2008-12-31, 20:27
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tur-Budda
Din teori förefaller trolig även om du inte presenterar ett enda belägg. Däremot så är det sannolikt att det förr eller senare kommer att dyka upp en sk konspirationsteori som till största del är sann. Då kommer vi stå med brallorna nere om vi katergoriskt avfärdar allt avikande av ren slentrian.

Tonkin Bay Incident?! Typ 30 år sedan!
Citera
2008-12-31, 21:19
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapla
Tonkin Bay Incident?! Typ 30 år sedan!
Sorry för att jag drev iväg OT.
Citera
2008-12-31, 21:27
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseud0nym
Jag anser att 4chan innehar en revolutionär potential

De var ju och demonstrerade med v-masker i Holland i alla fall. Rom byggdes inte på en dag.
Ja och det får de automatiskt att bli lika löjliga som filmen.

Zeitgest, ja ren dynga. Men många som köper skiten verkar det som. Främst folk på vänsterkanten, itta på filmtipset tex. Vänsterfolket verkligen älskar den. Tvi fan.
Senast redigerad av volvo 240 2008-12-31 kl. 21:30.
Citera
2009-01-01, 02:20
Medlem
Whizzpits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Du verkar inte tro att det är en konspiration mellan vissa storföretag och politiker som går ut på att göra den vanliga medelmänniskan till en slav som inte kan tänka själv och går med på allt som politikerna säger. Det är ju den konspirationen som zeitgeist bygger sina tankar på och det bör inte glömmas.

Jag såg en dokumentär på google video om en familj som har byggt ett hus ute i skogen som är helt självförsörjande. Jag kan ta och leta upp den en annan dag för er som är intresserade.

Huset hade alltså kombinerat solceller med vindkraft och hela projektet kostade typ lite över 100.000 dollar har jag för mig.

Detta har iofs inget med tråden att göra men jag tänkte att ni kanske skulle vara intresserade av att veta detta.

Har du räknat på kostnaden för solenergi vs traditionell el? Nej, tänkte väl det. Tror du att om det fanns en möjlighet att framställa solel för en billig peng att det inte skulle tillverkas paneler i drivor? Jag som kapitalist skulle gladeligen investera en stor del av kapitalet i ett sådant företag. Det skulle alla andra kapitalister också. Vilket gör att det skulle finnas drivor med paneler och billig el. Det läggs ner tokmycket pengar för forskning om solel, tex Samsung plöjer ner miljarder i det. Men det sker som vanligt inom företagsvärlden.
Citera
2009-01-01, 10:13
Medlem
smartypantss avatar
<OT on>
Citat:
Ursprungligen postat av Tur-Budda
Din teori förefaller trolig även om du inte presenterar ett enda belägg. Däremot så är det sannolikt att det förr eller senare kommer att dyka upp en sk konspirationsteori som till största del är sann. Då kommer vi stå med brallorna nere om vi katergoriskt avfärdar allt avikande av ren slentrian.
Njae, det är inte ett dugg sannolikt. Notera att jag inte avfärdar *konspirationer*. Sådana finns det gott om. Det var en konspiration som låg bakom 9/11, som exempel. Men konspirationerna som jag räknade upp är alla av en typ som hävdar att världen, eller iaf stora delar av världe (ibland enbart USA) styrs av en konspiration. Dom är aldrig sanna, kommer aldrig vara sanna, därför att dom kan inte vara sanna, för man kan inte hålla så stora konspirationer hemliga.

<OT off>
Senast redigerad av smartypants 2009-01-01 kl. 10:27.
Citera
2009-01-01, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
<OT on>

Njae, det är inte ett dugg sannolikt. Notera att jag inte avfärdar *konspirationer*. Sådana finns det gott om. Det var en konspiration som låg bakom 9/11, som exempel. Men konspirationerna som jag räknade upp är alla av en typ som hävdar att världen, eller iaf stora delar av världe (ibland enbart USA) styrs av en konspiration. Dom är aldrig sanna, kommer aldrig vara sanna, därför att dom kan inte vara sanna, för man kan inte hålla så stora konspirationer hemliga.

<OT off>

Jag tycker inte att dem är så värst hemliga. Om man kollar riktigt noga så kan man hitta ledtrådar. Klart att media inte avslöjar konspirationer för att dem ju är en del av den :P

Vad menar du med stora konspirationer? Om du menar sättet hur pengar skapas på så som dem visar i zeitgeist filmerna så är ju det en uppenbar STOR konspiration mot folket. Som inte ens behöver hållas hemligt eftersom folket tar det för givet och accepterar den.
Citera
2009-01-01, 15:59
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Jag tycker inte att dem är så värst hemliga. Om man kollar riktigt noga så kan man hitta ledtrådar. Klart att media inte avslöjar konspirationer för att dem ju är en del av den :P
Mmm. Visst.

