2008-12-24, 12:33
Bannlyst
Har aldrig orkat bry mig om detta internetfenomen... vad fan är det för något och vad vill dem?
Citera
2008-12-24, 13:55
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse
Har aldrig orkat bry mig om detta internetfenomen... vad fan är det för något och vad vill dem?

Dom vill upprätta himmelriket på jorden. Detta skall ske genom att man bryter fysiska, matematiska och ekonomiska lagar. Detta i sin tur skall ske genom att man upphöjer tekniker till gudar, som skall lösa alla problem, och komma på ett sätt att tillverka allt gratis. Sedan skall alla få vad dom vill, inklusive vilken supermodell dom vill, tydligen.

All kritik mot detta viftas bort antingen med att man är dum och taskig, eller inte fattar, eller att när man väl har infört utopin så är dom problemen man tar upp inte problem, utan magiskt så försvinner dom bara, kapoof!
Citera
2008-12-24, 14:55
Medlem
borat4evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Då är jag fortfarande beroende av nåt annat. Snälla allihop: Läs på vad "pengar" betyder. Ni begriper inte vad ordet betyder. OK?

http://en.wikipedia.org/wiki/Money
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pengar

Som vad? Visst du är beroende av resurser men med morgondagens kunskap så kan man utrota det problemet i hundratals år, potentiellt sett.
Alltså kommer alla ha tillräckligt med resurser.

I och med dagens system så är man tvingad att vara slav för att få några papperssedlar för att kunna försörja sig. Nästan alla brott idag har med pengar att göra. Pengar är inte så bra som det verkar egentligen. Idag är det bra med pengar, men i framtiden kommer man för eller senare behöva begränsa eller helt eliminera vad man kan köpa sig för pengar.

Citat:
Ni menar inte pengar. Ni menar möjligen inkomst eller nåt men det är lite otydligt vad, jag tror olika debattörer menar lite olika saker

Tänk dig att pengar är en barriär mot användning av jordens resurser.
Utan pengar kan vi ha större utbud, mycket större utbud. Det är då som priserna kommer sjunka så lågt att det är inte värt att betala för saker och ting.
Inkomsten kommer t.ex vara förnyelsebar energi. Varför ska man betala sånt?
Bostäder byggs upp en gång så det finns för alla, inte heller behöver vi betala dem som bygger det. De kommer under tiden få mat, bostad och fritid och gratis tillgång till andra saker såsom transport, kommunikationsmedel, kläder.
Tänk dig att jorden består av 100 människor som alla har olika intressen och kunskaper.
Eftersom de är så får så behövs inte pengar. Istället så kan de använda sina kunskaper för att tillverka något som alla kan behöva.
Då får alla tillgång till det mesta om alla hjälps åt och blir som en familj.
Då skapar de ett liv som inte kräver pengar.

Men att skapa det för 6 miljarder personer ska också kunna gå fast bara för att möjligheterna och komplikationerna som skymmer möjligheten så ska man inte skita i det. Det krävs bara tid och noggrann organisering som sker stegvis, stad för stad.

Citat:
Det är inte en fråga om krångligt, det är en fråga om att det system som föreslås i Venusprojeket är omöjligt. Inte krångligt. OMÖJLIGT. Det grundar sig på antaganden och ideer som bryter mot matematiska, ekonomiska och fysiska lagar. Det går inte att införa. GÅR INTE.

Bryter absolut inte mot fysiska lagar, eftersom fysiken kommer vara mer tillgänglig, dvs resurserna. Sen får du utveckla detta. Det största problemet jag egentligen ser i Venus projektet är att folket inte kommer vilja skapa bara för att de inte är beroende av pengar. Då har man valet att kunna sitta vid soffan och göra inget.

Citat:
Ni måste:
1. Förklara vad som är problemen i dagens värld.

Befolkningen blir så stor att dagens monetära system begränsar användning av jordens resurser, tillräckligt med forskning och ger upphov till stark tendens att lämna svaga regioner i svält och nöd. Vilket bäddar för ett världskrig inom 50-150år.

