2008-10-12, 23:42
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidovdan
Jag är mest fundersam över hur Joseph (som är bakom filmen) kunde träffa så rätt med bankkollapsen. Visste han när det skulle hända? Hur kunde han i så fall veta det? Vad betyder det för filmens trovärdighet?

Men jag hävdar fortfarande att filmen är sevärd och innehåller väldigt mycket intressant information, särskilt i början.
Annars kan du ju kolla http://www.mises.org/. Ungefär samma teorier(från vad jag minns av första filmen), fast lite mer seriöst.

Edit: En anledning till att zeitgest kan sägas ha högeranhängare är att mises-folket är libertarianer. De vill ha staten inbandad i bankväsendet lika lite som de vill ha staten inblandad i någonting annat.
Senast redigerad av Roi 2008-10-12 kl. 23:53.
Citera
2008-10-13, 00:55
Medlem
Hail_Satans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Skulle jag kunna få sälja glass på torget?
Det blir inte mycket pengar när det inte finns kapitalism och därmed ingen handel med pengar. Men visst.

Citat:
Kan jag betala någon för att stå och sälja glass, i den glasskiosk jag byggt på torget, medan jag själv gör glassen?
Ptja, du kan ju försöka. Men dina papperslappar saknar tyvärr värde då.

Citat:
Kan jag betala en/flera personer för att hjälpa mig göra glass, samtidigt som jag själv börjar bygga på en till glasskiosk? För att sedan bara administrera det hela.
Lyckas du verkligen hitta flera personer som låter dig äga deras tid för att du har en hög med värdelösa papperslappar, så gör det då. Men än en gång... utan kapitalism så vill jag inte lova att det går så bra.

Citat:
Ponera att jag säljer hela skiten
DET lär ju bli skitsvårt. Pengar utan kapitalism är väl ungefär som småsten idag. Ingen lär ju vara intresserad direkt.

Citat:
Bara ett exempel på vad människor kan hitta på ifall man inte använder våld för att stoppa dem.
Jag kan tänka mig att du som företagsägare skulle bli lite småsur om kapitalismen försvann, då hade ni ju inte haft pengar för att binda andra till att arbeta under era egna styren. Och då hade ni säkert blivit rätt våldsamma. Eller inte ni i första hand, ni hade säkert betalat några andra för att vara våldsamma åt er i vanlig ordning. Bara ett exempel på vad den ägande klassen kan hitta på ifall man inte använder våld för att stoppa dom.

Citera
2008-10-13, 02:01
Medlem
ayanamiis avatar
Varför skulle pengar försvinna? Folk kommer alltid vilja ha något medel för att byta mot varor och tjänster.
Citera
2008-10-13, 02:56
Medlem
Hail_Satans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Varför skulle pengar försvinna? Folk kommer alltid vilja ha något medel för att byta mot varor och tjänster.
Det är ju precis det filmen handlar om. Att byta ut kapitalismen mot vad de kallar en resursekonomi. Pengar är kapital, handel med kapital är kapitalism. I filmen förklaras det även ingående hur det hade fungerat och det är omöjligt att missa att de föreslår ett system helt utan handel med pengar. Att då fråga hur man säljer en glasskiosk tar jag som att man helt enkelt inte kollade vad tråden handlade om.

Det är en sevärd film iallafall. Jag gillar hur de totalt utesluter planekonomi dessutom. Den lyckas vara starkt politisk och kritisk till kapitalism utan att köra på ingågna vänsterspår.
Citera
2008-10-13, 05:42
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hail_Satan
Det är ju precis det filmen handlar om. Att byta ut kapitalismen mot vad de kallar en resursekonomi. Pengar är kapital, handel med kapital är kapitalism. I filmen förklaras det även ingående hur det hade fungerat och det är omöjligt att missa att de föreslår ett system helt utan handel med pengar. Att då fråga hur man säljer en glasskiosk tar jag som att man helt enkelt inte kollade vad tråden handlade om.

Det är en sevärd film iallafall. Jag gillar hur de totalt utesluter planekonomi dessutom. Den lyckas vara starkt politisk och kritisk till kapitalism utan att köra på ingågna vänsterspår.

Jag har själv sett filmen, men den förklarar ju inte direkt något vidare bra. Jag skrev ett antal frågor ett inlägg bakåt som berörde detta, men då svarade folk att "detta skulle vi lösa sedan". På något sätt måste man sköta om de begränsade resurserna, och pengar är det bästa sättet för att så många som möjligt skall bli nöjda. Om inget vettigt bra beskrivet alternativ finns så är det klart folk undrar hur det ska gå till.
Citera
2008-10-13, 06:48
Medlem
Rois avatar
Citat:
Jag har själv sett filmen, men den förklarar ju inte direkt något vidare bra. Jag skrev ett antal frågor ett inlägg bakåt som berörde detta, men då svarade folk att "detta skulle vi lösa sedan". På något sätt måste man sköta om de begränsade resurserna, och pengar är det bästa sättet för att så många som möjligt skall bli nöjda. Om inget vettigt bra beskrivet alternativ finns så är det klart folk undrar hur det ska gå till.
Jag hade tänkt att folk skulle i värsta fall få handla av mig med hjälp av cigaretter eller hashkakor. Kanske ädelmetaller om jag har tur. Eller matkuponger. Fast mest av allt beror det på vad alla andra väljer att använda då de vill bli av med något med köpkraft i utbyte. Vilket ju folk oftast vill, någon gång då och då.
Citera
2008-10-13, 06:58
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hail_Satan
Jag kan tänka mig att du som företagsägare skulle bli lite småsur om kapitalismen försvann, då hade ni ju inte haft pengar för att binda andra till att arbeta under era egna styren. Och då hade ni säkert blivit rätt våldsamma. Eller inte ni i första hand, ni hade säkert betalat några andra för att vara våldsamma åt er i vanlig ordning. Bara ett exempel på vad den ägande klassen kan hitta på ifall man inte använder våld för att stoppa dom.

