2023-03-22, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Ha i åtanke att gå på dessa läkemedel förkortar ditt liv pga belastning på hjärta och kärl plus att amfetaminer är rent generellt neurotoxiska

Marginellt, samtidigt kan medicinerna göra att du tränar regelbundet, äter bättre, dricker mindre, utsätter dig för mindre idiot-risker etc och således kan de öka livslängden signifikant.

Gäller att kolla hjärta, blodtryck etc ganska mycket i början för det kan skjuta iväg rejält, men gör det inte det så är det ganska låg risk..
Citera
2023-03-22, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Sedan tror jag inte att man ska rekommendera alkohol, som om det inte är en substans och ett gift. Alkohol har aldrig hjälpt någon.

Det hjälper. Inte bra men det hjälper.

Alternativet är en situation där jag säckar ihop helt om jag nu inte får extern stimulans som håller igång mig.
Blir ett kolli utan nåt sånt och börjar antagligen odla seriös depression om jag inte gör nåt. Men är ju på väg mot diagnos nu.

Öl är bättre än inget. Kan käka en massa godis osv också men inte lika effektivt. Nikotin funkar, men bara ett tag och försämrar ju symptomen osv.
Ser fram emot att få testa centralstimulerande, det skulle kunna lösa mycket.
Citera
2023-03-23, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittburk
Marginellt, samtidigt kan medicinerna göra att du tränar regelbundet, äter bättre, dricker mindre, utsätter dig för mindre idiot-risker etc och således kan de öka livslängden signifikant.

Gäller att kolla hjärta, blodtryck etc ganska mycket i början för det kan skjuta iväg rejält, men gör det inte det så är det ganska låg risk..

Det enda amfetamin gör är att maskera den underliggande problematiken ett tag genom att öka dopamin.
Man blir lite speedad ett tag och mår bättre pga ökad energi.
Det är ett dubbeleggat svärd. Du kommer till en dag när du måste ta ditt förbannade piller för att ens orka gå upp på morgonen. Då vet man att hjärnskadorna har uppstått som kan ta många år att läka, om du har tur dvs.
Citera
2023-03-26, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Haddock
Jag fick ADD diagnostiserat för ca ett halvår sedan. Haft problem genom hela livet, dock med inaktivitet, svårt att komma igång med saker och allting har känts tungt. Har i stort sett sovit mig igenom livet känns det som. Orkade INGET utöver arbetslivet.

Började äta Ritalin, vedervärdig medicin. Kickade som en hästspark, men fick brutal ångest när den gick ut ur kroppen.

Har nu i snart 2 månader ätit Elvanse. Och jävlar vilken skillnad! Jag känner mig normal. Har energi, och kan vara glad/bekymmersfri. Aldrig känt den känslan innan (förutom små korta stunder). Den medicinen har förändrat, och kommer förändra mitt liv!

Men för att svara på dina frågor:

1. Ja, man tar narkotika/alkoholprover innan instättning.

2. Det är så olika, för mig var Ritalin skit, men Elvanse är som en skänk från ovan.

Måste fråga en viktig fråga, jag har gått igenom utredningen redan, har blivit testad för droger ca 5 ggr olika tillfällen på olika besök. Både urin, blod och saliv en gång.

Men min fråga är när man har besöket med läkaren då man ska prata om insättning med medicin då kommer det ju drogtesta en såklart. men kollar dom droger genom hårtest? eller finns det ens hårtest inom vården? För har hört att amfetamin bland annat som är i elvanse kan sitta i håret väldigt länge.