Citat:
2. Analysera vad som är orsaken till problemen.

Ekonomin i sig ger upphov till konkurrens, konkurs, begränsningar i form av budgetens storlek för nya investeringar etc. Folk hamnar i svåra situationer pga detta, men ändå finns tillgångar till det man behöver, det ligger där och väntar. Men det byråkratiska systemet skapar problem till kunna utnyttja dem enligt önskningarna ,inte problem i första hand till hur man ska utnyttja dem.
Vidare kräver forskning pengar, men det finns inget att hindra alla fysiker som brinner för projektet i CERN att gå dit varje dag och få igång partikelacceleratorn.

Citat:
3. Fundera ut vad som är möjliga lösningar.

Bygga städer med tillräckligt invånartal så att en hygglig variation av kunskaper kan nås så att man kan skapa allt vi människor behöver, allt från smink till mat.
Men inte minst se om annars dyr forskning kan ske utan behov av pengar.

Då kan man se brister och fördelar. Funkar det så finns det inga hinder att bygga nya städer på sådant vis.
Funkar det ej, så får man skita i projektet helt och hitta andra lösningar på dagens ekonomiska problem.

Citat:
Ja, det är fullt möjligt, men en lite är inte samma sak som inget. Att vi kommer att kunna tillverka allt mer med allt mindre arbete är en förbättring, ingen revolution, och det hjälper inte att införa venusprojektet. Det förutsätter att saker kan tillverkas helt utan att använda varken arbetskraft eller resurser.

Nej, eftersom människor är gjorda för att till viss grad ha en sysselsättning.
Det skadar inte om det finns lika mycket folk i produktionen som idag. Utan hur effektiv den är. Dvs att så lite energi och tid ska åtgå till att tillverka så mycket som möjligt. Det är relevansen.

Citat:
Ja? Vad är din poäng? Billigare är inte samma sak som gratis.

Vem vill sälja något för 10 kronor när man vet att 1000 andra säljer samma sak i området, och man vet att man inte kommer ha mer än 10 köpare om dagen?
Kan du leva på 100kr/dag? Nej just det.
Istället får alla dela på vad de själva skapar så får man i slutändan all man behöver.
Citera
2008-12-24, 17:01
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borat4ever
Som vad? Visst du är beroende av resurser men med morgondagens kunskap så kan man utrota det problemet i hundratals år, potentiellt sett.
Alltså kommer alla ha tillräckligt med resurser.
Ja, men jag är fortfarande beroende av dom.

Citat:
I och med dagens system så är man tvingad att vara slav för att få några papperssedlar för att kunna försörja sig.
Nej, men är tvingad av naturen att försörja sig. Det har inget med sedlarna att göra. Dom är helt irrelevanta i frågan.

Citat:
Nästan alla brott idag har med pengar att göra.
Nej. Enbart ekonomiska brott har med pengar att göra i något rimlig mening.

Citat:
Pengar är inte så bra som det verkar egentligen. Idag är det bra med pengar, men i framtiden kommer man för eller senare behöva begränsa eller helt eliminera vad man kan köpa sig för pengar.
Varför?

Citat:
Tänk dig att pengar är en barriär mot användning av jordens resurser.
Det är som att hävda att Jordgubbar är en barriär. Pengar är inte en barriär. Påståendet är nonsens, och kan enbart bero på att du inte vet vad Pengar är. Läste du länkarna?
Citat:
Utan pengar kan vi ha större utbud, mycket större utbud. Det är då som priserna kommer sjunka så lågt att det är inte värt att betala för saker och ting.
Rent nonsens.

Citat:
Inkomsten kommer t.ex vara förnyelsebar energi. Varför ska man betala sånt?
Därför att det kostar.

Citat:
Bostäder byggs upp en gång så det finns för alla, inte heller behöver vi betala dem som bygger det.
Jo, det kommer ni.

