2013-02-16, 18:22
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gr0lsch
Oki tack för snabbt svar. Ska se om det är samma effekt under helgen så skall jag göra så. Skall träffa han om 2 veckor så det är väll ingen större panik.

Dock så är jag rädd att läkar'n ska dra öronen åt sig å inte fortsätta medicineringen för han var lite tveksam till att jag hade ADD (ADHD skrev han av ganska omgående). Är ganska övertygad själv att jag åtminstone har ADD men man ska ju inte självdiagnosera...
Idag fick jag iaf Concerta på prov för att se om jag mår bättre av det, bättre koncentration etc...

Fan va vimsig jag är, har editerat inlägget flera gånger...

Det råder ingen tvekan hos någon på min psykmottagning om att jag har ADHD, men när jag sa att medicinen gjorde mig trött så drog läkaren in den.
Han sa när jag frågade om dosökning, att högre dos inte gör en piggare.
Bullshit, tänkte jag.
Jag fick i alla fall prova att byta från concerta till Ritalin, och nu tänker jag inte säga ett knyst om trötthet.

Gör som du känner för, bäst är ju om man kan vara helt ärlig med sin läkare.

Jag har en personlig teori, med visst stöd från olika studier jag läst.
Något nedkortat och förenklat så har personer med ADHD lägre dopamin och noradrenalin i systemet, vilket hjärnan kompenserar med att höja adrenalinet.
Med medicinen så höjer man dopamin och noradrenalin, vilket gör att kroppen inte längre behöver kompensera med adrenalinet. Men för låg dos medicin ger inte tillräckligt med Dopamin/noradrenalin för att nå upp till vakenheten adrenalinet ger, vilket gör att man känner sig trött.

Citat:
Ursprungligen postat av Lojbojen
Jag fick bara 44 poäng har dock inte fått någon diagnos ännu ska till neuropsyk i slutet av februari och är asnojig att jag inte ska få nån heller. Vet fan inte vad jag ska ta mig till om jag inte får någon slags svar kanske får återgå till tjacket. Har inte sovit ordentligt sen ? kan inte komma ihåg när jag sov naturligt sist. Hur gör man första besöket gråter man ut och berättar sin livshistoria direkt, eller skall man portionera ut godbitarna?

Första besöket får man berätta varför man sökt sig dit och vad man vill ha hjälp med.
Efter det är det bara att svara på frågor och fylla i självskattningstest.
Jag tänker sällan innan jag pratar och eftersom hon frågade så jag gav min livshistoria på en gång.

Eller rättare sagt, jag förstod inte alltid vad hon menade med sina frågor så jag berättade allt och hoppades att svaret hon sökte fanns i svamlet.

Jag var inte där för ADHD från början, utan för att jag ville se om jag kunde bli av med mina tics.
Men min historia i kombination med sättet jag betedde mig när vi pratade och fyllde i formulären gjorde att psykologen TJATADE om att få utreda mig för ADHD också.

Lycka till med utredningen!
Citera
2013-02-16, 18:41
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear
Det råder ingen tvekan hos någon på min psykmottagning om att jag har ADHD, men när jag sa att medicinen gjorde mig trött så drog läkaren in den.
Han sa när jag frågade om dosökning, att högre dos inte gör en piggare.
Bullshit, tänkte jag.
Fråga läkaren varför centralstimulerande skrivs ut till människor med vakenhetsproblem om det inte gör en piggare...narkolepsi till exempel.
Citera
2013-02-16, 22:39
Medlem
boms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Fråga läkaren varför centralstimulerande skrivs ut till människor med vakenhetsproblem om det inte gör en piggare...narkolepsi till exempel.

Det här är vad man skulle vilja göra det men jag skulle avråda ifrån det. Eftersom läkare bara är människor och tyvärr inte alla beter sig professionellt kommer det inte vara ett smart drag att ställa en sådan liknande fråga. Bäst är ju alltid om man kan säga som man känner så långt det går. Men i min erfarenhet märker man om läkaren börjar ta inställning emot dig och det suger

Så länge du vet att du inte ber om högre dos för att missbruka borde det vara en rimlig sak att testa justera dosen ju.. Jag väntar på min adhd medicin hoppas jag inte behöver gå igenom samma motsättning med min läkare. Hon är överläkare också så jag hoppas på det bästa
Citera
2013-02-16, 23:08
Medlem
Raventears avatar
Citat:

Hade jag nog gjort om han förstod svenska och hade ett uns av ödmjukhet i kroppen.

Citat:
Ursprungligen postat av bom
Det här är vad man skulle vilja göra det men jag skulle avråda ifrån det. Eftersom läkare bara är människor och tyvärr inte alla beter sig professionellt kommer det inte vara ett smart drag att ställa en sådan liknande fråga. Bäst är ju alltid om man kan säga som man känner så långt det går. Men i min erfarenhet märker man om läkaren börjar ta inställning emot dig och det suger

Så länge du vet att du inte ber om högre dos för att missbruka borde det vara en rimlig sak att testa justera dosen ju.. Jag väntar på min adhd medicin hoppas jag inte behöver gå igenom samma motsättning med min läkare. Hon är överläkare också så jag hoppas på det bästa

Min läkare är inte människa, han är hin håle i vit rock.

