2011-04-08, 08:42
Medlem
lapptopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hapde
Sjögräs: Måste man inte ha haft problemen under en viss tid för att få diagnosen?

god morgon...du ska ha haft problem som stämmer in på vissa kriterier från under 7års ålder till att börja med. Sen är det en 7jävla massa annat som ska avgöras innan diagnos.
Citera
2011-04-10, 17:57
Medlem
Tosseposses avatar
Folk här på fb kan inte svara på om du har ADHD eller inte. Det får en utredare göra.
Det dom kommer göra då är att gräva djupare in på ditt liv och ställa frågor hur du var som barn och hur du är nu osv. En internet sida är inte heller så mycket att lita på. Men gör en utredning
Jag gjorde en utredning hos min psykolog och det tog ca 2 månader bara. Men det var för att det var massa saker emellan. Annars kan det gå mycket fortare.
Men jag har ifs väntat i flera år på att få hjälp.

läs om detta på min blogg för där står det om hur mitt liv förändrades på 1 dag. http://tosseida.bloggplatsen.se/2011/04/08/5064135-nagot-folk-nu-ska-fa-veta-om-mig-ida/
Citera
2011-04-10, 18:04
Medlem
Tosseposses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyz
Är det ADD eller ADHD du har?
Jag var hos doktorn för någon vecka sedan och frågade om jag möjligtvis lider av något sådant, med tanke på att jag aldrig har kunnat fokusera mig på studier och intressen osv. Jag tror jag verkade vara för normal för att han skulle misstänka något. Han sa "om man verkligen vill något, så kan man genomföra det", vilket jag inte kunde hålla med om.

Finns risken att få indraget körkort om man får diagnosen ADD, eller gäller det bara ADHD?

ADHD och ADD är samma sak typ. Ordet ADD används inte längre.
ADD är att man är slöare än när man har ADHD.
Du har snarare lättare för att skaffa körkort om du äter Ritalin eller Concerta.
Du blir mer fokuserad osv och det gillar dom på körskolan.
Citera
2011-04-10, 18:05
Medlem
Tosseposses avatar
Jag fick reda på att jag har ADHD off i fredags. ADHD off kallades förr ADD.
Allt kan du läsa på min blogg http://tosseida.bloggplatsen.se/2011/04/08/5064135-nagot-folk-nu-ska-fa-veta-om-mig-ida/
Citera
2011-04-17, 01:24
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Förstår inte riktigt vad du menar?[med "Gdansk??"]
Danzig är ett annat namn för den polska staden Gdansk, jag tyckte det var lite lustigt att du använde det som ett ord för "sprallig"...
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Testa att ta lite affe och kolla om du blir danzig eller om du känner dig mer fokuserad och koncentrerad, lite som en kopp kaffe.
Annars stämmer detta inte, det beror helt på dos och på personen ifråga... Många utan ADHD blir också lugna och många med ADHD blir väldigt energiska av amfetamin... Amfetamin har både en uppiggande och en fokuserande effekt, då drogen ordineras till personer med ADHD hoppas man att den fokuserande effekten skall framträda av en lägre dos än den energiserande... Att amfetamin skulle "fungera tvärtom" på de med ADHD är en vanlig missuppfattning...
Citera
2011-04-17, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskar135
Hahaha, ja det är jag vell. Dock är jag omtyckt och har även bra betyg i skolan. Men snälla seriösa svar tack!

Gå till en psykolog och be om att få bli testad. Enklaste vägen. Har du ADHD finns det ju trots allt hjälpmedel för att fokusera osv. T ex tjack.
Citera
2011-04-17, 05:17
Medlem
adagios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
. Många utan ADHD blir också lugna och många med ADHD blir väldigt energiska av amfetamin... Amfetamin har både en uppiggande och en fokuserande effekt, då drogen ordineras till personer med ADHD hoppas man att den fokuserande effekten skall framträda av en lägre dos än den energiserande... Att amfetamin skulle "fungera tvärtom" på de med ADHD är en vanlig missuppfattning...
Har du en källa på det här? Jag har för övrigt samma uppfattning, men inga studier jag kan referera till.
Citera
2011-04-19, 16:29
Medlem
Nu måste jag be er som gått igenom en utredning om råd litegrand. Ska försöka hålla mig kort.