Citat:
Tänk dig att jorden består av 100 människor som alla har olika intressen och kunskaper.
Eftersom de är så får så behövs inte pengar.
Det är i stort sett sant. Men nu är vi inte hundra, utan många miljarder. Då behövs pengar. Eller, dom är iaf bra.

Citat:
Istället så kan de använda sina kunskaper för att tillverka något som alla kan behöva.
Det gör dom redan. Tack vare pengar.

Citat:
Då får alla tillgång till det mesta om alla hjälps åt och blir som en familj.
http://jorgenmodin.net/index_html/archive/2007/09/23/vrlden-r-inte-din-klan-eller-din-familj

Citat:
Men att skapa det för 6 miljarder personer ska också kunna gå fast bara för att möjligheterna och komplikationerna som skymmer möjligheten så ska man inte skita i det. Det krävs bara tid och noggrann organisering som sker stegvis, stad för stad.
I teorin är det möjligt att skapa ett samhälle utan pengar. Men det finns ingen anledning att göra det. Pengar är inte ett problem. Kan ni SNÄLLA läsa dom jävla länkarna jag lägger i? Lär er vad pengar ÄR.

Citat:
Bryter absolut inte mot fysiska lagar, eftersom fysiken kommer vara mer tillgänglig, dvs resurserna. Sen får du utveckla detta.
Venussprojektet kräver att saker kan tillverkas gratis. Det kan bara ske om man kan tillverka saker utan att använda några resurser eller utföra något arbete. Vilket är fysiskt omöjligt.

Jag har upprepat detta massor av gånger i den här tråden. Hur vore det om ni läste vad jag skrev nån gång?

Citat:
Befolkningen blir så stor att dagens monetära system begränsar användning av jordens resurser, tillräckligt med forskning och ger upphov till stark tendens att lämna svaga regioner i svält och nöd. Vilket bäddar för ett världskrig inom 50-150år.
Totalt nonsens från början till slut. Och det är inte ett svar. Jag vill ha reda på vad som är problemet. Detta är inte problemet. Du försöker svara på punkt 1 2 och 3 samtidigt. Gör inte det, det blir fel.

Vad är problemen i dagens värld? Gärna varför det är ett problem också, om inte det är uppenbart. Skit i orsakerna och lösningarna. Jag vill bara veta vad du anser är ett problem. Ett exempel: Svält. OK? Vad är problemen, menar du?

Citat:
Nej, eftersom människor är gjorda för att till viss grad ha en sysselsättning.
Det skadar inte om det finns lika mycket folk i produktionen som idag. Utan hur effektiv den är. Dvs att så lite energi och tid ska åtgå till att tillverka så mycket som möjligt. Det är relevansen.
Jaha, men det har inget att göra med det jag sa. Jag försöker igen:

Att vi kommer att kunna tillverka allt mer med allt mindre arbete är en förbättring, ingen revolution, och det hjälper inte att införa venusprojektet. Venusprojektet förutsätter att saker kan tillverkas helt gratis, alltså helt utan att använda varken arbetskraft eller resurser. Detta är en fysisk omöjlighet.

Citat:
Vem vill sälja något för 10 kronor när man vet att 1000 andra säljer samma sak i området, och man vet att man inte kommer ha mer än 10 köpare om dagen?
Kan du leva på 100kr/dag? Nej just det.
Öh, nej, då kommer man inte sälja det, nej. Hurså?

En gång till: Billigare är inte samma sak som gratis.

Är det nåt oklart med detta?

Citat:
Istället får alla dela på vad de själva skapar så får man i slutändan all man behöver.
Ja, det är så det fungerar nu, ja.
Citera
2008-12-24, 18:05
Medlem
borat4evers avatar
Citat:
Ja, men jag är fortfarande beroende av dom.

Man är alltid beroende av resurser, men inte av pengar.