Här ser vi ett bra exempel på den typiska konspirationsteorins dubbeltänk. Konspirationer är per definition hemliga. Men dom här är inte det, för man kan ju hitta ledtrådar överallt. Fast dom hålls hemliga av media. Så... är dom hemliga eller inte? Båda, tydligen, beroende på vad som passar konspirationen.

Och konspirationen klarar av att göra dom mest fantastiska saker, men samtidigt är konspiratörerna vanligen helt inkompetenta, vilket leder till att konspirationsteoretikerna kan hitta ledtrådar och "avslöja" konspirationerna.

Den här typen av självmotsägelser går igenom konspirationsteorierna från början till slut.

Ledsen, jag vet att du tror att du har förstått nånting fantastiskt och ballt och avslöjat världen, men i själva verket har du blivit lurad. Konspirationen ifråga finns inte.

Citat:
Vad menar du med stora konspirationer? Om du menar sättet hur pengar skapas på så som dem visar i zeitgeist filmerna så är ju det en uppenbar STOR konspiration mot folket. Som inte ens behöver hållas hemligt eftersom folket tar det för givet och accepterar den.
Nej, det visar dom inte. Filmerna visar ingenting alls, det är bara paranoida associationer som gjorda för att lura i dig dumheter. Och det är sannolikt inte heller en konspiration, dom som gjorde filmerna tror säkert, precis som du, att dom använder logik och bevisar saker.
Senast redigerad av smartypants 2009-01-01 kl. 16:02.
Citera
2009-01-01, 16:10
Medlem
Citat:
Mmm. Visst.

Här ser vi ett bra exempel på den typiska konspirationsteorins dubbeltänk. Konspirationer är per definition hemliga. Men dom här är inte det, för man kan ju hitta ledtrådar överallt. Fast dom hålls hemliga av media. Så... är dom hemliga eller inte? Båda, tydligen, beroende på vad som passar konspirationen.

Och konspirationen klarar av att göra dom mest fantastiska saker, men samtidigt är konspiratörerna vanligen helt inkompetenta, vilket leder till att konspirationsteoretikerna kan hitta ledtrådar och "avslöja" konspirationerna.

Den här typen av självmotsägelser går igenom konspirationsteorierna från början till slut.

Ledsen, jag vet att du tror att du har förstått nånting fantastiskt och ballt och avslöjat världen, men i själva verket har du blivit lurad. Konspirationen ifråga finns inte.

Nej, det visar dom inte. Filmerna visar ingenting alls, det är bara paranoida associationer som gjorda för att lura i dig dumheter. Och det är sannolikt inte heller en konspiration, dom som gjorde filmerna tror säkert, precis som du, att dom använder logik och bevisar saker.

Hmm...hur kommer det sig att du är så säker på din sak? Jag läser kulturvetenskap på högskolan och jag kan försäkra dig att zeitgeist är otroligt träffsäkra när det gäller hur pengar tillverkas.

Här är en bok ur min kurslitteratur som också behandlar detta ämne:
Is i magen av Mats Lindqvist

Och jag kan även rekommendera den här länken som handlar om hur ekonomin fungerar:
http://www.chrismartenson.com/crashcourse
Senast redigerad av Minimalt_Psykad 2009-01-01 kl. 16:37.
Citera
2009-01-01, 20:35
Medlem
chippyboys avatar
Citat:
Nej, det menar jag inte. Jag har svarat. Två gånger. Du gillar inte svaret. Om du inte gillar sanningen är det ditt problem.

Det bruna kaffefiltret är ett exempel på hur det miljövänligare alternativet konkurrerade ut sin konkurrent. Men det var ju samma ägare, så nån konkurrens är det inte att tala om. Har du många fler exempel på hur miljövänligare alternativ har konkurrerat bort sin konkurrent under dom senaste 20 åren?

Citat:
Nej, jag klipper ut dom som är relevanta. Jag kan inte svara på allt i detalj, för inläggen skulle bli ohållbart långa.

Nej, du kan svara. Dela upp inläggen isf.

Citat:
Och jag har redan talat om för dig att vi kan ta den frågan sen. En sak i taget. Jag tänker hålla mig till ämnet. Det kan du göra också.

Jag omforulerar frågan så det blir lättare att svara;

I marknadsekonomin, ska vi ha ett system där den som har mest kapital som ska ha kontrollen över resurserna? Eller ska vi ha det som Venus föreslår, där resurserna ska delas av befolkningen?

Citat:
Det är en intressant teori, men det är oklart exakt vad du menar är problemet. "El" är inte problemet, som jag förklarade tidigare.

Marknaden utnyttjar sin resurs av olja, vilket är ett väldigt dåligt sätt att skapa energi på. Dessutom kan dom utnyttja sin position och skapa kapital genom "scarcity".

