2008-12-18, 20:17
Medlem
Securions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Som i sin tur inte skulle kunna arbeta, uppfinna eller bygga om det inte vore för ekonomer eller bankirer.
Nu är du väl otroligt korkad?

Citat:
Är det anarki i Somalia. Ehm...bygg en antianarkimaskin?
Kommer ju inte att finnas något Somalia om hela världen är en teknokrati.
Inte heller anarki eftersom en teknokrati är själva motsattsen till anarki.

Citat:
Är det en galen diktator i Zimbabwe? Eh...hitta på en diktatorborttagarballong?
Inget Zimbabwe heller.
Och du ska nog inte bli diktator i en teknokrati, eftersom det inte finns något att tjäna på det.

Citat:
Är det terrorister i Israel? Hitta på ett terroristvaccin?
Samma med Israel...
Men varför terrorbomba någon i en teknokrati?

"Du har samma rättigheter och skyldigheter som mig! Och du förbrukar lika mycket resurser och får lika mycket mat som mig! Så nu... ska jag.... terrorbomba dig.... eh...... no wait....."

Ganska meningslöst, eftersom orättvisa bara kommer att existera som ett begrepp.

Citat:
Nej. Det påståendet är totalt och uppenbart fel.
Jaha? För att...?
Eller sa vi köra "Nej du har fel!" och sen "Nej DU har fel!" och sen "Nej DU..." osv?
Är det på den nivån du ligger på?

Citat:
Du betraktar tekniker som övermänskliga. Och när en tekniker talar om för dig att det inte är sant, så reagerar du med att säga "DÅ kan du inte vara en tekniker".
I tekniska frågor så litar jag på en tekniker, ja.

Citat:
Patetiskt. Som sagt, du är med i en kvasireligiös sekt. Det är det Zeitgeist är. Varken mer eller mindre.
Japp, så är det.
Its all true.
Senast redigerad av Securion 2008-12-18 kl. 20:26.
Citera
2008-12-18, 20:52
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Securion
Nu är du väl otroligt korkad?
Nej.

Citat:
Kommer ju inte att finnas något Somalia om hela världen är en teknokrati.
Inte heller anarki eftersom en teknokrati är själva motsattsen till anarki.
Det är en anarki NU. Du hävdade att tekniker kunde lösa det problemet. Det kan dom inte. Det innebär att du och dina teknikergudar inte kan göra hela världen till en teknikrati

Citat:
Inget Zimbabwe heller.Och du ska nog inte bli diktator i en teknokrati, eftersom det inte finns något att tjäna på det.
Så din lösning på problemet om hur man inför teknokrati är att låtsas att den redan är införd?

Citat:
Samma med Israel...
Men varför terrorbomba någon i en teknokrati?

För att använda din retorik: Nu är du väl otroligt korkad?

Citat:
I tekniska frågor så litar jag på en tekniker, ja.
Bra. Problemet är att ekopnomi och samhällsvetenskap och politik inte är tekniska frågor. Men att du hävdar att tekniker skall lösa som frågorna också. Och, som ovan, när jag påpekar att tekniker inte kan läsa dom frågorna hävdar du bara att dom inte kommer uppstå i en teknokrati. Det är dels fel, dom kommer uppstå ändå, dels kräver införandet av teknokratin att man löser problemen.

Det här är rent religiöst resonerande. Man kan byta ut "tekniker" i hela ditt resonemang med "Jesus" och teknokrati med "gud rike på jorden" och det är precis lika meningsfullt och logiskt. Eller, ja, ännu mer logiskt faktiskt, för det är iaf rimligt att Gud KAN fixa alla problem. Medans din blinda tro på att tekniker kan lösa alla problem i världen, oavsett hur otekniska dom är, bara är förvirrat.

Det appelerar såklart till mitt ego att bli förklarad närmast gudomlig, men jag måste ändå be dig lägga ner. Tekniker är inga övermänniskor. Vi kan inte läsa alla världens problem. Bara dom tekniska. Så ge upp.
Citera
2008-12-18, 22:29
Medlem
Securions avatar
Citat:
Bra. Problemet är att ekopnomi och samhällsvetenskap och politik inte är tekniska frågor. Men att du hävdar att tekniker skall lösa som frågorna också. Och, som ovan, när jag påpekar att tekniker inte kan läsa dom frågorna hävdar du bara att dom inte kommer uppstå i en teknokrati. Det är dels fel, dom kommer uppstå ändå, dels kräver införandet av teknokratin att man löser problemen.
Tekniker ska inte lösa ekonomiska frågor, eftersom det inte kommer existera någon ekonomi i en teknokrati. (jag kommer fortsätta svara samma sak tills du fattar.)

