2010-08-19, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peddojanne
Jag brukar titta på film och spela dator samtidigt, hänger med i storyn ändå. Men när jag är medicinerad kan jag inte göra detta dock, fattar inget om vad som händer. Har slutat tagit Strattera eftersom att mina geniala tankegångar försvinner totalt med Strattera.

Isåfall bör du be om att få byta medicinering till något annat, det finns närmare 10 olika preparat (7 som används frekvent och ytterligare 3 som går att sätta in) för du skall inte få några sådana skumma bi-effekter alls förutsatt att det är korrekt medicinering, personer i en annan tråd pratade om avtrubbat känsloliv på concerta detta är också en väldigt skum bi-effekt som inte alls borde uppstå.

Jag är precis samma person personlighetsmässigt och som jag "fungerar" medicinerad/omedicinerad enda skillnaden är att medicinerad så fungerar jag på en högre nivå än om jag ej är det, så pass att sådant som Odhag beskriver ovan tex blir möjligt.
Citera
2010-08-19, 23:44
Medlem
Peddojannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Isåfall bör du be om att få byta medicinering till något annat, det finns närmare 10 olika preparat (7 som används frekvent och ytterligare 3 som går att sätta in) för du skall inte få några sådana skumma bi-effekter alls förutsatt att det är korrekt medicinering, personer i en annan tråd pratade om avtrubbat känsloliv på concerta detta är också en väldigt skum bi-effekt som inte alls borde uppstå.

Jag är precis samma person personlighetsmässigt och som jag "fungerar" medicinerad/omedicinerad enda skillnaden är att medicinerad så fungerar jag på en högre nivå än om jag ej är det, så pass att sådant som Odhag beskriver ovan tex blir möjligt.

Bra du verkar också ha koll på detta för jag hänger inte i denna tråden så mycket nuförtiden (Är TS), och folket här behöver nån med lite information inom området.
Har stor koll på allt inom ADD också så jag vet om medicinerna, finns 16 så vitt jag vet (Detta inkluderat de som används i få fall också). Jag har testat ganska många redan och kommit fram till att mitt lateral/paralell tänkande försvinner på dem alla.
Jag fungerar bättre i samhället medicinerad men eftersom att hela min högre intelligens försvinner på dem så gillar jag mig själv bäst. Lite jobbigt att höra allt som händer i klassrummet dock. Jag har även modafinil utskrivet vilket jag använder då och då när jag behöver plugga.
Citera
2010-08-20, 11:43
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odhag
Film är inte så farligt. Men jag kan inte läsa böcker utan att vara hyperintresserad av ämnet. Jag kan läsa flera sidor i streck och samtidigt tänka på något helt annat. Sen helt plötsligt "jaha? Jaha, vem fan är det? Var kom han in i storyn? Är de på GIBRALTAR nu?!"

Precis där har vi det...skillnaden mellan oss är enbart att undertecknad har hela hjärnan med mig alltid när jag läser böcker jag är intresserad utav (alltså var det inte skolmaterial)
det tragiska är att jag är minst lika intresserad utav dom svenska filmerna jag tittar på, likt-förbannat uppehålls inte koncentrationen där,

Min teori är ifall jag ska vara inskränkt & utgå ifrån mig själv nu
att du & jag har olika huvuden jag känner ingenting samtidigt som jag läser..ty text är inte min starka intrycks-sida, det kan däremot vara din starka sida & just därför så stör den ut ditt läsande! min starka sida är istället musikalitet & jag blir fixerad vid att analysera kändis röster på TV för en förhoppningsvis kommande imitation, det är det jag menade med jag hör bara "Loffe" inte hans karaktär, kanske sätter text igång någon form utav cirkus ju mer euforisk du blir över resan till GIBRALTAR
för det är ju det som är ADD, att ha inre överaktivitet över yttre överaktivitet

Den påverkar mig i hösta grad i mitt skriftspåk, som är alldeles för levande för att komma till sin rätt på internet (samtidigt som jag har problem med stavning) jag vet inte hur många trådar på flashback som jag startat som resulterat i 0 svar, men jag fortsätter likförbannat, och det beror på att jag inte vill styra upp frågeställningen allt för mycket, så folk inte vet hur dom ska förhålla sig till texten, man måste nämligen tala om för folk i allmänhet att det är ok för läsaren att ta tråden vidare helt efter egna preferenser sålänge man håller sig i närheten utav ämnet
Citera
2010-09-02, 22:26
Medlem
d0s avatar
Hur får man egentligen tag på en ADD-utredning? Jag fick en tid av min psykolog till någon sorts förberedande intervju, men missade den. Trodde de skulle ha åtminstone en viss förståelse, men han sade att det var min enda chans. Han gillar inte alls diagnoser så det var väl förmodligen främsta anledningen till att jag blev förvägrad ytterligare en tid. Vad gör jag nu? Kan jag inte skriva någon sorts egenremiss?
Citera
2010-09-06, 23:46
Bannlyst
Det roliga med att man kallas till möten för utredning för ADD/ADHD är ju att eftersom man har ADD så glömmer man ju bort skiten hela tiden... just nu är jag inne i en extremt svårt period, känner mig totalt yr i bollen och kan inte organisera ett skit. Ska väl försöka mig på nåt möte till här framöver förhoppningsvis testa medicin. Känns som jag skulle vilja trycka in en spruta med 100g amfetamin i min tröga hjärna så man vaknar upp nån gång.

