långsam.

Annars... Är det någon som lider av extrema sömnproblem?
Finns det något som hjälpt er?

Känner också igen mig.
För sömn så tar jag något slags hormon som säger åt kroppen att 'nu så ska den vila'.
Tar den klockan 18:00 och somnar som en stock vid 21:00 - 22:00.
Citera
2012-01-31, 16:34
Medlem
NormaJeans avatar
Jag tror att jag lider utav ADD.
Har svårt med dessa;

* Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

* Låg mental uthållighet

* Lättdistraherad

* Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

* Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

* Bristande motivation och därför...

* Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

* Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

* Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

* Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

* Ombytlig/nyckfull/obeständig

* Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

* Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

* Svårigheter med att göra något metodiskt och benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför benägen att göra saker i fel följd

* Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

* Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

* Sömnsvårigheter

* Humörsvängningar

* Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet

* Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

* Bär på en inre oro och rastlöshet

* Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor

* Har överlag dålig hand med ekonomi

Vad tror ni? Tänker i alla fall göra ett test hos läkarn
Citera
2012-01-31, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormaJean
Jag tror att jag lider utav ADD.
Har svårt med dessa;

*Vad tror ni? Tänker i alla fall göra ett test hos läkarn
Det där har du kopierad direkt från denna tråd: http://www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html och det kan ju rent faktiskt passa på nästan alla människor.
Du gör inget test hos läkaren, du går till läkaren som remiterar dig till en psykolog som gör en utredning, och väntatiden kan tydligen vara lång.
Citera
2012-01-31, 20:03
Medlem
NormaJeans avatar
[quote=Nyttnick]Det där har du kopierad direkt från denna tråd: http://www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html och det kan ju rent faktiskt passa på nästan alla människor.
Du gör inget test hos läkaren, du går till läkaren som remiterar dig till en psykolog som gör en utredning, och väntatiden kan tydligen vara lång.[/QUOJamen, Jag menar hos psykologen ville bara "registrera" mig hos "läkarn"
Citera
2012-02-02, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chero
Ganska skönt att veta att det finns någon slags förklaring ibland.
Provade en övning från hemsidan du länkade, idag, och den fungerade bra när det kommer till att lugna. Dock är mitt största problem att jag lider utav någon slags depersonalisation och vill samtidigt inte göra ett skit med mitt liv. Som jag ser det finns det inget annat sätt att lindra själva apatin utan hjälp utav medicin?

Kul att höra! Det är ju ett rätt långt program så det kanske kommer saker som verkligen är spot-on på dig. Den övningen jag fick störst hjälp av kom sist (i mitt program) och då skulle man sortera bort ljud. Har också haft nytta av en "Nu eller aldrig"-övning, och en där man fick lära sig att programmera in saker i hjärnan.

Förresten kan jag ge dig ett tips som jag lärde mig på en psykologilektion. Koppla denna övningen till ett ord, du kan ta vilket som helst som inte är kopplat till ditt vardagliga liv. Skriv ordet överallt du kan, på papper, tidningar, handen, på datorn, telefonen, spegeln... När du sedan tänker "det där måste jag göra.. nu ska jag göra det.. vänta lite... jag ska börja nu.. snart.." säger du "om tre minuter när klockan ringer ska jag *göra det jag ska*". Då sätter du på en timer på tre minuter, under dessa tre minuter får du älta, tycka synd om dig själv, komma med undanflykter, dagdrömma eller vad du vill egentligen. Testa vad som funkar bäst. När tre minuter gått säger du ordet, och DET är startskottet - nu ska du fan börja!

Poängen är att koppla ordet till det positiva - att du gör saker.

Recept:
1. Säg "om tre minuter när klockan ringer ska jag ............"
2. Sätt på timer på tre minuter.
3. Älta problemet.
4. När timern ringer - säg ordet, helst starkt och med KRAFT!
5. KÖR!

Det FINNS säkert andra sätt (till exempel att köra sådana övningar hela tiden), men det borde vara väldigt, väldigt jobbigt och det är i sådana som dina fall myndigheter verkligen borde arbeta effektivt: utredning > diagnos > medicin > studera/arbeta på egna villkor > successiv anpassning till samhällets villkor.