Citat:
Nej, men är tvingad av naturen att försörja sig. Det har inget med sedlarna att göra. Dom är helt irrelevanta i frågan.

Ja, man är tvingad av naturen att försörja sig men idag så har vi byggt samhället så att sedlarna är vårat försörjnings medel, eller hur?
Visst är det bra om man kommer till det konkreta problemet direkt, inte ha en massa pengar emellan som försvårar det ännu mer? Inte i dagsläget som sagt men i framtiden.

Citat:
Nej. Enbart ekonomiska brott har med pengar att göra i något rimlig mening.

Totalt sett så ska du se att de ekonomiska brotten är den största enskilda faktorn.

Citat:
Varför?

Eftersom de begränsar samhällets potential att försörja sig. Pengarna.

Citat:
Det är som att hävda att Jordgubbar är en barriär. Pengar är inte en barriär. Påståendet är nonsens, och kan enbart bero på att du inte vet vad Pengar är. Läste du länkarna?

Ja jag vet vad pengar är. Kan du förklara för mig då vad jag har fel i mitt påstående på hur de gör upp en barriär? Istället för att fråga om jag vet vad pengar är för något.

Citat:
Rent nonsens.

Ja, du verkar så säker, istället för att försvara dig med att jag som förespråkar projektet så är det väl du också som ska kunna själv veta vad det innebär och är för något. Och argumentera kritiskt utifrån det.
Alltså angående om att man kan utan pengar får mycket större utbud på tillgångar.
Då pratar vi på stadsnivå. Låt oss kalla det en "Venus stad".
Om inte pengar hindrar dem från att forska kring något, var är då gränsen?
Det egentliga som "kostar" i detta sammanhang är personer som är villiga att upprätta en sådan fungerande stad.

Citat:
Därför att det kostar.

Kan inte du i så fall betala mig 10kr för varje dag som solen skiner över dig, det kostar ju

Citat:
Det är i stort sett sant. Men nu är vi inte hundra, utan många miljarder. Då behövs pengar. Eller, dom är iaf bra.

Nej, som jag hela tiden sagt så behövs det sådana till skillnad från dig, som tänker utanför boxen och som inte stirrar sig blint på sådant som sådana som du tar för givet, som om pengar är något som växer ur träden.

Citat:
Det gör dom redan. Tack vare pengar.

Så du menar att man inte kan tillverka något, skapa något, så länge man inte lägger några pappersbitar med dit målade siffror? Det är nonsens.

Citat:
http://jorgenmodin.net/index_html/archive/2007/09/23/vrlden-r-inte-din-klan-eller-din-familj

Bara så det kommer för din vetskap så är jag en kapitalist. Men ser inte hur den kan funka i framtiden. Jag är seriös, vem vill egentligen inte ha ett kapitalistiskt samhälle? I kommunism så ska man dela med sig. Inte lika skoj.
Men jag ser inte Venus projektet som kommunism om det ändå tenderar till att bli det. Angående familj saken så är det en sak som håller oss samman i ett samhälle, familj eller ej. Det är behov av allt du kan tänka dig som finns ute på marknaden. Prylar osv...När jag sade att man ska arbeta som en familj så menade jag att man i en sådan "familj", eller "Venus stad" rättare sagt är att den ska kunna leverera så många varor så att man kan se den som en gratis marknad. Vilket man gör idag, exakt så, fast det kostar "papper" för kunna att få varorna. Gör den kapitalistiska markanden oss till en familj? Om inte så behöver inte en Venus stads resursbaserade ekonomi göra det. Men det råder ingen tvekan om att det blir en livsstils revolution.

Citat:
I teorin är det möjligt att skapa ett samhälle utan pengar. Men det finns ingen anledning att göra det. Pengar är inte ett problem. Kan ni SNÄLLA läsa dom jävla länkarna jag lägger i? Lär er vad pengar ÄR.

Jag har läst, men jag verkar ju inte fatta, kan inte du säga vad jag ska förstå?

