2012-05-21, 15:13
Medlem
SuperSilverHazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagstang90
Hej!

Jag ska på utredningsmöte imorgon, tror ni det är någon fara om jag tar en imovane ikväll för att kunna sova, eller kan det komma att påverka mina test resultat imorgon?

Svar uppskattas starkt!
Det påverkar din vakenhet, dom allra flesta blir lite dåsiga och sega morgonen efter!
Det bästa vore om du går och lägger dig i tid riktigt trött och sover ut bra !
Citera
2012-05-21, 19:29
Medlem
Vet inte, men misstänker att jag kan ha Add.
Har alltid haft skit svårt att koncentrera mig på texter etc när det är ljud runtomkring, Har svårt att snappa upp instruktioner,
Ifall min chef säger åt mig någon/några saker att göra lyssnar jag men blir ändå tveksam på vad som sagts, minner av "ska göra" saker som kommer utifrån på jobbet glöms ofta också bort.

Ser alltid frånvarande och dagdrömmande ut enligt polaren också, men har alltid tänkt mycket. Enligt honom så hade han träffat en med add på ett behandligshem också och han var tydligen exakt som mig, frånvarande etc.

Vet inte kanske borde göra en undersökning för att se om jag kan ha det.
Är det jobbig och lång undersökning? hur går den till?
Citera
2012-05-22, 11:56
Medlem
SuperSilverHazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osykk
Vet inte, men misstänker att jag kan ha Add.
Har alltid haft skit svårt att koncentrera mig på texter etc när det är ljud runtomkring, Har svårt att snappa upp instruktioner,
Ifall min chef säger åt mig någon/några saker att göra lyssnar jag men blir ändå tveksam på vad som sagts, minner av "ska göra" saker som kommer utifrån på jobbet glöms ofta också bort.

Ser alltid frånvarande och dagdrömmande ut enligt polaren också, men har alltid tänkt mycket. Enligt honom så hade han träffat en med add på ett behandligshem också och han var tydligen exakt som mig, frånvarande etc.

Vet inte kanske borde göra en undersökning för att se om jag kan ha det.
Är det jobbig och lång undersökning? hur går den till?
Låter helt klart som du kan ha någon variant av ADHD, i ditt fall ADD skulle jag gissa på!
Vi som har ADHD är överkänsliga för ljud och störs mycket lätt av småljud, det som "vanligt" folk lätt kan filtrera bort!

Utrredningen inkluderar psykologtester, hur man är socialt, kollar om man har problem med balans eller koordination, IQ relaterade tester, minnestester, långtidsminne och arbetsminne, sen lite till, och till sist så får man göra ett datorbaserat såkallat "QB-test" som mäter din uppmärksamhetsförmåga, impulsivitet och hyperaktivitet/hur mycket du rör dig under testet

Minns själv första gången jag var med en person som har ADHD precis som jag, det var ju underbart, för vi var lika mycket i farten, pratade konstant, bytte samtalsämnen hej vilt, men ändå hängde vi med i varandras samtal och hade en naturlig förståelse för varandra

Kolla upp om du har det, för det finns hjälp att få och då kan du anpassa ditt liv så det blir så enkelt så möjligt att klara
Citera
2012-05-23, 23:07
Medlem
daft-marleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagstang90
Jag gjorde som så att jag ringde min vårdcentral och sa att jag misstänkte att jag hade ADD, sen fick jag berätta varför jag misstänkte det.
Efter det fick jag en läkartid, och där fick jag svara på frågor, samt återigen nämna varför jag misstänkte ADD. Efter det skickade han en Remiss till Vuxenpsyk.

Sedan efter vuxenpsyk hade godkänt remissen så fick jag prata med en en psykolog och fylla i en massa formulär och svara på massor med frågor.

Och sen efter ett antal besök hos psykologen så bedömde dom att jag behövde en utredning!

Ursäkta om jag formulerar mig dåligt, tröttheten och alkoholen börjar ta ut sin rätt

Edit: Jag är mellan 20-25 och går inte i någon skola. Jag har bara behövt betala mina besök, och det har gått på 100 kr per besök. Men själva utredningen är gratis om man bortser från besöksavgifterna.

