Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Ja, men jag är fortfarande beroende av dom.
Man är alltid beroende av resurser, men inte av pengar.
Citat:
Nej, men är tvingad av naturen att försörja sig. Det har inget med sedlarna att göra. Dom är helt irrelevanta i frågan.
Ja, man är tvingad av naturen att försörja sig men idag så har vi byggt samhället så att sedlarna är vårat försörjnings medel, eller hur?
Visst är det bra om man kommer till det konkreta problemet direkt, inte ha en massa pengar emellan som försvårar det ännu mer? Inte i dagsläget som sagt men i framtiden.
Citat:
Nej. Enbart ekonomiska brott har med pengar att göra i något rimlig mening.
Totalt sett så ska du se att de ekonomiska brotten är den största enskilda faktorn.
Eftersom de begränsar samhällets potential att försörja sig. Pengarna.
Citat:
Det är som att hävda att Jordgubbar är en barriär. Pengar är inte en barriär. Påståendet är nonsens, och kan enbart bero på att du inte vet vad Pengar är. Läste du länkarna?
Ja jag vet vad pengar är. Kan du förklara för mig då vad jag har fel i mitt påstående på hur de gör upp en barriär? Istället för att fråga om jag vet vad pengar är för något.
Ja, du verkar så säker, istället för att försvara dig med att jag som förespråkar projektet så är det väl du också som ska kunna själv veta vad det innebär och är för något. Och argumentera kritiskt utifrån det.
Alltså angående om att man kan utan pengar får mycket större utbud på tillgångar.
Då pratar vi på stadsnivå. Låt oss kalla det en "Venus stad".
Om inte pengar hindrar dem från att forska kring något, var är då gränsen?
Det egentliga som "kostar" i detta sammanhang är personer som är villiga att upprätta en sådan fungerande stad.
Citat:
Därför att det kostar.
Kan inte du i så fall betala mig 10kr för varje dag som solen skiner över dig, det kostar ju
Citat:
Det är i stort sett sant. Men nu är vi inte hundra, utan många miljarder. Då behövs pengar. Eller, dom är iaf bra.
Nej, som jag hela tiden sagt så behövs det sådana till skillnad från dig, som tänker utanför boxen och som inte stirrar sig blint på sådant som sådana som du tar för givet, som om pengar är något som växer ur träden.
Citat:
Det gör dom redan. Tack vare pengar.
Så du menar att man inte kan tillverka något, skapa något, så länge man inte lägger några pappersbitar med dit målade siffror? Det är nonsens.
Bara så det kommer för din vetskap så är jag en kapitalist. Men ser inte hur den kan funka i framtiden. Jag är seriös, vem vill egentligen inte ha ett kapitalistiskt samhälle? I kommunism så ska man dela med sig. Inte lika skoj.
Men jag ser inte Venus projektet som kommunism om det ändå tenderar till att bli det. Angående familj saken så är det en sak som håller oss samman i ett samhälle, familj eller ej. Det är behov av allt du kan tänka dig som finns ute på marknaden. Prylar osv...När jag sade att man ska arbeta som en familj så menade jag att man i en sådan "familj", eller "Venus stad" rättare sagt är att den ska kunna leverera så många varor så att man kan se den som en gratis marknad. Vilket man gör idag, exakt så, fast det kostar "papper" för kunna att få varorna. Gör den kapitalistiska markanden oss till en familj? Om inte så behöver inte en Venus stads resursbaserade ekonomi göra det. Men det råder ingen tvekan om att det blir en livsstils revolution.
Citat:
I teorin är det möjligt att skapa ett samhälle utan pengar. Men det finns ingen anledning att göra det. Pengar är inte ett problem. Kan ni SNÄLLA läsa dom jävla länkarna jag lägger i? Lär er vad pengar ÄR.
Jag har läst, men jag verkar ju inte fatta, kan inte du säga vad jag ska förstå?
Citat:
Venussprojektet kräver att saker kan tillverkas gratis. Det kan bara ske om man kan tillverka saker utan att använda några resurser eller utföra något arbete. Vilket är fysiskt omöjligt.
Jag kan inte säga om det funkar, men kan inte du bevisa det?
Jag har redan sagt att man ska bygga teststäder och se hur bra det funkar.
Annars är det väl olämpligt om du ständigt drar myter i hela tråden.
Citat:
Totalt nonsens från början till slut. Och det är inte ett svar. Jag vill ha reda på vad som är problemet. Detta är inte problemet. Du försöker svara på punkt 1 2 och 3 samtidigt. Gör inte det, det blir fel.
Jag svarade ju separat för varje punkt. Tror inte det blir fel faktiskt. Tror bara att du är skev eller ngt.
Citat:
Vad är problemen i dagens värld? Gärna varför det är ett problem också, om inte det är uppenbart. Skit i orsakerna och lösningarna. Jag vill bara veta vad du anser är ett problem. Ett exempel: Svält. OK? Vad är problemen, menar du?
Inte idag utan den dagen då Jorden befolkas av 11 miljarder människor. Då har dagens system ett problem. Bara att tillverka papperssedlar till alla dessa utrotar ju skogarna.
Som sagt så begränsas vi av dagens system. Det är problemet. Så fråga inte igen vad problemet är utan nu tillsvidare så nöjer jag mig att argumentera runt mitt påstående.
Citat:
Att vi kommer att kunna tillverka allt mer med allt mindre arbete är en förbättring, ingen revolution, och det hjälper inte att införa venusprojektet. Venusprojektet förutsätter att saker kan tillverkas helt gratis, alltså helt utan att använda varken arbetskraft eller resurser. Detta är en fysisk omöjlighet.
Och jag har redan sagt att man måste ha en viss arbetskraft. Kan inte du säga vad som är omöjligt med projektet om man måste ha en viss arbetskraft? Vi snackar inte om utopi här, en del av folket kommer naturligtvis behöva till viss mån vara sysselsatta med de tekniska och vetenskapliga bitarna.
Citat:
Öh, nej, då kommer man inte sälja det, nej. Hurså?
Ja precis, tänk om det blir så för allt fler varor. Då kommer bara några få monopol företag återstå som kräver allt mindre arbetskraft.
Nå, förväntas pengarna regna ner i detta läge när dina varor inte har ett hyggligt ekonomiskt pappersvärde?
Citat:
En gång till: Billigare är inte samma sak som gratis.
Är det nåt oklart med detta?
Har du pluggat om gränsvärden i matematiken, du vet derivata och sånt?
När det inte är värt att skilja mellan billigt och gratis som två saker så skriver man att värdet är y=0 istället för y=0.000000...∞
Alltså Praktiken är inte samma som teorin. Är det någor oklart om detta?
Citat:
Ja, det är så det fungerar nu, ja.
JA fast dina sedlar är där fortfarande och stör.