2023-03-29, 03:29
Medlem
skadad87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Biokemi och dopamin hit och dit, det är forskning och därmed teorier, man vet det man vet, men man vet samtidigt att man inte vet allt. Vetenskap är en pågående process, så det vi vet idag behöver inte vara det vi vet imorgon. Men om det fetade stämmer är det nog så, och jag ser ingen anledning att inte tro dig.

Finns det folk i tråden som har erfarenhet av långvarigt bruk av adhd-medicin och kan säga något om det här?

Jag! Gått på diverse amfetaminbaserade adhd mediciner i flera år, 7 för att vara exakt. Först concerta i 2 år sen elvanse 2 år och tillsist attentin i 3 år (konstant). Av alla så var attentin utan tvekan de svåraste att gå av, tog mig iallafall 6 månader (minst) tills jag blev någorlunda normal.

Efter ha gått på dessa mediciner så pass länge för att sedan gå av var en av de svåraste grejerna jag någonsin gjort, zombie läge och knullade dopaminreceptorer var bara början.

Det blir lite bättre men fyfan va lång tid de tog, det är verkligen tjack och inget annat än tjack, ser det inte som en medicin överhuvudtaget.

Som någon nämde tidigare, det maskar bara problemet temporärt tills du går av medicinen, sen är du tillbaks på ruta 0. Efter man brukat CS mediciner i några år märker man även hur man behöver de för de mest basala upggifterna, duscha, städa och arbeta. Allt är bara en negativ spiral

Edit: Lite andra negativa effekter som jag fick av långvarigt CS bruk

Usel hy
Diagnostiserad takykardi (inga hjärtrelaterade problem i släkt eller sen födsel)
Fortsatt onormalt högt blodtryck (tränar och äter nyttigt)
Finner ingen ro i något alls, allt är trist pga dopaminskadorna
Senast redigerad av skadad87 2023-03-29 kl. 03:35.
Citera
2023-03-29, 04:18
Avstängd
Känner att jag måste se över min adhd framöver. Anledningen? En sak som ofta förbises är om det finns något fysiskt defekt som irriterar en lättutröttad hjärna.

Intressant med en del adhd är att de kan bli väldigt kompetenta just för att man fått lära sig av problematiken och smalnar av på gränsen till neurotiska nivåer och blir hypereffktiva.

Typ: ”Det där behöver jag inte, det där behöver jag inte osv”
Citera
2023-03-30, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad87
Jag! Gått på diverse amfetaminbaserade adhd mediciner i flera år, 7 för att vara exakt. Först concerta i 2 år sen elvanse 2 år och tillsist attentin i 3 år (konstant). Av alla så var attentin utan tvekan de svåraste att gå av, tog mig iallafall 6 månader (minst) tills jag blev någorlunda normal.

Efter ha gått på dessa mediciner så pass länge för att sedan gå av var en av de svåraste grejerna jag någonsin gjort, zombie läge och knullade dopaminreceptorer var bara början.

Det blir lite bättre men fyfan va lång tid de tog, det är verkligen tjack och inget annat än tjack, ser det inte som en medicin överhuvudtaget.

Som någon nämde tidigare, det maskar bara problemet temporärt tills du går av medicinen, sen är du tillbaks på ruta 0. Efter man brukat CS mediciner i några år märker man även hur man behöver de för de mest basala upggifterna, duscha, städa och arbeta. Allt är bara en negativ spiral

Usel hy
Diagnostiserad takykardi (inga hjärtrelaterade problem i släkt eller sen födsel)

Tråkigt att höra. Har läst ofantligt många liknande historier genom åren. Tur jag aldrig fastnade i det där men det var ganska nära. Man blir ju pigg av det och fokuserar extremt bra i början men man blir en slav på drogen.

Det är sanslöst att det är standard att behandla ADD/ADHD med en daglig dos. De flesta måste ta kompletterande doser under hela dagen för att inte krascha totalt. Man blir med andra ord en knarkare med amfetamin på recept från en läkare för att inte balla ur totalt till slut.
Citera
2023-03-30, 20:45
Medlem
Psykonaut-s avatar
Vad anser ni om detta.
Riksföreningen Attention får miljoner av staten och har anställda som ska lära ut till skolor och närstående om ADHD/AST alltså autism, som skriver hela tiden ADHD/AST men har bara åtgärder riktade till AST. Antagligen bara för att få dubbelt så mycket pengar som de kan nyttja och är ett rent bedrägeri isåfall.

Jag kan inte hitta någon som är riktat till just ADHD på deras hemsida, kan ni?
Det är våra pengar kan man säga som de snor från oss.

https://attention.se/
Citera
2023-03-30, 20:52
Medlem
yessyys avatar
Citat:

Usel hy

Vilken dos attentin gick du på och använde du det dagligen - utan undantag? Du hoppade inte över någon helg här och var?
Citera
2023-03-30, 21:24
Medlem
skadad87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Tråkigt att höra. Har läst ofantligt många liknande historier genom åren. Tur jag aldrig fastnade i det där men det var ganska nära. Man blir ju pigg av det och fokuserar extremt bra i början men man blir en slav på drogen.