// fråga åt en kompis
Citera
2023-03-26, 23:17
Medlem
görs hårtest någonsin under adhd utredning eller med samband med det?
urinprov, blodprov och salivprov vet jag om att de gör. Men undrar om någon vet om de gör hårprov?
Citera
2023-03-27, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av conne2
görs hårtest någonsin under adhd utredning eller med samband med det?
urinprov, blodprov och salivprov vet jag om att de gör. Men undrar om någon vet om de gör hårprov?
Nej. Svårt att hitta spår efter droger i hår...,
Det enda man letar efter. Om du menar hårmineralanalys efter brister så är det inget som utförs överhuvudtaget i vanlig vård.
Citera
2023-03-27, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Nej. Svårt att hitta spår efter droger i hår...,
Det enda man letar efter. Om du menar hårmineralanalys efter brister så är det inget som utförs överhuvudtaget i vanlig vård.

Okej! Låter rimligt. finns dock många fall då de gör hårtester. men undrade om man gör det under "vården" för behandling med adhd osv?

här är en artikel från rättsmedicinalverket där de diskutera prover från hår.
https://www.rmv.se/aktuellt/det-sitter-i-haret-haranalys-avslojar-narkotika-och-lakemedel/
Citera
2023-03-27, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av conne2
Okej! Låter rimligt. finns dock många fall då de gör hårtester. men undrade om man gör det under "vården" för behandling med adhd osv?

här är en artikel från rättsmedicinalverket där de diskutera prover från hår.
https://www.rmv.se/aktuellt/det-sitter-i-haret-haranalys-avslojar-narkotika-och-lakemedel/

Intressant. Inser att jag inte är tillräckligt påläst på ämnet och bör hålla käft
Men jag har aldrig någonsin hört talas om att man utför drogtest genom håranalys i Sverige vid adhd utredning. Som standard är det urinprov som gäller. Det är säkert mer vanligt om det är en patient som man misstänker brukar/har brukat droger.
Citera
2023-03-28, 16:06
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Det enda amfetamin gör är att maskera den underliggande problematiken ett tag genom att öka dopamin.
Man blir lite speedad ett tag och mår bättre pga ökad energi.
Det är ett dubbeleggat svärd. Du kommer till en dag när du måste ta ditt förbannade piller för att ens orka gå upp på morgonen. Då vet man att hjärnskadorna har uppstått som kan ta många år att läka, om du har tur dvs.
Så nästan alla som använder adhd-medicin blir förr eller senare vrak? Vad har du för belägg för det?
Citera
2023-03-28, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Så nästan alla som använder adhd-medicin blir förr eller senare vrak? Vad har du för belägg för det?

Amfetamin är neurotoxisk och frisätter dopamin -> nedreglering av dopamin på sikt.

Metylfenidat ökar bara tillgänglighet av dopamin och är inte lika skadlig.

ADHD mediciner slutar fungera efter en tid så man måste ta uppehåll, är du beroende av medicinen till stor grad kommer du bli ett vrak under uppehållet.
Citera
2023-03-28, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil

Har gått igenom tusentals inlägg i forum och diverse grupper. Vrak om man inte tar ”medicinen” ja. Du fuckar ju upp dopaminsystemet totalt vilket är en förväntad reaktion när man använder potenta stimulerande droger.
Tid, dosering, levnadssätt och genetik spelar roll för hur påtagligt det blir.

Detta är basal kunskap inom biokemi och du kan enkelt leta upp fakta själv.
Citera
2023-03-28, 22:23
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Har gått igenom tusentals inlägg i forum och diverse grupper. Vrak om man inte tar ”medicinen” ja. Du fuckar ju upp dopaminsystemet totalt vilket är en förväntad reaktion när man använder potenta stimulerande droger.
Tid, dosering, levnadssätt och genetik spelar roll för hur påtagligt det blir.

Detta är basal kunskap inom biokemi och du kan enkelt leta upp fakta själv.
Biokemi och dopamin hit och dit, det är forskning och därmed teorier, man vet det man vet, men man vet samtidigt att man inte vet allt. Vetenskap är en pågående process, så det vi vet idag behöver inte vara det vi vet imorgon. Men om det fetade stämmer är det nog så, och jag ser ingen anledning att inte tro dig.

Finns det folk i tråden som har erfarenhet av långvarigt bruk av adhd-medicin och kan säga något om det här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in