Nu är ju jag inte direkt kapitalist, förutom ungefär 5k i fonder. Jag skulle inte heller ha något problem med att man avskaffade dagens statssdödda fiatpengar och lät folk handla med vad de ville. Jag tror inte heller att det skulle bli ett större problem för de kapitalister som haft vett att investera i annat än papperspengar. Så länge de slipper bli bestulna det vill säga.
Citera
2008-10-17, 11:18
Medlem
Citat:
Jag hade tänkt att folk skulle i värsta fall få handla av mig med hjälp av cigaretter eller hashkakor. Kanske ädelmetaller om jag har tur. Eller matkuponger. Fast mest av allt beror det på vad alla andra väljer att använda då de vill bli av med något med köpkraft i utbyte. Vilket ju folk oftast vill, någon gång då och då.
Du och föregående talare verkar helt ha missförstått den senare delen av filmen. Där föreslår man inte att pengar skall ersättas med varor och tjänster, utan att handel, som vi känner till det idag, skall avskaffas. Jordens resurser skall vara allas egendom, därför finns det ingen anledning att handla med varandra.
Citera
2008-10-17, 12:29
Medlem
Hur skyddar vi oss.

Det är inte svårt att se att denna nya "medvetenhet" soprider sig och hotar redan etablerade institutioner. Institutioner med polisiär och militär makt. Allt eftersom dessa institutioner tappar sin relevans, kommer dom att gå till fler och sjukare ytterligheter för att rättfärdiga sin existens och skapa ett behov av sig självt. Det skulle inte förvåna mig om denna Zeitgeistmovement någon dag klassas som terrorism och då har ingen som är delaktig längre någon rättssäkerhet.

Hur ser möjligheterna ut att skydda oss. Kanske genom att stödja, bilda, fristående media som delar agendan och motverka annan media. Kanske det bästa skyddet är att skapa ett politiskt parti av det och basera det på FNs stadgar av mänskliga rättigheter. Tänk att ha DOM som huvudsaklig partiprogram. Då blir det genast mycket svårare att klassas som terrorist. Om detta partiet dessutom är/ blir det FÖRSTA multinationella parti med landsöverskridande politik, så har vi ytterligare ett skydd i storleken. Kanske kompletera detta med en riktad kampanj för att få "stora" eller "kända" namn att bli "card carying members" och på så sätt sätta ansikten på rörelsen.

bara ett par idéer.
enjoy.
Citera
2008-10-17, 21:11
Medlem
chippyboys avatar
Det finns många partier som gjorts olagliga genom historien, repression existerar ju i alla lager av vårt nuvarande system. Däremot idén att ha stora namn med är en bra tanke.

Samhället som Jaques beskriver finns närmare (dock inte ner till minsta detalj) beskrivet i Designing the Future http://thezeitgeistmovement.com/DesigningtheFuture.pdf

samt i dokumentären Future by Design (2006).

OT: Har inte dessutom Patriot Act gjort attacker på privat egendom till en terroristhandling?
Senast redigerad av chippyboy 2008-10-17 kl. 21:17.
Citera
2008-10-17, 21:17
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kbäver
Du och föregående talare verkar helt ha missförstått den senare delen av filmen. Där föreslår man inte att pengar skall ersättas med varor och tjänster, utan att handel, som vi känner till det idag, skall avskaffas. Jordens resurser skall vara allas egendom, därför finns det ingen anledning att handla med varandra.

Och detta skall funka rent praktiskt exakt hur? Tänk om både du och jag vill ha en stor sjö, vem får den?
Citera
2008-10-18, 16:01
Medlem
Citat:
Och detta skall funka rent praktiskt exakt hur? Tänk om både du och jag vill ha en stor sjö, vem får den?

Rätta mig om jag har fel. Jag har precis sett båda filmerna och tänkt lite.
Är det inte så att de menar att man på något vis inte ska/behöver äga någonting förutom kanske rätten till privatliv i eget hem.

Säg att du vill ta en tur på sjön/fiska/whatever du vill göra i/på sjön. Do it! Ingen hindrar dig. Varför skall någon äga sjön? Måste verkligen någon äga sjön? Ingen människa behöver ju något kapital etc... Sjön finns där för alla att njuta av, när man känner för det.

Du behöver inte äga en sjö för att hyra ut rättigheter osv för att tjäna pengar, du får allt du behöver för att må bra och lite till pga av att tekniken, i form av robotar och andra industrier osv, ser till att du kan få det (mat, transport etc...).

Om jag säger att du kan få allt du behöver för att du ska överleva; mat, luft vatten, privatliv (näst intill livsnödvändigt), någonstans att sova osv.
Vad kan du sedan tänkas kunna begära?
Säkerhet/trygghet? - Visst, du har det redan. Ingen behöver göra någon illa för alla klarar sig, de har vad de behöver.
Stimulans? - Fine, go wherever you want. Tekniken "betalar" sig självt. Om du vill använda hjärnan börja att forska/hjälpa att utveckla tekniken. Det är sjukt stimulerande att arbeta med hjärnan.

Lite småflummigt skrivet, men bara lite reflektioner...
Säger inte att jag direkt är för detta. Man är ju som sagt försiktig av sig.
Sjukt kul och intressant att läsa folks tankar kring det iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in