2014-05-18, 01:50
Medlem
UsamaBinNorrlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isome
Hej! Någon kanske har ställt frågan/pratat om det redan men orkar inte läsa igenom exakt allt
Jag skall till neuropsykolog och undersöka ifall jag har ADD nästa vecka, men tänkte fråga er här om 2 saker:

1. Hur är det med huvudvärk? Jag har i sådär 3 år haft sjukt underlig huvudvärk.. Det värker något otroligt (senast förra veckan spydde jag pga värken), och oftast är det just bakom ögonen men ibland vid ena sidan av bakhuvudet och ibland hela.. Det brukar börja på dagen med såndärn små störande och senare mot kvällen slår det till ordentligt. Kan absolut inte ha ögona öppna och kolla på nåt ljust när det händer. Ingen har förklarning på vad det är, inget syn eller annat ögon fel och ingen migrän, bara lustit ;o är det någon som har huvudvärk i samband med ADD?

2. Kroppsvärme? Jag fryser ofta, men när jag inte fryser har jag sjukt varmt.. Aldrig passligt, antingen skit kallt eller super varmt. Men hur mycket jag än fryser så är min kropp otroligt varm, pojkvännen klarar aldrig av att sova/mysa med mig för att jag är så varm. Inte ens mitt i vintern, han svättas ihjäl direkt, tillika som jag ligger ihopkrypen under täcket.
Läste i någon kommentar att vissa har varmt hela tiden, men är det nån som har varm kropp men ändå fryser?

Ska ju somsagt och undersökas nästa vecka, men tänkte se IFALL detta kunde ha med det att göra IFALL jag har ADD, "blame it on my ADD baby"

Har du prövat ögondroppar. Vanliga från apoteket? Kan bero på torra ögon. Nu har jag ADD/Aspergers.

Det där med att du fryser och är varm kan bero på att du behöver något tillskott. Du bör höra med din vårdcentral så dom får kolla dina hormonvärder och sköldkörteln.
Citera
2014-05-20, 03:12
Medlem
scbas avatar
Hej, funderar själv på hur jag ska göra... Jag VET att jag har add och dyslexi, får inte rätt medicin pga att jag har "missbruk" & LVU i mina papper. Började punda(röka weed) i gymnasiet för jag pallade inte och förstog inte något, varför visste jag inte då, det vet jag idag, 8år senare varför. Jag vill bara ha hjälp och stöd idag, men blir bara kallad pundare. Har varit ren i flera år. Gått på urin prov, varje vecka.
. Och försökt skaffa jobb, men lider av social ångest, pga. mina lässvårigheter och koncentrations svårigheter. Men blir ignorerad av alla. Psykologer och socialen, som tror bara jag är en pundare vad ska jag göra? Vill bara ha hjälp!! vad ska jag göra?
Citera
2014-05-20, 03:25
Medlem
scbas avatar
Hej, funderar själv på hur jag ska göra... Jag VET att jag har add och dyslexi, får inte rätt medicin pga att jag har "missbruk" & LVU i mina papper. Började punda(röka weed) i gymnasiet för jag pallade inte och förstog inte något, varför visste jag inte då, det vet jag idag, 8år senare varför. Jag vill bara ha hjälp och stöd idag, men blir bara kallad pundare. Har varit ren i flera år. Gått på urin prov, varje vecka. Och försökt skaffa jobb, men lider av social ångest, pga. mina lässvårigheter och koncentrations svårigheter. Men blir bara ignorerad av alla. Psykologer och socialen, som tror bara jag är en pundare vad ska jag göra? Vill bara ha hjälp!!

Btw så funkar tjack och Lyrica såå fint på mig. Blir pigg, VANLIG och normal människa. Inte passiv och apatisk.