"The group of oil executives, geologists, investment bankers, academics and others has been warning the world of high oil prices, and the ensuing fallout, for some years now. "

(länk: http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/3777413.stm )

Citat:
Är problemet att matpriserna är för höga?

Ja. Det visade jag tidigare i länkarna jag gav dig. Här utnyttjar marknaden "scarcity" på mat genom att äga produktionsmedlen för mat. Jag länkade även till alternativa sätt att odla mat.

Citat:
Och problemet är vadå?

Klasssystemet, vilket är gjort för att människor ska konkurrera om precis allt på hela jordklotet.

Citat:
Nej.

Citat:
Det betyder inget. Du får förklara vad det innebär.

Du får ett svar lite längre ner i inlägget.

Citat:
Jo, det gör det, och jag har förklarat hur. Venusprojektet skall avskaffa "scarcity", vilket innebär att man måste ha en praktiskt oändlig tillgång av allt, vilket skall ske på ett mysticistiskt sätt. Man vill bryta fysiska lagar, oklart hur. Detta kombineras med en starkt religiös inställning både hos texter och efterföljare, som skall lösa alla problem "med teknik!" på samma sätt som kristna löser alla problem "med jesus!"

Oändlig tillgång på vad som helst existerar inte. Nu utnyttjas "scarcity" av marknaden och kapitaliserar på människor. Venus vill avskaffa "scarcity" (nöd) och skapa "abundance" (överflöd) genom teknologi. Vilka fysiska lagar är det som bryts?

Religion bygger på lagar, gudar och metafysik. Venus bygger på teknologi och samarbete mellan människor. Var är den religiösa inställningen?

Citat:
Och jag hoppade över det inna för att det är komplett irrelevant för allt som har diskuterats här.

Att vi har ett system med ränta och att riksbanken ändrar penningmängden är centralt för hur våra pengar fungerar.

Citat:
Bra. Lägg ner dom då. Shell och andra oljebolag varken kan hindra eller hindrar framtagningen av alternativa energikällor.

Hur intresserad är ett enormt oljebolag av att få en mindre efterfrågan på sin produkt?

Citat:
Jag förstår, och jag förstår att ditt tidigare svar "lokalt som centralt" är nonsens och inte betyder nåt. Det här svaret däremot betyder nånting. Men det svarar egentligen inte. Man skall ha ett lokalt system som agerar med ett centralt system och vise versa? Eh... agerar hurdå?
Hur skiljer detta sig mot planekonomi? Även i en planekonomi finns ju givetvis lokala avdelningar av planenheten. Det är fortfarande en planekonomi. Är ditt svar att du vill ha en planekonomi?

Nej, inte en planekonomi som styrs av en stat/regering/företag etc. Marknadsekonomi och planekonomi är i grund och botten samma system. Dom bygger båda på konkurrens, "scarcity" och monetär-ism.

"Planekonomi tillämpas emellertid även inom företag som verkar i en marknadsekonomi. Själva idén med att etablera företag är att ställa flera ekonomiska aktiviteter under gemensam ledning för att möjliggöra planerad överföring av resurser från en till en annan. I stora företag kan denna planering till sina metoder likna den samhälleliga planekonomin.

(källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Planekonomi)

Citat:
Om det är nåt som är oklart kan du fråga.

Gott nytt år!

Många av dina svar är oklara. Jag vill ha länkar som underbygger dina påståenden.
Senast redigerad av chippyboy 2009-01-01 kl. 21:28.
Citera
2009-01-01, 22:36
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Hmm...hur kommer det sig att du är så säker på din sak? Jag läser kulturvetenskap på högskolan och jag kan försäkra dig att zeitgeist är otroligt träffsäkra när det gäller hur pengar tillverkas.
Eh... exakt hur menar du att kulturvetenskap skulle vara en merit i nationalekonomiska frågor?

Det förekommer inte någon global konspiration i det monetära systemet. Att påstå att Zeitgeist är "träffsäker" i den frågan är fel. Ett hett tips: Lägg ner konspirationsspåret. Du framstår bara som en knäppgök.
Citera
2009-01-01, 22:50
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chippyboy
Det bruna kaffefiltret är ett exempel på hur det miljövänligare alternativet konkurrerade ut sin konkurrent. Men det var ju samma ägare, så nån konkurrens är det inte att tala om. Har du många fler exempel på hur miljövänligare alternativ har konkurrerat bort sin konkurrent under dom senaste 20 åren?
Är nåt i mitt svar oklart?

Citat:
Nej, du kan svara. Dela upp inläggen isf.
OK, jag tar 500 EUR om dagen i konsultarbode. Betala mig det, så skall jag gladeligen tillbringa hela dagarna på flashback med att besvara all du säger i minsta detalj oavsett hur irrelevant det är.

