Citat:
Ursprungligen postat av Gr0lsch
Oki tack för snabbt svar. Ska se om det är samma effekt under helgen så skall jag göra så. Skall träffa han om 2 veckor så det är väll ingen större panik.
Dock så är jag rädd att läkar'n ska dra öronen åt sig å inte fortsätta medicineringen för han var lite tveksam till att jag hade ADD (ADHD skrev han av ganska omgående). Är ganska övertygad själv att jag åtminstone har ADD men man ska ju inte självdiagnosera...
Idag fick jag iaf Concerta på prov för att se om jag mår bättre av det, bättre koncentration etc...
Fan va vimsig jag är, har editerat inlägget flera gånger...
Dock så är jag rädd att läkar'n ska dra öronen åt sig å inte fortsätta medicineringen för han var lite tveksam till att jag hade ADD (ADHD skrev han av ganska omgående). Är ganska övertygad själv att jag åtminstone har ADD men man ska ju inte självdiagnosera...
Idag fick jag iaf Concerta på prov för att se om jag mår bättre av det, bättre koncentration etc...
Fan va vimsig jag är, har editerat inlägget flera gånger...
Det råder ingen tvekan hos någon på min psykmottagning om att jag har ADHD, men när jag sa att medicinen gjorde mig trött så drog läkaren in den.
Han sa när jag frågade om dosökning, att högre dos inte gör en piggare.
Bullshit, tänkte jag.
Jag fick i alla fall prova att byta från concerta till Ritalin, och nu tänker jag inte säga ett knyst om trötthet.
Gör som du känner för, bäst är ju om man kan vara helt ärlig med sin läkare.
Jag har en personlig teori, med visst stöd från olika studier jag läst.
Något nedkortat och förenklat så har personer med ADHD lägre dopamin och noradrenalin i systemet, vilket hjärnan kompenserar med att höja adrenalinet.
Med medicinen så höjer man dopamin och noradrenalin, vilket gör att kroppen inte längre behöver kompensera med adrenalinet. Men för låg dos medicin ger inte tillräckligt med Dopamin/noradrenalin för att nå upp till vakenheten adrenalinet ger, vilket gör att man känner sig trött.
Citat:
Ursprungligen postat av Lojbojen
Jag fick bara 44 poäng har dock inte fått någon diagnos ännu ska till neuropsyk i slutet av februari och är asnojig att jag inte ska få nån heller. Vet fan inte vad jag ska ta mig till om jag inte får någon slags svar kanske får återgå till tjacket. Har inte sovit ordentligt sen ? kan inte komma ihåg när jag sov naturligt sist. Hur gör man första besöket gråter man ut och berättar sin livshistoria direkt, eller skall man portionera ut godbitarna?
Första besöket får man berätta varför man sökt sig dit och vad man vill ha hjälp med.
Efter det är det bara att svara på frågor och fylla i självskattningstest.
Jag tänker sällan innan jag pratar och eftersom hon frågade så jag gav min livshistoria på en gång.
Eller rättare sagt, jag förstod inte alltid vad hon menade med sina frågor så jag berättade allt och hoppades att svaret hon sökte fanns i svamlet.
Jag var inte där för ADHD från början, utan för att jag ville se om jag kunde bli av med mina tics.
Men min historia i kombination med sättet jag betedde mig när vi pratade och fyllde i formulären gjorde att psykologen TJATADE om att få utreda mig för ADHD också.
Lycka till med utredningen!