Lyrica skulle vare bäst, men dock testat det endast nasalt.
inte testat allt mot add. Hjälp tack!!!
Citera
2014-05-22, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scba
Hej, funderar själv på hur jag ska göra... Jag VET att jag har add och dyslexi, får inte rätt medicin pga att jag har "missbruk" & LVU i mina papper. Började punda(röka weed) i gymnasiet för jag pallade inte och förstog inte något, varför visste jag inte då, det vet jag idag, 8år senare varför. Jag vill bara ha hjälp och stöd idag, men blir bara kallad pundare. Har varit ren i flera år. Gått på urin prov, varje vecka. Och försökt skaffa jobb, men lider av social ångest, pga. mina lässvårigheter och koncentrations svårigheter. Men blir bara ignorerad av alla. Psykologer och socialen, som tror bara jag är en pundare vad ska jag göra? Vill bara ha hjälp!!

Btw så funkar tjack och Lyrica såå fint på mig. Blir pigg, VANLIG och normal människa. Inte passiv och apatisk.

Lyrica skulle vare bäst, men dock testat det endast nasalt.
inte testat allt mot add. Hjälp tack!!!

Känns väl som Lyrica inte är någon långsiktig lösning? Om du däremot enbart är ute efter någon AD(H)D medicin, speciellt Concerta/Elvanse, med låg missbrukspotenial, så tycker jag att du bara ska vara ärlig med din läkare och säga att du begått misstag sen tidigare. Men verkar ju som du redan gjort det med tanke på pissproven? Om du har varit ren på dessa så tycker jag det låter helt sjukt ifall de inte låter dig göra en utredning. Bara att byta mottagning direkt isåfall!
Citera
2014-05-23, 00:11
Medlem
Är det någon större prisskillnad/effekt på Concerta jämfört med tex Elvanse? Har nyligen börjat medicinera med Concerta och hittills så känns väl allt helt okej. Håller på att justerar dosen just nu så svårt att säga exakt hur den kommer att fungera. Kommer att ge Concertan en chans men ändå lite nyfiken på hur de andra medicinerna skulle kunna fungera. Efter den senaste doshöjningen så känner jag att jag börjar bli lite mer autistisk. Typ, spärrar upp både ögon och ögonbryn när jag har ögonkontakt. Kommer ju självklart ge medicinen några dagar då det kan vara pga doshöjningen, men om det nu inte skulle vara så, tror ni att Elvanse skulle kunna fungera bättre? Har fått för mig att det är en renare medicin och ger färre biverkningar? Fick inte börja med den, är det för att den är mycket dyrare eller?
Citera
2014-05-23, 01:04
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flubbooo
Är det någon större prisskillnad/effekt på Concerta jämfört med tex Elvanse? Har nyligen börjat medicinera med Concerta och hittills så känns väl allt helt okej. Håller på att justerar dosen just nu så svårt att säga exakt hur den kommer att fungera. Kommer att ge Concertan en chans men ändå lite nyfiken på hur de andra medicinerna skulle kunna fungera. Efter den senaste doshöjningen så känner jag att jag börjar bli lite mer autistisk. Typ, spärrar upp både ögon och ögonbryn när jag har ögonkontakt. Kommer ju självklart ge medicinen några dagar då det kan vara pga doshöjningen, men om det nu inte skulle vara så, tror ni att Elvanse skulle kunna fungera bättre? Har fått för mig att det är en renare medicin och ger färre biverkningar? Fick inte börja med den, är det för att den är mycket dyrare eller?
Concerta innehåller metylfenidat, det gör även Ritalin, Medikinet och Equasym. De är inte så roliga att ta för hög dos av, så en del läkare verkar tycka det är bättre att skriva ut dem än andra preparat.
Elvanse innehåller lisdexamfetamin, som kan ge en person helt andra biverkningar än vad man får på metylfenidat.

Bara för att det ena fungerar bra så behöver inte det andra göra det, personligen blev jag sjukt deprimerad och suicidal på Elvanse. Concerta gör mig euforisk och korkad, Ritalin ger mig ångest. Medikinet fungerar bra, så jag har stannat på den.
Känner du dig för stel på Concerta kan det vara värt att testa något annat.
Citera
2014-05-30, 00:22
Medlem
Har kört nu i ca tre veckor, Concerta 18mg. Jag känner att jag får den effekt jag strävar efter på denna låga dos (minus stelheten i kroppen), dock så sitter inte effekten i i några 12 timmar, snarare 6? Ännu mindre om jag är social känns det som, som att bränslet tar slut snabbare om jag gasar på liksom. Möjligt?

