2008-12-23, 13:53
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av telix
Det som är bra med Lidingö kommer att finnas i Akalla.
Det gör det redan. Förutom en sak: Status.
Citera
2008-12-23, 14:01
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borat4ever
Venus projektet som förespråkar att man ska förbruka och använda resurser på ett intelligent sett råder ingen tvekan om att det kommer tillämpas och redan börjat tillämpas i de flesta i-länder.
Det leder ju till ekonomisk välfärd i samhället. Vem vill inte ha det?

Till slut när teknologin blir så utvecklad så kommer faktiskt möjligheten för första gången uppstå att vi kan ha ett samhälle utan pengar.
Till slut behöver man inte jobba, maskinerna sköter det.
Allt kommer tillverkas så billigt att det kommer bli värdelöst att prissätta det med pengar.

Hur kommer vi kunna skapa extremt billiga konstmuseeum i Göteborg högst upp på avenyn? Alla måste ju få bo var de vill!
Citera
2008-12-23, 14:02
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av telix
Marsstrand är ett attraktivt område nu eftersom det är dyrt att bo där, och det i sig gör det åtråvärt. Men statusplatser skulle försvinna. Östermalm skulle inte behöva vara bättre än Akalla;
Om alla har tillgång till parkområden med natur etc. så finns det ingen anledning att trängas på Lidingö, när samma levnadsstandard finns överallt.

Saker kan som vi konstarerat innan vara attraktiva utan att pengar ens behöver vara inblandade. Det kan vara nära till havet, ha ett bra djurliv, en trevlig kultur, en viss mat, ett speciellt klimat eller vara extra lungt. Finns hur många anledningar som helst för folk att vilja bo nånstans.
Citera
2008-12-23, 14:14
Medlem
ganjabarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Men om alla har det lika bra, finns det inte en risk att folk blir apatiska, när det inte längre finns något att sträva efter?

Och kommer det inte kräva en rätt hård kontroll för att se till att ingen försöker få det bättre än någon annan?

Det är ju tyvärr rätt lätt att dra paralleller till andra samhällen där "alla" haft det lika bra, som Sovjet eller Nordkorea.

Varför skulle människor bli apatiska? Jag tror att människan hellre sliter ut sig i sitt arbete om arbetet är vad personen vill göra och inte tvingas göra det för att han/hon måste försörja sig. Varför inte bli motiverad av att du konkurrerar med dina medmänniskor om vem som kan gynna varandra mest och bäst?

Man kan även göra ett kapitalistiskt samhälle totalitärt.

Bör vi låta bli att förbättra saker och ting? Filmen bör inte vara en lagbok om vad som bör förändras då vi fortfarande kan rösta oss till beslut som människor, tänk demokrati 2.0!

Men jag ser definitivt din punkt, parallellerna är helt och hållet en bra jämförelse dock måste vi inse att ingen i filmen sagt att deras budskap är det enda ultimata.

Edit: I samhällen där "alla är lika" skapas problem som måste lösas, jag tvivlar på att en förbättring av tekniken och energiförbränningen förbättrar människans förståelse och tolerans. Däremot kan man förhoppningsvis slippa de radikala från båda sidorna av det politiska spektra vi har idag.
Senast redigerad av ganjabarnet 2008-12-23 kl. 14:21.
Citera
2008-12-23, 14:28
Medlem
borat4evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
1. Teknologi kan vara hur utvecklat som helst. Pengar försvinner inte för det.
2. Varför skulle vi vilja ha et samhälle utan pengar? Det är bara opraktiskt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pengar

Opraktiskt? Tänk dig att du inte behöver vara beroende av pengar.
Då ökar risken att du lever ett mer fritt liv på flera sätt. Det prissätter jag mer än att det är krångligt att gå över från ett system till ett annat.

Citat:
Maskiner behöver underhåll, och många saker kan inte utföras av maskiner. Vi kan naturligtvis tänka oss att vi kan skapa artificiella intelligenser i framtiden, men varför skulle en android behöva slava utan lön om inte människor gör det?

Visst de behöver underhåll , men i framtiden kan det bli så effektivt att mänskligt arbete minimeras till en acceptabel nivå som innebär att det alltid kommer finnas folk som trivs med det jobbet eftersom en så liten mängd krävs.

Citat:
Nej, det kommer aldrig att ske.

Jaså inte? Vad kostade inte en flygbiljett kort efter andra världskriget?
Hur många fler har privatflygplan nu?
Kollar du på el ochvitvaru industrin så ser du att man får bättre produkter för ungefär samma pris för varje år som går.

Citat:
??? Hur tänker du nu?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Inflation

Även om inflation kan variera och komma tillbaka till rimliga priser så blir inflationen sakta men säkert större ur makroekonomisk synpunkt.

Påstår du att priserna på samma varor idag kostar idag lika mycket som för 20 år sen?

Citat:
??? Hur tänker du nu?

