Citat:
Man kan inte ställa verkligheten i kontrast med verkligheten, så du får förtydliga dig om vad du menar.
Ursprungligen postat av Rogge-
Eftersom du verkar vara en tänkare av kaliber och en riktig jäkel på att vrida o vända, pressa o trycka in saker så att dom passar i dina ramar ger jag dig följande nöt;
Begrunda väst, dess monetära marknadsekonomi, systemet vi lever under och ställ i kontrast med verkligheten.
Begrunda väst, dess monetära marknadsekonomi, systemet vi lever under och ställ i kontrast med verkligheten.
Citat:
Du verkar mena att jag skall ställa ekonomin i kontrast till naturen. Och så påpekar du att det inte finns ett samband mellan konjunktursvängningar och naturfenomen. Det är ju helt korrekt. Vad vill du säga med detta, frågar man sig då.
Jag vill påstå att man inte kan det. Solen lyser lika starkt som för ett år sen, inga stora stenar har ramlat ner och orsakat ödeläggelse, inga supervulkaner har exploderat, inga allvarliga jordbävningar har inträffat, dvs inget fysiskt fenomen kan förklara den stora plötsliga påverkan av människors liv. Kort och gott, jorden, livet, solen och universum är i stort detsamma som för ett år sen.
Citat:
OK, du menar att inget reellt har försvunnit och det är sant. Den rikedom som försvan var inte en reell rikedom. Och det stämmer till mycket stor del.
Den fysiska förändring av relevans som har skett är att ett stort gäng 1or och 0or bytt plats, lagts till eller försvunnit i våran digitala värld.
Citat:
Människor styr det ekonomiska systemet, ja. Det var människor som skapade denna bubblan, precis som alla andra bubblor. Helt korrekt.
Om man begrundar faktumet att systemet styr våran värld i omfattningen löst beskrivet ovan och inte kan härledas till en naturlig funktion och applicerar den fysiska lagen om orsak och verkan borde slutsatsen bli att det antingen är vi, någon/några, systemet själv eller slumpen som styr systemet.
Citat:
Öpöpöpöp. Det är en stor skillnad mellan att systemet skapas och styrs av människor till att det styrs av NÅGRA människor. Det sitter ingen i toppen och styr.
Om vi ponerar att det är vi alternativt någon/några som styr systemet
Citat:
Jag förstår din rädsla. Du förstår inte hur ekonomin fungerar, och därför är du rädd för den. Det är bara en fråga om okunskap, du är rädd för det du inte förstår. Dessutom är du väl, som jag var som ung, ett kontroll-freak och blir stressad av att inte ha kontroll. Jag har kommit över det. Que sera, sera, lixom.
Samtliga av dessa slutsatser är enligt min åsikt negativa.

Ekonomin styrs av den som deltar i den. Krascher i en fri ekonomi är tillfälliga och inget att oroa sig för. Massor av indikatorer tyder på att den här krisen redan har vänt. Är det tillfälligt? Kanske. Svårt att veta.
Citat:
I en fri ekonomi är människan enbart underställd människan. Det sitter ingen i toppen och styr. Blir systemet då "okontrollerbart". Ja, i viss mening blir det det. Men det gör inget. Låt människor styra över sina egna liv, så kommer dom ta dom bästa möjliga besluten. Den gemensamma effekten av det är framsteg och rikedom.
Jag vill inte att jag och mänskligheten är underställd inkompetens, maktelit eller ett okontrollerbart system.
Citat:
Ja, DET är den oavsett vad du gör. Vilket The Venus Project tyvärr ignorerar.
Jag vill att våra liv ska vara underställda den fysiska verkligheten.
Citat:
Vad är "våran vilja"? Har vi en gemensam vilja?
Och systemet ska vara underställt människan och skapat för att i största möjliga mån forma verkligheten efter våran vilja.
Citat:
Fortsätta? Du har inte börjat.
Jag kan fortsätta kritisera monetära medel och marknadsekonomi,

Citat:
Men, som dom vill ha gjort. Och? Det får alltså folk att göra saker som bör göras. Det verkar bra.
Kapitalism får folk att göra saker, det är sant. Men hela sanningen är den att kapitalism får folk att göra saker som andra inte vill göra.
Citat:
Ehhhh, jo, det är precis det den gör.
Teknologi finns inte där för att tjäna människan och göra våra liv bättre, rikare och lättare.
Citat:
Marknadsekonomi ÄR underställt människan. Till skillnad från planekonomi, där människan är underställd systemet.
Vad tycker du själv? Är en marknadsekonomi med monetära medel som i stort inte grundar sig i fysiska resurser eller är underställt människan något att behålla?
Citat:
Direktdemokrati om vad?
Och varför har vi inte direktdemokrati i vårat "demokratiskt upplysta väst" för att avgöra dessa frågor trots att det med dagens infrastruktur i allra högsta grad är genomförbart?
Ja, det kan jag. Helt säkert.
Men innan vi börjar diskutera det så måste påpekas att ordet "regleringar" är mycket diffust. Är äganderätt en "reglering" t ex? Liberaler brukar inte anse det, men det är fullt rimligt att anse att det är en reglering. Vänsteranarkister brukar tycka det, t ex.