2014-08-17, 20:58
Medlem
Powens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
finns en chans att läkaren byter till elvanse, han verkar störtförtjust i den (tror jag nämnt det tidigare i tråden), han har skrivit ut den till tre pers på beh.hemmet. varav en inte ens har adhd/add -.-

Tror till och med det var mig du nämnde det till Fan vad konstigt att den personen får det utskrivet utan diagnos.
Citera
2014-08-17, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cruella de Vil
Oj, det var högt. Vad säger sjuksköterskan gällande det? Eller väntar ni på möte med läkaren för att gå igenom det då?

Var din vilopuls så hög även innan du påbörjade medicinering?

ssk är inte speciellt oroad, sist var inte läkaren det heller. och ja, det var den. tror jag låg på 92 när jag blev inskriven på beh.hemmet och dom gjorde vanlig undersökning.

Citat:
Ursprungligen postat av Powen
Tror till och med det var mig du nämnde det till Fan vad konstigt att den personen får det utskrivet utan diagnos.

jag vet..hen har ätit höga doser concerta i tre år för att "den är bra mot borderline".. :s sen sa hen att den inte funkade längre så då fick hen elvanse. så jävla sjukt att hen har ätit cs i flera år utan diagnos, medans jag har kämpat, gråtit, skrikit, bönat, bett om att få prova cs i tre och ett halvt år. trots att alla läkare sagt att det står adhd skrivet i pannan på mig har dom bara sagt "jag kan inte skriva ut det utan diagnos"...
Citera
2014-08-17, 21:12
Medlem
Powens avatar
Citat:
ssk är inte speciellt oroad, sist var inte läkaren det heller. och ja, det var den. tror jag låg på 92 när jag blev inskriven på beh.hemmet och dom gjorde vanlig undersökning.

jag vet..hen har ätit höga doser concerta i tre år för att "den är bra mot borderline".. :s sen sa hen att den inte funkade längre så då fick hen elvanse. så jävla sjukt att hen har ätit cs i flera år utan diagnos, medans jag har kämpat, gråtit, skrikit, bönat, bett om att få prova cs i tre och ett halvt år. trots att alla läkare sagt att det står adhd skrivet i pannan på mig har dom bara sagt "jag kan inte skriva ut det utan diagnos"...

Varför har du inte fått gjort någon utredning angående ADHD om nu läkarna till och med säger att det står ADHD i pannan på dig? I
Citera
2014-08-17, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powen
Varför har du inte fått gjort någon utredning angående ADHD om nu läkarna till och med säger att det står ADHD i pannan på dig? I

det var inte förrän jag kom till vuxenpsyk och började dbt som någon reagerade på det. så jag ställdes i kö, men där jag bor är det minst två års kötid för en utredning sen när jag flyttade till behandlingshem för ett år sen fixade psykologen så jag blev remitterad till privat mottagning i ett annat landsting, allt på mitt hemlandstings bekostnad inte förrän nu känner alla, inklusive min familj, att jag har rätt diagnos. har tidigare haft en massa diagnoser på mig, bla schizofreni
Citera
2014-08-24, 00:53
Medlem
tror concertan har fått ner mig i något slags bottenhål, ångest och suicidtankar/planer osv. blev inlagd och fått komma upp på avdelning efter fem försök på två veckor. om man blir så av concerta, är det liksom kört med alla andra metylfenidat-preparat då? har även ganska hög puls, är det kört på all cs då? och som min sist fråga: finns det nägon cs som har effekt längre än concerta som det räcker att man tar på morgonen? diskussion om detta med farbror doktor på måndag förstår ni, tacksam för svar!
Citera
2014-08-24, 01:58
Medlem
Citat:
1) Det går inte att ge ett kvalificerat råd om man inte har alla individuella fakta "i målet".
2) Det finns en teoretisk chans att amfetaminet Elvanse ger en längre duration än Concerta, men jag måste säga att mitt intryck hittills inte är överväldigande positivt för Elvanse; icke desto mindre finns det enstaka som gillar den.

Som sagt, man måste beakta en mängd parametrar för att kunna säga bu eller bä. Resten är trial and error.
Citera
2014-08-24, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
1) Det går inte att ge ett kvalificerat råd om man inte har alla individuella fakta "i målet".
2) Det finns en teoretisk chans att amfetaminet Elvanse ger en längre duration än Concerta, men jag måste säga att mitt intryck hittills inte är överväldigande positivt för Elvanse; icke desto mindre finns det enstaka som gillar den.