Funderar på om jag ska börja dosera 18mg två gånger om dagen istället, för inte borde väl en högre dos göra så att effekten sitter i längre? Det är väl snarare så att om man inte känner någon effekt överhuvudtaget på den låga dosen så höjer man den? Känner dock att hjärtat pumpar rätt hårt fortfarande så vettefan om jag kommer lyckas somna om jag skulle dosera x2.

Har funderat på om jag ska försöka få Ritalin, men ändå inte. Står ju att effekten ska hålla i 4 timmar men lär väl vara en 1-2 timmar på den. Har även lätt för ångest så vet inte hur bra den skulle funka, men kanske testar..

Har ADD, Social Fobi samt drag av Asperger men inte tillräckligt för en diagnos. Tycker dock att ADDn och SFn/A hänger ihop extremt mycket. Känns som alla skulle ha SF om de var i min sits.. Efter jag har tagit medicinen så släpper många saker, inte alls lika stel mimik, har äntligen energi så jag kan komma ifrån min entoniga röst, skarpare blick och känner att jag för en gångs skull lever i nuet och uppmärksammar saker och ting. Får samma effekt av fysisk träning men håller ju bara i ca en timme.

Känner nu att min hjärna går på högvarv, så antingen om det är medicinen som fortfarande sitter i, eller om det är en reaktion på den konstgjorda stressen som medicinen gett under dagen. Hur som helst lär det ju inte vara nyttigt men känns som jag inte har något val? Helst så skulle jag ju såklart vilja slippa medicinera, men jag ser/känner mig mer drogad än om jag inte tar den.

Sist jag testade att höja till 36mg så blev jag som en jävla hök. Reagerade på varenda litet ljud, sova med öppet fönster var ju bara att glömma, vinden lät som en jäkla visselorkan. Undra om detta har någonting med mina aspie drag att göra, eller någon som känner igen sig? Just den frågan är jag väldigt nyfiken på. Sen så känner jag rent allmänt att det är en jäkla balansgång för mig att medicinera med CS. Det kan helt klart hjälpa med det sociala, men det gäller samtidigt att försöka hålla sig lugn för blir jag för stressad så kommer den sociala ångesten som ett brev på posten.

Blev rätt långt men var tvungen att skriva av mig lite då det dröjer tills jag har en tid hos läkaren. Då blir det nog att testa 27mg.
Citera
2014-05-31, 13:14
Medlem
har gjort en neuropsykiatrisk utredning som håller på att sammanställas nu. Får besked inom en månad. Alla punkter har stämt in på add förutom en om jag fattat det rätt. Det var nämligen så att jag fick göra ett antal test varav ett test var att räkna ut tal som utredaren sa i långa meningar. Det låg jag på gränsen till normal på och därför hävdar hon att jag inte har add. Då undrar jag vad ni tycker om det ? ska en hel utredning om add mm bero på att jag hade ganska bra på ett enda test, som dessutom handlade om mitt bästa ämne(matematik) och som jag dessutom tyckte vara svårt??
Citera
2014-06-01, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vemarhan
har gjort en neuropsykiatrisk utredning som håller på att sammanställas nu. Får besked inom en månad. Alla punkter har stämt in på add förutom en om jag fattat det rätt. Det var nämligen så att jag fick göra ett antal test varav ett test var att räkna ut tal som utredaren sa i långa meningar. Det låg jag på gränsen till normal på och därför hävdar hon att jag inte har add. Då undrar jag vad ni tycker om det ? ska en hel utredning om add mm bero på att jag hade ganska bra på ett enda test, som dessutom handlade om mitt bästa ämne(matematik) och som jag dessutom tyckte vara svårt??

