2009-01-17, 04:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RobbingHood
Skall till allmän läkaren nästa vecka, vad skall jag säga till honom så att han ger mig en psykologtid? syftet är så klart att få ritalin ...

Kan inte ta för lång tid då jag har andra problem som jag måste snack med honom om. Kan man ta kontakt med psykologen på andra sätt än via allmänläkaren? ...

/RH
Jag fick ju min diagnos som barn MBD sedan gjorde jag en ny utredning nu i vuxen ålder jag hade ju gravt talfel som många med ADHD barn har osv jag kan säga att du inte ska knapra ritalinan utan försök att acceptera ditt funktionshinder samt att gå till läkaren på psykologmottagningen som jag gjorde fick min utredning under fyra möten med utredaren som gjorde min bedömning.
Citera
2009-01-17, 11:27
Medlem
RobbingHoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kockfan
Jag fick ju min diagnos som barn MBD sedan gjorde jag en ny utredning nu i vuxen ålder jag hade ju gravt talfel som många med ADHD barn har osv jag kan säga att du inte ska knapra ritalinan utan försök att acceptera ditt funktionshinder samt att gå till läkaren på psykologmottagningen som jag gjorde fick min utredning under fyra möten med utredaren som gjorde min bedömning.

Du menar att om man blev diagnosticerad som barn då måste man få en ny utredning?, och snälla berätta om det där talfelet?
Citera
2009-01-17, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prontia
Jaha, nu har jag gjort del 2 av testerna... gick sådär. Det gick bra att komma i håg siffror och bokstäver, ganska bra att svara på allmänbildade frågor, åt helvete med att berätta en historia med bilder (alltså lägga bilderna i rätt ordning) och helt åt skogen gick pusslet. Kan verkligen inte lägga ett pussel... förstår inte hur man ska vrida och vända delarna rätt, det tar evigheter och jag lackar! När jag skulle lägga det sista pusslet, fick för mig att det skulle bli en noshörning...försökte pussla i hop ett horn osv, så psykologen fick avbryta mig efter 5 min och berätta att det skulle bli en fjäril!

Min svaghet att bygga mönster med klossar och lägga pussel, tyder detta på damp? Någon annan som hade stora problem med dessa delar under wais-III testet? Får ju inte veta mitt resultat innan alla tester är klara, men känner mig nojjig och nyfiken... tänkte att det kunde vara intressant och höra om vilka delar som gick bra dåligt för er?

Pussel har jag alltid haft lätt för enda sedan jag var liten, så dom delarna gick relativt bra fram till dom svårare delarna, fjärilen bla, minnesbiten gick dock väldigt knackigt så fort det blev fler än 4-5 siffror så gick det åt skogen.

Delen att förklara ords betydelser och allmänbildande delen gick även den relativt bra.

Jag fick som sagt slutligen min diagnos efter jag gjorde mitt WEISS i vuxen ålder, jag vet dock att man vägde in bakgrund från när jag var liten med, eftersom jag spenderade 10år i barnspykkarusellen så finns det en hel del material att gå efter.
Citera
2009-01-17, 13:39
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
ok, tack för svaren.

Hmm, då undrar jag om jag kommer få diagnosen ADHD eftersom jag ska påbröja medicinering utan att ha gjort utredningen... Låter rätt skumt jag vet, men så är det det är sagt.

MVH

Även om det är ovanligt verkar det som läkaren styrkt av en god portion yrkeskurage gjorde dig en stor tjänst då du antagligen slapp en lång väntetid. Skulle du mot förmodan vara feldiagnosticerad kommer medicineringen inte fungera för dig.

Om du får diagnos eller inte är egentligen inte så viktigt då det är bara du själv som bestämmer vem som får reda på det.

Lycka till,

LL
Citera
2009-01-17, 13:56
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Jaha, nu har jag gjort del 2 av testerna... gick sådär. Det gick bra att komma i håg siffror och bokstäver, ganska bra att svara på allmänbildade frågor, åt helvete med att berätta en historia med bilder (alltså lägga bilderna i rätt ordning) och helt åt skogen gick pusslet. Kan verkligen inte lägga ett pussel... förstår inte hur man ska vrida och vända delarna rätt, det tar evigheter och jag lackar! När jag skulle lägga det sista pusslet, fick för mig att det skulle bli en noshörning...försökte pussla i hop ett horn osv, så psykologen fick avbryta mig efter 5 min och berätta att det skulle bli en fjäril!

