2009-08-21, 11:59
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Tack
Jo jag är rädd för att medicinera.. är för okunnig om medicinen, vet att det är amfetaminsulfat (ritalin, concerta??) och jag är lite rädd att jag skulle använt medicinen på fel sätt.

Min erfarenhet av Concerta är att det finns absolut inget att oroa sig för. Personligen har jag nästan inte haft några biverkningar alls, endast huvudvärk i början som visade sig bero på ett kraftigt kaffedrickande. Ner med kaffet och upp med vattenintaget löste den biten.

Tyvärr vittnar en del om dåliga biverkningar och anledningarna kan vara lika många som individer. Kan bara råda dig att läsa på så mycket du kan, ställa så många frågor du vill och prova själv för du är unik. Det är ingen medicin som gör dig beroende fysiskt.

Mvh,

LL
Citera
2009-08-21, 12:12
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikkOwl
Att försöka tvinga in mig i 24 timmars dag/natt cykel och med konstanta magsmärtor som inget verkar rå på (totalt handikappande, kan inte ens sova nu pga smärtan) var mer än kroppen och sinnet klarade. Kanske att jag kan tåla medicinen senare om allmänna hälsotillståndet är bättre, fast jag känner mig nere och pessimistisk. IBS-magen är så jävla känslig och ställer alltid till det, förstör allt som jag försöker mig på. Jag måste få behandling för den kroniska ångesten, kunna få ostörd djupsömn, vilket båda lär hjälpa magen mycket, och sen kanske...

Vet inte vad jag ska säga mer. Är så förtvivlad och besviken på livet. Blev en rant istället för någon liten update.

Finns inget så nedbrytande som för lite sömn. Lider med dig, men försök tänka på en sak som någon vis person sa en gång: "även ett misslyckande är ett steg i rätt riktning för du försöker!"

Ta ett steg tillbaka, vila ut och försök samla krafterna igen och försök på nytt igen. Vem fan vet, kanske stod Venus för nära Mars eller något så du hade aldrig en ärlig chans Släpp det typiska "Adhd-jag-är-misslyckad-fixering" som det är lätt att hamna i, förträng händelsen och vila upp; intala dig själv att detta bara är ett normalt "bump-on-the-road".

Keep on fighting,

LL
Citera
2009-08-21, 13:02
Medlem
Aspsusas avatar
Hrmmm, känner mig litet som om jag klampar in i en tråd där jag egentligen inte hör hemma - jag har alltid identifierat mig själv mer som Aspie än som ADD. Skall nu _äntligen_ försöka få till en riktigt utredning (ivrigt påhejad av min normal-psykiater, som försökt puffa mig i den riktningen i många år).

Men jag vill bara säga tack till MikkOwl, Chix, LagomLagom och många andra här i tråden som delar med sig av sina erfarenheter.

En mycket stark pådrivande kraft för mig att bli ordentligt utredd är att utan utredning och kontakt med neuropsykiater/neurolog = ingen medicinering med stimulantia. Under de senaste åren har både jag och min läkare alltid då och då läst om nya mediciner och förväntansfullt kollat upp om de skulle vara "fria", bara för att igen bli besvikna - jag är i Finland, och urvalet av ens kontrollerade meds som inte kräver special importlicens är väldigt begränsat.(Min psyk kan förnya "vanliga" recept, typ Concerta, men inte initiera behandling.)

Som det nu är så tar jag en allergimedicin som innehåller pseudo-efedrin när jag behöver "få saker gjorda", och isynnerhet om jag skall träffa mycket människor. Effekten är mycket liten och subtil (aldrig testat större dos), men finns där.
Det allra bästa med pseudoefedrinet är dock att jag inte är helt slutkörd följande dag. Innan jag hittade denna medicin (i samband med en förkylning) så var jag helt utslagen 1-2 dygn efter att ha varit på något cocktailparty eller annars bara haft mycket att göra med människor.

Beskrivning av termen "mind pain" känner jag mycket väl igen. Och fenomenet är ofta beskrivet av aspien och autties, men oftast under termen "overload".