Att införa teknokrati kommer skapa en massa problem, självklart. Det är en övergång från ett system till ett annat vi pratar om. Men vad är alternativet? En förgiftad värld, med krig, fattigdom, svält, rån, skuld, inflation, stöld, girighet, wageslaves, ekonomisk relaterade självmord, ekonomiska depressioner, ofrihet, ekonomiskt slaveri, en tredje värld...?
Är det civiliserat tycker du?

Teknik kan lösa alla våra problem, JA. Utan tvekan.
Ett exempel: Det är tex ett samhällsproblem att människor kör rattfulla, yes?

Den tekniska lösningen på problemet är att bilen inte kan startas om man har druckit alkohol (finns redan idag, går säkert att förfina ännu mer) eller att man helt överför kontrollen av bilen till en autopilot (funkar i flygplan i 3D, funkar med din lilla Skoda i 2D också).

Nämen! Se där! En teknisk lösning på ett samhällsproblem!

Varför finns det inte en alkoholmätare i varje bil? Det skulle lösa ALL rattfylla över en natt.
Varför har detta inte byggts in i alla bilar?

Därför att det inte är lönsamt i ett monetärt system.
I en teknokrati så hade det byggts in i varje bil, eftersom en teknokrati löser problemen, med hjälp av teknik och tekniker.

Citat:
Det här är rent religiöst resonerande. Man kan byta ut "tekniker" i hela ditt resonemang med "Jesus" och teknokrati med "gud rike på jorden" och det är precis lika meningsfullt och logiskt. Eller, ja, ännu mer logiskt faktiskt, för det är iaf rimligt att Gud KAN fixa alla problem. Medans din blinda tro på att tekniker kan lösa alla problem i världen, oavsett hur otekniska dom är, bara är förvirrat.
Ja, eller varför inte rymdödlor och flygande tefat? Hjälper det dig på något sätt så kör hårt.
Själv tycker jag inte att det suddar ut din totala brist på argument.

Nämn gärna några exempel på problem vi inte kan lösa tekniskt.
Du måste ju ha massor?

Citat:
Det appelerar såklart till mitt ego att bli förklarad närmast gudomlig, men jag måste ändå be dig lägga ner. Tekniker är inga övermänniskor. Vi kan inte lösa alla världens problem. Bara dom tekniska. Så ge upp.
Hahahahahaha.
Se så dum du är.
Senast redigerad av Securion 2008-12-18 kl. 22:31.
Citera
2008-12-18, 22:33
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Pengar kan vara glädje i dagens monetära system, ja. Men om dina pengar bara var papper med färg på så skulle dom knappast ge särskilt mycket glädje, eller hur?
Vad skulle du då få för glädje av att måla en tavla?

1. Glädjen att skapa något för egen skull.
2. Glädjen att skapa något för någon annan.
3. Glädjen att skapa något för skapandets skull.

Allt annat blir irrelevant.

"Grattis, här får du 50 000 triljarder dollar! Dom ä inte värda någonting!"

"Wow! Tack! Nu kan jag lättare tända brasan där hemma!"

?

Ptja, man kan ju ånjuta en hel del fördelar av att vara en duktig och populär konstnär och antagligen få mer såna ju fler man målar. Ställa ut på stora utställningar, bli inbjuden till konserter, få pris för ens konst, känna sig duktig, gå före i krogkön, överträffa andra, klara av en stor utmaning. Massa olika saker som inte har med pengar att göra.
Citera
2008-12-18, 22:35
Medlem
Securions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Ptja, man kan ju ånjuta en hel del fördelar av att vara en duktig och populär konstnär och antagligen få mer såna ju fler man målar. Ställa ut på stora utställningar, bli inbjuden till konserter, få pris för ens konst, känna sig duktig, gå före i krogkön, överträffa andra, klara av en stor utmaning. Massa olika saker som inte har med pengar att göra.
Absolut.
Citera
2008-12-19, 00:58
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Tekniker ska inte lösa ekonomiska frågor, eftersom det inte kommer existera någon ekonomi i en teknokrati. (jag kommer fortsätta svara samma sak tills du fattar.)
Ja, det kan du ju upprepa tills du blir blå. Det spelar ingen roll, för det är fortfarande fel. Det finns ALLTID en ekonomi. Vet du vad ekonomi är? Vad ordet betyder?

Citat:
Att införa teknokrati kommer skapa en massa problem, självklart. Det är en övergång från ett system till ett annat vi pratar om. Men vad är alternativet? En förgiftad värld, med krig, fattigdom, svält, rån, skuld, inflation, stöld, girighet, wageslaves, ekonomisk relaterade självmord, ekonomiska depressioner, ofrihet, ekonomiskt slaveri, en tredje värld...?
Är det civiliserat tycker du?
Nej, jag tycker det är fantasier. Teknokrati är en fantisilösning på ett problem som inte finns.

