2023-03-19, 18:45
Medlem
Försök att ändra livsstil
Googla på ADHD gluten så får du en massa förslag, det kan fungera men det är inte säkert. Skulle det fungera är det mycket bättre än att äta medicin. testa 3 mån.
Citera
2023-03-19, 18:47
Medlem
aaerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
UP 2-4 dagar
BP 1 dag (dygn)
SP vet ej

Salivprov upp till 14 dagar för just amfetamin. Riktigt elakt test.
Citera
2023-03-19, 18:49
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaerlig
Salivprov upp till 14 dagar för just amfetamin. Riktigt elakt test.

Oj. Hur kan det vara så olika?
Citera
2023-03-19, 19:07
Medlem
Citat:
ADHD kan även leda till hypoaktivitet, så att man säger till sig själv att börja springa. Men det funkar inte. Kroppen rör sig inte ur soffan. Det är något som inte kopplar mellan önskan och göra. För mig hjälpte Ritalin med detta. Utan Ritalin visst kunde jag funka, men tog timmar att tänka sig fram till när jag kunde börja. Behandlingen kan inte vara samma sak man inte kan göra.

Med medicin kunde jag vara snällare med mig själv eftersom hjärnan och kroppen lydde. Innan fick jag skrika inombords på mig själv för varje sak jag skulle göra. Det är ett ganska jobbigt sätt att leva.

Sedan med ADHD finns risken att man inte kan sluta. Finns dem som börjat springa men de kan inte sluta för precis som man inte hade en startknapp har man ingen stoppknapp.

Ser inget fel att använda medicin när det kan hjälpa så mycket.

Tar numera inte ADHD-medicin, mina nya problem maskerar mina ADD-problem.
Jag känner till dessa och har själv varit där. Det jag menar är att man bör finna grunden till att det jämt och ständigt ska handla om diagnoser och medicinering.
Hitta orsaken till problemet. Människan är djur. Varför har människian i västvärlden skapat diagnoser?
Citera
2023-03-19, 19:14
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Jag känner till dessa och har själv varit där. Det jag menar är att man bör finna grunden till att det jämt och ständigt ska handla om diagnoser och medicinering.
Hitta orsaken till problemet. Människan är djur. Varför har människian i västvärlden skapat diagnoser?

Är du en sådan där som tror att alla människor är skapta perfekta och att det kan finnas en perfekt miljö?

Vi är skapta olika just för att det finns olika miljöer så att arten ska överleva. Ibland finns ett fåtal gener som ger fördel, men för många ger problem. För evolutionen finns det bara två "val", att ha kvar både nyttiga och människor med problem eller ta bort båda.
Citera
2023-03-19, 19:47
Medlem
AngieDs avatar
ADHD är någon hittepådiagnos för folk som lite mer aktiva och impulsiva än andra. Varför tar du inte en bärs som normala om du vill varva ner?
Citera
2023-03-19, 19:56
Medlem
Antingen frågar du eller så ser du till att vara ren för säkerhets skull. Men läkaren kommer inte ha tid för att ta drogtest. Det görs innan av annan personal isåfall.

När jag kontaktade psykiatrin för att påbörja medicinering för adhd så fick jag först träffa en skötare som tog lite prover blodtryck osv. Fick oxå lämna salivprov då. Det nån annan skrev att amfetamin kan spåras upp till 14 dygn i saliven .. stämmer absolut inte , 1-4 dygn är det. Tog 1 månad innan jag fick läkartid efter det. Äter elvanse och det funkar bra för mig . Skit i vad andra säger om att inte medicinera . Funkar det så är det värt att äta medicin. Men kan ju vara olika från person till person vad som funkar bäst . Testa !
Citera
2023-03-19, 20:09
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conne2
Hej!
Jag har blivit diagnoserad med ADHD, och nu är jag på en väntelista för att få träffa läkaren som ska sätta in medicin på mig.
har 2 frågor.

1: kommer jag bli drogtestad under de läkarbesöket (för att diskutera vilken medicin jag ska ha)

2: Hur lång tid kommer det ta innan jag få träffa läkaren? uppskattningsvis mellan tummen och pekfingret.
Har själv frågat anställd på psykcliniken och fick väldigt svagt svar " 1 dag, 1 veck, 1 månad eller 1 år "
Väldigt otydligt.