Egentligen så var det effekten av pseudoefedrinet som först fick mig att ens tänka på ADD - innan dess så tyckte jag att alla mina svårigheter förklarades bra utifrån det autistiska spektret. Jag har t.ex. otroliga svårigheter med sånt som att dammsuga och stryka - fastnar i detaljerna och blir otroligt frustrerad av att det inte blir HELT rent eller HELT slätt och rakt.

Jag har under 15 år, sedan jag "upptäckte min aspighet", arbetat med att förstå och hitta omvägar kring mina svårigheter (många koncept som rekommenderas för autistiska barn funkar riktigt bra att omvandla till något man kan använda på sig själv - jag kallar det "själv-KBT" ). Och ofta går det hyfsat. Man tror liksom att det nog inte är så illa. Men sedan händer det något och man konstaterar bara "Nä fan, detta ÄR inte normalt!".
Senast var det för några veckor sedan när jag var grund-stressad, mentalt helt oförberedd behövde jag plötsligt stryka ett lakan torrt för att ta med det till landet. Lakanet blev visserligen torrt, och helt hyfsat struket också, men jag bröt totalt ihop - gråtattacker, ville helst bara gå och lägga mig och sova en månad, riktigt illa.

Det jag tycker att är litet jobbigt med NPF-svårigheter är att, som folk här i tråden påpekat, de ju inte är helt olika svårigheter som NTn också tidvis kan ha. Och att både för sig själv och för andra förklara och förstå att dessa svårigheter INTE bottnar i allmän mental ohälsa - visst, mår man kasst emotionellt eller annat sånt, så blir ju symptomen ännu värre, men det är inte i depressionen, ångesten eller något annat som dessa symptom har sin rot.

Det är ju inte så att man inte klarar av att få något gjort för att man av någon anledning känslomässigt drar sig för det eller är rädd för det ena eller andra. Ofta när jag tänker efter så märker jag att de banala saker jag har svårt för ofta innehåller något/några moment där det krävs en form av koncentration som är helt onaturlig för mig. När jag väl VET det, kan jag försöka hitta lösningar på ett helt annat sätt.

När NTn har motsvarande problem så verkar de ofta bli hjälpta av saker som "bara sätt igång", "gör litet i taget" och annat som för mig är ungefär lika användbara som om någon skulle be mig växa 30 cm. De där råden har liksom aldrig något att göra med HUR något kan bli gjort, bara ATT. Och när det är något i HUR-sekvensen som falerar, så hjälper inga ATT.
"Gör litet i taget" är egentligen ett väldigt bra råd, men alldeles för ospecifikt. Numera har jag lärt mig att "Gör litet i taget" för mig betyder "analysera alla steg i det som behöver göras, och välj ett, helst något som har en övergipande effekt på alla andra steg". Vilket ju mentalt är i en helt annan klass än "gör en liten bit, din hjärna vet nog automagiskt vad".

Sorry, jag skriver litet långt. Sätter punkt nu, fastän det finns många, många saker jag gärna skulle vilja ta upp ännu. Skall försöka fatta mig mer koncist här i tråden i framtiden.
Senast redigerad av Aspsusa 2009-08-21 kl. 13:04.
Citera
2009-08-21, 21:49
Medlem
MikkOwls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLagom
Exakt, många missar att alla med ADHD är unika individer med unika uppväxtmiljöer, genetik osv. Alla har sin egen "cocktail" vilket gör att slutsumman av "problemen" är olika för alla även om igenkänningsfaktorn är väldigt hög mellan ADHD-personer. Bakgrunden till ett högt högskoleprovstest eller ett högt höjdhopp är densamma; dvs, intresse varken mer eller mindre.
Du har givetvis rätt. Fast i texten tänkte på mer normala personer som inte skulle kunna få en ADHD diagnos. ADHD är inget on-off handikapp som man antingen har eller inte har symptomen av, utan det är enbart när symptomen är närvarande av en viss intensitet som man får diagnosen. Jag tänker mig att det måste finnas en hel del normala människor som har en del av symptomen i en viss styrka - bara inte lika starkt som för oss.

