Citat:
Ursprungligen postat av borat4ever
Opraktiskt? Tänk dig att du inte behöver vara beroende av pengar.
Då är jag fortfarande beroende av nåt annat. Snälla allihop: Läs på vad "pengar" betyder. Ni begriper inte vad ordet betyder. OK?
http://en.wikipedia.org/wiki/Money
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pengar
Ni menar inte pengar. Ni menar möjligen inkomst eller nåt men det är lite otydligt vad, jag tror olika debattörer menar lite olika saker
Citat:
Då ökar risken att du lever ett mer fritt liv på flera sätt. Det prissätter jag mer än att det är krångligt att gå över från ett system till ett annat.
Det är inte en fråga om krångligt, det är en fråga om att det system som föreslås i Venusprojeket är omöjligt. Inte krångligt.
OMÖJLIGT. Det grundar sig på antaganden och ideer som bryter mot matematiska, ekonomiska och fysiska lagar. Det går inte att införa.
GÅR INTE.
Ni måste:
1. Förklara vad som är problemen i dagens värld.
2. Analysera vad som är orsaken till problemen.
3. Fundera ut vad som är möjliga lösningar.
Börja med 1. Jag har upprepade gånger bett er zeitgeistare förklara vad ni anser är problemen i dagens värld. Inte orsakerna, utan problemen i sig Och svara för fan inte "pengar". Det är varken ett problem eller en orsak.
Citat:
Visst de behöver underhåll , men i framtiden kan det bli så effektivt att mänskligt arbete minimeras till en acceptabel nivå som innebär att det alltid kommer finnas folk som trivs med det jobbet eftersom en så liten mängd krävs.
Ja, det är fullt möjligt, men en lite är inte samma sak som inget. Att vi kommer att kunna tillverka allt mer med allt mindre arbete är en förbättring, ingen revolution, och det hjälper inte att införa venusprojektet. Det förutsätter att saker kan tillverkas
helt utan att använda varken arbetskraft eller resurser.
Citat:
Jaså inte? Vad kostade inte en flygbiljett kort efter andra världskriget?
Hur många fler har privatflygplan nu?
Kollar du på el ochvitvaru industrin så ser du att man får bättre produkter för ungefär samma pris för varje år som går.
Ja? Vad är din poäng?
Billigare är inte samma sak som
gratis.
Citat:
Även om inflation kan variera och komma tillbaka till rimliga priser så blir inflationen sakta men säkert större ur makroekonomisk synpunkt.
Jaså?
Citat:
Påstår du att priserna på samma varor idag kostar idag lika mycket som för 20 år sen?
Eh... du får nog slå upp inflation också.

Inflationen är den procentuella ökningen under en tidsperiod. Inte priset.
Citat:
Jo, vad ska avgöra hur många tillgånar jag ska få ha om man har resursbaserad ekonomi?
Ja, det undrar jag också, men det har ni ju inget svar på.
Citat:
Vad hindrar mig från att bygga ett höghus alldeles för mig själv om jag har kunskapen för att utföra det?
Att du inte har resurserna, och inte har arbetskraften.