2011-11-25, 16:49
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Du behagar skämta. Att bedra och inte betala för sig ligger ju i hennes natur, så det var väl bara en tidsfråga innan sjukpensionen (och alla andra bidrag hon får) inte skulle räcka till längre. Hon har lämnat demolerade lägenheter och urspårade köpberoenden bakom sig långt innan hon började med heroin. Hon kan inte ens sköta ett sketet traderakonto: http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=1044726
Ah menade, och menar fortfarande, att jag inte tror att hon kommer göra någon karriär av det. För lite uppmärksamhet involverat bakom galler.
Jag träffade BP några gånger när hon var 14-15. Vi hade en gemensam vän som begick självmord då. Jag anser henne vara psykiskt sjuk och inte någon simulant. Däremot har hon noll koll på sin verklighetsuppfattning eller vad för sjukdom det är. Bävar för att hon ska leta rätt på sina gamla vänner i min stad.

Hon verkar stjäla etc. utefter behov (egoism och begränsningar innefattat), inte vinning. Det vore konstruktivt med vård, inte straff, men sen är ju vården som den är. Som sagt, sätt henne bland yrkeskriminella och hon lär sig bli yrkeskriminell - inte frisk. Inte ren heller. Inte i det här landet.

Pengarna ligger dock på att vi har att göra med en framtida Leila K. Någon som sätter mot?
Citera
2011-11-25, 16:52
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Citat:
Det är iallafall mina erfarenheter och vad jag baserar min åsikt på.

Instämmer helhjärtat. Anekdotalt men jag har haft två långa relationer med flickvänner som haft schizofreni i släkten och sig själv och din beskrivning är spot on. Fick själv skåda ett sådant 'anfall' under min väns begravning där BP närvarade. Visst var det en "krasch" men en osmakligt mjölkad och kontrollerad sådan...

Tror fortfarande hon är sjuk, men inte schizofren.
Citera
2011-11-25, 17:26
Medlem
sinfons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorSlusk
Ah menade, och menar fortfarande, att jag inte tror att hon kommer göra någon karriär av det. För lite uppmärksamhet involverat bakom galler.

Ok, då är jag med. Nej, att hon troligtvis inte kommer att bli yrkeskriminell kan jag väl hålla med om. Dock finns det ju andra värden i vilket straff som tilldöms, företrädesvis det för andra avskräckande och det för brottsoffret rättviseskipande. Skulle alla dömas enbart utifrån deras förutsättningar att ta till sig eventuellt straff hade systemet brakat ihop.

För övrigt misstänker jag vi har haft samma gemensamme vän med Berny.
Citera
2011-11-25, 17:39
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Citat:
Ok, då är jag med. Nej, att hon troligtvis inte kommer att bli yrkeskriminell kan jag väl hålla med om. Dock finns det ju andra värden i vilket straff som tilldöms, företrädesvis det för andra avskräckande och det för brottsoffret rättviseskipande. Skulle alla dömas enbart utifrån deras förutsättningar att ta till sig eventuellt straff hade systemet brakat ihop.

För övrigt misstänker jag vi har haft samma gemensamme vän med Berny.

Precis, men för att det ska vara bedrägeri och inte bara sjukt-kass-med-pengar så krävs det uppsåt och det har saknats fram tills TVn. Obetald hyra och lämna skabbig lägenhet efter sig etc. är inte brottsligt även om man skulle vilja det, utan rent obestånd och slarv.

Har något lagt upp rättsfallet från hotellet ännu? Skulle vara intressant att se om TR öht. gör någon slags framtidsprognos eller dylikt då jag får hålla med om att domen trots allt är mild.

Tvivlar inte på att det kan vara så att vi tänker på samma person. Han var både populär och utåtgående utan att för den delen anstränga sig, BP åkte ner från Stockholm flera gånger för att söka råd och tröst hos honom då på den gamla glada skunk.nu tiden.
Senast redigerad av ProfessorSlusk 2011-11-25 kl. 17:42.
Citera
2011-11-26, 10:30
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatever83
hur SJUKT är inte detdär med att hon bor I hans hus?! undrat en del över hur det funkar med hans sk "grupper". det är ju tydligen fler patienter som bor där
Verkligen... Hans "vård" påminner i strukturen starkt om nåt jag var inblandad i när jag var yngre och umgicks i ett litet gäng trasiga ungdomar som alla sökte en stark fadersfigur att ty sig till, eftersom ingen av oss hade det nån annanstans. Skillnaden var bara att vår ledarfigur var ärlig nog att kalla sig "flockledare" och att vår lilla grupp var en religiös sekt...
EDIT: Och ja, han hade relationer med de av tjejerna han tyckte var söta nog...
Senast redigerad av Thunderwoman 2011-11-26 kl. 10:38.
Citera
2011-11-26, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorSlusk
Tvivlar inte på att det kan vara så att vi tänker på samma person. Han var både populär och utåtgående utan att för den delen anstränga sig, BP åkte ner från Stockholm flera gånger för att söka råd och tröst hos honom då på den gamla glada skunk.nu tiden.