Citat:
Även jag har hamnat där efter en resa till New York, bl.a., där jag inte hann med att återhämta mig inför nästa dag pga av alla sensoriska intryck i kombination med reskamraters närvaro. Mycket märklig och skrämmande upplevelse, närmast att beteckan som "out-of-body-experience".
Kolla upp 'depersonalization disorder' på Wikipedia så kan du läsa mer om vad det var. Derealization och depersonalization är båda besläktade och räknas ibland som samma sak, bara lite annat uttryck.

Citat:
Om det kan vara till någon tröst har jag haft, tidvis, grava besvär av ovannämnda förutom möjligtvis IBS (även om en homeopat efter ögondiagnostik hävdade att jag hade problem) men är idag till 99% fri från dem. Egentligen bara ljuskänsligheten kvar, men inte värre än att ett par bra solglasögon hjälper. Så jag bygger verkligen upp påståendet att det går att bli fri från dem på egna empiriska studier så att säga. Däremot inte sagt att det varken var enkelt eller problemfritt. När jag väl fick bukt med mitt grundproblem, lärde mig hantera min ADHD, försvann sakta men säkert de andra problemen. Det är därför jag påstår att de är sekundära problemen orsakade av ofantliga mängder stresshormoner i kroppen.
Ljuskänslig? Jag möter så väldigt sällan på folk som är det! Kul (på ett skruvat sätt), haha. Gemenskap. Läste igenom alla dina inlägg i den här tråden och såg att du sades ha 75% ADHD och 25% Asperger. Låter likt mig själv - neuropsykiatikern sa att han måste analysera/tänka mer innan han kan säga vad för slags diagnos om någon han ska sätta. Jag har själv läst en del om asperger på sistone efter att psykologen som administrerade alla testen sa att jag verkade ha aspiga drag, vilket förvånade mig. Från vad jag läst att dom har så kan jag själv räkna in följande om mig själv:

Låg tolerans för stress.
Sensorisk dysfunktion (ljus/ljud/smärta/smak/känsel/tempratur/lukt och intryck från människor är överkänsligt)
Abnorm intensitet i intresse för olika ämnen. Däremot har jag inget specialintresse som jag konstant brunnit för hela tiden utan det är utspritt på flera ämnen, varav vissa tillkommer ibland.
Alltid känt mig konstig och obevkäm i grupper av människor. En och en är ok, tre kanske, men mer så ogillar jag ofta det mycket. Känns klumpigt, onaturligt och dessutom overväldigande.
Svårt med ögonkontakt, i synnerhet på närmare avstånd (inom några meter).

Vad minns du för symptom som gav dig diagnosen Asp?

Citat:
Det är en ond moment 22 cirkel som på något sätt måste brytas. Överskott av stresshormoner bryter ner all ork. Samtidigt är endorfinerna ifrån träningen en av få saker som motverkar situationen, men du måste ha ett grymt tålamod och om du måste börja träna på natten för att komma igång: so be it! Tänk på att du gett kroppen tusen stresshormonskjutsar och varje träningspass backar förloppet ett steg så tar det tid. Jobbigt jag vet, men det funkar.
Ja, ser definitivt fysisk motion som en del av lösningen till mina hälsoproblem. Och du har helt rätt att jag är helt fullladdad av kortisol (stresshormon) hela tiden vilket får mig känna mig slutkörd och utbränd hela tiden - för vem orkar känna sig så 24/7? Jag är säker på att den här så kallade generella ångestsyndromet går att lösa, till skillnad mot vissa andra problem. Jag vet däremot inte om det är en 'stor mängd' stresshormon som man upplöser på något sätt. Snarare är det så att någon mekanism i kroppen gör att det konstant utsöndras, och motion hjälper att hålla nivån lite lägre än vanligt - tillfälligt. Mekanismen som tvingar utsöndrandet är vad som måste botas (antagligen ligger det i något problem med hjärnan/mentalt). Har lidit av väldigt långvarig stressprovocerande miljöer dagarna i ända både i skolan och hemma sedan jag var 10 år gammal ungefär, och gissar att det har fått mig att stanna i det tillståndet även om miljön är mindre stressig. Finns något som heter 'Complex post traumatic stress disorder' som kanske är relaterat.

