2009-07-18, 23:07
Medlem
MikkOwls avatar
Citat:
Vore intressant att höra hur det har gått med studier för andra med ADHD.
Det är svårt att jämföra rättvist eftersom jag lider av en hel del andra saker som påverkar studier också. Har ADHD-I (ADD). Allmänt kan man säga att det blev mycket svårare ju mer krav på organisationsförmåga, läxor, mer böcker och material att skyffla runt, större och oftare prov och så vidare. I högstadiet klarade jag mig bara precis vidare med lägsta möjliga godkända betyg, även fast jag verkligen ville ha högre. Jag bröt ihop och klarade inte att få slutbetyg i gymnasiet på långa vägar, men det mycket relaterat till andra symptom.

Jag tror jag skulle kunnat kämpat mig igenom gymnasiet i alla fall, odiagnoserad, om jag inte lidit av så mycket annat. Kanske också på högskolenivå om jag verkligen varit passionerad av det jag studerade. Men det förutsätter en viss begåvning och allmänt fri från annan ohälsa.

Jag tror en person med vettig bevåvning och som blir behandlad (ritalin och eventuellt annat stöd) skulle kunna klara det mesta i skolväg, så länge dom är någolunda intresserade av linjen dom går på.

Att vara jurist förresten - det är att plugga ändlösa regler och formaliteter, och kräver att man är bra på allt sånt. Jag tror inte jag någonsin skulle klara det någonsin. Men om du har anlag för att gilla allt sånt, så kör på (med medicin förhoppningsvis).
Citera
2009-07-19, 12:15
Medlem
Peddojannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikkOwl
Det är svårt att jämföra rättvist eftersom jag lider av en hel del andra saker som påverkar studier också. Har ADHD-I (ADD). Allmänt kan man säga att det blev mycket svårare ju mer krav på organisationsförmåga, läxor, mer böcker och material att skyffla runt, större och oftare prov och så vidare. I högstadiet klarade jag mig bara precis vidare med lägsta möjliga godkända betyg, även fast jag verkligen ville ha högre. Jag bröt ihop och klarade inte att få slutbetyg i gymnasiet på långa vägar, men det mycket relaterat till andra symptom.

Jag tror jag skulle kunnat kämpat mig igenom gymnasiet i alla fall, odiagnoserad, om jag inte lidit av så mycket annat. Kanske också på högskolenivå om jag verkligen varit passionerad av det jag studerade. Men det förutsätter en viss begåvning och allmänt fri från annan ohälsa.

Jag tror en person med vettig bevåvning och som blir behandlad (ritalin och eventuellt annat stöd) skulle kunna klara det mesta i skolväg, så länge dom är någolunda intresserade av linjen dom går på.

Att vara jurist förresten - det är att plugga ändlösa regler och formaliteter, och kräver att man är bra på allt sånt. Jag tror inte jag någonsin skulle klara det någonsin. Men om du har anlag för att gilla allt sånt, så kör på (med medicin förhoppningsvis).

Lider med dig! Har också ADD-I och jävlar vilket helvete de kan vara

Pluggar själv atm. Jag har ETT betyg som är ett VG. Men jag har aldrig fått något IG heller... Precis bara G.

Det konstiga är ju att det känns som att man presterar lika bra som andra sen får man det där domedags papperet som säger "G, du hade kunnat förklarat bättre". Jag fick inte min diagnos förrns jag var 16, men jag hade gått på sådana där möten om varför jag varför jag var så trött i skolan sen jag var 10 typ. Och det var allt möjligt de trodde om mig med det slutade med en diagnos att Enlos Danlos var skälet. Men jag känner att om jag hade fått min ADD diagnos tidigare hade mitt liv inte behövt vara så fucked up.

Jag tycker att är underskattat och det borde finnas mer hjälp för de som har det.
Citera
2009-08-04, 23:03
Medlem
Firebrands avatar
Adhd!
Citera
2009-08-05, 10:41
Medlem
monkfishs avatar
Hej!

Undrar hur många som har arbete respektive sjukskrivna och är diagnosierad Adhd.
Citera
2009-08-05, 17:03
Medlem
Chixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkfish
Hej!

Undrar hur många som har arbete respektive sjukskrivna och är diagnosierad Adhd.

Försäkringskassan stämplade att jag är oförmögen att arbeta under mitt nuvarande tillstånd, så jag får ~9 000 SEK i månaden. Och det suger i längden; allt man gör är att sitta ensam hemma medan alla ens polare arbetar röven av sig och har ett liv.

Jag lider av ADHD, nervskador längs nacken, diskbråck (som sätter mina ben- och armnerver i kläm så att jag lider), etc. Fy fan, säger jag. Kan fan knappt sova eller våga gå upp på morgonen. Plus att jag blir sjukt förbannad för småsaker och att jag inte pallar för mycket ljudstimulans (för då går jag kors i taket). Folk har svårt att hantera mig, och jag har till och med svårt att hantera mig själv. Det suger älgkuk, rent utsagt.