Hur är din relation till omvärlden? Har du någon som kan pusha/hjälpa dig? (du kan skicka PM om du inte vill skriva här)

Citat:
Ursprungligen postat av Income
Om jag förstått saken rätt finns det stora likheter mellan ADD och personlighetstypen INTJ. Vilka här har ADD och känner till er MBTI personlighetstyp?
Det verkar också som att många får en felaktig ADD-diagnos med denna personlighetstypen. Kan man till exempel vara säker på att man har ADD om medicinen fungerar? Kan det i så fall vara placebo i vissa fall som fått en fel diagnos?
Ni som har ADD, när ni gick i skolan kände ni att ni inte orkade plugga och när ni väl började så slutade ni efter 5 minuter för att det var så tråkigt/ville göra något annat?

edit: kan ni med ADD känna igen er i detta: http://intjcentral.com/the-compleat-idiots-guide-to-the-intj/ ?????

Jag har länge varit inne på det här spåret (visste dock inte om MBTI, tack för det!). Utan fakta eller facit tänker jag att många som är av denna personlighetstyp ofta får samma typ av problem som kommer av ADD. Eftersom ADD är ett samlat begrepp tror jag inte att man kan säga att någon har ADD eller bara "fel" personlighet.

Om medicinen funkar? Ja, medicinen är ju ändå centralstimulant, alla hjärnor påverkas av den, precis som att alla påverkas av alkohol. Men precis som alkohol, vissa får hjälp av den, vissa mår sämre av den, för vissa spelar den varken till eller från, även fast alla blir påverkade.

Ja, det där med skolan har varit mitt största problem, men inte för att det har varit tråkigt utan för att hjärnan inte ville åt samma håll.
Citera
2012-02-03, 14:43
Medlem
Dayzleepers avatar
Någon som vet om det finns privatkliniker i Göteborgsområdet eller runtomkring där det görs Add-utredningar?

Behöver man remiss till privatklinik eller kontaktar man dom för bedömning om utredning ska göras?

Har varit sjukskriven så länge och vill inte slösa bort ett år till i väntan på utredning...
Citera
2012-02-07, 11:30
Medlem
Är rätt osäker på om jag har ADD eller inte. Alla symptom stämmer in på mig, men det kanske bara är min personlighet?
Jag vet inte heller om en diagnos är nödvändig, eftersom jag inte vet om ADD påverkar mig såpass negativt att jag behöver medicin.
Jag lider dessutom av bl.a panikångest, social fobi och har även gått KBT.
Om jag nu skulle ta ADD-medicin (Concerta/Ritalin) skulle det hjälpa min panikångest, sociala fobi eller
skulle det bara förvärra?
Citera
2012-02-07, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faentomen
Jag har diagnosen ADD men kan någon här på något sätt bekräfta det?
Eller hur känner ni er? vad är typiskt betéende för dom som har ADD?

när jag är ute på stan där man blir bombarderad av intryck så klarar inte min hjärna av det och lägger av att tolka intrycken. det gör att jag blir väldigt trött och frånvarande, vilket gör att jag förlorar kontroll över omgivningen, vilket i sin tur gör att jag får ångest. det gör att jag t.ex börjar associera jobbet med ångest och därför börjar jag hata att gå till jobbet, vilket gör att jag inte klarar av det till slut och slutar, därmed blir arbetslös och allt går åt helvette.

jag har varken klarat något jobb eller studier, vilket gör att jag känner mig som en "outcast-loser" i samhället.
eftersom jag inte fungerar i samhället och att jag mår dåligt av att inte passa in så blir jag lite kritisk till samhällets lagar och regler, samt hur det är uppbyggt.
Citera
2012-02-08, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chero
Ganska skönt att veta att det finns någon slags förklaring ibland.
Provade en övning från hemsidan du länkade, idag, och den fungerade bra när det kommer till att lugna. Dock är mitt största problem att jag lider utav någon slags depersonalisation och vill samtidigt inte göra ett skit med mitt liv. Som jag ser det finns det inget annat sätt att lindra själva apatin utan hjälp utav medicin?