Okej tack för svaret!

Men nu har jag en till fråga till alla som genomgått utredning. Har ni fått genomgå drogtest under utredningen? I sådana fall, hur långt efter ni börjat utredningen, och hur lång tid innan får man reda på om man ska göra drogtest.
Citera
2012-05-23, 23:55
Medlem
SuperSilverHazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daft-marley
Okej tack för svaret!

Men nu har jag en till fråga till alla som genomgått utredning. Har ni fått genomgå drogtest under utredningen? I sådana fall, hur långt efter ni börjat utredningen, och hur lång tid innan får man reda på om man ska göra drogtest.
Ja det har jag, var dum nog att nämna att man prövat cannabis!
Dom andra jag känner till som genomgått utredningen har dock inte behövt lämna drogtest
Citera
2012-05-24, 11:50
Medlem
dequelos avatar
Citat:
Okej tack för svaret!

Ja. De tog drogtest redan efter andra gången. Det här var KS, och enligt henne är det standard för alla som gör denna utredning (tydligen inte för andra om man läser ovanstående inlägg).

De kände dessutom på levern och tog levervärden för att kontrollera alkoholmissbruk, skulle jag tro.
Citera
2012-05-24, 21:15
Medlem
Tjenare, jag fick reda på att jag har ADD för ca 4 månader sen. Fick börja käka concerta, först 18mg, sen 36mg och nu 54. Jag känner absolut ingen skillnad. Hur känns det för er med ADD när ni tar concerta? Känner ni då det "kickar-in"?
Citera
2012-05-24, 23:57
Medlem
daft-marleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dequelo
Ja. De tog drogtest redan efter andra gången. Det här var KS, och enligt henne är det standard för alla som gör denna utredning (tydligen inte för andra om man läser ovanstående inlägg).

De kände dessutom på levern och tog levervärden för att kontrollera alkoholmissbruk, skulle jag tro.
Okej, får väll räkna med att man får göra det då. Men hur lång tid efter första gången var det då? Och var det bara så att du kom dit och så sa dem; "Här gå och pissa nu." Eller fick du reda på det i förväg?
Citera
2012-05-25, 08:52
Medlem
dequelos avatar
Citat:
Okej, får väll räkna med att man får göra det då. Men hur lång tid efter första gången var det då? Och var det bara så att du kom dit och så sa dem; "Här gå och pissa nu." Eller fick du reda på det i förväg?

Jag tror att dom meddelade det på besöket innan. Man ska ju ta blodprov också, men det kan man göra när man vill. Blodprovet kollar inte droger eller dylikt, endast en jävla massa värden i kroppen (de fyllde fyra-fem "burkar" av mitt blod).
Citera
2012-05-25, 09:01
Medlem
Hur många besök är det totalt ungefär?
Citera
2012-05-25, 09:06
Medlem
dequelos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyttnick
Hur många besök är det totalt ungefär?

4 dubbelbesök för min del. Alltså en timme med psykolog och en timme med en läkare. Första besöket var dock båda närvarande.

Sen när du fått diagnosen rullar det på, om du vill, med terapisamtal, möte med psykiatriker för medicinering, kurser osv.

Måste säga att få diagnosen har öppnat en hel del möjligheter. Dels medicinen som (förhoppningsvis) kan öka min koncentration, men intyget på diagnosen beviljar mig också sjukt mycket stöd från universitetet.

De erbjöd mig även en god man. Alltså någon som förvaltar min ekonomi. Det tackade jag förvisso nej till, men kan vara bra för den med strulig ekonomi. Man kan till och med få hem någon som ser till att man betalar räkningar och gör hushållssysslor, haha!
Citera
2012-05-25, 09:30
Medlem
Mitt första besök på tisdag är hos en sjuksköterska, då skall jag lämna mina besvarade testfrågor, om jag var populär i skolan, ordningsam o.dyl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in