Mina föräldrar har blivit kallade för att höras om hur jag var som barn etc. Nu säger min mor att det inte finns någonting att påpeka på överhuvudtaget och jag menar att det finns det visst. Jag var riktigt stökig fram till skolstart , fick gå om ett år på dagis. Hamnade i en klass där jag blev utanför. För att göra en lång historia kort så tror jag att jag blev för kuvad för att kunna vara riktigt hyperaktiv och impulsiv i grundskolan. Sedan så har nog mitt primära problem varit bristande uppmärksamhet och koncentrationssvårigheter. Alltså ingen har reagerat på någonting i min skolgång trots att jag själv upplevt tiden som otroligt jobbig men har nog hållit det för mig själv.

Visst jag vet att allt detta vare sig behöver betyda det ena eller det andra men det är väl fel att säga att det inte har funnits några problem, sen är det väl upp till psykiatrin att väga alla tester och allt som sagts. Jag kan verkligen se framför mig att min mor sitter på detta möte och påstå att det inte varit några problem alls med min skolgång. Hon har och har alltid haft noll koll.

Vore ju tråkigt om hon genom sina osanningar gör slut på min utredning trots att det finns goda skäl på att den fortgår. Måste båda föräldrarna vara med om dom kan? Skulle jag kunna skicka enbart farsan? Känner att det kanske till och med hade varit bättre att tala med gamla lärare etc.
Citera
2011-04-19, 22:58
Bannlyst
Jag är ny här och vet inte alls om jag postar det här i rätt eller inte, men i alla fall:

Ni som har ADHD, har ni varit med om att utredare frågar om ifall ni känner typ maniska religiösa upplevelser, att högre makter pratar med er eller att ni kan se typ folks auror när ni pratar med dom?

Intervjuades idag i och med ett forskningsprojekt på Akademiska och då var det helt galet mycket frågor, som om man svarade ja, kunde kopplas till typ sektliknande verksamhet, stark religiös sammankoppling och även om typ aura, övernaturliga fenomen och andra sjukt flummiga grejer.

Skulle det vara vanligt att adhd:are flummar ut och blir spirituella eller ansluter sig till sekter?
Citera
2011-04-20, 00:59
Medlem
fanskithelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaxsi
Jag är ny här och vet inte alls om jag postar det här i rätt eller inte, men i alla fall:

Ni som har ADHD, har ni varit med om att utredare frågar om ifall ni känner typ maniska religiösa upplevelser, att högre makter pratar med er eller att ni kan se typ folks auror när ni pratar med dom?

Intervjuades idag i och med ett forskningsprojekt på Akademiska och då var det helt galet mycket frågor, som om man svarade ja, kunde kopplas till typ sektliknande verksamhet, stark religiös sammankoppling och även om typ aura, övernaturliga fenomen och andra sjukt flummiga grejer.

Skulle det vara vanligt att adhd:are flummar ut och blir spirituella eller ansluter sig till sekter?

Nej, aldrig fått sådana frågor.

Jag tror en del med adhd (som jag har) inte lyckas ha tålamodet och engagemang till att sätta igång med en jävla sekt Tröttnar ganska snabbt tror jag

Personligen flummar jag inte ut på saker så lätt, är svårpåverkad då jag ogärna rubbar mina livsrutiner som t.ex en sekt eller kollektiv skulle betyda.
Citera
2011-05-05, 16:39
Medlem
ceterus avatar
Har nu börjat ta Concerta 2x36 varje morgon och känner tydligt av effekten när den kickar in, nästan som ett rus fast det känns mer som om jag känner hur glädjen kommer tillbaka och känns naturlig och istället för att ångesten ligger undertryckt så känns den nu ännu mer avlägsen.
Den har minskat min impulsivitet rätt rejält men har inte tagit bort den helt, jag har blivit mycket mer fokuserad på det jag gör men jag är snarare mer hyperaktiv och speedad och flyger och far..

Hittills så har medicinen hjälpt mer och mer ju högre dos jag tagit men nu känner jag att det är så pass hög dos och för lite positiv effekt för att det ska vara värt det.

Jag har börjat få muskelryckningar kring mitt vänstra öga och har börjat gnida tänderna, något som inte är allt för kul men tydligen vanligt när man pratar om centralstimulerande substanser.
Concertan känns nästan mer som något man ska ta på en fest än något som ska hjälpa en i vardagen, i alla fall när man är uppe i så hög dos.
Ska försöka kolla om det finns möjlighet att prova något annat läkemedel, eller kanske en annan medicin innehållande metylfenidat.

Det är otroligt hur delade åsikter det finns om Concerta, alla verkar verkligen uppleva hela olika saker av medicinen.
Citera
2011-05-06, 00:38
Medlem
BumZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaxsi

Det är inte ovanligt att man frågar kring dessa saker under en utredning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in