2009-01-27, 23:06
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geijer
Jo - men staten hade inga datorer på 20 talet - därav fanns det en viss relevans i denna kritik då,
Ja, och kritiken är FORTFARANDE relevant. Datorer är inte magi. Dom kan inte göra vad som helst.

Citat:
Företaget ser att varan efterfrågas i större utsträckning än de hinner producera och höjer priset. Planeringswenheten ser at efterfrågan överstiger produktionstakten och höjer priset. Usch så komplicerat - ja det skulle väl aldrig kunna fungera? lol!
Ursäkta, skall du ha en marknadsekonomi där marknaden sätter priset nu?

Citat:
Återigen - byt ut "företaget" mot "Planeringsenheten" och berätta om skillnden. Varför lyckas det så mycket bättre när vi kallar planeringsenheterna för "företag",
Det gör det inte. Marknadsekonomi är marknadsekonomi oavsett vad du kallar det. Det blir inte planekonomi för att du döper om det.
Citera
2009-01-27, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Ja, och kritiken är FORTFARANDE relevant. Datorer är inte magi. Dom kan inte göra vad som helst.
De kan på ett snabbt sätt förmedla och bhandla information - kritiken var kanske relevant på 20 talet (även om många inte tyckte det) men är inte relevant idag,

Citat:
Ursäkta, skall du ha en marknadsekonomi där marknaden sätter priset nu?

Nej -planeraren sätter priset (och jag vill inte ha den ekonomin då jag tycker att arbetarna vid en arbetsplats ska ha självbestämmande - här argumenterar jag bara för att en sådan ekonomi inte skulle producera mindre/sämre)

Citat:
Nej, du har inte gett några sådana exempel. Om du gör planeringsenheterna så små att dom bara har ett företag att ta hand om, så... vad är det då för skillnad mot marknadsekonomi?

Så små är förståss en möjlighet (eller större eller mindre).

Citat:
Det gör vi inte. Namnet är irrelevant. Och har man en marknad som bestämmer priset så är det marknadskonomi, oavsett vad du kallar det. Allt du har gjort nu är att du har tagit en marknadsekonomi, och döpt om den till en planekonomi. Det är fortfarande inte en planekonomi.

Priset kan sättas i direkt relation till företagsekonomiska kostnader och intäkter (som idag) eller innehålla andra paramtrar som samhället anser relevanta (kanske ekologisk effektivitet eller något liknande).

Vad är då dina kriteterier för planekonomi? Att den är ineffektiv? Här försöker jag bara göra det tydligt att den kan vara lika effektiv (d.v.s. producera samma sak).

Sedan kanske människor skulle välja andra uppdrag till planerarna än att vara vinstmaximerande i alla lägen - och då blir det ju uppenbarligen en annorlunda produktion - men samtidigt är det ju uppenbarligen så att medborgarna anser denna annorlunda produktion vara bättre (annars skulle de ju inte välja den)
Citera
2009-01-27, 23:27
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
De kan på ett snabbt sätt förmedla och bhandla information - kritiken var kanske relevant på 20 talet (även om många inte tyckte det) men är inte relevant idag,
Jo, den är fortfarande relevant idag.

Citat:
Nej -planeraren sätter priset (och jag vill inte ha den ekonomin då jag tycker att arbetarna vid en arbetsplats ska ha självbestämmande - här argumenterar jag bara för att en sådan ekonomi inte skulle producera mindre/sämre)
Nej, för det är ju samma sak, du har ju bara döpt om den.

Citat:
Vad är då dina kriteterier för planekonomi? Att den är ineffektiv? Här försöker jag bara göra det tydligt att den kan vara lika effektiv (d.v.s. producera samma sak).
Planekonomi går ut på att marknaden INTE sätter priset, utan att priset sätt av centrala planerare efter dom mål dom har. Du föreslår att man skall ha planeringsenheter som är lika små som ett företag och som sätter priserna efter vad marknaden bestämmer. Det ÄR marknadsekonomi.
Citera
2009-01-27, 23:32
Medlem
unsungs avatar
Citat:

Om planekonomi är lika effektiv som dagens dito, varför har då världen bestämt sig för ett annat system för varor eller tjänsters prissättning?
Citera
2009-01-27, 23:33
Medlem
Whizzpits avatar
Citat:

Planekonomi går ut på att marknaden INTE sätter priset, utan att priset sätt av centrala planerare efter dom mål dom har. Du föreslår att man skall ha planeringsenheter som är lika små som ett företag och som sätter priserna efter vad marknaden bestämmer. Det ÄR marknadsekonomi.

Återigen konvergerar man efter en diskussion mot marknadsekonomi, fast förstås omdöpt till något annat. Kul. Det är en intressant diskussion som visar på mer än ni egentligen anar. Det finns ett naturtillstånd för ekonomin i världen. Den heter ...
Citera
2009-01-27, 23:36
Medlem
chippyboys avatar
Citat:
Poängen är att det är samma sak.
När blev en och alla samma sak i marknadsekonomin och varför är du så rädd för frågan;
Ska resurser ges bort till den som behöver den eller ska den med mest kapital inneha och kontrollera resurserna? Vad är din lösning här egentligen?
Citat:
Nej.
Utveckla gärna ditt svar.
Citat:
Och är socialbidragsnormen "brödfödan", dvs precis det som behövs för att överleva och inget mer, menar du? Nähä. Dåså.
Då har vi nog ganska olika analys av "brödfödan" i dagens samhälle.
Citera
2009-01-27, 23:44
Medlem
Citat:
Jo, den är fortfarande relevant idag.

