2008-09-29, 02:35
Medlem
psyk-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak
Springandet gör så att jag går från att vara stirrig till någorlunda normal. Motionera skulle man ju kunna göra i alla fall och det tar inte speciellt mycket tid om man jämför det med hur mycket tid man ägnar åt att titta på TV eller slösurfa. Jag känner mig energisk och spänstig hela dagen och nästa dag också.

problemet är bara det att man inte orkar motionera om man har sovit i en timme per natt plus har en massa ångest över att man bör plugga,jobba etc när man motionerar.

motionerar själv regelbundet och märker inte en piss skillnad när jag har pauser.
Citera
2008-09-29, 12:06
Medlem
Ziltoids avatar
Börjar bli av med lite biverkningar nu iallafall.
Kan sova på kvällarna och inga muskelryckningar vid tempratursjunkningar!
Får fortfarande svettningar och konstig känsla i magen/aptit.

Men det funkar rätt bra att tvinga i sig maten utan aptit känns lite skumt bara!

Igår hände en annan konstig sak.
Jag vaknade runt 10-11 utan att någon rörde mig och idag vaknade jag ännu tidigare av mig själv!
Det är något som är ovanligt för mig ska ni veta!

Citat:
Jag skulle däremot rekommendera er att låta bli pillerna.

Varför rekommenderar du något sånt?
Har man lite sunt förnuft och inget hjärtfel så kan väl medicinen inte skada att testa?
Min syster blev somsagt av med det mesta av sin ADHD efter att ha ätit dom i tre år och jag såg inte precis någon personlighetsförändring eller något sånt?

Citat:
Springandet gör så att jag går från att vara stirrig till någorlunda normal. Motionera skulle man ju kunna göra i alla fall och det tar inte speciellt mycket tid om man jämför det med hur mycket tid man ägnar åt att titta på TV eller slösurfa. Jag känner mig energisk och spänstig hela dagen och nästa dag också.

Som jag skrev innan så hjälper inte fysiskutmattning för mig så mycket.
Har testat det flera gånger men det hjälper inte.

Och omega-3 oljor hjälper på väldigt långsikt har jag för mig men jag ska helt klart testa det!
Min syster åt omega-3 ihop med Ritalin under en längre period men nu kör hon bara på oljorna och utan dom märker hon skillnad!
Senast redigerad av Ziltoid 2008-09-29 kl. 12:09.
Citera
2008-09-29, 12:58
Bannlyst
Citat:
Min syster åt omega-3 ihop med Ritalin under en längre period men nu kör hon bara på oljorna och utan dom märker hon skillnad!

Hur stor dos tar hon varje dag?

Har någon här hört talas om att man kan bli bättre av att skippa majeri produkter och gluten?
Senast redigerad av fläskbak 2008-09-29 kl. 13:00.
Citera
2008-09-29, 13:17
Medlem
Ziltoids avatar
Citat:
Hur stor dos tar hon varje dag?

Har någon här hört talas om att man kan bli bättre av att skippa majeri produkter och gluten?

Tror hon dricker laktosfrimjök men annars är det nog både gluten och ost.

Eye-i eller nåt hette dom? Tror hon tar tre innan måltiden på dagen kan det stämma?

Någon som vet vart man kan köpa omega-3 på internet billigast?
Citera
2008-09-29, 15:26
Medlem
Ziltoids avatar
*sorry för dubbel post*

http://vitaminvaruhuset.se/shop/?artnr=5083&gclid=CMCZ7PKMgZYCFQ9oQgodE0OjDw

Där är det, hette Eye-Q!
Tydligen den dom har gjort forskning på om ADHD också berättade mor min.

Ska försöka börja på KBT också.
Tänkte varför inte köra på allt som folk säger hjälper?
Och sen se hur det går ^^
Senast redigerad av Ziltoid 2008-09-29 kl. 15:33.
Citera
2008-09-30, 23:10
Bannlyst
Vilka jobb kan vara lämpliga för personer med ADD?
Citera
2008-09-30, 23:17
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Vilka jobb kan vara lämpliga för personer med ADD?

Vad är det för konstig fråga?
Citera
2008-09-30, 23:22
Bannlyst
Citat:
Vad är det för konstig fråga?

Vadå "konstig fråga"? Vem som helst kan räkna ut att jobb där man ständigt måste hålla reda på en massa detaljer förmodligen är olämpliga för folk med ADD eftersom de kommer göra dem otroligt stressade. Föresten jag hittade nyss ett intressant forum:

http://www.addforums.com/forums/
Citera
2008-10-01, 01:47
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Vadå "konstig fråga"? Vem som helst kan räkna ut att jobb där man ständigt måste hålla reda på en massa detaljer förmodligen är olämpliga för folk med ADD eftersom de kommer göra dem otroligt stressade. Föresten jag hittade nyss ett intressant forum:

För mig är det en konstig fråga då i alla fall jag känner att sålänge man får en adekvat behandling är det upp till ens personlighet att avgöra vad man bör sysselsätta sig med.
Citera
2008-10-01, 03:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av filofax
För mig är det en konstig fråga då i alla fall jag känner att sålänge man får en adekvat behandling är det upp till ens personlighet att avgöra vad man bör sysselsätta sig med.

Jasså om du tycker att du kan syssla med vad som helst så verkar det som om du tycker behandlingen fungerar bra. Vad är det för behandling som du använder? Hur bra upplever du behandlingen är jämfört med att inte bli behandlad med hänsyn taget till biverkningar etc.?
Senast redigerad av fläskbak 2008-10-01 kl. 03:19.
Citera
2008-10-01, 03:26
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Jasså om du tycker att du kan syssla med vad som helst så verkar det som om du tycker behandlingen fungerar bra. Vad är det för behandling som du använder? Hur bra upplever du behandlingen är jämfört med att inte bli behandlad med hänsyn taget till biverkningar etc.?
Ja, det tycker jag definitivt. Både med och utan behandling har jag ju mina begåvningar, men utan medicinering krävs det otroligt mycket viljestyrka (ibland omöjligt mycket sådan) för att de ska komma till sin rätt.

Jag får, som tidigare nämnt, behandling i form av medicinering (ritalin) och terapi (DBT). För mig har behandlingen varit livräddande då jag känner att min livskvalitet har ökat avsevärt och framtidstron återvänt. För tre månader sen kunde det hända att jag somnade på vardagsrumsgolvet (och nä, det är ju inte som att ADHD har den effekten på folk - men vad jag försöker säga är att jag hade en mindre fungerande vardag i stort sett utan några som helst rutiner).

De bieffekter jag får på 60 mg är.. försumbara i jämförelse med vad jag får ut av det. Lite muntorrhet är i stort sett allt Puls och blodtryck ligger stabilt, paranoida tankar känner jag inte alls igen (som jag har sett andra nämna) och när jag inte håller på och meckar med dygnsrytmen pga jobbet (jobbar ibland natt) så sover jag bra.

Så för mig har det fungerat mycket väl. Varför jag reagerade något negativt på din fråga var för att jag har aldrig tänkt att min diagnos ska stå i vägen för min framtida yrkesdröm (läkare) och jag planerar att slå ner allt och alla som står i min väg (men nu lät det ju inte som att du var en sån. )
Citera
2008-10-01, 10:20
Medlem
Citat:

Medicinerar du så ser jag ingen anledning till att något område skulle vara problematiskt, är det dessutom ett område vi finner intressant så skulle jag snarare säga att vi har ett övertag gentemot människor som ej lider av ADD problematik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in