Jag skulle kunna skriva en hel novell om hur min ADHD artar sig. Men jag ska försöka att låta bli.
Jag kände mig alltid annorlunda när jag var mindre och gör fortfarande. Men nu har jag accepterat det. När man är mindre och ens sociala liv präglas av skolan är det annorlunda. Man kan inte på samma sätt välja vilka man umgås med när man stuvas in i en klass. När man är äldre kan man lättare välja vänner.
Jag vet att jag som liten hade oerhört livlig fantasi och tillsammans med utanförskapskänslan utväcklades det till ganska paranoida fantasier. De bestod av att jag trodde mig vara från en annan planet, adopterad eller att jag var ungefär som Jim Carrey i The Truman Show. Att allt bara var på låtsas. I det senare fantasiscenariot var jag antingen hatad av hela jorden och de utförde ett grymt expriment på mig. Eller så var jag drottningen av Tellus och det skulle visa sig senare i livet när jag de avslöjade allt för mig.
Helt sjukt...
Under mina första skolår blev jag inte direkt mobbad, men inte heller accepterad. Under senare skolgång kunde jag i perioder bli övergiven av mina vänner och bli helt ensam ömsom bli en i gänget, men vara deras hackkyckling.
När jag senare började gymnasiet trodde jag att det skulle bli annorlunda. Jag växte upp i en byhåla med ca 1500 invånare och gymnasieskolorna låg i Örebro. Men efter år av utfrysning och förolämningar var jag otroligt osäker på mig själv och mina planer föll pladask. Jag fick inga nya kompisar och blev ensam stora delar av tiden igen.
Själva pluggandet har aldrig heller gått speciellt bra då jag har svårt att hålla igång koncentrationen särskilt länge när jag t.ex. läser en bok. Att lyssna på lärarna gick bättre, men allt fastnade inte. Gick ut högstadiet med 6 IG. Vilket inte är mycket med tanke på att jag knappt pluggade till proven eller gjorde några läxor under högstadietiden.
Gymnasiet var som sagt en katastrof. Jag gick 5 olika linjer på 3 år. Varav Individuella programet i två omgångar. Jag har med andra ord inga betyg från gymnasiet. Man skulle kunna kalla mig obildad.
Jag har senare försökt plugga men det har jag misslyckats fatalt med. Så jag väntar nog ett slag till.
Vardagsbekymren är många. Jag har i perioder otroligt svårt att somna eftersom hjärnan inte vill vila. Mina tankar snurrar i 120 tills jag tillsut somnar av ren tristess. Min sömnkvalitet på det är dessutom superkass eftersom jag drömmer otroligt intensivt. Jag kan sova 12 timmar utan att känna mig utvilad. Det resulterar i att jag ständigt är trött och orkeslös på dagarna.
Min hyperaktivitet yttrar sig i hur jag kan prata otroligt snabbt och mycket. Framförallt yttrar det sig i min assocationsförmåga. Mina associationer är det få som förstår och ofta får jag förklara hur jag menar. Jag associerar allldeles för lång och krångligt.
Ibland har jag så mycket att säga att jag inte ens hinner med att få ut allt och allt bli en enda gröt och ingen fattar vad jag egenligen vill få fram. Ibland syns det tydligt i vissa forumsinlägg här på FB. Framförallt när jag blir trött.. :P