fortsättning...
Hur kapitalism bromsar teknologisk utveckling och hämmar mänsklighetens utveckling:
Det finns INGEN VETTIG ANLEDNING till att vi inte har slutat bränna fossila bränslen och att vi inte skulle kunna använda oss ENDAST av förnyelsbara energikällor! Vi pratar inte ens i den nära framtiden, utan idag.
Dagens energiföretag skulle kunna plöja ner stora pengar i att utvidga vind-, våg-, eller solkraft (eller kanske ännu hellre satsa på geotermisk energi) men vad skulle de få för det?
Stora utgifter för byggnationen och en produkt helt utan knapphet (på engelska "scarcity", alltså att den är sällsynt) vilket inte alls ger någon basis för profit. Om det finns så mycket av något att ingen behöver bli utan finns det ingen anledning för någon att betala pengar för den.
Därför lobbar oljeföretagen för en fortsatt konsumtion av oljan, som ju definitivt är en knapp resurs som det går att tjäna mycket pengar på.
Därför är till exempel bilar skadliga för miljön, helt i onödan.
Såhär skulle det kanske se ut i en resursbaserad ekonomi:
”Vänta, vi kan ju faktiskt utnyttja vågorna för obegränsad energi, det vore nåt det! Har vi tillräckligt mycket järn/stål/whatever för att bygga maskineriet? Jaa det har vi, fett! Men dåså, då bygger vi skiten då!”
Eventuellt hjälper alla som kommer gagnas av den nya teknologin till i framtagandet av den, kanske är det till och med ett villkor för att få använda den, vad vet jag. Låter kanske flummigt som fan, men som sagt i en värld där man uppfostras med andra ideal än här och nu och har andra drivkrafter en pengar..? Man ska akta sig för att omöjligförklara saker.
Jaa, kanske är religionsdelen av zeitgeist klumpig och full av faktafel. Vad vet jag, jag är ingen religionsvetare och för övrigt levde jag inte för 2000 år sen. :P
Däremot kan man fundera själv över hur religion påverkar samhället idag.
Hur religion bromsar teknologisk utveckling och hämmar mänsklighetens utveckling:
I framtiden (eller kanske till och med redan idag) kommer det finnas fler magar att mätta än det finns mat till. Vad göra, mat växer ju inte på träd ? Kanske inte det, men om vi inte hade haft den religiösa lobbymaskinen så hade den kunnat växa i laboratorium. Det finns forskning som visar att man kan "skapa" mat, t.ex. kött, på egen hand, utan att slakta djur osv.
Men detta innefattar användandet av stamceller och eftersom dessa primärt tas från embryon så är de "omoraliska". Stamceller skulle förövrigt kunna användas inom forskning för botandet av många sjukdomar, exempelvis alzheimers, stroke och diabetes, men det går inte så snabbt som det skulle kunna göra, på grund av religiösa åsikter.
Apropå finita resurser:
Självklart finns det inte oändliga resurser (även om energi rent praktiskt kan anses vara oändlig med förnyelsebara källor) och det har det ju hackats på ordentligt i den här tråden. Uppenbarligen är ju jorden själv till sin yta inte oändlig och det går ju inte att ändra på (antar jag :P). Däremot kan vår framtid visa sig innehålla en del intressant teknik. Nu ska jag berätta om något som kommer låta som självklar sci-fi, men håll inne med den första reaktionen och fundera ett tag.
Vår teknologi utvecklas snabbt och utvecklingen av teknik byggs på redan existerande teknik. Detta gör att utvecklingen inte bara är snabb utan till och med går snabbare och snabbare hela tiden. Fundera över mänsklighetens teknologiska utveckling senaste hundra åren kontra år 100-200. Enligt vissa (t.ex. Ray Kurzweil) är denna utveckling alltså inte linjär utan exponentiell. Denna utveckling leder obönhörligen fram till en tidpunkt där det är väldigt svårt att överblicka vad som kommer hända, det kommer helt enkelt ske så stor förändring på så kort tid att det blir svårt att uttala sig om hur det ser ut sen. Den här händelsen kallas för ”the technological singularity”, eller kort och gott ”the singularity”.
En av teknologierna som ska spela huvudrollen i dramat är nanoteknologi. Kort och gott, när man kan flytta på enstaka atomer kan man ta vilket ämne som helst och göra om det till vilket annat ämne som helst. Det finns redan vedertagna teorier om hur det här ska gå till men det är förståeligen ganska svårt rent praktiskt och man väntar sig att det kommer ta sin lilla tid innan det här blir möjligt i praktiken. Detta kommer leda till uppkomsten av s.k. nanofabriker, där man kan tillverka mer eller mindre vad som helst, till exempel fler nanofabriker. Dessa kan teoretiskt vara väldigt små och inte alls i samma storlek som en traditionell fabrik.
Betänk vad detta har för följder för produktionen av, tjaa, vad som helst egentligen. Det enda som behövs för att producera någonting är en nanofabrik och informationen som beskriver det du ska producera (och kanske lite luft eller trä eller nåt). Det går enligt mig att dra paralleller här mellan vad som händer nu med digital information och internet. Tänk om du kunde pirakopiera en ipod, skulle du inte göra det? Fundera på hur det här har påverkat musikindustrin och annan intellektuell egendom. Betalar du för din musik nuförtiden ? Många gör inte det. Vad tror ni händer då med marknaden ?
Det som är oerhört intressant med det scenariot är ju också återvinningen. När du tröttnat på din ipod kan du bara återvinna den till ett smaskigt äpple och lite luft (t.ex.).
Jag ser det som att det som är viktigt med zeigeist-filmerna är inte detaljerna utan de övergripande temana och frågorna de ställer. Jag måste föresten säga att jag inte är helt övertygad om att det var ett smart drag att inkludera Jacques Fresco och The Venus Project i filmen, man skrämmer nog bort lika många människor som man övertygar, är jag rädd. Detta är olyckligt då The Venus Project självklart inte är det enda alternativet man har till en marknadsekonomi och dagens samhällssystem.
Självklart så måste det finnas nån rim och reson, alla på jorden kan nog inte ha 50000 privatjets, det säger sig självt. Detta (bland annat) gör att jag ser det som en självklarhet att någon slags lagsystem måste finnas kvar. Det är till exempel här som The Venus Project flummar ur rejält.
Jag är inte helt säker på att avskaffandet av pengar kommer hända, och jag tror säkert att det kommer finnas statusskillnader mellan människor i framtiden och att lagar kommer behövas.
Men jag tror att saker kommer förändras mycket mer än vad genomsnittspersonen troligen förväntar sig. Många verkar tro att dagens samhälle är färdigutvecklat (och fulländat?), vilket jag ser som tecken på stor naivitet och högmod.
Jag vill vara tydlig med att jag inte tror att endast teknologins utveckling kommer leda till frid och fröjd för mänskligheten utan människan och dennes mentalitet måste också utvecklas i takt med teknologin.
Det kan vara intressant att fundera på följande ibland: när man säger att något är omöjligt har man nästan säkert fel, men när man säger att något är möjligt har man nästan alltid rätt.
Lite intressant läsning:
http://www.wired.com/wired/archive/8.04/joy.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Ray_Kurzweil
http://en.wikipedia.org/wiki/Technological_singularity
Mycket om ”the singularity” känns väldigt tidsoptimistiskt tycker jag, kanske kan något liknande hända men jag tror att den vedertagna tidsramen är alldeles för tidig.