Är så otroligt trött på att vara impulsiv och inte fatta nånting, har dagdrömt mig igenom hela livet. Kan hänga med i en diskussion i max 5 minuter innan hjärnan känns överkokad och man börjar dagdrömma igen.. Har aldrig riktigt slutfört nånting i hela mitt liv. Kan ena dagen få för mig att börja tokträna och då beställer man kosttillskott för hur mycket som helst sen kör man ett rejält pass och bara sitter o snöar in på träning helt o hållet och blir EXPERT. Sen tappar man dendär jävla disciplinen igen och börjar med nåt annat istället....

Måste verkligen vara 200% intresserad för att slutaföra något vad det än är. Om man pluggar kan matematik gå och hänga sig i röven tusen gånger om... Bild är jag ett MVG barn i har även lätt för engelska. Allt annat går åt helvete....!! ahh lära få ur mig lite, fattar knappt vad jag själv skriver, är inne i en sån jävla jobbig period nu, tokstressad och blir bara yrare och yrare i huvet, missar tider och kan inte organisera ett skit.

Jag vill ha sinnesro i mitt huvud av tankar som snurrar ihjäl mig ibland. Jag ser det som att jag har ADHD i huvudet, jag är inte utåtriktat sprallig, tvärtom, jag är så jävla seg och får inte nånting gjort. Hyper i huvet och slö i kroppen, eller nåt.....
Senast redigerad av iLOW 2010-09-06 kl. 23:58.
Citera
2010-09-07, 10:39
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Allt herrn ovanstående beskriver stämmer in på min morsa som är odiagnostiserad, samtidigt som jag är diagnostiserad

Men att hon är 60 år är samtidigt lite oroväckande, jag menar finns det inte en överhängande risk att
ADD kan förväxlas med begynnande demens & vise versa, kan en läkare uppfatta skillnaderna?
...en äldre odiagnostiserad som söker läkarvård för sinnesförvirring & glömska, det skulle väll krävas att denne informerar om det genetiska arvet i familjen samt ha sjukdomsinsikt för att inte en demensutredning i slutändan blir helt missvisande?
Håller ni med om att demens liknande tjosan skulle kunna ha likheter med vuxen-ADD?
Senast redigerad av Herr Bökberg 2010-09-07 kl. 10:47.
Citera
2010-09-08, 20:35
Medlem
Sumprunkarens avatar
Har läst igenom drygt halva tråden och hade 20/20 i självtestet och tycker det känns skönt att pusselbitarna börjar falla på plats, har alltid känt det som att man är från en annan planet. Mycket av det jag läst om aspergers stämmer också bra in. Har fått tid på vårdcentralen så får se hur det går där och hur länge det tar innan man får komma till psyk.
Dagdrömmare stämmer bra in på mig kan läsa en hel sida i en bok och när man läst ut sidan komma på att man tänkt på nåt helt annat.
Kom inte längre än så här just nu, kändes som att jag hade en a4 att skriva men tankarna började snurra så att jag tappade tråden. Kanske lika bra det.
Hoppas i af att det ska gå fort och att man förhoppningsvis får nån medicin utskriven så att man kanske kan fokusera lite mer på det man gör. Tänker ofta på flera saker samtidigt, uttrycket brainstorming passar bra på mig för så är det hela tiden! Blir också lätt distraherad av yttre stimuli. Skulle gärna vilja veta hur länge en utredning tar i bästa fall!
Citera
2010-09-08, 23:33
Medlem
Noppismans avatar
Citat:
Bara jag som känner att jag har olika tankegångar än andra? Jag brukar tänka på fysik, universum, hjärnans funktioner och evolution när jag har tråkigt. Verkar som att andra tänker mer på vardagen och relationer än mig.