Citat:
Venussprojektet kräver att saker kan tillverkas gratis. Det kan bara ske om man kan tillverka saker utan att använda några resurser eller utföra något arbete. Vilket är fysiskt omöjligt.

Jag kan inte säga om det funkar, men kan inte du bevisa det?
Jag har redan sagt att man ska bygga teststäder och se hur bra det funkar.
Annars är det väl olämpligt om du ständigt drar myter i hela tråden.

Citat:
Totalt nonsens från början till slut. Och det är inte ett svar. Jag vill ha reda på vad som är problemet. Detta är inte problemet. Du försöker svara på punkt 1 2 och 3 samtidigt. Gör inte det, det blir fel.

Jag svarade ju separat för varje punkt. Tror inte det blir fel faktiskt. Tror bara att du är skev eller ngt.

Citat:
Vad är problemen i dagens värld? Gärna varför det är ett problem också, om inte det är uppenbart. Skit i orsakerna och lösningarna. Jag vill bara veta vad du anser är ett problem. Ett exempel: Svält. OK? Vad är problemen, menar du?

Inte idag utan den dagen då Jorden befolkas av 11 miljarder människor. Då har dagens system ett problem. Bara att tillverka papperssedlar till alla dessa utrotar ju skogarna.
Som sagt så begränsas vi av dagens system. Det är problemet. Så fråga inte igen vad problemet är utan nu tillsvidare så nöjer jag mig att argumentera runt mitt påstående.

Citat:
Att vi kommer att kunna tillverka allt mer med allt mindre arbete är en förbättring, ingen revolution, och det hjälper inte att införa venusprojektet. Venusprojektet förutsätter att saker kan tillverkas helt gratis, alltså helt utan att använda varken arbetskraft eller resurser. Detta är en fysisk omöjlighet.

Och jag har redan sagt att man måste ha en viss arbetskraft. Kan inte du säga vad som är omöjligt med projektet om man måste ha en viss arbetskraft? Vi snackar inte om utopi här, en del av folket kommer naturligtvis behöva till viss mån vara sysselsatta med de tekniska och vetenskapliga bitarna.

Citat:
Öh, nej, då kommer man inte sälja det, nej. Hurså?

Ja precis, tänk om det blir så för allt fler varor. Då kommer bara några få monopol företag återstå som kräver allt mindre arbetskraft.
Nå, förväntas pengarna regna ner i detta läge när dina varor inte har ett hyggligt ekonomiskt pappersvärde?

Citat:
En gång till: Billigare är inte samma sak som gratis.
Är det nåt oklart med detta?

Har du pluggat om gränsvärden i matematiken, du vet derivata och sånt?
När det inte är värt att skilja mellan billigt och gratis som två saker så skriver man att värdet är y=0 istället för y=0.000000...∞

Alltså Praktiken är inte samma som teorin. Är det någor oklart om detta?

Citat:
Ja, det är så det fungerar nu, ja.

JA fast dina sedlar är där fortfarande och stör.
Citera
2008-12-24, 18:19
Bannlyst
Citat:
Dom vill upprätta himmelriket på jorden. Detta skall ske genom att man bryter fysiska, matematiska och ekonomiska lagar. Detta i sin tur skall ske genom att man upphöjer tekniker till gudar, som skall lösa alla problem, och komma på ett sätt att tillverka allt gratis. Sedan skall alla få vad dom vill, inklusive vilken supermodell dom vill, tydligen.

All kritik mot detta viftas bort antingen med att man är dum och taskig, eller inte fattar, eller att när man väl har infört utopin så är dom problemen man tar upp inte problem, utan magiskt så försvinner dom bara, kapoof!