Som sagt, man måste beakta en mängd parametrar för att kunna säga bu eller bä. Resten är trial and error.

så vad du menar är att jag måste testa mig fram? hur är frisättningen på medikinet och equasym?
Citera
2014-08-24, 14:45
Medlem
NSAs avatar
En CAT-röntgen utförs för att kolla om det är något fysiskt fel på hjärnan. Hittas ett fel så är det allvarliga grejer.
Hittas inget fel så kan diagnosen ADHD ställas. En så kallad tröstdiagnos som ges till patienter för att dom gillar att bli diagnostiserade med något. Att få någon sorts förklaring vad som är fel med dom och varför saker och ting inte går som dom vill. Något att luta sig bak på.
Citera
2014-08-24, 15:28
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSA
En CAT-röntgen utförs för att kolla om det är något fysiskt fel på hjärnan. Hittas ett fel så är det allvarliga grejer.
Hittas inget fel så kan diagnosen ADHD ställas. En så kallad tröstdiagnos som ges till patienter för att dom gillar att bli diagnostiserade med något. Att få någon sorts förklaring vad som är fel med dom och varför saker och ting inte går som dom vill. Något att luta sig bak på.

Fel.
Långt ifrån alla röntgas inte och jag är rätt säker på att det var magnet, inte CT. Jag blev undersökt på grund av mina märkliga ryckningar och spasmer, mitt dåliga uppförande antog man berodde på dålig uppfostran och understimulans i skolan.

Vid närmare eftertanke tror jag knappt någon ren ADHD-aspirant röntgas.
Citera
2014-08-24, 19:42
Medlem
Citat:
så vad du menar är att jag måste testa mig fram? hur är frisättningen på medikinet och equasym?
Det är en frågan om att testa sig fram. Det är inte så noga vilket metylfenidat men inleder med, bara man konsekvent 30% snabb frisättning, 70% fördröjd frisättning; det finns chans att den fördelningen kan klara dagsbehovet som singeldos, men ofta efterfrågas två doser per dag. Kapsel Medikinet har fördelningen 50/50; den ska tas med måltid (det behöver inte vara en stor måltid, men något), för att den inte ska klinga av för snabbt. Själva maten ger det en ökad depåverkan. Jämför kapsel Ritalin, som också har fördelningen 50/50, men som kan tas på fastande mage. På sätt och vis tycker jag det finns pedagogiskt värde med Medikinet-kapseln, eftersom det då blir naturligt för patienten att äta regelbundet, vilket ju är bra för vem som helst.

Med Medikinet-kapsel vill nästan alla vuxna patienter ha två doser om dagen, ibland tre, för att täcka dagsbehovet. Men det är individuellt. Ej sällan handlar begäret efter höga eller många doser om dagen om slarvig kosthållning, med onödiga ON/OFF-fenomen.
Citera
2014-08-24, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det är en frågan om att testa sig fram. Det är inte så noga vilket metylfenidat men inleder med, bara man konsekvent 30% snabb frisättning, 70% fördröjd frisättning; det finns chans att den fördelningen kan klara dagsbehovet som singeldos, men ofta efterfrågas två doser per dag. Kapsel Medikinet har fördelningen 50/50; den ska tas med måltid (det behöver inte vara en stor måltid, men något), för att den inte ska klinga av för snabbt. Själva maten ger det en ökad depåverkan. Jämför kapsel Ritalin, som också har fördelningen 50/50, men som kan tas på fastande mage. På sätt och vis tycker jag det finns pedagogiskt värde med Medikinet-kapseln, eftersom det då blir naturligt för patienten att äta regelbundet, vilket ju är bra för vem som helst.

Med Medikinet-kapsel vill nästan alla vuxna patienter ha två doser om dagen, ibland tre, för att täcka dagsbehovet. Men det är individuellt. Ej sällan handlar begäret efter höga eller många doser om dagen om slarvig kosthållning, med onödiga ON/OFF-fenomen.

ah okej. jag skulle helst vilja ha något man bara behöver ta en gång om dagen. finns det?
Citera
2014-08-24, 21:04
Medlem
är det för övrigt vanligt att få hjärtklappning när concertan går ur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in