2008-03-13, 13:33
Medlem
nerdys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Det måste vara nått av det dummaste jag har läst. Det är en störning inte en sjukdom. ADHD försvinner aldrig däremot så avtar många gånger hyperaktiviteten och det kallas då för ADD. Vem har sagt till dej att ADHD skulle försvinna?

Det finns folk som växt ifrån ADHD, men oftast har man kvar det i vuxen ålder.

http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1684536,00.html

Men jag har svårt att tro att ADHD skulle betyda att hjärnan inte växer lika snabbt som folk utan ADHD, tror det är nåt annat.

Men jag har iallafall läst att det är vuxna som haft ADHD som barn med växt ifrån sina bekymmer.
Senast redigerad av nerdy 2008-03-13 kl. 13:37.
Citera
2008-03-13, 14:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nerdy
Det finns folk som växt ifrån ADHD, men oftast har man kvar det i vuxen ålder.

http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1684536,00.html

Men jag har svårt att tro att ADHD skulle betyda att hjärnan inte växer lika snabbt som folk utan ADHD, tror det är nåt annat.

Men jag har iallafall läst att det är vuxna som haft ADHD som barn med växt ifrån sina bekymmer.

ADHD försvinner aldrig. Du lär dig bara att hantera det bättre.
Tror inte så mkt på den där länken faktiskt.
Citera
2008-03-13, 15:01
Medlem
nerdys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyBlaze
ADHD försvinner aldrig. Du lär dig bara att hantera det bättre.
Tror inte så mkt på den där länken faktiskt.

Nej jag vet, har själv ADHD och det har inte försvunnit från mig..

Men jag har iallafall hört att det finns barn som växt ifrån det, men det kan ju vara så att dom lärt sig hantera och dölja sina symptom med.
Citera
2008-03-13, 15:21
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Nej jag vet, har själv ADHD och det har inte försvunnit från mig..

Men jag har iallafall hört att det finns barn som växt ifrån det, men det kan ju vara så att dom lärt sig hantera och dölja sina symptom med.

Om du har ADHD och du inte tror på att det kan försvinna gur kan du då skriva det? Det är oftast att hyperaktiviteten dämpas med åldern. Även folk med ADHD mognar.
Citera
2008-03-13, 15:30
Medlem
Reoshis avatar
hur vanligt är det att adhd stör motoriken vid tex gitarrspelande?
och hjälper isåfall medicin mot det?
Citera
2008-03-13, 16:09
Medlem
nerdys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi

jag har läst att det ska vara lättare med sånt ifall man tar medecin, det glider på utan att man trycker fel och sånt
Citera
2008-03-13, 16:10
Medlem
nerdys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Om du har ADHD och du inte tror på att det kan försvinna gur kan du då skriva det? Det är oftast att hyperaktiviteten dämpas med åldern. Även folk med ADHD mognar.

fgör jag hade hört det och så stog det i artiklen, men ja jag hade fel verkar det som.
Citera
2008-03-13, 17:37
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
fgör jag hade hört det och så stog det i artiklen, men ja jag hade fel verkar det som.

Ja det är klart att du har fel. En störning som ADHD försvinner aldrig. Men det kan mildras med åren på grund av att man lär sej att leva med det och att den värsta hyperaktiviteten avtar. Vilket har till viss del med mognad att göra. Men en störning i hjärnan kan man aldrig bota bara lindra.
Citera
2008-03-13, 19:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi

Hmmm..har ingen aning faktiskt. har aldrig haft problem med motoriken.
Folk med DAMP brukar oftast ha problem med motoriken iaf.
Citera
2008-03-18, 11:45
Medlem
Kamikazeclowns avatar
Jag undrar om någon som medicinerar och har problem med låg energi/trötthet har märkt att inte bara koncentrationen förbättras men att även energi nivån höjs vid norm dos?
Har tagit concerta bara under en kortare period på prov så jag vet inte riktigt hur det på verkar mig under längre tid. Överväger dock att få en fast diagnos (har bara en preliminär nu ADHD/ADD) mitt största problem nu är att jag har sjukt låg ”energi” och det funkar inte längre att hela tiden ”piska” sig själv för att få minsta skitsak gjord!
Mitt tillstånd har förändrats mycket genom åren (är 36 nu), idag är det i stort sätt bara att jag känner mig så sliten hela tiden, jag är nästan aldrig ”hyper” längre utan det verkar som att den delen avtagit med åren. Som sagt skulle jag idag behöva något som höjer energi nivån och eve förbättrar koncentrationen något...

Concerta igen eller?
Någon som har erfarenhet och kan tipsa om annan typ av medicamenter?

Gör annars vad jag behöver, ok kost motion osv.. men det känns som det är någon form av kemisk obalans i ”systemet” som gör mig helt sliten...

//Kc
Citera
2008-03-18, 18:59
Medlem
Nej, bara så länge verkan är i, efter det är man mer sliten.
Jag har väl 4 tim med "bra effekt" om jag följer Dr och fass.

Men visst, det är lätttare at hugga i sliten.
Beror på vad du gillar.
Citera
2008-03-18, 19:55
Medlem
Kamikazeclowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Nej, bara så länge verkan är i, efter det är man mer sliten.
Jag har väl 4 tim med "bra effekt" om jag följer Dr och fass.

Men visst, det är lätttare at hugga i sliten.
Beror på vad du gillar.

Ahha...hrumm.. vad jag gillar? hade tänkt mig en sund medicinsk lösning.. vad jag gillar är inte alltid sunt, finns det ingen jävla medicinering mot att man e så satans trött..?
Det kan ju iofs bero på ett antal olika faktorer som man först får fastställa..
Men som sagt va jag mest intresserad av hur olika CS pårverkar er "energi"vivå som nu medicinerar...

Ärligt börjar jag känna att ska det vara så här resten av livet, kan det fan vara skit i vilket om man lever eller inte... Jag får fan inget gjort som det är nu, och det är inte mycket till liv!..

Men.. det ska nog fan gå att få rätt på... Frustrerande så in i helvete är det i allafall!
Ber om ursäkt ifall någon tar illa upp av lite svordomar i tråden, jag är lite ledsen och förbannad så det får bli så!.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in