Enjoy the info!
Citera
2009-08-05, 19:41
Bannlyst
Så diskbråck och nerver har med ADHD att göra.. intressant, någon kunnig får gärna vidareutveckla.
Citera
2009-08-05, 22:06
Medlem
purezones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockUlla
Så diskbråck och nerver har med ADHD att göra.. intressant, någon kunnig får gärna vidareutveckla.

Nej det har inget med adhd att göra
Citera
2009-08-05, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av purezone
Nej det har inget med adhd att göra
Det var inte mycket till vidareutveckling..
Citera
2009-08-05, 22:21
Medlem
Chixs avatar
Citat:

"Sjukskrivna och diagnostiserad ADHD" - förlåt mig för att jag ger en helhetsbild till min sjukskrivning? Jag försökte bara ge en helhetsbild, eftersom ingen kan sjukskrivas för just ADHD och slippa arbeta - man får medicin för att stabilisera sitt kaotiska inre (som yttre). Jävla idiot. Fuck you. Jag hoppas att du får en fungerande hjärna i julklapp - så var snäll hädanefter. Idiot.

PS. Jag har dåligt temprament. Nej, allvar? Jo, allvar! Varför läser jag annars den här tråden så fort det kommer ett nytt inlägg? Och varför blir jag så fucking förbannad på saker och ting - och just nu dig, RockUlla? Jo, för att jag har ADHD, din jävla nöt!! DS.

PS 2. Sorry för lackandet. Ni vet hur det är. DS 2.

PS 3. Nej, diskbråck har visserligen inget med ADHD att göra, men jag kan ju kort och gott säga dig - och detta stämmer - att svår smärta ökar intollerans och aggression. Få in det i din jävla skalle. Och jag - som sagt - gav bara min sjukskrivning en helhetsbild, och inte då bara ADHD, utan varför jag är sjukskriven och självdör i mitt eget hem av att inte ha någonting att göra. Kul, va? Så fan heller! Och tack för att du sabbade min kväll så att jag lackade ur. DS 3.
Senast redigerad av Chix 2009-08-05 kl. 22:25.
Citera
2009-08-05, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chix
"Sjukskrivna och diagnostiserad ADHD" - förlåt mig för att jag ger en helhetsbild till min sjukskrivning? Jag försökte bara ge en helhetsbild, eftersom ingen kan sjukskrivas för just ADHD och slippa arbeta - man får medicin för att stabilisera sitt kaotiska inre (som yttre). Jävla idiot. Fuck you. Jag hoppas att du får en fungerande hjärna i julklapp - så var snäll hädanefter. Idiot.

PS. Jag har dåligt temprament. Nej, allvar? Jo, allvar! Varför läser jag annars den här tråden så fort det kommer ett nytt inlägg? Och varför blir jag så fucking förbannad på saker och ting - och just nu dig, RockUlla? Jo, för att jag har ADHD, din jävla nöt!! DS.

PS 2. Sorry för lackandet. Ni vet hur det är. DS 2.

PS 3. Nej, diskbråck har visserligen inget med ADHD att göra, men jag kan ju kort och gott säga dig - och detta stämmer - att svår smärta ökar intollerans och aggression. Få in det i din jävla skalle. Och jag - som sagt - gav bara min sjukskrivning en helhetsbild, och inte då bara ADHD, utan varför jag är sjukskriven och självdör i mitt eget hem av att inte ha någonting att göra. Kul, va? Så fan heller! Och tack för att du sabbade min kväll så att jag lackade ur. DS 3.
Haha, är knappast vara rekommenderade doser du kör på.
Bara tredubblat idag?
Jag förstod det som att alla symptomen du rabblade upp, hade med din "ADHD" att göra. Att du är arg på mig gör inget. Jag vet ju nu att det är din ADHD som spökar. ADHD verkar vara lurigt.
Senast redigerad av RockUlla 2009-08-05 kl. 22:36.
Citera
2009-08-05, 22:54
Medlem
Chixs avatar
Citat:
Haha, är knappast vara rekommenderade doser du kör på.
Bara tredubblat idag?
Jag förstod det som att alla symptomen du rabblade upp, hade med din "ADHD" att göra. Att du är arg på mig gör inget. Jag vet ju nu att det är din ADHD som spökar. ADHD verkar vara lurigt.

Fuck you. Srsly.

"ADHD"? Jag gick inte på utredning i två jävla år för att en liten fitta som du skall håna mitt besvär.
Citera
2009-08-05, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chix
Fuck you. Srsly.

"ADHD"? Jag gick inte på utredning i två jävla år för att en liten fitta som du skall håna mitt besvär.
Undrar vem det är som är fittan av oss. Väx upp och ta tag i dina problem ffs.
Skall du ha en cyberkram får du förflytta dig till psykakuten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in