2009-01-15, 14:45
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smagg
Vem fan behöver tidningar, här i min tidsålder har vi internet.
Städa tunnelbanor kan maskiner göra
Nej, det kan dom inte.

Citat:
finns ju redan städrobotar, behöver kanske lite mer utveckling men knappast nåt vi inte kan sätta ihop på nån månad.
Du har ingen aning om vad du pratar om.

Citat:
Skruva fast säten i vilka bilar? Varför ska vi ha bilar? Dom är ju sämre än tåg på alla sätt och vis.
Jaså? Om du vill transportera en soffa från ditt hus till din kusins hus, hur gör du det med ett tåg?

Citat:
Är en bil resurseffektiv jämfört med ett tåg?
Ja, ofta är den det.

Citat:
Näe, men de används ändå, och vi har tillräckligt med resurser för att bygga en skaplig bunt robotar tillräckligt för lilla jordens produktion.
Det är inte fråga om "tillräckligt med". Det är frågan om vilket som är det mest nyttiga användandet av resurser.

1. Hur skall du se till att arbeten som behövs göras blir utförda? Belöna dom som utför dom, eller hota folk så att dom blir utförda?

2. Hur skall du se till att resurser hamnar där dom behövs mest? Ett centraliserat system där en liten grupp styr allt, eller ett decentraliserat system där varje person lägger sina tillgängliga resursröster på dom produkterna som just dom vill ha?

Jag förstår att du går på mellanstadiet och inte har tänkt på dom här sakerna. Men det är dags att tänka på dom nu.
Senast redigerad av smartypants 2009-01-15 kl. 14:49.
Citera
2009-01-15, 16:10
Medlem
Nej, det kan dom inte.

nej...men med lite programmering så kan dom

Ge mej nåt vettigt svar istället, klart som fan man kan programmera en robot till att städa, finns ju redan, eller kvar på 1800-talet?

Jaså? Om du vill transportera en soffa från ditt hus till din kusins hus, hur gör du det med ett tåg?

Jag tar själv tåget och skickar efter soffan hemifrån.

Ja, ofta är den det.
Nu har du verkligen ingen aning om va du pratar om, en bil kommer inte i närheten av hur resurseffektivt ett tåg är.

Det är inte fråga om "tillräckligt med". Det är frågan om vilket som är det mest nyttiga användandet av resurser.

Ungefär som idag då. Soffa hem parkbänk till parken.

1. Hur skall du se till att arbeten som behövs göras blir utförda? Belöna dom som utför dom, eller hota folk så att dom blir utförda?

Har jag redan svarat på massa gånger men du verkar ju inte vilja förstå.
Man behöver inte belöna eller hota folk för att få nåt gjort, jag ger ju inte min sambo lön för att hon lagar mat eller städar ibland, vore ju helt onödigt, jobba kan man göra ändå. Ute i världen vill man väl också ha det fint, då får alla hjälpas åt om det är nåt inte en maskin kan göra.

2. Hur skall du se till att resurser hamnar där dom behövs mest? Ett centraliserat system där en liten grupp styr allt, eller ett decentraliserat system där varje person lägger sina tillgängliga resursröster på dom produkterna som just dom vill ha?

Jaa de man behöver beställer man, måste man väl inte fråga auktoritetsfolk om. Beställer du en pokeboll så får du din pokeboll så länge nån lagt meningslös energi och tid på att programmera maskiner att göra dom.

Jag förstår att du går på mellanstadiet och inte har tänkt på dom här sakerna. Men det är dags att tänka på dom nu.[/quote]
Jag är iaf inte den som försöker klanka ner på andra i ett försök att se smart ut på internet.

Övertyga mej gärna att jag har fel i allt jag säger, hittills har jag då inte hört ett enda hållbart argument från din sida om att det inte skulle funka med ett bättre samhälle. Säg vad som är så bra med systemet vi lever i idag som får mej att glömma min "magiska fantasivärld".
Citera
2009-01-15, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phunque
Ok, vem odlar nu den nyttiga, ekologiska maten? Vem bär den hem till dej? Gratis, dessutom...

Nån som gillar att odla förslagsvis.
En maskin kan snabbt och enkelt bära hem den till mej.
Citera
2009-01-15, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Jag hade tyckt det varit rätt mysigt att ligga hemma om dagarna och spela rollspel, speciellt om jag får gratis mat och husrum!

haha ja gör det då, tror dock att man är ganska less på rollspel, liggsår och fetma efter 46 år eller hur gammal man blir som soffliggare.
Citera
2009-01-15, 16:17
Medlem
Citat:
Så när du jobbar med utveckling av ett vattenreningssystem för oljeblandat vatten och du är den enda som besitter en viss kompetens tror du att du kan gå och komma som du vill på jobbet? Vad skall de andra göra då som har behov av dina kunskaper, vänta och dricka kaffe?