Jo, vad ska avgöra hur många tillgånar jag ska få ha om man har resursbaserad ekonomi?
Vad hindrar mig från att bygga ett höghus alldeles för mig själv om jag har kunskapen för att utföra det?
Citera
2008-12-23, 20:14
Medlem
ganjabarnets avatar
Citat:
Visst. Nån dag kommer vi säkerligen ha lyckats göra robotar som kan sköta 99% av städningen. Då slipper vi det. Men dom robotarna kommer inte vara gratis.

..text..

Kanske, och jag hoppas det blir så, kan vi ha medborgarlön, så att om du inte vill jobba så slipper du. Men då kommer du inte ha råd att bo i en fin lägenhet, eller dra till Paris på lunchen.

[starta bakgrunsdmusik: Deilig er Jorden, med Oslo Domkör]
Det som Venusprojektet beskriver är inte en möjlig verklighet. Det är inte en verklighet. Det är en religiös beskrivning av ett himmelrike, och är precis lika realistisk.
[Gjeng me til paradiiiiiis meeeed soooooooong.]
[bakgrundmusik slut]

Jag håller helt med dig gällande möjligheten att venus projektet skulle lyckas. Men att tänka på det sätt är inte fel väg att gå, oavsett ideologi! Viljan att tänka och utveckla kommer driva människan i framtiden också, varför har ingen människa gått på mars ännu? Tänk på det, fråga dig själv vad människan gjort istället, du kommer också komma fram till att vi dyrkat falska gudar och mördat varandra, ibland samtidigt som vi dyrkar falska gudar. Frescos ord är inte lag, tvärtom, vi ska tvivla och ifrågasätta för att utvecklas som människor på en planet som jorden.

Frågan bör vara; Hur skapar vi en värld som är mer hållbar?

När världen nu bombas för olja, ekonomin går i kras och vår miljömedvetenhet ökar så borde vi inse att det är i stunder som dessa man förändrar landet till det bättre, vi kommer inte kunna sälja något från Sverige om något land i Asien tillverkar en liknande vara.

Hur kan man göra framtiden mer säker när nästa inflation kommer, när nästa kris kommer? Det är väl knappast meningen att ett land ska producera och sälja i all evighet?

Mvh
Citera
2008-12-23, 23:23
Medlem
Lite roligt med internet ändå. För något år sedan var alla fans av Alex Jones och diverse andra konspirationsteoretiker. New world order, bilderberg och andra skälsord var på allas läppar.

Nu verkar halva internet ha vänt 180grader och förespråkar istället globalisering och avskaffandet av suveräna stater. Folket skall hjärntvättas och alla leva jämställda och lyckliga på den globala plantagen.
Skumma internettrender...
Senast redigerad av Tranc3r 2008-12-23 kl. 23:29.
Citera
2008-12-24, 01:05
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjabarnet
Men att tänka på det sätt är inte fel väg att gå, oavsett ideologi!
Det beror helt på vad "det sättet" är.

Citat:
Frågan bör vara; Hur skapar vi en värld som är mer hållbar?
Det är en bättre fråga. Fast diffus, så man måste diskutera vad hållbar betyder först.

Citat:
Hur kan man göra framtiden mer säker när nästa inflation kommer, när nästa kris kommer?
Freedom, baby, yeah!
Citera
2008-12-24, 01:06
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranc3r
Lite roligt med internet ändå. För något år sedan var alla fans av Alex Jones och diverse andra konspirationsteoretiker. New world order, bilderberg och andra skälsord var på allas läppar.

Nu verkar halva internet ha vänt 180grader och förespråkar istället globalisering och avskaffandet av suveräna stater. Folket skall hjärntvättas och alla leva jämställda och lyckliga på den globala plantagen.
Skumma internettrender...
Ja, det är lustigt det är det. Jag tror det har nåt med språkbruket att göra, i kombination med att kittla konspirationsteoretikern som verkar leva inom många av dom här tomtarna.
Citera
2008-12-24, 11:01
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borat4ever
Opraktiskt? Tänk dig att du inte behöver vara beroende av pengar.
Då är jag fortfarande beroende av nåt annat. Snälla allihop: Läs på vad "pengar" betyder. Ni begriper inte vad ordet betyder. OK?

http://en.wikipedia.org/wiki/Money
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pengar

Ni menar inte pengar. Ni menar möjligen inkomst eller nåt men det är lite otydligt vad, jag tror olika debattörer menar lite olika saker

Citat:
Då ökar risken att du lever ett mer fritt liv på flera sätt. Det prissätter jag mer än att det är krångligt att gå över från ett system till ett annat.
Det är inte en fråga om krångligt, det är en fråga om att det system som föreslås i Venusprojeket är omöjligt. Inte krångligt. OMÖJLIGT. Det grundar sig på antaganden och ideer som bryter mot matematiska, ekonomiska och fysiska lagar. Det går inte att införa. GÅR INTE.

Ni måste:
1. Förklara vad som är problemen i dagens värld.
2. Analysera vad som är orsaken till problemen.
3. Fundera ut vad som är möjliga lösningar.

Börja med 1. Jag har upprepade gånger bett er zeitgeistare förklara vad ni anser är problemen i dagens värld. Inte orsakerna, utan problemen i sig Och svara för fan inte "pengar". Det är varken ett problem eller en orsak.

