Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Och detta skall funka rent praktiskt exakt hur? Tänk om både du och jag vill ha en stor sjö, vem får den?
Rätta mig om jag har fel. Jag har precis sett båda filmerna och tänkt lite.
Är det inte så att de menar att man på något vis inte ska/behöver äga någonting förutom kanske rätten till privatliv i eget hem.
Säg att du vill ta en tur på sjön/fiska/whatever du vill göra i/på sjön. Do it! Ingen hindrar dig. Varför skall någon äga sjön? Måste verkligen någon äga sjön? Ingen människa behöver ju något kapital etc... Sjön finns där för alla att njuta av, när man känner för det.
Du behöver inte äga en sjö för att hyra ut rättigheter osv för att tjäna pengar, du får allt du behöver för att må bra och lite till pga av att tekniken, i form av robotar och andra industrier osv, ser till att du kan få det (mat, transport etc...).
Om jag säger att du kan få allt du behöver för att du ska överleva; mat, luft vatten, privatliv (näst intill livsnödvändigt), någonstans att sova osv.
Vad kan du sedan tänkas kunna begära?
Säkerhet/trygghet? - Visst, du har det redan. Ingen behöver göra någon illa för alla klarar sig, de har vad de behöver.
Stimulans? - Fine, go wherever you want. Tekniken "betalar" sig självt. Om du vill använda hjärnan börja att forska/hjälpa att utveckla tekniken. Det är sjukt stimulerande att arbeta med hjärnan.
Lite småflummigt skrivet, men bara lite reflektioner...
Säger inte att jag direkt är för detta. Man är ju som sagt försiktig av sig.
Sjukt kul och intressant att läsa folks tankar kring det iaf.