Du verkar inte ha tänkt. Inte alls

Den ända som besitter kompetensen? Vi har för helvete 7 miljarder människor på planeten, nog finns det någon annan. Dessutom lagrar man ju information på datorer så vem som helst kan komma åt den, precis som internet! Och är de nåt så har vi ju telefoner nu för tiden, bara ringa å fråga.
Citera
2009-01-15, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phunque
Den metaforen gick visst ganska högt över ditt huvud, noterar jag. Självklart menar jag inte att ALLA ständigt sitter och målar och leker med sina barn, var inte dum. Men de roliga sysslorna, som du tycker är roliga, kommer produceras i överskott medans de tråkiga men ack så nödvändiga sysslorna kommer ratas. Vem ska lägga asfalt eller räls eller vad det nu än är som måste göras?

Man utvecklar ju maskiner som kan göra i princip allt, och ja de kommer ta ett tag, räknar inte med att allt är färdigt över en helg.
Till att börja med får man väl ta allt nödväntigt skitjobb som behövs och dela det på 7miljarder. Där har du hur många timmar du behöver jobba. Sen allt medan maskiner mer och mer tar över sånt vi inte vill göra kan man dra ner på skitgörat. Blir nog inte många timmar i veckan man behöver göra skitjobb, sen resten av tiden kan man ju spendera på jobb man verkligen vill göra istället. Eller bara ligga hemma om man nu tycker de är så skoj.
Citera
2009-01-15, 16:31
Medlem
Citat:
Hur löser du problemet med att flera kankse vill bo på samma ställe, säg Göteborgs hamn? Det finns efterfrågan av 300 personer, men bara plats för 10 hus. Vad gör man?

Bygg ett 50 våningar högt, 6 lägenheter brett höghus.
Citera
2009-01-15, 16:41
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:

Men 30 av de 300 har behov av att bo i villor!
Citera
2009-01-15, 16:42
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Den ända som besitter kompetensen? Vi har för helvete 7 miljarder människor på planeten, nog finns det någon annan. Dessutom lagrar man ju information på datorer så vem som helst kan komma åt den, precis som internet! Och är de nåt så har vi ju telefoner nu för tiden, bara ringa å fråga.

Varför skulle någon anställa just dig om du var helt utbytbar? Du jobbar ju där du gör eftersom du tillför ett värde ingen annan kan göra.
Citera
2009-01-15, 16:42
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Nej, det kan dom inte.

nej...men med lite programmering så kan dom
Nej. Det är långt kvar. Man har forskat på robotar i 50 år nu, och är fortfarande LÅNGT kvar från att göra en robot som kan sådana här saker. Trist men sant.

Citat:
Ge mej nåt vettigt svar istället, klart som fan man kan programmera en robot till att städa, finns ju redan, eller kvar på 1800-talet?
Nej, det finns inte.

Citat:
Jag tar själv tåget och skickar efter soffan hemifrån.
Och soffan flyger magiskt på en bädd av glitter eller?

Citat:
Nu har du verkligen ingen aning om va du pratar om, en bil kommer inte i närheten av hur resurseffektivt ett tåg är.

Citat:

Har jag redan svarat på massa gånger men du verkar ju inte vilja förstå.
Man behöver inte belöna eller hota folk för att få nåt gjort, jag ger ju inte min sambo lön för att hon lagar mat eller städar ibland, vore ju helt onödigt, jobba kan man göra ändå. Ute i världen vill man väl också ha det fint, då får alla hjälpas åt om det är nåt inte en maskin kan göra.
Så folk VILL arbeta som sophämtare för att det är KUL? Mhm.

Citat:

Jaa de man behöver beställer man, måste man väl inte fråga auktoritetsfolk om. Beställer du en pokeboll så får du din pokeboll så länge nån lagt meningslös energi och tid på att programmera maskiner att göra dom.
Och det har dom ju, för folk jobbar ju på tråkiga skitjobb för att det är kul.

Citat:
Övertyga mej gärna att jag har fel i allt jag säger, hittills har jag då inte hört ett enda hållbart argument från din sida om att det inte skulle funka med ett bättre samhälle. Säg vad som är så bra med systemet vi lever i idag som får mej att glömma min "magiska fantasivärld".
Vilket system pratar du om?

Din magiska fantasivärld fungerar inte, och har ingen verklighetskontakt. Du tror produkter hamnar i affärer magiskt av sig självt. Din förståelse av samhället är på samma nivå som en femåring som på frågan om va mjölk kommer ifrån svarar "affären". Och detta är inte att klanka ner på dig, det är bara ren faktaupplysning. Du bör lyssna lite på andra.
Citera
2009-01-15, 16:43
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Vem skall bygga det?
Citera
2009-01-15, 16:46
Medlem
ayanamiis avatar
Smagg är en person som på frågan "Hur stoppar vi krig och våld i världen?" skulle svara "Vi slutar tillverka vapen!".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in