Verkligen! Det känns som om jag tänker på helt andra grejer än vad andra gör. När jag dagdrömmer tänker jag på allt möjligt förutom typ vardagen. Om någon frågar vad jag tänker på när jag drömmer så svarar jag aldrig ärligt, dom skulle nog tro jag var heltokig annars.
tex:
"Vad tänker du på?"
istället för att svara: "Hur universum är uppbyggt" eller "Hur man skulle kunna göra datorer ännu snabbare" eller "Att jag pratar med en utomjording".
Brukar jag oftast säga: "Näh, ingenting"
Varpå de säger: "Joo, jag såg att du tänkte på något" I tron om att jag tänkte på något relevant, något om dem eller något som har med situationen att göra. Men det gör jag oftast inte.

En sak jag har tänkt på är vad och hur andra tänker. Om de tex. tänker i dialoger med sig själva, typ "Sen ska jag gå och handla..."
Jag tänker mer i bilder. Har alltid undrat hur det skulle kännas att tänka som någon annan("vanlig") och "testa" någon annans perception, hur den upplever verkligheten.
Citera
2010-09-09, 00:11
Medlem
ceterus avatar
Känner igen mig väldigt mycket i väldigt mycket av det som sägs här, det går upp och ner och ibland känner jag mig som superman mentalt när jag kan hålla på med tio saker samtidigt och ibland kraschar jag när jag ska utföra vissa simpla uppgifter..

Är uppskriven på väntelistan för undersökning, kommer nog ta minst ett halvår till innan det händer någonting.

Det är sjukt tärande att leva så här, i ett samhälle som det här.

Citat:
Bara jag som känner att jag har olika tankegångar än andra? Jag brukar tänka på fysik, universum, hjärnans funktioner och evolution när jag har tråkigt. Verkar som att andra tänker mer på vardagen och relationer än mig.

Det är något av det jag tänker mest på och när jag läste din mening så trodde jag att jag skrivit i denna tråden förut, fast det var ju du, haha.

Finns ingen plats för oss här, det går inte att anpassa saker efter oss. Det suger helt enkelt, och att känna konstant ångest och oro för ingenting tar nog fan priset i vad som är sämst med ADD/ADHD. (förutsatt att jag har de, de var väldigt säkra på det men man måste ju göra en undersökning i vilket fall)
Citera
2010-09-09, 00:39
Medlem
Pastas avatar
Kom av en ren slump in på tråden. Jag håller på att skriva en liten manus del till en show som är beställd o ska framföras om två dagar! Som vanligt så tappar jag tråden efter fyra ord och börjar dagdrömma. Tänkte, Nej borde fan leta upp några koncentrations övningar så man åtminstone kan skriva en hel mening i taget! Sökte lite o ADHD dök upp, "där måste ju vara någon som har någon bra övning.
Plötsligt så jämförde jag mig med vad alla andra skrev o märkte att allt var skrämmande likt. Frågade morsan vad hon trodde, vi gick igenom kriterierna o imorgon ska det beställas tid för utredning!
Vill nog bara tacka alla o framförallt TS för att kanske hjälpt mig hitta svar på 22års frustration! Jag kanske inte har ADD men åtminstone så fick jag väl tummen ur röven och tog ett litet steg mot att undersöka varför ...jag är som jag är. Antar att hopp om ett svar gjorde mig sjukt glad.
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Noppisman
Verkligen! Det känns som om jag tänker på helt andra grejer än vad andra gör. När jag dagdrömmer tänker jag på allt möjligt förutom typ vardagen. Om någon frågar vad jag tänker på när jag drömmer så svarar jag aldrig ärligt, dom skulle nog tro jag var heltokig annars.
tex:
"Vad tänker du på?"
istället för att svara: "Hur universum är uppbyggt" eller "Hur man skulle kunna göra datorer ännu snabbare" eller "Att jag pratar med en utomjording".
Brukar jag oftast säga: "Näh, ingenting"
Varpå de säger: "Joo, jag såg att du tänkte på något" I tron om att jag tänkte på något relevant, något om dem eller något som har med situationen att göra. Men det gör jag oftast inte.

En sak jag har tänkt på är vad och hur andra tänker. Om de tex. tänker i dialoger med sig själva, typ "Sen ska jag gå och handla..."
Jag tänker mer i bilder. Har alltid undrat hur det skulle kännas att tänka som någon annan("vanlig") och "testa" någon annans perception, hur den upplever verkligheten.

Samma här, kan visserligen dagdrömma om vardagen men slutar alltid med att det blir sjukt "spejsat".
Favoriten är att konstruera nya världar eller bygga om existerande, konstruera nya varelser, maskiner, byggnader, program, etc.

Undrar lite om det är fler än jag som brukar återgå till samma dagdrömmande flera år i rad?
Jag har en omkonstruktion av världen o mig själv som jag har byggt på o lekt med i över 10år!