Efterblivna new age konspiratörer alltså? Har inte sett filmerna, de där zeitgeist filmerna, men de handlar väl om konspirationsteorier och att allt är en världskonspiration?
Citera
2008-12-24, 22:12
Medlem
Citat:
Har du källa på det? Jag tror inte någon "Zeitgeist"-förespråkare har påstått att man kan tillverka saker utan att använda resurser. Att producera utan att använda bytesmedel som pengar är inte att producera "gratis".
Citera
2008-12-24, 23:49
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borat4ever
Man är alltid beroende av resurser, men inte av pengar.
Det är korrekt. Problemet är att ni tror att om man avskaffar pengar blir saker gratis. Det är fel. Det enda som händer är att man får byteshandel istället.

Citat:
Ja, man är tvingad av naturen att försörja sig men idag så har vi byggt samhället så att sedlarna är vårat försörjnings medel, eller hur?
Nej. Ingen kan försörja sig på sedlar. Kan ni nu snälla läsa wikipedia sidan om Pengar? Ingen av er vet ju var pengar är. Sluta uttala er om det tills ni vet vad det ÄR! Snälla!

Citat:
Visst är det bra om man kommer till det konkreta problemet direkt, inte ha en massa pengar emellan som försvårar det ännu mer? Inte i dagsläget som sagt men i framtiden.
??? Va?

Citat:
Totalt sett så ska du se att de ekonomiska brotten är den största enskilda faktorn.
Det tvivlar jag starkt på.

Citat:
Eftersom de begränsar samhällets potential att försörja sig. Pengarna.
Nej, det gör dom inte. Tvärtom underlättar dom, bland annat för att dom fungerar som ett lagringsmedel, så att man kan tjäna mer än man behöver en dag, och sedan leva på det en annan. Det är svårt att göra annars.

Citat:
Ja jag vet vad pengar är. Kan du förklara för mig då vad jag har fel i mitt påstående på hur de gör upp en barriär? Istället för att fråga om jag vet vad pengar är för något.
OK, vad är pengar?

Citat:
Ja, du verkar så säker, istället för att försvara dig med att jag som förespråkar projektet så är det väl du också som ska kunna själv veta vad det innebär och är för något. Och argumentera kritiskt utifrån det.
Vilket är precis vad jag gör.

Citat:
Alltså angående om att man kan utan pengar får mycket större utbud på tillgångar.
Då pratar vi på stadsnivå. Låt oss kalla det en "Venus stad".
Det är ju bara nonsens.

Citat:
Om inte pengar hindrar dem från att forska kring något, var är då gränsen?
Resurser. Att forska kostar.

Citat:
Det egentliga som "kostar" i detta sammanhang är personer som är villiga att upprätta en sådan fungerande stad.
Nej. Saker kostar. Det enda som inte kostar är det som kan skapas utan resurser och arbete. Och det är ingenting.

Citat:
Kan inte du i så fall betala mig 10kr för varje dag som solen skiner över dig, det kostar ju
Tillverkar du solsken? Det skiner ur rumpan på dig eller?

Citat:
Nej, som jag hela tiden sagt så behövs det sådana till skillnad från dig, som tänker utanför boxen och som inte stirrar sig blint på sådant som sådana som du tar för givet, som om pengar är något som växer ur träden.
Vilket är precis vad jag gör.

Citat:
Så du menar att man inte kan tillverka något, skapa något, så länge man inte lägger några pappersbitar med dit målade siffror? Det är nonsens.
Nej, det menar jag inte. Återigen står det klart att du inte vet vad pengar är.

Citat:
Jag har läst, men jag verkar ju inte fatta, kan inte du säga vad jag ska förstå?
Vad pengar är. Du tror uppenbarligen att om man avskaffar pengar blir saker gratis. Du har du inte fattat. Vad fann du oklart i artiklarna?

Citat:
Jag kan inte säga om det funkar, men kan inte du bevisa det?
Det har jag gjort, upprepade gånger, och allt jag får som respons är att ni upprepar er. Det är inte speciellt konstruktivt.

Citat:
Jag har redan sagt att man ska bygga teststäder och se hur bra det funkar.
Hur skall du bygga teststaden? Du tror ju att saker blir gratis om man avskaffar pengar, hur skall det gå till att bygga en teststad?