Min svaghet att bygga mönster med klossar och lägga pussel, tyder detta på damp? Någon annan som hade stora problem med dessa delar under wais-III testet? Får ju inte veta mitt resultat innan alla tester är klara, men känner mig nojjig och nyfiken... tänkte att det kunde vara intressant och höra om vilka delar som gick bra dåligt för er?

Alla är unika individer med olika förutsättningar, vad som är gemensamt är avsaknaden av att kunna koncentrera/fokusera när man vill. En rak fråga som tex vid allmänbildningsfrågorna kräver inte så mycket fokus som att memorera en komplex bild för att senare se vad som fattas.

Omedicinerade gör vi med ADHD sämre på just dessa plan. I en fånig men enkel jämförelse kan man likna en persons koncentration med ADHD som att försöka lägga pussel i ett rum med stroboskop (snabbt flimrande diskoljus ni vet) där en "normal" person har stadigt dagsljus. Hoppar över de mer ingående medicinska förklaringarna denna gången.

Så du verkar vara en oss så oroa dig inte

Lycka till,

LL
Citera
2009-01-17, 17:04
Avslutad
Jag kom att tänka på South Park-avsnittet där alla ungar i staden blir diagnostiserade med ADD efter ett test. Doktorn sitter och läser en jättetråkig bok i flera timmar och testar om barnen tappar koncentrationen efter ett tag, och självklart gör ju alla det

Jag tolkar det avsnittet som samtidskritik; alltså att alltför många diagonstiseras med ADHD trots att de inte har det. Jag vet inte riktigt vad för metoder man har för att utföra en diagnos, men det verkar inte vara helt självklart. Vet inte riktigt vad för förtjänst läkemedelsföretagen har per såld medicin, men det finns allt en liten konspirationsteori i det

Lite intressant statistik:
Från http://www.adhd-report.com/adhd/1_adhd_statistics.html
Citat:
“According to [neurologist Dr. Fred] Baughman, 500,000 children [in the USA] were diagnosed ADHD in 1985 and between 5 and 7 million were today.

Substantial growth has also been reported in Australia, a country of just 19 million people, where it's estimated that at least 50,000 children are now on drugs prescribed for ADHD.”

Jag säger alltså inte att ADHD är "påhittat", men att alldeles för många diagnostiseras med det. Vad tror ni? Konspirationsteori eller bara allmänt svammel?

EDIT: Återigen, jag är inte ute efter att förolämpa någon, det hoppas jag ni förstår. Har själv en barndomskompis som har ADHD och vet hur jobbigt det kan vara.
Senast redigerad av hochas 2009-01-17 kl. 17:14.
Citera
2009-01-17, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLagom
Alla är unika individer med olika förutsättningar, vad som är gemensamt är avsaknaden av att kunna koncentrera/fokusera när man vill. En rak fråga som tex vid allmänbildningsfrågorna kräver inte så mycket fokus som att memorera en komplex bild för att senare se vad som fattas.

Omedicinerade gör vi med ADHD sämre på just dessa plan. I en fånig men enkel jämförelse kan man likna en persons koncentration med ADHD som att försöka lägga pussel i ett rum med stroboskop (snabbt flimrande diskoljus ni vet) där en "normal" person har stadigt dagsljus. Hoppar över de mer ingående medicinska förklaringarna denna gången.

Så du verkar vara en oss så oroa dig inte

Lycka till,

LL

Man tackar för svaret... har ett del test kvar och sen kommer psykologen att sammanställa resultatet. Är ju jättesvårt att veta nu på förhand vad som anses vara "normalt", men känner ju att en del av testerna gick helt åt skogen- så vi får se. Å andra sidan så känns det skönt att göra en ordentlig utredning för att se om mina koncentrationssvårigheter och andra problem kan vara Adhd. Vi får se...
Citera
2009-01-17, 23:11
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Man tackar för svaret... har ett del test kvar och sen kommer psykologen att sammanställa resultatet. Är ju jättesvårt att veta nu på förhand vad som anses vara "normalt", men känner ju att en del av testerna gick helt åt skogen- så vi får se. Å andra sidan så känns det skönt att göra en ordentlig utredning för att se om mina koncentrationssvårigheter och andra problem kan vara Adhd. Vi får se...

Jag känner igen mig, de bitarna du har problem hade även jag och vet att nästintill alla med ADHD upplever samma svårigheter. Så även om det låter konstigt så är det "positivt" att vissa bitar går åt skogen.

