Citat:
Ibland säger man att pengar skall bort helt, ibland säger man att man skall införa ett energikreditsystem, vilket bara är ett annat namn för pengar. Är detta självmotsägande? Ja.
Ursprungligen postat av fowley
Du har missförstått vad de menar i filmen när de säger att vi inte ska ha pengar. De menar inte "vi ska ta bort pengar........ och sen använda något annat", utan de menar "pengar, dvs en abstrakt värdemätare för saker med riktigt värde, ska bort helt och ska inte ersättas av nåt annat liknande".
Det ska inte ens ersättas av byteshandel, och det är här som det blir svårt att förstå för många, hur ska vi kunna vara så snälla mot varandra att vi bara ger varandra grejer ??
Det ska inte ens ersättas av byteshandel, och det är här som det blir svårt att förstå för många, hur ska vi kunna vara så snälla mot varandra att vi bara ger varandra grejer ??
Citat:
Eller så är det så att vi fattar varför det inte skulle fungera.
Jag tycker faktiskt att oförståelsen för majoriteten att förstå ett osjälviskt system är ett hyfsat bevis eller åtminstone en indikator på hur indoktrinerade vi faktiskt är i just detta system.
Citat:
Japp.
Vad bra, då kan vi komma överens om båda påståenden!
Citat:
Vilket konstigt påstående. Majoriteten köper saker varje dag, så uppenbarligen har en majoritet råd med resurser.
Okej, lite klumpigt uttryckt kanske, jag gör ett annat försök. Värdet som pengar indikerar att en resurs har kommer alltid i ett profitbaserat system vara så högt att en majoritet inte kommer ha råd med resursen.
Citat:
Nej, så fungerar det inte. Man maximerar profiten när man säljer MYCKET av nånting. Du försöker hävda att företag tjänar mer pengar om dom säljer lite, vilket är ett mycket underligt påstående.
Eftersom tillgång och efterfrågan styr värdet på saker så kommer folk med möjlighet att göra det försöka sänka tillgången så att endast de rikaste i världen har råd med resursen/produkten, för att maximera profit.
Citat:
Och detta för att Apple medvetet inte tillverkar så många som dom kan, menar du? Att om Apple tillverkade så många dom kunde skulle man kunna sälja dom för en dollar?
Fundera över hur många procent av jordens befolkning som har råd med en ipod.
Citat:
Luft behöver vi mer än det mesta annat (eller ja, syre, men ni fattar). Luft är gratis. Är luft oändligt i jordens atmosfär ? Nej, men det finns väldigt mycket ("nog" mycket, eller tillräckligt till alla) och DEN FÖRNYAS HELA TIDEN på grund av fotosyntes i växtlivet på jorden.
Jag hävdar att teoretiskt är det ingen skillnad på att förnya luft eller en till exempel ipod i en nanofabrik. I så fall finns det ingen anledning att betala för en ipod mer än att betala för luft. Se ovan parallellen till intellectual property i mitt första inlägg.
Jag hävdar att teoretiskt är det ingen skillnad på att förnya luft eller en till exempel ipod i en nanofabrik. I så fall finns det ingen anledning att betala för en ipod mer än att betala för luft. Se ovan parallellen till intellectual property i mitt första inlägg.
Problemet är att det ÄR en teoretisk skillnad. Flera stycken, faktiskt. För det första kostar det inte oss nåt att tillverka syre, för det görs av växter. Biologiska enheter som helt sköter sig själva och drivs av solljus. Tror du du kan bygga växter som skapar ipod-frukter? För isåfall så, ja, dom kan dom bli väldigt billiga. För det andra så är luft gratis för att det inte finns någon marginalnytta. Det finns ingen mening för mig att köpa luft, för jag har luft tillgänglig överallt genom att bara andas. Inte bara tillverkas syre gratis, det distribueras gratis genom ett vädersystem. Hur skall du ha ipods tillgängliga överallt, så att du bara kan sträcka ut handen, så finns en där?
Citat:
Ja, det kan vi vara överens om.
Folk har tidigare i tråden använt sig av väldigt skum logik.
Citat:
TVP är inte ett konstant och utvecklande koncept, man säger sig vilja ersätta hela det ekonomiska systemet. Det är inte förbättringar, det är revolution. Då måste man veta vad man skall ersätta det med. Det vet man inte.
Om varje idé som människan kom på var tvungen att var perfekt så fort man kom på den skulle mänskligheten aldrig ha uppfunnit en enda grej. Utveckling måste vara konstant och fortsättande.
Citat:
Nej, siktar du på stjärnorna så faller du pladask på huvudet från 30 meters höjd utan fallskärm när din gigantiska gummisnodds kraft tar slut, eller om du använder en raket så där du av syrebrist när du kommer upp i högre atmosfären, eller så dör du av matbrisr efter ett par dagar i omloppsbana, eller så dör du av gammal ålder innan du är ute ur solsystemet.
Men siktar man mot stjärnorna så når man trädtopparna.
Om du säger "Vi skall alla åka till stjärnorna" så måste du kunna tala om hur det skall gå till.
Citat:
vad är "vårt levnadssätt idag"?
Mänskligheten kommer aldrig uppnå perfektion men ingen av oss tror väl att vårt levnadssätt idag är representativt för det bästa som mänskligheten kan uppnå ??
Citat:
Inget är lika naivt som att tro att mänskligheten kan ändra sig natur, och inget är lika högmodigt som att säga att vi kan ignorera verkligheten.
Det är ju att säga att vi är "färdigutvecklade" och som jag sa tycker jag att det är oerhört naivt och visar högmod.

han tillför inte mer än huvudvärk i diskussionerna.