Citat:
Vill åter flagga för att allt kan bli bättre och jag har verkligen varit "där du är" för ca 15 år sedan då jag var i 25-års åldern. På något jäkla sätt vill jag ge dig lite hopp, att du trots allt ska börja tro på en ljusning en liiiiten liiiten bit mer än vad du gör idag. Genom mycket arbete, vilja och en aldrig ge upp attityd lyckades jag vända "2-steg-ner-1-upp" till "2-steg-upp-1-ner" spiralen har varit upp sedan dess om än inte rak; livet är inte rakt.
Ja du är verkligen altruistisk. Jag tackar för allt stöd och insikt du delar med dig av. Jag kommer aldrig att sluta kämpa för mig själv eftersom vad jag vet är det här enda chansen jag någonsin kommer få, och vill inte sumpa bort den och lida i onödan. Tiden tickar.

Citat:
När väl överenergin spenderas rätt produceras mycket!
Jag får mer energi av konstant motion men inte i närheten av vad en normal person har (seriöst, kanske upp till 1/4 eller 1/5 av normalt), även med rätt kost och kosttillskott. Är säkert relaterat till alla mina hälsoproblem, men har även sett på blodprov att det ämne som styr ämnesomsättningen (skjöldkörteln producerar tro jag?)
Citera
2009-08-24, 04:59
Medlem
MikkOwls avatar
En uppdatering:

Efter att ha haft två dagars uppehåll och gått tillbaka till dom vanliga mer stressfria och hälsosamma vanorna (längre bättre sömn, motion etc) så har jag tagit min 18mg Concerta i två dagar igen.

Jag spänner mig fortfarande av rädsla innan jag tar medicinen och känner mig spänd så hela dagen (och tänker på magproblem) vilket förstås lätt leder till ångest och just magont när man har IBS. Men magen är på det hela klart bättre än den var i början med Concerta. Var nog dom konstiga vanorna och misskötseln som orsakade större delen förut i alla fall.. Utreder det fortfarande.

Som ni (inte) minns så sa jag att jag inte direkt märkte någon skillnad på min förmåga efter dom första dagarna på medicinen och tyckte att det kanske var mestadels att jag var mer vaken etc. När jag hade uppehåll i två dagar och tänkte fortsätta (med förväntingarna att det skulle gå bra) med det jag gjorde innan, med t.ex. strategispelet Hearts of Iron 3, så gick det helt åt helvette. Helt omöjligt att hålla sig koncentrerad och greppa alla komplexa saker i spelet i vanligt tillstånd. OMÖJLIGT! Trevlig tankeställare om hur mycket medicinen faktiskt gjorde för mig fast jag inte märkte det.

En anledning att jag inte märkte kan ha varit delvis att jag slutat motionera och sov mycket sämre, med mer ångest. Det gör mig (och dom flesta) mycket tröttare vilket givetvis ger koncentrationsproblem. Det kontrade effekterna av Concerta delvis.

Nu ser jag hur stor skillnad det verkligen är (motionerar igen etc). Till och med på 18mg, minsta dos, är det verkligen stor skillnad! Känner mig inte annorlunda men koncentrationsproblemen är märkbart förbättrade, särskilt märker jag det vid riktigt tunga/stora uppgifter där jag brukade gå in i väggen på totalt förut.

Ni som tar eller tagit, vad märkte ni för förbättring (inga bieffekter nu alltså) på olika doser? Märkte ni något om ni hade något slags uppehåll, ens en dag?