Citat:
Annars är det väl olämpligt om du ständigt drar myter i hela tråden.
Dom enda myterna som dras här är upprepande av dom motbevisade grundargument som ni kommer med.

Citat:
Jag svarade ju separat för varje punkt
Du svarade överhuvdtaget inte på punkt 1. Jag har förtydligat frågan.

Citat:
Inte idag utan den dagen då Jorden befolkas av 11 miljarder människor. Då har dagens system ett problem. Bara att tillverka papperssedlar till alla dessa utrotar ju skogarna.
Som sagt så begränsas vi av dagens system. Det är problemet. Så fråga inte igen vad problemet är utan nu tillsvidare så nöjer jag mig att argumentera runt mitt påstående.
Är problemet att det inte kommer finnas nog papper att trycka sedlar i framtiden? Är detta problemet som venusprojektet skall lösa? Tycker du inte det är lite overkill?

Citat:
Och jag har redan sagt att man måste ha en viss arbetskraft. Kan inte du säga vad som är omöjligt med projektet om man måste ha en viss arbetskraft?
Jag har förklarat vad om är omöjligt med projektet, arbetskraft eller inte, upprepade gånger. Senast svarade jag på det i den texten du citerade. I fetstil. Läser du överhuvudtaget svaren du får?

Tillgången av allt skall vara i praktiken oändlig. Detta är omöjligt, för det kräver oändliga resurser inklusive arbetskraft. Det finns inte plats för alla som vill bo på Manhattan i Manhattan. Det går inte.

Allt skall vara gratis. Det går inte heller, för allt kan inte tillverkas gratis. Det enda som kan tillverkas gratis är det som inte förbrukar några resurser och inte kräver något arbete att tillverka. Och det är, mycket riktigt, inget. Jag vet att man föreställer sig enorma fabriker som spottar ur sig vad som helst utan att nån lyfter ett finger, men det är inte praktiskt möjligt, och även om det vore det så kräver fabriken fortfarande råvaror och energi. Tillverkning kommer ALLTID kosta.

Detta är dom två huvudproblemen med Venusprojektet, och det som gör det inte bara osannolikt och utopiskt, utan rent omöjligt. Det är ena fysiska lagar som gör det omöjligt. DET GÅR INTE.

Citat:
Ja precis, tänk om det blir så för allt fler varor.
Ja.
Citat:
Då kommer bara några få monopol företag återstå
Nej.

Citat:
som kräver allt mindre arbetskraft.
Ja.

Citat:
Nå, förväntas pengarna regna ner i detta läge när dina varor inte har ett hyggligt ekonomiskt pappersvärde?
Nej. Pengar förväntas inte regna ner. Vad är oklart?

Citat:
Har du pluggat om gränsvärden i matematiken, du vet derivata och sånt?
När det inte är värt att skilja mellan billigt och gratis som två saker så skriver man att värdet är y=0 istället för y=0.000000...∞
Nej, det gör man verkligen inte alls. Man skriver y = 1.0 E-150 istället för att ha 150 nollor framför.

Du vet, bara för att nåt kostar 0.001 öre att tillverka blir det inte gratis. Saker som är så billiga att tillverka tillverkas i miljontals, vilket kostar massa pengar att tillverka.

Citat:
Alltså Praktiken är inte samma som teorin. Är det någor oklart om detta?
Nej, det är bara fel.

Citat:
JA fast dina sedlar är där fortfarande och stör.
Kan du inte förklara hur dom stör? Ingen av er vill tala om på vilket sätt pengar är ett problem, trots upprepade uppmaningar.

Inegn av er har minsta lilla jävla aning om vad ni snackar om. Ni förstår inte ett jota av det här. Venusprojektet är ingen ideologi, det är en religion, varken mer eller mindre.
Citera
2008-12-24, 23:50
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse
Efterblivna new age konspiratörer alltså?
Det är en bra sammanfattning.