Citat:
Jag omforulerar frågan så det blir lättare att svara;

I marknadsekonomin, ska vi ha ett system där den som har mest kapital som ska ha kontrollen över resurserna? Eller ska vi ha det som Venus föreslår, där resurserna ska delas av befolkningen?
Och jag har redan talat om för dig att vi kan ta den frågan sen. En sak i taget. Jag tänker hålla mig till ämnet. Det kan du göra också.

Citat:
Marknaden utnyttjar sin resurs av olja, vilket är ett väldigt dåligt sätt att skapa energi på. Dessutom kan dom utnyttja sin position och skapa kapital genom "scarcity".
Vilka är "dom"? Tror du att knapphet är något man skapar? Vad är problemet?

Citat:
Ja. Det visade jag tidigare i länkarna jag gav dig. Här utnyttjar marknaden "scarcity" på mat genom att äga produktionsmedlen för mat. Jag länkade även till alternativa sätt att odla mat.
"Utnyttjar"? Hur är detta relevant? Är inte höga matpriser som problem bara ett annat ord för fattigdom (som onekligen är ett problem).

Citat:
Klasssystemet, vilket är gjort för att människor ska konkurrera om precis allt på hela jordklotet.
Och problemet är vadå?

Citat:
Oändlig tillgång på vad som helst existerar inte.
Precis. Men Zeithgeist säger att man skall avskappa "scarcity" (och nu kommer jag kalla detta knapphet, från och med nu), för svengelskan irriterar mig.

Citat:
Nu utnyttjas "scarcity" av marknaden och kapitaliserar på människor. Venus vill avskaffa "scarcity" (nöd) och skapa "abundance" (överflöd) genom teknologi. Vilka fysiska lagar är det som bryts?
Den du just nämnde. Oändliga tillgångar existerar inte. Alltså kan du inte avskaffa knapphet, eftersom det handlar om att tillgångarna inte är oändliga, och därför måste man på nåt vis fördela tillgångarna.

Citat:
Religion bygger på lagar, gudar och metafysik. Venus bygger på teknologi och samarbete mellan människor. Var är den religiösa inställningen?
Den religiösa inställningen är att man ser teknik som magi och tegnikler som kvasigudar, som skall läsa alla problem, vips, fast inet alla problem är tekniskt lösbara och fast knappheten kommer att kvarstå och är fysiskt omöjlig att avskaffa. Dessutom är er totala oförmåga att ens lyssna på motargument samt svara på frågor men ändå hålla fast vid dogmerna, och hylla grundaren över all rimlighet rent religiösa attityder.

Citat:
Att vi har ett system med ränta och att riksbanken ändrar penningmängden är centralt för hur våra pengar fungerar.
Nähä!?

Citat:
Hur intresserad är ett enormt oljebolag av att få en mindre efterfrågan på sin produkt?
Inte alls. Därför förskar inte Shell på t ex elbilar. Men det finns andra företag än Shell här i världen, förstår du. Och många av DOM forskar på dom här sakerna. Är detta på nåt vis krångligt?

Citat:
Nej, inte en planekonomi som styrs av en stat/regering/företag etc. Marknadsekonomi och planekonomi är i grund och botten samma system. Dom bygger båda på konkurrens, "scarcity" och monetär-ism.
Att påstå att planekonomi bygger på konkurrens är ärligt talat ett skrattretande svar.

Återigen: Scarcity/Knapphet är en fysisk nödvändighet. Det GÅR INTE att avskaffa.

Citat:
Många av dina svar är oklara. Jag vill ha länkar som underbygger dina påståenden.
Du får förklara vad det är som är oklart. Jag anser mig inte påstå nånting som behöver underbyggas.

Igen: Venusprojektet hävdar att knapphet skall avskaffas, dvs att man skall ha praktiskt oändlig tillgång av alla resurser. Detta är, som du erkänner ovan, omöjligt.
Senast redigerad av smartypants 2009-01-01 kl. 22:56.
Citera
2009-01-01, 23:11
Medlem
Citat:
Eh... exakt hur menar du att kulturvetenskap skulle vara en merit i nationalekonomiska frågor?

Det förekommer inte någon global konspiration i det monetära systemet. Att påstå att Zeitgeist är "träffsäker" i den frågan är fel. Ett hett tips: Lägg ner konspirationsspåret. Du framstår bara som en knäppgök.

ööh, kulturvetenskap handlar om hur samhällen skapas, styrs, utformas och struktureras. Naturligtvis ingår det att läsa om vad pengar och ekonomi har för roll i samhället. Kolla upp mina källor för jag tror att du skulle lära dig något nytt då. Jag har inte sett några källor från dig så det är du som framstår som en knäppgök.

Här är en till källa förresten
http://en.wikipedia.org/wiki/Freakonomics
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in