Citat:
Ursprungligen postat av chippyboy
Det bruna kaffefiltret är ett exempel på hur det miljövänligare alternativet konkurrerade ut sin konkurrent. Men det var ju samma ägare, så nån konkurrens är det inte att tala om. Har du många fler exempel på hur miljövänligare alternativ har konkurrerat bort sin konkurrent under dom senaste 20 åren?
Är nåt i mitt svar oklart?
Citat:
Nej, du kan svara. Dela upp inläggen isf.
OK, jag tar 500 EUR om dagen i konsultarbode. Betala mig det, så skall jag gladeligen tillbringa hela dagarna på flashback med att besvara all du säger i minsta detalj oavsett hur irrelevant det är.
Citat:
Jag omforulerar frågan så det blir lättare att svara;
I marknadsekonomin, ska vi ha ett system där den som har mest kapital som ska ha kontrollen över resurserna? Eller ska vi ha det som Venus föreslår, där resurserna ska delas av befolkningen?
Och jag har redan talat om för dig att vi kan ta den frågan sen. En sak i taget. Jag tänker hålla mig till ämnet. Det kan du göra också.
Citat:
Marknaden utnyttjar sin resurs av olja, vilket är ett väldigt dåligt sätt att skapa energi på. Dessutom kan dom utnyttja sin position och skapa kapital genom "scarcity".
Vilka är "dom"? Tror du att knapphet är något man skapar? Vad är problemet?
Citat:
Ja. Det visade jag tidigare i länkarna jag gav dig. Här utnyttjar marknaden "scarcity" på mat genom att äga produktionsmedlen för mat. Jag länkade även till alternativa sätt att odla mat.
"Utnyttjar"? Hur är detta relevant? Är inte höga matpriser som problem bara ett annat ord för fattigdom (som onekligen är ett problem).
Citat:
Klasssystemet, vilket är gjort för att människor ska konkurrera om precis allt på hela jordklotet.
Och problemet är vadå?
Citat:
Oändlig tillgång på vad som helst existerar inte.
Precis. Men Zeithgeist säger att man skall avskappa "scarcity" (och nu kommer jag kalla detta knapphet, från och med nu), för svengelskan irriterar mig.
Citat:
Nu utnyttjas "scarcity" av marknaden och kapitaliserar på människor. Venus vill avskaffa "scarcity" (nöd) och skapa "abundance" (överflöd) genom teknologi. Vilka fysiska lagar är det som bryts?
Den du just nämnde. Oändliga tillgångar existerar inte. Alltså kan du inte avskaffa knapphet, eftersom det handlar om att tillgångarna inte är oändliga, och därför måste man på nåt vis fördela tillgångarna.
Citat:
Religion bygger på lagar, gudar och metafysik. Venus bygger på teknologi och samarbete mellan människor. Var är den religiösa inställningen?
Den religiösa inställningen är att man ser teknik som magi och tegnikler som kvasigudar, som skall läsa alla problem, vips, fast inet alla problem är tekniskt lösbara och fast knappheten kommer att kvarstå och är fysiskt omöjlig att avskaffa. Dessutom är er totala oförmåga att ens lyssna på motargument samt svara på frågor men ändå hålla fast vid dogmerna, och hylla grundaren över all rimlighet rent religiösa attityder.
Citat:
Att vi har ett system med ränta och att riksbanken ändrar penningmängden är centralt för hur våra pengar fungerar.
Nähä!?
Citat:
Hur intresserad är ett enormt oljebolag av att få en mindre efterfrågan på sin produkt?
Inte alls. Därför förskar inte Shell på t ex elbilar. Men det finns andra företag än Shell här i världen, förstår du. Och många av DOM forskar på dom här sakerna. Är detta på nåt vis krångligt?
Citat:
Nej, inte en planekonomi som styrs av en stat/regering/företag etc. Marknadsekonomi och planekonomi är i grund och botten samma system. Dom bygger båda på konkurrens, "scarcity" och monetär-ism.
Att påstå att planekonomi bygger på konkurrens är ärligt talat ett skrattretande svar.
Återigen: Scarcity/Knapphet är en fysisk nödvändighet. Det GÅR INTE att avskaffa.
Citat:
Många av dina svar är oklara. Jag vill ha länkar som underbygger dina påståenden.
Du får förklara vad det är som är oklart. Jag anser mig inte påstå nånting som behöver underbyggas.
Igen: Venusprojektet hävdar att knapphet skall avskaffas, dvs att man skall ha praktiskt oändlig tillgång av alla resurser. Detta är, som du erkänner ovan, omöjligt.