P.S. kul fakta: påbörjade detta inlägg 23.57 ni kan ju själv räkna på post tiden o se hur snabbt det gick, ovanligt snabb för mig, Yay!
Citera
2010-09-09, 01:17
Medlem
Odhags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pasta
Undrar lite om det är fler än jag som brukar återgå till samma dagdrömmande flera år i rad?
Jag har en omkonstruktion av världen o mig själv som jag har byggt på o lekt med i över 10år!

Haha, jodå. Jag har en hel bok i skallen snart, också en värld uppbyggd kring ganska pretentiösa fantasier. Händer ofta att jag börjar fundera över den på kvällen och helt enkelt lägger mig tidigare, som alternativ till kvällsläsning. Jag släcker lampan, blundar och försöker sätta ihop allt. Just nu filar jag på en som innefattar bland annat bergatroll(!).

Ofta kan saker under dagen trigga dessa fantasier. När det är OS gör jag min egen OS-invigning, när jag sett Sagan om Ringen sitter jag och fnular på en efterföljare. För att inte tala om dessa vackra kvinnor man ser ibland..

Jag har dock medvetet styrt bort detta lite och försökt att hålla fötterna på jorden i viss mån. Om jag gör en jävligt schysst tavla kan dagdrömmeriet ofta ta en med på en lyckad utställning. Sen blir utställningen ännu större, priserna högre och lovorden allt högre. Till slut har allt eskalerat rakt åt helvete när de rensat hela jäkla Louvren för mina alster och CBS 60 minutes gör inslag om succén
Jag antar att jag är en liten mini-Hitler, efter att ha läst om dennes förakt för verkligheten.

Det blir så overkligt att strävandet efter dessa mål blir ologiska. Så numer försöker jag tänka bara ett par steg framåt, det ger mer energi åt vardagen helt enkelt.

Till exempel; jag håller på och renoverar lägenheten och första dagarna hade jag nog inrett för några miljoner i skallen. Att då dagen efter börja slipa gamla björkluckor ger nada när man föreställt sig massiva luckor i ek av lyxigaste sort. Jag försöker förhålla mig till verkligheten istället och att det faktiskt kan bli jäkligt schysst med casual björkluckor.

Men men, det kanske inte har specifikt med ADHD att göra. Drömmare finns överallt.
Senast redigerad av Odhag 2010-09-09 kl. 01:21.
Citera
2010-09-09, 11:46
Medlem
Pastas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odhag
Haha, jodå. Jag har en hel bok i skallen snart, också en värld uppbyggd kring ganska pretentiösa fantasier. Händer ofta att jag börjar fundera över den på kvällen och helt enkelt lägger mig tidigare, som alternativ till kvällsläsning. Jag släcker lampan, blundar och försöker sätta ihop allt. Just nu filar jag på en som innefattar bland annat bergatroll(!).

Ofta kan saker under dagen trigga dessa fantasier. När det är OS gör jag min egen OS-invigning, när jag sett Sagan om Ringen sitter jag och fnular på en efterföljare. För att inte tala om dessa vackra kvinnor man ser ibland..

Jag har dock medvetet styrt bort detta lite och försökt att hålla fötterna på jorden i viss mån. Om jag gör en jävligt schysst tavla kan dagdrömmeriet ofta ta en med på en lyckad utställning. Sen blir utställningen ännu större, priserna högre och lovorden allt högre. Till slut har allt eskalerat rakt åt helvete när de rensat hela jäkla Louvren för mina alster och CBS 60 minutes gör inslag om succén
Jag antar att jag är en liten mini-Hitler, efter att ha läst om dennes förakt för verkligheten.

Det blir så overkligt att strävandet efter dessa mål blir ologiska. Så numer försöker jag tänka bara ett par steg framåt, det ger mer energi åt vardagen helt enkelt.

Till exempel; jag håller på och renoverar lägenheten och första dagarna hade jag nog inrett för några miljoner i skallen. Att då dagen efter börja slipa gamla björkluckor ger nada när man föreställt sig massiva luckor i ek av lyxigaste sort. Jag försöker förhålla mig till verkligheten istället och att det faktiskt kan bli jäkligt schysst med casual björkluckor.

Men men, det kanske inte har specifikt med ADHD att göra. Drömmare finns överallt.

Haha, känner igen mig sjukt mycket i det här, framför allt "mini-Hitler" delen!
Sen är det väl sant att alla dagdrömmer, jag har ju ingen ställd diagnos men misstänker skarpt att jag har ADD.
Men hade varit kul om någon som är "normal" hade kommenterat. Dagdrömmer det också på samma vis och under så långa tidspann eller är detta något karakteristiskt drag för just människor med ADHD/ADD?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in