Jag säger bara att de kan välja samma beslutsparametrar. De kan även använda, eller kompletera med, andra parametrar (exepelvis ekologisk effektivitet) - men om vi utgår från dessa blir det svårt att jämföra med dagens situation.

Om de sedan väljer att inkludera andra beslutsparametrar så måste detta betyda att de anser att det blir bättre än det var under vinstmaximeringsparadigmet - annars skulle de inte välja det.
Om de sedan väljer att sätta ihop planeringsenheterna i större/ mer diversierade/ branchvisa e.t.c. planeringsenheter så måste det vara bättre - annars skulle de inte välja det
o.s.v.
Senast redigerad av Geijer 2009-01-27 kl. 23:47.
Citera
2009-01-27, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Om planekonomi är lika effektiv som dagens dito, varför har då världen bestämt sig för ett annat system för varor eller tjänsters prissättning?

Varför de har valt att låta makten ligga i ett fåtals händer? Varför de valt att låta ett fåtal få rätt till kapitalavkastningen?
Förmodligen därför att maktens herrar håller varandra om ryggen - eller anser du att alla företagsstöd som nu betalas ut är superrationella? Det gör inte jag.
Citera
2009-01-27, 23:48
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chippyboy
När blev en och alla samma sak i marknadsekonomin och varför är du så rädd för frågan;
Ska resurser ges bort till den som behöver den eller ska den med mest kapital inneha och kontrollera resurserna? Vad är din lösning här egentligen?
Jag har förklarat varför jag inte vill svara på den frågan. Men vi kan börja på den debatt som tar upp dom frågor som måste ställas i den ordning dom bör ställas om du vill.

Och då börjar vi först med att konstatera följande: 1. Vi kan aldrig avskaffa arbetet. Saker måste alltid göras, och robotar kan inte utföra allt arbete. Vissa servicearbeten kan inte utföras av maskiner, och många andra arbeten kräver en flexibel, hög intelligens och medvetande om sig själv och sina egna begränsningar och tankefunktioner, och maskiner som har detta kan inte moraliskt förslavas.

Av detta uppstår då frågan, som om jag minns rätt jag benämnde fråga F1: Det kommer alltid finnas jobb som inte blir utförda av sig själva. Hur skall man se till att dom utförs? Med belöningar eller hot om våld?

2. På grund av hur verkligheten ser ut, med praktiska begränsningar i tillgång men inga praktiska begränsningar i efterfrågan, så kommer alltid resurserna vara lägre än efterfrågan. Det innebär att resurserna måste fördelas. Vilket system skall man använda för att se till att resurserna hamnar där dom behövs mest? Planekonomi eller marknadsekonomi?

Citat:
Då har vi nog ganska olika analys av "brödfödan" i dagens samhälle.
Sannolikt, ja. Jag anser att brödfödan är det man behöver för att överleva. Vad du anser det är är oklart, men uppenbarligen innehåller den betydligt mer. Men då blir påståendet också meningslöst.
Citera
2009-01-27, 23:51
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Jag säger bara att de kan välja samma beslutsparametrar. De kan även använda, eller kompletera med, andra parametrar (exepelvis ekologisk effektivitet) - men om vi utgår från dessa blir det svårt att jämföra med dagens situation.
Men det KAN dom redan idag. Och det gör dom, eftersom "dom" i slutändan är konsumenterna. Du och jag.

Citat:
Om de sedan väljer att inkludera andra beslutsparametrar så måste detta betyda att de anser att det blir bättre än det var under vinstmaximeringsparadigmet - annars skulle de inte välja det.
Precis. Exakt så fungerar en marknad.

Citat:
Om de sedan väljer att sätta ihop planeringsenheterna i större/ mer diversierade/ branchvisa e.t.c. planeringsenheter så måste det vara bättre - annars skulle de inte välja det
o.s.v.
Exakt så fungerar en marknad.
Citera
2009-01-27, 23:52
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Varför de har valt att låta makten ligga i ett fåtals händer?

Därför att majoriteten är indoktrinerade trygghetsnarkomaner.

Citat:
Varför de valt att låta ett fåtal få rätt till kapitalavkastningen?

Det har "de" inte valt, man får inte "rätten" till kapitalavkastning, man tar den, förtjänar den eller förvaltar den.

Citat:
Förmodligen därför att maktens herrar håller varandra om ryggen - eller anser du att alla företagsstöd som nu betalas ut är superrationella?

Jag är rabiat motståndare till alla former av konstgjord andning.
Citera
2009-01-27, 23:53
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Varför de har valt att låta makten ligga i ett fåtals händer? Varför de valt att låta ett fåtal få rätt till kapitalavkastningen?
"Dom"?

Citat:
Förmodligen därför att maktens herrar håller varandra om ryggen - eller anser du att alla företagsstöd som nu betalas ut är superrationella? Det gör inte jag.
Nej, det tycker jag inte. Har du nu helt plötsligt bestämt dig för att det är DUMT när staten lägger sig i företagslivet? :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in