Citat:
Ursprungligen postat av
neonbodystyle
så vad du menar är att jag måste testa mig fram? hur är frisättningen på medikinet och equasym?
Det är en frågan om att testa sig fram. Det är inte så noga vilket metylfenidat men inleder med, bara man konsekvent 30% snabb frisättning, 70% fördröjd frisättning; det finns chans att den fördelningen kan klara dagsbehovet som singeldos, men ofta efterfrågas två doser per dag. Kapsel Medikinet har fördelningen 50/50; den ska tas med måltid (det behöver inte vara en stor måltid, men något), för att den inte ska klinga av för snabbt. Själva maten ger det en ökad depåverkan. Jämför kapsel Ritalin, som också har fördelningen 50/50, men som kan tas på fastande mage. På sätt och vis tycker jag det finns pedagogiskt värde med Medikinet-kapseln, eftersom det då blir naturligt för patienten att äta regelbundet, vilket ju är bra för vem som helst.
Med Medikinet-kapsel vill nästan alla vuxna patienter ha två doser om dagen, ibland tre, för att täcka dagsbehovet. Men det är individuellt. Ej sällan handlar begäret efter höga eller många doser om dagen om slarvig kosthållning, med onödiga ON/OFF-fenomen.