Det är sanslöst att det är standard att behandla ADD/ADHD med en daglig dos. De flesta måste ta kompletterande doser under hela dagen för att inte krascha totalt. Man blir med andra ord en knarkare med amfetamin på recept från en läkare för att inte balla ur totalt till slut.

Precis, det är helt sjukt hur enkelt och i vilka mängder dessa piller skrivs ut, helt stört.

Som du säger, det är helt sjukt hur enkelt man faller ner i träsket, i början är det gröna skogar men efter något år eller två så är man fullständigt beroende samtidigt som ens dopaminreceptorer är friterade.

Jag är pro medicin men inte fan för dessa piller, man blir hooked på de oerhört snabbt. Finns tusentals som var i samma sits som jag. Sen ska vi inte ens prata om hur dåligt de är för hjärtat, blev fan diagnostiserad med takyrdi* pga det
Citera
2023-03-30, 21:25
Medlem
skadad87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yessyy
Vilken dos attentin gick du på och använde du det dagligen - utan undantag? Du hoppade inte över någon helg här och var?

5mg x3 per dag.
Sista tre åren på attentin gick jag på det varje dag utan några breakes. En dag kunde man strunta i att ta de men efter två dagar kom helvetet.
Citera
2023-03-30, 21:33
Medlem
yessyys avatar
Citat:
5mg x3 per dag.
Sista tre åren på attentin gick jag på det varje dag utan några breakes. En dag kunde man strunta i att ta de men efter två dagar kom helvetet.

På vilket sätt märktes det direkt? Såg att du skrev om de långvariga biverkningarna men hur tedde sig de kortvariga efter två dagar?
Citera
2023-03-30, 22:33
Medlem
skadad87s avatar
Citat:
På vilket sätt märktes det direkt? Såg att du skrev om de långvariga biverkningarna men hur tedde sig de kortvariga efter två dagar?

De kortvariga efter två dagar kommer med extrem trötthet, alltså extrem trötthet. Känsla av att livet är meningslöst och att man ej kan tänka klart, men främst trötthet

Om du mot förmodan lyckas sluta så kommer hjärnan göra i princip vad som helst för att få dig att ta det igen. Jag tog alltid utskriven dos, inte mer. Den där energin kan man inte uppleva på naturligt sätt

Behövde säga till psykiatrin att sluta skriva ut de då de tillslut skulle leda till att jag dog
Citera
2023-03-30, 22:47
Medlem
Psykonaut-s avatar
ADHD-mediciner är ingen enligt mig man ska ta varje dag. Det kan man ta när man behöver vara fokuserad på en svår uppgift, om man är student och liknande. Gå till jobbet en dag man inte orkar men kan inte sjuka sig igen m.m.
Det finns ingen anledning av vara zombiefokuserad 24/7 och knappast nyttigt heller för hjärnans dopaminproduktion som stängs av, då den känner att det fixar sig av medicinen som man tar, då man gör hjärnan lat när den inte behöver jobba med det själv.

Det är väl mest föräldrar som älskar sitt nya snälla zombiebarn som tidigare var en mardröm, som proppar i barnet piller varje dag.
Citera
2023-03-30, 23:05
Medlem
yessyys avatar
Citat:
De kortvariga efter två dagar kommer med extrem trötthet, alltså extrem trötthet. Känsla av att livet är meningslöst och att man ej kan tänka klart, men främst trötthet

Om du mot förmodan lyckas sluta så kommer hjärnan göra i princip vad som helst för att få dig att ta det igen. Jag tog alltid utskriven dos, inte mer. Den där energin kan man inte uppleva på naturligt sätt

Behövde säga till psykiatrin att sluta skriva ut de då de tillslut skulle leda till att jag dog

Fan vad jobbigt. Vad sa psykiatrin? Höll dom fast vid "det är inte alls beroendeframkallande" etc eller bekräftade dom dina observationer?
Citera
2023-03-31, 00:19
Medlem
skadad87s avatar
Citat:
Fan vad jobbigt. Vad sa psykiatrin? Höll dom fast vid "det är inte alls beroendeframkallande" etc eller bekräftade dom dina observationer?

Vissa förstod helt men andra inte. Verkar som att de är lite mer accepterande kring sådana biverkningar orsakat av adhd mediciner jämfört med ssri biverkningar enligt min uppfattning.

Men, förklarade aldrig i hur stor utsträckning adhd medicinen biverkningarna tog på mig. Orkade inte ens bry mig

När jag gick pp SSRI så hade de ”aldrig hört” om det jag beskrev😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in