Citat:
Har inte sett filmerna, de där zeitgeist filmerna, men de handlar väl om konspirationsteorier och att allt är en världskonspiration?
Av det jag har sett av dom iaf. Jag står inte ut med skiten nån längre stund, det är så jävla hjärndött.
Citera
2008-12-24, 23:52
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidakten
Har du källa på det?

Du kan ju börja med att läsa igenom den här tråden.

Citat:
Jag tror inte någon "Zeitgeist"-förespråkare har påstått att man kan tillverka saker utan att använda resurser. Att producera utan att använda bytesmedel som pengar
??? Pengar är bytesmedel. Jag vet inte riktigt vad du vill säga här. Men ar du utan att använda pengar?

Citat:
är inte att producera "gratis".
Säg det till zeitgeistarna i den här tråden. Dom kanske lyssnar på dig.
Citera
2008-12-25, 00:32
Medlem
Securions avatar
Vad somliga inte verkar förstå är att ett samhälle utan pengar är ENKLARE och betydligt mer naturligt än vad ett samhälle med pengar är.

Pengar är ett krångligt system där vi byter en saks värde, som i sig baseras på hur pass tillgängligt det är, mot en valutas värde, för att sedan kunna byta denna valutas värde mot andra saker.

Alltså ganska krångligt. Vilket alla som sysslar eller pluggar monetär ekonomi lätt kan intyga... Systemet är ett rent helvete att förstå sig på om man inte har monetär ekonomiutbildning och byggt på en evigt ökande inflation och skuld (= systemet är dödsdömt från början om inte stora ingrepp görs).

Dessutom verkar många tro att all drivkraft här i världen kommer genom lusten efter pengar?
Ja, idag kanske! Men i en värld utan pengar...?
Våga tänka.

Produktion förutsätter inte pengar. (idag, ja, men inte egentligen)
Upprepa.
Produktion förutsätter RESURSER. Både materiella och just nu personella.
Materiella finns i överflöd. (man förstör diamanter för att det ska vara en brist på dom = större efterfrågan = större vinst = fler som blir utan = orättvisa)
Personella resurser finns det också massor av, vi är många miljarder människor på planeten.
Personernas tid (ca 16 timmar i veckan arbetstid) byts mot mat, energi, transporter, kläder, husrum, utbildning, fritid (att göra vad du vill! knulla, forska, leka, simma, utforska, whatever), säkerhet, ren miljö, mental hälsa, osv. Det är klart värt 16 timmar i veckan oavlönat arbete för allas bästa, eller hur?

Teknokrati går varken emot några fysiska modeller eller några andra. Att någon ens kan påstå det är ju rent pinsamt obildat och förtjänar inget egentligt seriöst svar.

En av världens främsta ingenjörer (Jacque Fresco, http://en.wikipedia.org/wiki/Jacque_Fresco) tog fram The Venus Project, efter att ha funderat och tänkt i flera årtionden. En man som gett mänskligheten så mycket annat.
Att bara påstå att det skulle vara trams är rent ut sagt hårresande ignorant när knappt någon annan känd ingenjör eller vetenskapsman har kunnat såga det.

Som Jacque Fresco själv sa:

"At the beginning of World War II the U.S. had a mere 600 or so first-class fighting aircraft. We rapidly overcame this short supply by turning out more than 90,000 planes a year. The question at the start of World War II was: Do we have enough funds to produce the required implements of war? The answer was No, we did not have enough money, nor did we have enough gold; but we did have more than enough resources. It was the available resources that enabled the US to achieve the high production and efficiency required to win the war. Unfortunately this is only considered in times of war."

Det går om man vill.
Citera
2008-12-25, 00:41
Medlem
Citat:

Du kan ju börja med att läsa igenom den här tråden.
Har jag gett dig anledning att vara otrevlig?

Citat:
??? Pengar är bytesmedel. Jag vet inte riktigt vad du vill säga här. Men ar du utan att använda pengar?
Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in