Citat:
Ursprungligen postat av
Sobrilbil
Biokemi och dopamin hit och dit, det är forskning och därmed teorier, man vet det man vet, men man vet samtidigt att man inte vet allt. Vetenskap är en pågående process, så det vi vet idag behöver inte vara det vi vet imorgon. Men om det fetade stämmer är det nog så, och jag ser ingen anledning att inte tro dig.
Finns det folk i tråden som har erfarenhet av långvarigt bruk av adhd-medicin och kan säga något om det här?
Jag! Gått på diverse amfetaminbaserade adhd mediciner i flera år, 7 för att vara exakt. Först concerta i 2 år sen elvanse 2 år och tillsist attentin i 3 år (konstant). Av alla så var attentin utan tvekan de svåraste att gå av, tog mig iallafall 6 månader (minst) tills jag blev någorlunda normal.
Efter ha gått på dessa mediciner så pass länge för att sedan gå av var en av de svåraste grejerna jag någonsin gjort, zombie läge och knullade dopaminreceptorer var bara början.
Det blir lite bättre men fyfan va lång tid de tog, det är verkligen tjack och inget annat än tjack, ser det inte som en medicin överhuvudtaget.
Som någon nämde tidigare, det maskar bara problemet temporärt tills du går av medicinen, sen är du tillbaks på ruta 0. Efter man brukat CS mediciner i några år märker man även hur man behöver de för de mest basala upggifterna, duscha, städa och arbeta. Allt är bara en negativ spiral
Edit: Lite andra negativa effekter som jag fick av långvarigt CS bruk
Usel hy
Diagnostiserad takykardi (inga hjärtrelaterade problem i släkt eller sen födsel)
Fortsatt onormalt högt blodtryck (tränar och äter nyttigt)
Finner ingen ro i något alls, allt är trist pga dopaminskadorna