Jag antar att personen ni båda syftar på, är den som kallas "Kaspian" i första boken, som Berny för övrigt refererar till som sin pojkvän. Om ni nu stod honom nära, kan ni inte bekräfta/avfärda lite skvaller om deras relation? Dessutom har han diskuterats innan men det känns inte särskilt objektivt när folk indirekt klandrar en 14-årig Berny för hans självmord.

Citat:
Scenen när hon diskar och börjar höra röster i dokumentären är helt fantastisk...det är bara så fejk. En "riktig" schizofren hade satt sig i ett hörn, hållit för öronen (eller satt på radion) och velat vara ifred, inte omedelbart ringt valfri psykavdelning och gormat långa barnsliga haranger om att hon faktiskt har rätt till benso. Och allt detta inför ett helt kamerateam, märk väl.

Det är lustigt för jag såg dokumentären igen för några dagar sen och har idag ett helt annat perspektiv på den än när den kom ut. Just diskscenen du nämner var en av de som fick mig att inse att Berny antagligen inte är helt obekant med att slänga ut sig saker som att "demonerna" talar till henne. Just för att hon vill ha benso. Jag såg verkligen inte en schizofren kvinna i dokumentären, däremot en störig, jobbig missbrukare som ringer och gapar på personalen på akutpsyk för att hon är abstinent.
Citera
2011-11-27, 04:37
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
*Förklaring till varför Berny Pålsson ej är schizofren*

Jag kan nog köpa din förklaring, den är bra och ger en bra typisk beskrivning på en schizofren person. Jag säger inte i mot dig, för jag tror du kan ha rätt efter att ha funderat på det ett tag.

Men samtidigt, har du träffar en person som både lider av schizofreni och personlighetsstörning och sedan på det en kraftig dos narcissism som exploderat genom att hon gjort sig själv och hela sin personlighet efter karaktären hon beskrev i boken.

Om Berny lider av skev verklighetsuppfattning och möjligen röster, eller någon form av ljud i huvudet, det tror jag ändå att det kan vara så. Hon ser ju ut som en person som blir medicinerad av neuroleptika. Trots att hon levde som hemlös så var hon kraftigt byggd och så vidare.
Det är bara det jag kan basera det på, hon ser ut som en person som tar sådana mediciner och detta trots att hon missbrukat tunga droger länge.
Jag tror hennes karriär började med att hon hade röster men att personlighetsstörningen är "större".

Hon har ett behov av att synas och media och bokförlag har släppt fram henne helt och hållet. När hon har ett TV-team för att göra en dokumentär där om henne, i scenen du berättar, så är de där för att göra en dokumentär om hur tufft det är för en ung tjej att leva med schizofreni. Hon har pressen att visa det, och det är ju uppenbart tydligt att det är en scen hon spelar upp, inget snack om den saken.
Sen drar hon en lina subutex eller vad det är för att visa hur det går när hjälpen från Akutpsyk. inte hjälper till, för det är ju så fruktansvärt synd om Berny.
Hon kämpar ju.
Men när kranen säger åt henne att skära sig får hon ingen hjälp, trots att hon ber om den. Istället måste hon ta en lina droger och försvinna in sin dimma och slippa rösterna.
Stackars, stackars lilla Berny....
(Som sedan läggs in på en Psykosavdelning men kommer ut lagom till Arvikafestivalen och är och festar med sina vänner, så visst fan är det lite väl snabba vändningar vi pratar om)

Eller jag vet inte. Det enda jag baserar det på är att hon verkar fått diagnosen schizofreni och äter medicin i mot det. Det är klart att när hon slog igenom så kan hon inte skriva en bok med den enkla sanningen om hur det är och vara självskadetjej.
Det är synd om Berny, men ingen varför vet hon inte.. Det blir liksom inget boksläpp av det och det kommer ingen vart. "Demonerna" hon pratar om är väl de "demoner" (ångest) som hon kämpar med för att få en bok så måste det ju vara demoner i huvudet som pratar med henne. Det är enklare att förklara den vägen än att verkligen skriva en berättelse om hur det är att va personlighetstörd ung självskadetjej med missbruksproblem.

Jag köper nog alltså din berättelse på att Berny Pålsson inte har schiforeni även om jag är osäker.

Jag undrar en sak som inte har med Bernys diagnoser att göra:
Jonas, henne kille som är med i dokumentären som finns på YouTube. Han jobbade på psykiatrin och blev tillsammans med Berny Pålsson, en av hans patienter vilket är jävligt sjukt och han är i mina ögon en jävligt ynklig "man". (men de har inte med saken o göra)
Men anklagade inte Berny honom för en massa saker när de lämnade varandra? Alltså polisanmälningar? Eller har jag fått det om bakfoten och minns fel?