Citat:
Teknik kan lösa alla våra problem, JA. Utan tvekan.
Ett exempel: Det är tex ett samhällsproblem att människor kör rattfulla, yes?
Men det är inget ekonomiskt problem. Och det är inget samhällsvetenskapligt problem, eller psykologiskt baserat problem.

Citat:
Den tekniska lösningen på problemet är att bilen inte kan startas om man har druckit alkohol (finns redan idag
Och det är enkelt att fejka sig runt.

Citat:
Varför finns det inte en alkoholmätare i varje bil? Det skulle lösa ALL rattfylla över en natt.
Varför har detta inte byggts in i alla bilar?
1. Därför att folk inte vill ha det. 2. Därför att det inte funkar.

Citat:
Ja, eller varför inte rymdödlor och flygande tefat? Hjälper det dig på något sätt så kör hårt.
Nej, du kan ta det också.

Citat:
Själv tycker jag inte att det suddar ut din totala brist på argument.
Gud, är du verkligen så blåst?

Citat:
Nämn gärna några exempel på problem vi inte kan lösa tekniskt.
Du måste ju ha massor?
Jag har redan nämnt flera av dom. Du låtsades som om dom redan var lösta.
Citera
2008-12-19, 01:32
Medlem
Securions avatar
Citat:
Ja, det kan du ju upprepa tills du blir blå. Det spelar ingen roll, för det är fortfarande fel. Det finns ALLTID en ekonomi. Vet du vad ekonomi är? Vad ordet betyder?
Från Wikipedia:

"Ekonomi (från gr. oikos, "hus" och nomos, lag) behandlar hushållande med resurser i ett tillstånd av knapphet. Med knapphet menas att tillgängliga resurser är begränsade i förhållande till totala önskemål och behov."

Om du har svårt att förstå vad jag menar med ordet "ekonomi", så kan jag naturligtvis använda det mer korrekta "monetära systemet" om så önskas?

Citat:
Nej, jag tycker det är fantasier. Teknokrati är en fantisilösning på ett problem som inte finns.
Du ser inga problem med den värld vi lever i? Svält, orättvisor, skuld och annat hemskt...? Är du månne psykopat?

Citat:
Men det är inget ekonomiskt problem. Och det är inget samhällsvetenskapligt problem, eller psykologiskt baserat problem.
Nähä? Så du fattade inte själva principen heller då? Om du på allvar inte förstår så får vi nog ge upp på den här punkten och återkomma när du gått om grundskolan.

Citat:
Och det är enkelt att fejka sig runt.
Lysande argument sickan.
Dina skärande argument mot ny teknik som räddar liv gör mig häpen. Inte bara jag, en hel värld av intellektuella står som slagna av blixten och bara gapar.

Vad ska vi ha bilbälten till? Dom är ju så enkla att "komma runt".
Eller lås på dörrarna?

Citat:
1. Därför att folk inte vill ha det.
Nej, folk gillar rattfylla skarpt och går omkring med "rör inte min rattonykterist!" på bröstet.
Det är synnerligen populärt att köra ihjäl små barn på fyllan.

Förresten så VILL folk ha det. Det finns tom krav från motormännen att det ska installeras i alla fordon, inte bara bilar.

Man tycker ju att en sån sak skulle vara självklar, men som sagt; tekniken hålls tillbaka av systemet fö det kostar pengar.
Samt pga tomma hjärnor som din egen, som inte "tror" på tekniken eller vad vi kan göra.

Citat:
2. Därför att det inte funkar.
Och det är väl antagligen därför det används runt om i världen.
Senast redigerad av Securion 2008-12-19 kl. 01:54.
Citera
2008-12-19, 01:36
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Absolut.

Då har han alltså inte monopol på glädje, och det finns säkert hundra andra saker än pengar som är glädjegivande genom att måla en tavla.
Citera
2008-12-19, 01:38
Medlem
Securions avatar
Citat:
Då har han alltså inte monopol på glädje, och det finns säkert hundra andra saker än pengar som är glädjegivande genom att måla en tavla.
Precis.
Citera
2008-12-19, 01:42
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Precis.

Då är vi överens
Citera
2008-12-19, 01:45
Medlem
Securions avatar
Citat:
Då är vi överens
Japp!

Antagligen uttryckte jag mig konstigt eller oklart i nåt inlägg tidigare...? Sorry isf.
Citera
2008-12-19, 01:46
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Japp!

Antagligen uttryckte jag mig konstigt eller oklart i nåt inlägg tidigare...? Sorry isf.

Nja, jag svarade mest på https://www.flashback.org/showpost.php?p=14195049&postcount=150 som du sen citerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in