EDIT: PS, extra nyfiken på hur det går för CHIX, som började ungefär samtidigt med liknande medicin som jag. Har inte hört någon uppdatering..
Senast redigerad av MikkOwl 2009-08-24 kl. 05:06.
Citera
2009-08-24, 11:14
Medlem
Chixs avatar
Citat:
EDIT: PS, extra nyfiken på hur det går för CHIX, som började ungefär samtidigt med liknande medicin som jag. Har inte hört någon uppdatering..

2009-08-17, 15:58 - sida 63.

Jag kan ge mig på en up-to-date efter att jag varit hos kiropraktorn.
Det känns som att det är dags, nämligen!
Citera
2009-08-24, 15:34
Bannlyst
Här kan man anmäla biverkningar:

http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjukvard/Rapportera-biverkningar
Citera
2009-08-24, 16:41
Medlem
Chixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockUlla
Här kan man anmäla biverkningar:

http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjukvard/Rapportera-biverkningar

Kul att du försöker att förarga mig med din avatar och att du så artigt länkar var man kan rapportera biverkningar.
Men whatever. Kul att du engagerar dig!
Citera
2009-08-24, 20:19
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Hrmmm, känner mig litet som om jag klampar in i en tråd där jag egentligen inte hör hemma - jag har alltid identifierat mig själv mer som Aspie än som ADD. Skall nu _äntligen_ försöka få till en riktigt utredning (ivrigt påhejad av min normal-psykiater, som försökt puffa mig i den riktningen i många år).

Men jag vill bara säga tack till MikkOwl, Chix, LagomLagom och många andra här i tråden som delar med sig av sina erfarenheter.

Hej. Du är mer än hjärtligt välkommen; har absolut tillräckligt mycket "aspie" i mig för att bestämma detta

Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Sorry, jag skriver litet långt. Sätter punkt nu, fastän det finns många, många saker jag gärna skulle vilja ta upp ännu. Skall försöka fatta mig mer koncist här i tråden i framtiden.

Du behöver absolut inte begränsa dig, jag läser med stort intresse och glädje dina erfarenheter. Detta är platsen där du knappast behöver vara rädd för att överorda; för mig var ditt inlägg endast en prolog längdmässigt

Mvh,

LL
Citera
2009-08-24, 21:45
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Kolla upp 'depersonalization disorder' på Wikipedia så kan du läsa mer om vad det var. Derealization och depersonalization är båda besläktade och räknas ibland som samma sak, bara lite annat uttryck.

Tackar, kan dock erkänna att när jag väl fått upp ett intresse/erfarit något så läser jag på "rejält"; någon nytta har man ju som tur av hyperaktiviteten/hyperfokuset

Citat:
Ljuskänslig? Jag möter så väldigt sällan på folk som är det! Kul (på ett skruvat sätt), haha. Gemenskap. Läste igenom alla dina inlägg i den här tråden och såg att du sades ha 75% ADHD och 25% Asperger. Låter likt mig själv - neuropsykiatikern sa att han måste analysera/tänka mer innan han kan säga vad för slags diagnos om någon han ska sätta. Jag har själv läst en del om asperger på sistone efter att psykologen som administrerade alla testen sa att jag verkade ha aspiga drag, vilket förvånade mig. Från vad jag läst att dom har så kan jag själv räkna in följande om mig själv:

Vad minns du för symptom som gav dig diagnosen Asp?

Använder mig av dina exempel med kommentarer, för de symptom du nämner "har" jag:

1) Låg tolerans för stress.

- Jag är faktiskt tålig mot stress jämfört med normen, vilket jag tillskriver ADHD'n som ger mig extra kraft/energi

2)Sensorisk dysfunktion (ljus/ljud/smärta/smak/känsel/tempratur/lukt och intryck från människor är överkänsligt)

- Ja, gällande speciellt ljus och intryck från människor men även temperatur som jag tillskriver Aspergern i mig. Däremot nästan totalt okänslig för smärta, smak och lukt vilket jag tillskriver ADHD'n, överdrivet åt andra hållet.