Och hur gick det isf för den här Jonas?
Citera
2011-11-27, 12:15
Medlem
shws avatar
Hon anklagade honom för att ha misshandlat henne fast sen skrev hon på sin blogg att hon bara ljög. Vet inte vad som hände med honom, han hette "räv" på helgon då, vet inte om han finns kvar där.
Citera
2011-11-27, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Jag undrar en sak som inte har med Bernys diagnoser att göra:
Jonas, henne kille som är med i dokumentären som finns på YouTube. Han jobbade på psykiatrin och blev tillsammans med Berny Pålsson, en av hans patienter vilket är jävligt sjukt och han är i mina ögon en jävligt ynklig "man". (men de har inte med saken o göra)
Men anklagade inte Berny honom för en massa saker när de lämnade varandra? Alltså polisanmälningar? Eller har jag fått det om bakfoten och minns fel?

Han jobbade som skötare på samma avdelning hon var inlagd på. Han fick sparken när det uppdagades att de var tillsammans. Tydligen var det hennes vänner som anmälde honom, vilket de gjorde helt rätt i. Det ska bland annat ha knullats på avdelningen. "Ynklig man" är ju bara förordet. Dessutom får jag en obehaglig känsla när man ser dokumentären och han verkar inta en slags fadersroll för henne.

När det tog slut mellan dem tog det en rätt obehaglig vändning. Efter att ha prisat Jonas i flera år minns jag att Berny skrev ett långt och explicit inlägg i sin blogg om hur han egentligen misshandlat henne i flera år. Detta var i samband med att hon träffat Amelia i GBG och det diskuterades insemination och barnavlande. Berny skriver sedan också att hon har kontakter med den "under världen" och Jonas ska akta sig.

När romansen mellan B och A tar slut, gör hon en 180 och tar tillbaka allt hon sagt om Jonas. Hon skyller på drogerna och säger att hon var "galen" när hon skrev det. Sedan dess har det varit tyst om den saken.

Huruvida anklagelserna mot honom någonsin var sanna är nog ingen mer än de två som vet.
Citera
2011-11-27, 14:18
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder

Eller jag vet inte. Det enda jag baserar det på är att hon verkar fått diagnosen schizofreni och äter medicin i mot det. Det är klart att när hon slog igenom så kan hon inte skriva en bok med den enkla sanningen om hur det är och vara självskadetjej.
Det är synd om Berny, men ingen varför vet hon inte.. Det blir liksom inget boksläpp av det och det kommer ingen vart. "Demonerna" hon pratar om är väl de "demoner" (ångest) som hon kämpar med för att få en bok så måste det ju vara demoner i huvudet som pratar med henne. Det är enklare att förklara den vägen än att verkligen skriva en berättelse om hur det är att va personlighetstörd ung självskadetjej med missbruksproblem.

Det där med röster tror jag handlar mer om impulser. När jag själv "bara" hade depression så var det något inom mig som kunde säga saker som "Fyfan vad kass du är", "du borde ta livet av dig!".
Det här var inga hallisar utan min inre monolog som skrek ut ångest i skallen på mig, bra att jag inte är lagd som Berny och klev in på akutpsyk och krävde att få hjälp med rösterna i min skalle.
Citera
2011-11-27, 20:46
Medlem
Yerzs avatar
Vad det gäller Jonas kan jag säga att det han utsatte BP kan vara sant.
Han har nämligen haft ihop det med min bästa tjejkompis eller om dom var ihop, skitsamma.
Han kunde binda fast henne i sexfasen och slå och slå och hon låg bara där och grät och han slutade inte.
Han är en sadist och när jag bode hemma hos ett ex vars inneboende är en vän eller kanske var vad vet jag vän med BP så var dom där nere och sov i vardagsrummet, det lät högt och inte direkt trevligt ute ifrån vardagsrummet. När dom hade lämnat lägenheten så kunde man hitta både dom ena och andra tabletterna lite överallt i lägenheten.
Men detta var precis när hon släppt boken.

Var det gäller min tjejkompis var det before BP träffade honom och han ännu inte hade flyttat till sthlm.

Så nu har ni lite info om Jonas. (jag skriver inte ordagrant vad som hände min kompis då jag inte vill hänga ut henne men det var ungefär vad jag kommer ihåg att hon sa till mig)
Citera
2011-11-27, 22:06
Medlem
Antitrinitarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yerz
Vad det gäller Jonas kan jag säga att det han utsatte BP kan vara sant.
Han har nämligen haft ihop det med min bästa tjejkompis eller om dom var ihop, skitsamma.
Han kunde binda fast henne i sexfasen och slå och slå och hon låg bara där och grät och han slutade inte.
Han är en sadist och när jag bode hemma hos ett ex vars inneboende är en vän eller kanske var vad vet jag vän med BP så var dom där nere och sov i vardagsrummet, det lät högt och inte direkt trevligt ute ifrån vardagsrummet. När dom hade lämnat lägenheten så kunde man hitta både dom ena och andra tabletterna lite överallt i lägenheten.
Men detta var precis när hon släppt boken.

Var det gäller min tjejkompis var det before BP träffade honom och han ännu inte hade flyttat till sthlm.

Så nu har ni lite info om Jonas. (jag skriver inte ordagrant vad som hände min kompis då jag inte vill hänga ut henne men det var ungefär vad jag kommer ihåg att hon sa till mig)

Om jag inte minns helt fel så blev väl Jonas anmäld för misshandel eller våldtäkt eller nåt av en tjej innan han träffade Berny också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in