Fixa så att du kan ta emot PM!
Citera
2012-02-08, 13:44
Medlem
Dayzleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cplus
när jag är ute på stan där man blir bombarderad av intryck så klarar inte min hjärna av det och lägger av att tolka intrycken. det gör att jag blir väldigt trött och frånvarande, vilket gör att jag förlorar kontroll över omgivningen, vilket i sin tur gör att jag får ångest. det gör att jag t.ex börjar associera jobbet med ångest och därför börjar jag hata att gå till jobbet, vilket gör att jag inte klarar av det till slut och slutar, därmed blir arbetslös och allt går åt helvette.

jag har varken klarat något jobb eller studier, vilket gör att jag känner mig som en "outcast-loser" i samhället.
eftersom jag inte fungerar i samhället och att jag mår dåligt av att inte passa in så blir jag lite kritisk till samhällets lagar och regler, samt hur det är uppbyggt.

Låter precis som jag. Har du en add-diagnos? Hur gick du isf till väga för att få en utredning?

När jag är ute bland folk känns det ofta som att jag omges av en bubbla och allt utanför den är liksom suddigt.
Citera
2012-02-09, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dayzleeper
Låter precis som jag. Har du en add-diagnos? Hur gick du isf till väga för att få en utredning?

När jag är ute bland folk känns det ofta som att jag omges av en bubbla och allt utanför den är liksom suddigt.

ja, jag har ADD.

jag brukar också förklara det som att jag omges av en bubbla och hela omgivningen blir "suddig". jag kan inte komma på något bättre sätt att beskriva det på?
det är ju inte så att synen blir suddig, utan mer att informationen från synen blir för mycket för min hjärna och den liksom slutar tolka informationen så att jag inte kan ta in eller bearbeta omgivningen, därför försvinner den och det känns suddigt.

gå till psykolog och berätta om dina problem och att du tror att du har ADD.
Citera
2012-02-09, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cplus
ja, jag har ADD.

jag brukar också förklara det som att jag omges av en bubbla och hela omgivningen blir "suddig". jag kan inte komma på något bättre sätt att beskriva det på?
det är ju inte så att synen blir suddig, utan mer att informationen från synen blir för mycket för min hjärna och den liksom slutar tolka informationen så att jag inte kan ta in eller bearbeta omgivningen, därför försvinner den och det känns suddigt.

gå till psykolog och berätta om dina problem och att du tror att du har ADD.

Har även själv adhd! Men väljer att försöka se det som positivt! Tänker att om jag bara kan styra min energi på ett positivt vis så är det mera en tillgång!.. "för mig iaf"..

Är väldigt duktig på det som jag tycker om och brinner för!
Men har alltid haft svårare för saker man inte ser någon mening med att göra.. Och har alltid haft svårt att strukturera och planera.. Men fuck that! Ingen är ett offer! Det man inte kan kan man öva sig till! Det är ju trots allt bara olika beteenden som man kan ändra genom att anstränga sig och tro på sig själv! Tror att många med diagnoser som oss adhd och add osv.. bilr väldigt lätt offer.. Vi kanske får höra att vi har en diagnos och människor i vår omgivning tycker synd om oss och vi kan uppfatta det som ett hinder.. Och då säga för sig själv jaa men jag har add så jag kan inte göra detta och detta osv.. Men nej! Tvärtom! Vi kan göra en hel del! Bara vi hittar våran sak! Precis som resten av alla människor egentligen!

Ofta blir vi väldigt bra på det som vi tycker om och brinner för! Gäller bara att vi tränar oss själva med att hålla i med dom sakerna och inte byta allt för tidigt som vi så gärna vill göra.. KBT handlar det helt enkelt om.. Att anstränga sig, Bestämma sig om att göra saker annorlunda för att dom kanske inte funkar för oss och ge det lite övning så kan vi på så viss bli kvitt med dåliga beetenden helt enkelt och byta ut dom till nta bra positiva beetenden som hjälper oss framåt mot ditt vi vill ta oss istället för att hindra oss! Jag ser garanterat min add som en välsignelse och stoor tillgång för mig! Jag måste helt enkelt bara ta ansvar över den och styra den på rätt sätt!
Kom ihåg! With a great power comes a great responsibility! Exakt så är det med min diagnos!

Love to ya all! PEACE!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in