Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Bra. Problemet är att ekopnomi och samhällsvetenskap och politik inte är tekniska frågor. Men att du hävdar att tekniker skall lösa som frågorna också. Och, som ovan, när jag påpekar att tekniker inte kan läsa dom frågorna hävdar du bara att dom inte kommer uppstå i en teknokrati. Det är dels fel, dom kommer uppstå ändå, dels kräver införandet av teknokratin att man löser problemen.
Tekniker ska inte lösa ekonomiska frågor, eftersom det inte kommer existera någon ekonomi i en teknokrati. (jag kommer fortsätta svara samma sak tills du fattar.)
Att införa teknokrati kommer skapa en massa problem, självklart. Det är en övergång från ett system till ett annat vi pratar om. Men vad är alternativet? En förgiftad värld, med krig, fattigdom, svält, rån, skuld, inflation, stöld, girighet, wageslaves, ekonomisk relaterade självmord, ekonomiska depressioner, ofrihet, ekonomiskt slaveri, en tredje värld...?
Är det civiliserat tycker du?
Teknik kan lösa alla våra problem, JA. Utan tvekan.
Ett exempel: Det är tex ett samhällsproblem att människor kör rattfulla, yes?
Den tekniska lösningen på problemet är att bilen inte kan startas om man har druckit alkohol (finns redan idag, går säkert att förfina ännu mer) eller att man helt överför kontrollen av bilen till en autopilot (funkar i flygplan i 3D, funkar med din lilla Skoda i 2D också).
Nämen! Se där! En teknisk lösning på ett samhällsproblem!
Varför finns det inte en alkoholmätare i varje bil? Det skulle lösa ALL rattfylla över en natt.
Varför har detta inte byggts in i alla bilar?
Därför att det inte är lönsamt i ett monetärt system.
I en teknokrati så hade det byggts in i varje bil, eftersom en teknokrati löser problemen, med hjälp av teknik och tekniker.
Citat:
Det här är rent religiöst resonerande. Man kan byta ut "tekniker" i hela ditt resonemang med "Jesus" och teknokrati med "gud rike på jorden" och det är precis lika meningsfullt och logiskt. Eller, ja, ännu mer logiskt faktiskt, för det är iaf rimligt att Gud KAN fixa alla problem. Medans din blinda tro på att tekniker kan lösa alla problem i världen, oavsett hur otekniska dom är, bara är förvirrat.
Ja, eller varför inte rymdödlor och flygande tefat? Hjälper det dig på något sätt så kör hårt.
Själv tycker jag inte att det suddar ut din totala brist på argument.
Nämn gärna några exempel på problem vi inte kan lösa tekniskt.
Du måste ju ha massor?
Citat:
Det appelerar såklart till mitt ego att bli förklarad närmast gudomlig, men jag måste ändå be dig lägga ner. Tekniker är inga övermänniskor. Vi kan inte lösa alla världens problem. Bara dom tekniska. Så ge upp.

Hahahahahaha.
Se så dum du är.