Jag säger som jag alltid sagt, efter att jag blev diagnostiserad (till fördömande individer):
- Du är inte jag. Du känner inte mig, och hade du sagt det här till mig rakt i ansiktet, så hade du med största sannolikhet fått en verbal dos av föreläsning. Dels är det orespektabelt av dig att bara häva ut dig något sådant här, och sedan för att du är en oförstående idiot som uppenbarligen tänker med arslet. Och vad förväntar du dig? Med din attityd i sakfrågan, så verkar du bara be om det.
- Du har inte ADHD. Hur skall du då veta hur det över huvud taget känns?; hur det är att leva?; hur ADHD också kan skifta i drag och behov från individ till individ? Jag rekommenderar att du är tyst, studerar bort din okunskap om ADHD, tar dig i kragen och växer upp en aning.
- Alla ADHD-diagnostiserade är olika. ADHD-problematik är som snöflingor: de som har det, är alla olika (jobbiga och underbara) på sitt eget sätt. Ingen är den andra lik. Så utgå inte efter att döma alla ADHD-diagnostiserade efter samma (och korkade) synsätt.
80-90% av fängelsekunderna
påstås ha ADHD. Det är ingen garanti att ens hälften av dem har det. Testerna är inte heller svåra att fuska sig igenom, kan jag tänka mig. För den som vill ha en ADHD-stämpel (som kåkfarare, till exempel), så är det inget problem att fixa det, om personen ifråga bara vill. Men det är ju också en jävla skillnad på att verkligen ha det, och att få en ADHD-stämpel bara för att få privilegier som kåkfarare. Så, enligt min mening (om din statistik verkar vattentät), så tror jag att de flesta ha fejkat sig igenom utredningen för att få en "tyck synd om mig-stämpel" (och vad än för privilegier de kan få utav det) mer än att verkligen ha det just vardagliga problemet.
Och det är inte bara vi "ADHD-muppar" som har svårt att ta till oss glåpord och skitsnack. Även du, och alla du känner, har svårt att ta till er sådant. Alla har det svårt att ta till sig skitsnack och annat piss, som är rent provocerande, kränkande, förnedrande, etc. Väx upp och inse att du själv också lackar för småsaker.
Eftersom ADHD är påfrestande i det vardagliga livet, så behöver vi också en hel del stöd och förståelse från andra. Om du inte kan förstå det, så är den här texten någonting irrelevant (för dig), och du kan upphöra läsningen.
Du verkar hålla fast vid den äldre synen på oss "ADHD-muppar". Tiderna förändras, och likaså utvecklas psykiatrin, läkarvården, mediciner och individer. Du kanske borde sluta upp med att vara så konservativ, och se vad morgondagen ger.
Och nej, vi är inte bortskämda. Bara öppna upp din förståelse för sakfrågan, och se sanningen i vitögat.
Och vi vet att vi inte är de enda som "missuppfattats". Alla blir missuppfattade. Någon gång. Någonstans. I olika sammanhang. Även du, och de du står nära. Alla missuppfattas, och vi som diagnostiserats med ADHD vill heller inte att folk som du skall kunna stampla in och tro att vi kör på "tyck synd om oss-stämpeln". För det gör vi verkligen inte. Så, ta dina fördomar, släng ned dem i brunnen, och studera sakfrågan vidare. Du kanske hamnar på bättringsvägen!
Det är relativt, gällande frågan om vi har det bra eller ej. Alla har vi våra ups and downs, ADHD eller ej. Men sedan kan det ju också kännas som att verkligheten ger en en saftig spark på nötsäcken då man får en förklaring, och en dysfunktionsmärkning, från sina vardagliga besvär. Men det går över, och man lär sig att acceptera det. Jag menar, ingenting skiljer en ADHD-diagnostiserad person sekunderna efter beskedet som sekunderna innan utredningens början. Man är densamme, bara det att det är förståeligt att det både kan kännas lite skrämmande och lättande att få höra de fyra bokstäverna A, D, H och D efter varandra, av ens utredare.
Jag tänkte direkt, då utredningen var klar och det stod svart på vitt, och då det neuropsykiatriska teamet förklarade alltsammans för mig, att jag var densamme just i den stunden, som jag hade varit ett år tidigare. Det var ingen stor förändring, men det kändes ju ändå. Mina besvär sattes in i ett fack och gav mig den stämpel som jag själv associerade med totalgalna pubertetskillar, som gav ett herrans liv i skolkorridorerna, och över sina familjer.
Jag själv har aldrig varit sådan, dock har jag visserligen haft, och än har, aggressionsproblematik. Detta går jag och försöker lägga bot på. Och jag går på minnesträningsprogram. Jag har var eller varannan vecka tre till fyra möten, och dessa går jag på. Självfallet gick ju skolgången åt helvete, men det var heller inte bara på grund av mig och diverse dysfunktioner, utan av andra skolväsentliga faktorer likaså. Jobb har jag inget, då jag är sjukskriven, och jag lever på existensminimum från Socialen.
Trots kass ekonomi, viljan att få ett jobb eller universitetsutbildning (men sjukskriven) tar kål på mig, och jag kan inget mer göra än att försöka överleva månaderna som ges till mig... Så är jag fortfarande glad, trots mina små aggressionsbesvär ibland (eftersom jag inte tål stress något mer). Jag värderar mina vänner, min familj och de som bemöter mig med respekt.
Jag vet inte var jag var någonstans från början, eller var jag nu spunnit iväg, men någonstans häri finns säkert något bra för dig att läsa.
Kram på dig, och öppna ögonen lite.