3. Abnorm intensitet i intresse för olika ämnen. Däremot har jag inget specialintresse som jag konstant brunnit för hela tiden utan det är utspritt på flera ämnen, varav vissa tillkommer ibland.

- Jag kan "applicera" mitt intresse där det passar mig och avbryta om så behövs, känner dock ett litet obehag. När jag väl "lägger" min blandade energi från ADHD'n och extrema fokus ifrån Aspergern på ett ämne konsumerar jag stora mängder information på en väldigt kort tid. Har, vågar jag påstå, extremt lätt för att lära och jag glömmer inget jag läst; fotografiskt minne.

4. Alltid känt mig konstig och obevkäm i grupper av människor. En och en är ok, tre kanske, men mer så ogillar jag ofta det mycket. Känns klumpigt, onaturligt och dessutom overväldigande.

- Förstår vad du menar, kunde känna så i yngre dagar och jag blev mest arg då jag tyckte folk betedde sig som ytliga idioter. Efter att ha gjort sociala spelet till ett "särintresse" under ett par år tycker jag fortfarande att många är ytliga idioter men känner inget obehag utan behärskar "spelet" när så är nödvändigt.

5. Svårt med ögonkontakt, i synnerhet på närmare avstånd (inom några meter).

- Tidvis i min ungdom, men har tränat bort det

Finns även en del andra drag av Asperger men i mitt fall känner jag bara att jag har nytta av dessa drag. Precis som om ADHD'n balanserar upp "problemen" i Aspergern. Hyperfokus är ju inget någon skulle beklaga, dock när tillståndet gör att du inte kan släppa ditt extrema intresse för något på 3 dygn utan att uppleva ett stort obehag; en typ av "omvänd mind-pain". Men rastlösheten i ADHD'n verkar "kapa" i ett precis lagom läge även om jag har tendenser att "snöa" in både verbalt och intressemässigt som jag får se upp med

Citat:
Ja, ser definitivt fysisk motion som en del av lösningen till mina hälsoproblem. Och du har helt rätt att jag är helt fullladdad av kortisol (stresshormon) hela tiden vilket får mig känna mig slutkörd och utbränd hela tiden - för vem orkar känna sig så 24/7? Jag är säker på att den här så kallade generella ångestsyndromet går att lösa, till skillnad mot vissa andra problem. Jag vet däremot inte om det är en 'stor mängd' stresshormon som man upplöser på något sätt. Snarare är det så att någon mekanism i kroppen gör att det konstant utsöndras, och motion hjälper att hålla nivån lite lägre än vanligt - tillfälligt. Mekanismen som tvingar utsöndrandet är vad som måste botas (antagligen ligger det i något problem med hjärnan/mentalt). Har lidit av väldigt långvarig stressprovocerande miljöer dagarna i ända både i skolan och hemma sedan jag var 10 år gammal ungefär, och gissar att det har fått mig att stanna i det tillståndet även om miljön är mindre stressig. Finns något som heter 'Complex post traumatic stress disorder' som kanske är relaterat.

Jag tror du är inne på rätt spår där, en kombination av både kemi och psykologi. Till slut förväntar man sig att vara stressad så man undermedvetet cementerar tillståndet. Om du kan "inbilla" dig själv till se varje träning som ett steg tillbaka upp på den långa vägen ner du gjort genom åren borde även du kunna vända den onda cirkeln. Tro kan försätta berg; använd dig av det envetna i din asperger som ju sällan tvivlar på att just den saken måste "gås till botten med"

Citat:
Ja du är verkligen altruistisk. Jag tackar för allt stöd och insikt du delar med dig av. Jag kommer aldrig att sluta kämpa för mig själv eftersom vad jag vet är det här enda chansen jag någonsin kommer få, och vill inte sumpa bort den och lida i onödan. Tiden tickar.

Du det vete tusan, jag får rätt mycket ut av att dela med mig; det ger en mening till mina år av lidande innan jag lyckades "vända" saker och ting i rätt riktning Precis, kämpa på! Jag vet att det är en gammal klyscha men kunde jag så kan alla; även om jag vill inbilla mig det ibland är det inget speciellt med just mig.

