Citat:
Ursprungligen postat av
oOXXXOo
Övergå till mitt ämne som vill så gärna veta svar på men lyckas inte hitta något via sök på google sök motor. Det första vill ha svar för biverkningar av ritalinen som jag oftast för är på kvällarna när medicinen börja slå ut kroppen. Då jävla ångest, typ att börjar stressa upp mig för saker jag har planerat under veckan. Typ att har svårt strukturera olika saker på dagen osv. Kanske någon som känner igen sig? gärna ett svar på detta

Det är väldigt vanligt. Jag var tvungen att gå ut och springa eller cykla för att bli av med känslan.
Citat:
Ursprungligen postat av
oOXXXOo
Övergå till mitt ämne numer två, vet att man har tystnads plikt när gäller lagar inom Sverige som ingår Rikspolis styrelsen Rättegångsbalk (1942:740) hört till jobba som ordningsvakt. Nu skulle vilja gärna veta om det någon som känner eller vet som jobbar som ov har adhd hur funkar för denna person på jobbet. Vi kan vara anonyma såklart alla vill kanske inte dela med sig sitt personliga liv. Ringde upp ordningsvakts gruppen här om dagen för att veta konkreta svar. Men han kunde inte ge direkt svar om detta ämne. Har klarat fys testet utan problem som var springa 2 km under 10 min och bära en 70 kg docka. Nu är det intervju som står på spel, skriva personligt brev på A4 papper och efter det intervju berätta om sig själv. Dom vill veta om du är kapabel att jobba inom branchen osv.
Vill gärna ha konkreta svar

Hur din ADHD påverkar din arbetsförmåga vet bara du.
Jag har personligen aldrig haft problem med jobb där jag varit någon form av auktoritetsfigur med ansvar för andra personer.
T.ex. När jag jobbade på ungdomsgård så var det nästan inget bråk alls på mina kvällar, men när jag var ledig så hade mina kollegor såna problem med ungdomarna att de avvisade flera av dem lite titt som tätt.
Lustigt nog samma ungdomar som brukade hjälpa mig att städa, stoppa bråk, och släcka bränder.
Detta var något som förbryllade mina kollegor. De flesta av oss umgicks mycket privat också och var det något jag inte var känd för, så var det lugn och tålamod.
Ändå var det mina kollegor som gång efter gång tappade fattningen och förlorade kontrollen över situationerna som uppstod, medan jag klarade dem galant!
Det verkar som att mitt explosiva humör (som jag gjort mig ökänd för) beror på uppdämd energi. När situationen omkring går i mitt tempo så är jag rationell och effektiv.
Vad jag vill ha sagt med ovanstående är att du ska inte stirra dig blind på bokstäverna.
Ingen jag känner trodde att jag, med mitt humör, skulle klara av att jobba med uppkäftiga och kaxiga ungdomar. Inte jag heller egentligen. Jag var nästan säker på att jag skulle få ett av mina ökända utbrott och gå bärsärk redan första dagen.
Istället visade det sig att jag inte bara klarade av det, jag var riktigt bra på det!
ADHD är ett handikapp i vissa situationer, det är sant.
Men du vet inte vilka situationer du inte klarar förrän du har provat, precis som vilken annan människa som helst.