Citat:
Visst de behöver underhåll , men i framtiden kan det bli så effektivt att mänskligt arbete minimeras till en acceptabel nivå som innebär att det alltid kommer finnas folk som trivs med det jobbet eftersom en så liten mängd krävs.
Ja, det är fullt möjligt, men en lite är inte samma sak som inget. Att vi kommer att kunna tillverka allt mer med allt mindre arbete är en förbättring, ingen revolution, och det hjälper inte att införa venusprojektet. Det förutsätter att saker kan tillverkas helt utan att använda varken arbetskraft eller resurser.

Citat:
Jaså inte? Vad kostade inte en flygbiljett kort efter andra världskriget?
Hur många fler har privatflygplan nu?
Kollar du på el ochvitvaru industrin så ser du att man får bättre produkter för ungefär samma pris för varje år som går.
Ja? Vad är din poäng? Billigare är inte samma sak som gratis.

Citat:
Även om inflation kan variera och komma tillbaka till rimliga priser så blir inflationen sakta men säkert större ur makroekonomisk synpunkt.
Jaså?

Citat:
Påstår du att priserna på samma varor idag kostar idag lika mycket som för 20 år sen?
Eh... du får nog slå upp inflation också. Inflationen är den procentuella ökningen under en tidsperiod. Inte priset.

Citat:
Jo, vad ska avgöra hur många tillgånar jag ska få ha om man har resursbaserad ekonomi?
Ja, det undrar jag också, men det har ni ju inget svar på.

Citat:
Vad hindrar mig från att bygga ett höghus alldeles för mig själv om jag har kunskapen för att utföra det?
Att du inte har resurserna, och inte har arbetskraften.
Citera
2008-12-24, 11:28
Medlem
ganjabarnets avatar
Citat:
Det beror helt på vad "det sättet" är.

Det är en bättre fråga. Fast diffus, så man måste diskutera vad hållbar betyder först.

Freedom, baby, yeah!

När jag skriver "det sättet" syftar jag på det tankesätt som genomsyrar filmen, problemlösning i samband med hållbarhet.

Hållbarhet är inte så mycket en fråga om ordets betydelse snarare tänket bakom att tänka hållbart som vi måste lära oss. Jag antar att du vill ha en förklaring på detta, hållbarhet innebär att istället för ett "köpochsläng" samhälle så kan vi skapa produkter som fyller många fler användningsområden innan livslängden tar slut etc.

Vad kan tänkas hindra hållbarhet i vår tid?

Jag håller helt med dig om att man måste förstå innebörden av vad pengar är för något och för att förstå det krävs det att man förstått att hållbara produkter genererar mindre vinster utslaget över en tid. En leksak till barnen som håller tills barnet är tre år istället för ett år, gör möjligtvis att föräldrarna köper mindre antal leksaker vilket genererar mindre vinst till företaget, här krävs det lösningar till produkter som är miljö och användarvänliga men inte kommer att tjäna tillräckligt men trots det borde företaget utveckla sina idéer. Om alla skulle köpa miljövänligt hade teknik inom "grönt-tänk" utvecklats oerhört mycket snabbare, i slutändan handlar det i princip inte om vilken produkt som är bäst utan vart pengarna hamnar.

Hållbar utveckling är därmed något vi bör se över.

Mvh
Citera
2008-12-24, 12:20
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjabarnet
När jag skriver "det sättet" syftar jag på det tankesätt som genomsyrar filmen, problemlösning i samband med hållbarhet.
Det tankesätt jag ser när jag ser Zeitgeist filmerna är inte problemlösning, men däremot massa paranoia, insinuationer och felaktigheter.

Hållbarhet är viktigt, att använda rationell problemlösning för detta är givetvis det korrekta. Zeitgeist/Venusprojektet har inget av detta.

Citat:
Hållbarhet är inte så mycket en fråga om ordets betydelse snarare tänket bakom att tänka hållbart som vi måste lära oss. Jag antar att du vill ha en förklaring på detta, hållbarhet innebär att istället för ett "köpochsläng" samhälle så kan vi skapa produkter som fyller många fler användningsområden innan livslängden tar slut etc.
Jag håller med dig till viss del. Jag fattar till exempel inte varför folk köper nån annan sorts bunkar till köket annat än rostfria stålbunkar. Dom flesta av dom jag använder nu ärvde jag när mormor dog. Jag har ingen aning om hur gamla dom är, men dom är nog minst så gamla som jag. Förmodligen äldre då jag vet att morsans är äldre än jag, hon köpte dom när hon gifte sig. Så jag skulle gissa att dessa rostfria stålbunkar än minst 50 år. Dom uppvisar inga som helst förslitningsskador. Dom är inte blanka längre och dom har en hel del små bucklor. Men såvadå? Det finns ingen anledning att dom inte skulle hålla för köksarbete i 150 år till. Varför i helvete köper nån platsbunkar som håller i 5 år? Helt obegripligt.

Så visst bör man lära sig att tänka hållbart.

Citat:
Vad kan tänkas hindra hållbarhet i vår tid?
Först och främst måste vi lyfta tredje världen ur fattigdom. Hållbarhet är dyrt. Dom har inte råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in