De bitarna jag fick kämpa med mitt psyke med all viljestyrka jag för dagen kunde uppbära för att klara ett "G" leker jag mig till ett "MVG" idag medicinerad. Eftersom jag fått "tvinga" så hårt för att kunna koncentrera mig tidigare så upplever jag idag världen enormt lätt när medicinen gjort mig "normal". Håller tummen att du får uppleva samma sak

Lycka till,

LL
Citera
2009-01-17, 23:19
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hochas
Lite intressant statistik:
Från http://www.adhd-report.com/adhd/1_adhd_statistics.html

Jag säger alltså inte att ADHD är "påhittat", men att alldeles för många diagnostiseras med det. Vad tror ni? Konspirationsteori eller bara allmänt svammel?

EDIT: Återigen, jag är inte ute efter att förolämpa någon, det hoppas jag ni förstår. Har själv en barndomskompis som har ADHD och vet hur jobbigt det kan vara.

Hej.

Är trött och ska i säng nu men slänger snabbt in en aspekt som antagligen har större betydelse än man tror. Det handlar om de sex färgämnen som misstänks kunna ge hyperaktivitet hos barn. FSA:s mål (Brittiska livsmedelsverket) är att dessa substanser – E 102, E 104, E 110, E 122, E 124, E 129 – vid årsskiftet ska vara helt försvunna från den brittiska marknaden. Livsmedelsverket ska upprätta en offentlig lista över de varumärken som är garanterat fria från ett antal särskilt kritiserade tillsatser.
Dessa är redan förbjudna i Nya Zeeland och Australien, var även så Sverige innan vi gick med i EU.

Det handlar om i princip röda och gula färgämnen som finns mest var? Jo godis och läsk och vilka intar dessa mest Det är bara toppen av isberget.

Intresserade kan läsa mer på www.aktavara.org

God natt vänner,

LL
Senast redigerad av LagomLagom 2009-01-17 kl. 23:22.
Citera
2009-01-18, 02:07
Medlem
Citat:
Jag känner igen mig, de bitarna du har problem hade även jag och vet att nästintill alla med ADHD upplever samma svårigheter. Så även om det låter konstigt så är det "positivt" att vissa bitar går åt skogen.

De bitarna jag fick kämpa med mitt psyke med all viljestyrka jag för dagen kunde uppbära för att klara ett "G" leker jag mig till ett "MVG" idag medicinerad. Eftersom jag fått "tvinga" så hårt för att kunna koncentrera mig tidigare så upplever jag idag världen enormt lätt när medicinen gjort mig "normal". Håller tummen att du får uppleva samma sak

Lycka till,

LL

Åh, jag önskar verkligen att det finns någon medicin som kan hjälpa mig...har provat en mängd andra mediciner pga ocd-diagnos och misstänkt bipolär sjukdom (som jag ej hade, blev feldiagnostiserad). Så jag har provat både SSRI-medicin, neuroleptika (för tvångssyndrom) och stämningsstabiliserande medicin (bla Litium) och jag har verkligen inte på fått någon effekt på dessa mediciner- bara biverkningar... särskilt alla stämningsstabilserande mediciner, mådde verkligen piss av dessa. Nu äter jag inga mediciner, utan tar bara propavan ibland för att kunna sova.

Det som är otroligt jobbigt är att det kryper konstant i min kropp och jag rör på mig hela tiden- kan verkligen inte sitta still. Kan sällan kolla på en hel film, då det är alldeles för ansträngande att sitta still och framför allt att koncentera sig på handlingen! Har också varit helt slut i huvudet efter mina tester. Fått huvudvärk för att jag har koncenterat mig så hårt. Det känns hoppfullt att en medicin kan hjälpa så mycket för vissa...

Så får jag nu en Adhd eller Add-diagnos så hoppas jag på att få testa Ritalin eller concerta. Håller också tummarna att jag får lika positiv effekt som många har fått i den här tråden! Roligt att en medicin kan förändra så mycket, men självklart trist för er som det inte har fungerat på...
Citera
2009-01-18, 06:21
Avslutad
Citat:
Det handlar om de sex färgämnen som misstänks kunna ge hyperaktivitet hos barn.

Det här var ju rätt intressant.
Tack för infon, får kolla djupare i det senare. Alltid bra med lite extra kunskap
Citera
2009-01-20, 13:13
Medlem
RobbingHoods avatar
Jag frågar denna fråga igen i hopp om svar:

Om du blev diagnostiserad med damp som barn, behöver du då genomgå ytterligare diagnosticeringsrundor för att få ritalin eller liknande ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in