Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
*Förklaring till varför Berny Pålsson ej är schizofren*
Jag kan nog köpa din förklaring, den är bra och ger en bra typisk beskrivning på en schizofren person. Jag säger inte i mot dig, för jag tror du kan ha rätt efter att ha funderat på det ett tag.
Men samtidigt, har du träffar en person som både lider av schizofreni och personlighetsstörning och sedan på det en kraftig dos narcissism som exploderat genom att hon gjort sig själv och hela sin personlighet efter karaktären hon beskrev i boken.
Om Berny lider av skev verklighetsuppfattning och möjligen röster, eller någon form av ljud i huvudet, det tror jag ändå att det kan vara så. Hon ser ju ut som en person som blir medicinerad av neuroleptika. Trots att hon levde som hemlös så var hon kraftigt byggd och så vidare.
Det är bara det jag kan basera det på, hon ser ut som en person som tar sådana mediciner och detta trots att hon missbrukat tunga droger länge.
Jag tror hennes karriär började med att hon hade röster men att personlighetsstörningen är "större".
Hon har ett behov av att synas och media och bokförlag har släppt fram henne helt och hållet. När hon har ett TV-team för att göra en dokumentär där om henne, i scenen du berättar, så är de där för att göra en dokumentär om hur tufft det är för en ung tjej att leva med schizofreni. Hon har pressen att visa det, och det är ju uppenbart tydligt att det är en scen hon spelar upp, inget snack om den saken.
Sen drar hon en lina subutex eller vad det är för att visa hur det går när hjälpen från Akutpsyk. inte hjälper till, för det är ju så fruktansvärt synd om Berny.
Hon kämpar ju.
Men när kranen säger åt henne att skära sig får hon ingen hjälp, trots att hon ber om den. Istället måste hon ta en lina droger och försvinna in sin dimma och slippa rösterna.
Stackars, stackars lilla Berny....
(Som sedan läggs in på en Psykosavdelning men kommer ut lagom till Arvikafestivalen och är och festar med sina vänner, så visst fan är det lite väl snabba vändningar vi pratar om)
Eller jag vet inte. Det enda jag baserar det på är att hon verkar fått diagnosen schizofreni och äter medicin i mot det. Det är klart att när hon slog igenom så kan hon inte skriva en bok med den enkla sanningen om hur det är och vara självskadetjej.
Det är synd om Berny, men ingen varför vet hon inte.. Det blir liksom inget boksläpp av det och det kommer ingen vart. "Demonerna" hon pratar om är väl de "demoner" (ångest) som hon kämpar med för att få en bok så måste det ju vara demoner i huvudet som pratar med henne. Det är enklare att förklara den vägen än att verkligen skriva en berättelse om hur det är att va personlighetstörd ung självskadetjej med missbruksproblem.
Jag köper nog alltså din berättelse på att Berny Pålsson inte har schiforeni även om jag är osäker.
Jag undrar en sak som inte har med Bernys diagnoser att göra:
Jonas, henne kille som är med i dokumentären som finns på YouTube. Han jobbade på psykiatrin och blev tillsammans med Berny Pålsson, en av hans patienter vilket är jävligt sjukt och han är i mina ögon en jävligt ynklig "man". (men de har inte med saken o göra)
Men anklagade inte Berny honom för en massa saker när de lämnade varandra? Alltså polisanmälningar? Eller har jag fått det om bakfoten och minns fel?
Och hur gick det isf för den här Jonas?