Nej, det låter fel. Själv hade jag högt på några delar av testet, och lågt på andra. Och det är det som är typiskt för add, vad jag förstod, att resultaten inte är jämna utan varierande.
Citera
2014-06-06, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vemarhan

Har du ADD så har du (bl.a) koncentrations svårigheter, matte BORDE inte vara ditt starkaste ämne.
Men allt är ju individuellt. Jag fick fylla i en jävla massa papper ("prov") bara, fast det var en rätt lång process, tog någon månad. Sådana prov där man kryssar i lådor. Fick ADHD medicin långt, långt efter jag hade gjort "proven". (Fick dock mediciner för mina andra symptom direkt)

Har dock lång historia inom psykiatrin, att det alltid har varit fel på mig har både jag och människor i min närhet vetat väldigt länge.

Men blev bara diagnostiserad med depression, resten utav mina diagnoser kom senare när jag hade fyllt ungefär 18 år. Då hade jag läst på om olika diagnoser, gick till psykiatrin och mer eller mindre tvingade i dom att jag hade (bl.a) ADD. Tillslut blev dom övertygade, även om jag har haft 1000 tals olika läkare genom åren, så fort jag fick i den jag hade för tillfället att jag antagligen hade ADD, så gav psykiatrin till slut med sig, kollade upp mina olika symptom ordentligt och testade mig. Sedan dess har alla mina läkare sagt att jag har (bl.a) ADD.

På mina concerta (värdelösa för mig) burkar står det dock "för ADHD", inte ADD.

Dock så är psykiatrin för jävla dålig - med läkar byten hela tiden, olika läkare som jag inte ens har träffat har skrivit ut (eller ändrat doser/ändrat medicin/tagit bort medicin då dom ansåg, utan att någonsin träffat eller pratat med mig, att jag var för ung) mediciner. Idioter.

Säg att du går på 300 lyrica om dagen (i säg ett år), sedan tar tabletterna slut, du ringer och ber om nya, går till apoteket i senare i veckan, har inte fått nya, ringer psykiatrin och frågar vad fan som pågår och får då reda på att en läkare (för dig okänd) ansåg att du inte skulle ta dom och har därför avbrutit medicineringen, cold turkey.

Nästa möte skäller du ut dom, en läkare du har träffat rättar dock till "misstaget" men sedan så händer samma sak igen.

Idioti.
Senast redigerad av Chooba 2014-06-06 kl. 18:09.
Citera
2014-06-08, 09:39
Medlem
Macabrias avatar
Käkar 240 mg medikinet om dagen och har bland annat adhd som diagnos, tror dock snarare jag har add då jag aldrig haft de där "dampanfallen" men har alltid varit väldigt spontan och gjort saker utan att hinna tänka efter innan jag gör dem. Har alltid kunnat sitta still bara jag haft en penna så jag kunnat teckna men har haft väldiga problem med koncentrationssvårigheter och trötthet. Fick min adhd diagnos för ett år sedan, gjorde då bara ett antal tester som gick på tid och det visade att jag var "förslöad". Är inte det mer add än adhd?
Citera
2014-06-08, 12:48
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Ska jag posta här eller i Aspergertråden är svårt att avgöra, ingen lär ju kunna relatera oavsett

Jag vill veta mer om den där subtypen som beskrivs
ADD med autismliknande tillstånd, problemet är att man kan inte nöja sig med den beskrivningen,
utan jag vill ha symtomen listade

En person som känner mig skriver såhär

Citat:
Jag tror att du med din add och as får en väldigt underlig krock mellan dessa två poler. As logikstyrd med detaljskärpa och add med virrighet..
Det ger en unik blandning och därför kan man bara skönja as lite här och där så som add. Men mest blir det en dålig blandning som du mår
dåligt av så länge du inte accepterar dig så som du är och gör det bästa av det.
Citat:
Detaljskärpa kommer upp ibland i samband när vi pratar om något och du har klinisk dissikera känslor men saknar känslomässig förankring i det.

Det ger jag fan i om jag kan dissekera känslor i jämförelse med en kvinna...nu ska ni få läsa om ett förslag på utslag av själva synonymen för att inneha motsatsen till detaljskärpa?

Senast redigerad av Herr Bökberg 2014-06-08 kl. 13:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in