2009-01-11, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prontia
Okej, nu har jag börjat min neuropsykologiska utredning och gjort den första delen av testerna... och det känns inte alls bra! Kunde inte bygga mönster med klossarna, fattade inte alls hur man skulle vrida och vända på skiten. Någon annan som inte fixade klossarna?

Sen gick det inge bra när jag skulle titta på bilder och berätta vad som "fattades", kunde inte alls se vad som var "borta"...kanske bara klarade 3 av 20 bilder och de sa upprepande gånger till psykologen "Du skämtar va? Det fattas ingenting här..." och jag tittade verkligen jättenoga, men såg ingenting! Gjorde ni det?

Usch, det kändes som att det inte gick så bra på dessa wais III tester och börjar undra om det är allvarliga fel på mig? Ska göra nästa del på torsdag och hoppas att denna del går lite bättre...

Gick inte överdrivet bra för mig heller när man skulle bygga mönster, det som fattades gick det lite bättre, och minnesdelarna spårade det alldeles när det blev fler än 3-4 siffror.
Citera
2009-01-12, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Gick inte överdrivet bra för mig heller när man skulle bygga mönster, det som fattades gick det lite bättre, och minnesdelarna spårade det alldeles när det blev fler än 3-4 siffror.

Fick du någon ADHD diagnos?
Citera
2009-01-12, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prontia
Fick du någon ADHD diagnos?

Ja, jag har ätit ritalin nu sedan mars 07
Citera
2009-01-12, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermesetas
Personligen tror jag att ADHD( till stor del men inte helt och hållet) är ett redskap för att kunna hantera avvikande individer i främst skolmiljön snarare än ett funktionshinder. Lärare får loss resurser, föräldrarna( ja alla vuxna i individens närhet) behöver aldrig ta något ansvar eller känna någon skuld.Problemen som uppstår beror ju alltid och endast( och kan tydligen aldrig bero på något annat) på att individen har ADHD .

Tveksamt om en adhd stämpel har något som helst förklaringsvärde för det barn som får den. För arbetsskygga vuxna kan den dock fylla en funktion. Nej barn ( och vuxna) med dessa problem behöver en strukturerad tillvaro med mycket klara regler och sträng disciplin.Något vi överlag borde anamma mer i det sönderdaltade samhälle.
Ska be att få påpeka att ansvarsbördan som förälder till ett barn med adhd knappast blir lättare.Och angående förklaringsvärde så har du nog rätt men en diagnos underlättar att hitta ett fungerande förhållningssätt som förälder samt att hitta en rimlig nivå på de krav som ska ställas på barnet.
Citera
2009-01-12, 20:44
Medlem
ADHD utredning onödig?

Nu har jag talat med läkaren som jag nämnde om innan. Det verkar inte bli någon ADHD utredning för min del, däremot så kommer medicinering att påbörjas den 23/1. Rent kortfattat så sa läkaren (som är platschef på psykiatrin) att vi struntar i utredningen då den tar för lång tid.

Är detta vanligt, är inte utredningen ett krav? Eller är det så att dom är så säkra på att jag har ADHD (vilket dom nämnt att dom är övertygade att jag har) att dom skiter i det? Någon mer som har haft en liknande situation? Var ni tvugna att göra utredningen efterhand?

MVH
Citera
2009-01-12, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Nu har jag talat med läkaren som jag nämnde om innan. Det verkar inte bli någon ADHD utredning för min del, däremot så kommer medicinering att påbörjas den 23/1. Rent kortfattat så sa läkaren (som är platschef på psykiatrin) att vi struntar i utredningen då den tar för lång tid.

Är detta vanligt, är inte utredningen ett krav? Eller är det så att dom är så säkra på att jag har ADHD (vilket dom nämnt att dom är övertygade att jag har) att dom skiter i det? Någon mer som har haft en liknande situation? Var ni tvugna att göra utredningen efterhand?

MVH

Jag gjorde bara mitt WEISS test nu när jag väl fick min diagnos, dock har jag redan tidigare när jag var yngre spenderat 10år i barnpsyk karusellen, så med den bakgrunden så ansåg man att man ej behövde mer underlag än WEISS nu, värt att tillägga är att man i min barndom helt bortsåg från alla ADHD liknande aspekter jag uppvisade förutom det faktum att jag var utåtagerande och agressiv, vilket resulterade i en totalkvaddad skolgång.
Citera
2009-01-12, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Jag gjorde bara mitt WEISS test nu när jag väl fick min diagnos, dock har jag redan tidigare när jag var yngre spenderat 10år i barnpsyk karusellen, så med den bakgrunden så ansåg man att man ej behövde mer underlag än WEISS nu, värt att tillägga är att man i min barndom helt bortsåg från alla ADHD liknande aspekter jag uppvisade förutom det faktum att jag var utåtagerande och agressiv, vilket resulterade i en totalkvaddad skolgång.

WEISS vad är det för något? Samt fick du din diagnos pga att du gjorde WEISS eller tidigare?

Samt medicinerades du innan du fick din diagnos?
Citera
2009-01-12, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
WEISS vad är det för något? Samt fick du din diagnos pga att du gjorde WEISS eller tidigare?

Samt medicinerades du innan du fick din diagnos?

WEISS är ett diagnostiskt test uppdelat i ett antal delar där man testar minne,förmågan att se samband,problem lösning men även tal och språkliga färdigheter osv.

Jag fick min diagnos efter jag gjorde WEISS testet, och innan dess har jag aldrig medicinerats för ADHD, under flopp åren på barnpsyk satte man dock in ergenyl under en period vilket är epilepsi medicin.
Citera
2009-01-12, 21:49
Medlem
ok, tack för svaren.

Hmm, då undrar jag om jag kommer få diagnosen ADHD eftersom jag ska påbröja medicinering utan att ha gjort utredningen... Låter rätt skumt jag vet, men så är det det är sagt.

MVH
Citera
2009-01-12, 23:03
Medlem
purezones avatar
de räcker väll för de flesta att bara göra WEISS testet va? Min läkare sa att de bara skulel ta 2*4 timmar att göra testerna
Citera
2009-01-15, 21:26
Medlem
Jaha, nu har jag gjort del 2 av testerna... gick sådär. Det gick bra att komma i håg siffror och bokstäver, ganska bra att svara på allmänbildade frågor, åt helvete med att berätta en historia med bilder (alltså lägga bilderna i rätt ordning) och helt åt skogen gick pusslet. Kan verkligen inte lägga ett pussel... förstår inte hur man ska vrida och vända delarna rätt, det tar evigheter och jag lackar! När jag skulle lägga det sista pusslet, fick för mig att det skulle bli en noshörning...försökte pussla i hop ett horn osv, så psykologen fick avbryta mig efter 5 min och berätta att det skulle bli en fjäril!

Min svaghet att bygga mönster med klossar och lägga pussel, tyder detta på damp? Någon annan som hade stora problem med dessa delar under wais-III testet? Får ju inte veta mitt resultat innan alla tester är klara, men känner mig nojjig och nyfiken... tänkte att det kunde vara intressant och höra om vilka delar som gick bra dåligt för er?
Citera
2009-01-17, 04:05
Medlem
RobbingHoods avatar
Skall till allmän läkaren nästa vecka, vad skall jag säga till honom så att han ger mig en psykologtid? syftet är så klart att få ritalin ...

Kan inte ta för lång tid då jag har andra problem som jag måste snack med honom om. Kan man ta kontakt med psykologen på andra sätt än via allmänläkaren? ...

/RH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in