Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
sinfon:
Du har ju läst det jag skrev så de är inte för att gå i försvar för Berny Pålsson utan av rent intresse: varför tror du inte hon är schizofren? Även om hon överspelar och säkert har andra diagnoser (personlighetstörd är hon ju utan tvekan) så tror jag absolut hon är schizofren.
Jag har träffat många många människor som lider av schizofreni, och varken när de är supermedicinerade eller i sitt habitualtillstånd har de kunnat skriva hela böcker och dessutom blogga frekvent. De kan inte åka på vilda upptåg som festivaler eller umgås i stora grupper, i synnerhet inte när de hör den sortens imperativa röster som Berny beskriver. De hade verkligen inte kunnat leva på gatan och helt plötsligt bli bättre i sjukdomen av det, snarare hade det hårda livet lett till att fulla psykoser blommat upp allt oftare. Hon är helt enkelt för välfungerande i all sin dysfunktion för att det ska gå hem hos mig.
Scenen när hon diskar och börjar höra röster i dokumentären är helt fantastisk...det är bara så fejk. En "riktig" schizofren hade satt sig i ett hörn, hållit för öronen (eller satt på radion) och velat vara ifred, inte omedelbart ringt valfri psykavdelning och gormat långa barnsliga haranger om att hon faktiskt har rätt till benso. Och allt detta inför ett helt kamerateam, märk väl.
Det är istället väldigt tydligt, på ett rått och ärligt sätt, att schizofrena har det ganska svårt och verkligen kämpar i det tysta. Du märker t.ex. när de har tankestörningar och drar sig undan. De kräver sällan saker högljutt av någon utan tar tacksamt emot hjälp när de kan, och söker självmant stabilitet och rutiner eftersom de mår som bäst då. Till sist är det sjukt ovanligt att någon drabbas utan att det finns spårbar hereditet (ärftlighet, alltså att någon nära släkting också har det).
Det är iallafall mina erfarenheter och vad jag baserar min åsikt på.