Men jag förstår vad du menar. Tänka smart är jag bra på.
Handla smart är något jag är fruktansvärt dålig på, och det är väl därför jag är där
Jag har redan ställt till ett antal scener så vi är duktigt trötta på varann, jag och läkaren.

Inte för att jag förstår varför de blir arga på mig. Om jag frågar sköterskan varför hon ger mig för lite medicin, har jag väl rätt till ett svar?
Om vi sen konstaterar via dokumentation att sköterskan hade fel när hon indirekt anklagade mig för att missbruka min medicin, har inte jag rätt till en ursäkt då?

Nejdå, då konstaterar vi att jag antagligen blir aggressiv av medicinen och skjuter upp dosökningen en vecka till.
Senast redigerad av Raventear 2013-02-16 kl. 23:46.
Citera
2013-02-17, 02:15
Medlem
Gr0lschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
trist att du inte känner att du kan ha en öppen dialog med din läkare, han om någon borde förstå att det kan vara lite knepigt just i början och att alla mediciner inte fungerar lika bra för alla.

det är fullt normalt att det känns lite märkligt och jag blev även något paranoid vid ett par tillfällen, du kan läsa igenom bikapsedeln men hetsa inte upp dej bara

Tack du har säker rätt. Jag är bara nojig och har säkert inget att oroa mig för, fick ju receptet efter 1h samtals så han verkar ju va ganska liberal
Citera
2013-02-17, 03:54
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
du kan läsa igenom bikapsedeln men hetsa inte upp dej bara
Plötslig död minns jag bestämt finns med som bieffekt på concerta
Citera
2013-02-17, 12:34
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Plötslig död minns jag bestämt finns med som bieffekt på concerta

helt korrekt, jag fick paranoida tankar när jag började äta Concerta och då tänkte jag att bikapsedlen som förövrigt är enorm skulle lugna ner mig

vad bra att du har ADHD jag blir alltid glad av att se din fula avatar, kan nog påstå att du hänger på min coola lista
Citera
2013-02-17, 13:22
Medlem
boms avatar
Citat:
Inte för att jag förstår varför de blir arga på mig. Om jag frågar sköterskan varför hon ger mig för lite medicin, har jag väl rätt till ett svar?
Om vi sen konstaterar via dokumentation att sköterskan hade fel när hon indirekt anklagade mig för att missbruka min medicin, har inte jag rätt till en ursäkt då?

Jepp du har rätt till en ursäkt då
Citera
2013-02-17, 14:55
Medlem
Raventears avatar
Citat:
helt korrekt, jag fick paranoida tankar när jag började äta Concerta och då tänkte jag att bikapsedlen som förövrigt är enorm skulle lugna ner mig

Rookie mistake. Att läsa bipacksedeln är att be om en mindre hjärtattack.
Citera
2013-02-17, 15:30
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Rookie mistake. Att läsa bipacksedeln är att be om en mindre hjärtattack.

rookie mistake att kalla mig rookie nu åker du in på tönt-listan

finns det någon korrelation mellan ADHD och IQ?

jag har hittat ett par inlägg som menar på att ADHD personer har något högre medel IQ men jag hittar inga studier som stödjer detta utan tvärtom att vår IQ är något lägre i snitt...

det skulle också vara intressant om någon vet hur spridningen är bland oss med ADHD.
Citera
2013-02-17, 16:41
Medlem
Raventears avatar
Citat:
rookie mistake att kalla mig rookie nu åker du in på tönt-listan

finns det någon korrelation mellan ADHD och IQ?

jag har hittat ett par inlägg som menar på att ADHD personer har något högre medel IQ men jag hittar inga studier som stödjer detta utan tvärtom att vår IQ är något lägre i snitt...

det skulle också vara intressant om någon vet hur spridningen är bland oss med ADHD.

Yay! I made the list!
Jag ber om ursäkt om det lät nedlåtande eller så, jag menade det som ett skämt.

Jag har också letat efter studier som visar om ADHD påverkar IQ och jag har hittat tvillingstudier som visar att barn med ADHD får lägre poäng på IQ-tester än sina tvillingsyskon.

Ska kika om jag hittar på dem igen.
Citera
2013-02-17, 17:09
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Yay! I made the list!
Jag ber om ursäkt om det lät nedlåtande eller så, jag menade det som ett skämt.

Jag har också letat efter studier som visar om ADHD påverkar IQ och jag har hittat tvillingstudier som visar att barn med ADHD får lägre poäng på IQ-tester än sina tvillingsyskon.

Ska kika om jag hittar på dem igen.

det vore fint! det är svårt att hitta bra artiklar som grundas på studier... man kanske får göra ett sammanfattnings inlägg i tråden om man hittar lite vettig fakta

så nu är ditt namn suddat från tönt-listan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in