Citat:
Jag får mer energi av konstant motion men inte i närheten av vad en normal person har (seriöst, kanske upp till 1/4 eller 1/5 av normalt), även med rätt kost och kosttillskott. Är säkert relaterat till alla mina hälsoproblem, men har även sett på blodprov att det ämne som styr ämnesomsättningen (skjöldkörteln producerar tro jag?)

Nu nej, men med tiden ger det sig. När jag var som längst ner kändes träning som en riktigt pina för jag fick tvinga min hjärna ur den självskapade "göra inget-tänk inget-känn inget" bubblan jag då befann mig i. Men idag vill jag inte leva utan mina endorfinkickar; de är grädden på moset/medicinen.

Mvh,

LL
Citera
2009-08-24, 22:09
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
En uppdatering:
Som ni (inte) minns så sa jag att jag inte direkt märkte någon skillnad på min förmåga efter dom första dagarna på medicinen och tyckte att det kanske var mestadels att jag var mer vaken etc. När jag hade uppehåll i två dagar och tänkte fortsätta (med förväntingarna att det skulle gå bra) med det jag gjorde innan, med t.ex. strategispelet Hearts of Iron 3, så gick det helt åt helvette. Helt omöjligt att hålla sig koncentrerad och greppa alla komplexa saker i spelet i vanligt tillstånd. OMÖJLIGT! Trevlig tankeställare om hur mycket medicinen faktiskt gjorde för mig fast jag inte märkte det.

Till slut vallades jag sakta men säkert in i känslan av att medicinen inte ger någon effekt längre och provade vara utan två dagar, detta var efter ca 6 månader. Gick lika bra som för dig kan jag berätta Har inte tvivlat på medicinens effekt efter det vilket är viktigt då just tvivlet minskar effekten av en enkel anledning; energin riktas på fel saker

Citat:
Nu ser jag hur stor skillnad det verkligen är (motionerar igen etc). Till och med på 18mg, minsta dos, är det verkligen stor skillnad! Känner mig inte annorlunda men koncentrationsproblemen är märkbart förbättrade, särskilt märker jag det vid riktigt tunga/stora uppgifter där jag brukade gå in i väggen på totalt förut.

Just så är det för mig med, jag känner mig inte annorlunda än tidigare men allt går lättare. Fanns en rädsla att medicinen skulle ändra mitt liv "för" mycket men alla de farhågorna besannades aldrig.

Citat:
Ni som tar eller tagit, vad märkte ni för förbättring (inga bieffekter nu alltså) på olika doser? Märkte ni något om ni hade något slags uppehåll, ens en dag?

Absolut, märker direkt om jag hoppar över en dag. Märker även direkt om jag bara tar hälften av min "dos" på 36mg uppdelat på två intag ca 06.00 och ca 08.00. Får "gneta" mig igenom den dagen även om problemen är avsevärt mindre än utan medicin.

- 18mg ==> klar förbättring men en alltjämt närvarande subtil känsla av vad jag kallar för "ospecifierbar ångest" som dränerar min energi.
- 36mg ==> I princip helt symptomfri och vågar kalla mig "stabiliserad", dock med fysisk träning för utan den blir jag rastlös.
- 54mg ==> Upplever obehag, en typ av överslag och återgång till värre symptom av ADHD'n/Aspergern (rastlöst flackande och paranoid hjärna) samt även en del obskyra fysiska bieffekter.
- 2 x 18mg ==> Perfekt för mig då jag får medicinen att räcka mer av de vakna timmarna på dygnet.

Mvh,

LL
Citera
2009-08-24, 22:15
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chix
Kul att du försöker att förarga mig med din avatar och att du så artigt länkar var man kan rapportera biverkningar.
Men whatever. Kul att du engagerar dig!

Endast en Aspergare orkar lägga energin på att "stalka" en annan på det sättet Eller en avvisad tonåring... perhaps...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in