Tack för svar på förhand. OBS söker endast svar från folk som faktiskt vet och inte gissar.
Behöver ej ha svar på att du satt i kö för att operera bort blindtarmen i 3 år. utan söker bara svar som är relevanta och någorlunda faktabaserade.

Ingen vet, det beror ju helt klart på vilken mottagning du går till, deras belastning osv. Ja du kommer drogtestas, regelbundet. Elvanse brukar vara mest omtyckt, minst biverkningar och effektivast. Ha i åtanke att gå på dessa läkemedel förkortar ditt liv pga belastning på hjärta och kärl plus att amfetaminer är rent generellt neurotoxiska
Citera
2023-03-19, 20:44
Bannlyst
Jag fick ADD diagnostiserat för ca ett halvår sedan. Haft problem genom hela livet, dock med inaktivitet, svårt att komma igång med saker och allting har känts tungt. Har i stort sett sovit mig igenom livet känns det som. Orkade INGET utöver arbetslivet.

Började äta Ritalin, vedervärdig medicin. Kickade som en hästspark, men fick brutal ångest när den gick ut ur kroppen.

Har nu i snart 2 månader ätit Elvanse. Och jävlar vilken skillnad! Jag känner mig normal. Har energi, och kan vara glad/bekymmersfri. Aldrig känt den känslan innan (förutom små korta stunder). Den medicinen har förändrat, och kommer förändra mitt liv!

Men för att svara på dina frågor:

1. Ja, man tar narkotika/alkoholprover innan instättning.

2. Det är så olika, för mig var Ritalin skit, men Elvanse är som en skänk från ovan.
Citera
2023-03-19, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Ingen vet, det beror ju helt klart på vilken mottagning du går till, deras belastning osv. Ja du kommer drogtestas, regelbundet. Elvanse brukar vara mest omtyckt, minst biverkningar och effektivast. Ha i åtanke att gå på dessa läkemedel förkortar ditt liv pga belastning på hjärta och kärl plus att amfetaminer är rent generellt neurotoxiska

Jag är runt 30, men har högt blodtryck redan. Dock är det inte särskilt konstigt med tanke på hur jag levde innan jag fick hjälp. Kopiösa mängder alkohol, stressade sönder inombords och tog inte hand om mig själv för fem öre.

Tänker att det är alla gånger bättre att leva ett kortare, normalfungerande liv, än att dra ut på ett elände som får en att vilja avsluta livet i förtid.
Citera
2023-03-19, 21:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Haddock
Har nu i snart 2 månader ätit Elvanse. Och jävlar vilken skillnad! Jag känner mig normal. Har energi, och kan vara glad/bekymmersfri. Aldrig känt den känslan innan (förutom små korta stunder). Den medicinen har förändrat, och kommer förändra mitt liv!

Det är så normala känner hela tiden. Det känns som de fuskar när man inser att alla inte kämpar som man själv gör.

Nu funkade Ritalin för mig och amfetamin inte. Men principen. På Ritalin kunde jag hitta mig själv i ett annat rum städandes. Då hade jag börjat utan att riktigt tänka på det. Istället för att mala det i huvudet i 48 timmar oavbrutet innan jag kunde börja.

Och livet var mer i färg och allt var inte en kamp utan man såg småsaker som var glädjegivande.
Citera
2023-03-19, 21:09
Bannlyst
Citat:
Det är så normala känner hela tiden. Det känns som de fuskar när man inser att alla inte kämpar som man själv gör.

Nu funkade Ritalin för mig och amfetamin inte. Men principen. På Ritalin kunde jag hitta mig själv i ett annat rum städandes. Då hade jag börjat utan att riktigt tänka på det. Istället för att mala det i huvudet i 48 timmar oavbrutet innan jag kunde börja.

Och livet var mer i färg och allt var inte en kamp utan man såg småsaker som var glädjegivande.

Ja, det är helt otroligt. Har låtit kroppen och sinnet "vila" lite nu från medicinen i helgen. Har inte tagit något idag, eller igår, och har känt mig som en zombie hela tiden. Som jag gjorde innan. Men har tagit denna helgen fri, för att kunna sova ut ordentligt. Har känts i kroppen att jag behövt detta.

Imorgon är det dags för medicinen igen, och det nya normala :P

Men det är sjukt att det är så olika, hur man reagerar på samma medicin...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in