2014-08-10, 12:53
Medlem
det här med att jag får sån sjuk ångest när concertan går ur kroppen, kan det möjligtvis dämpas om man tar säg 50mg nozinan vid fyra? vill helst undvika benso i det långa loppet. har 1mg xanor vb 2ggr dagligen och just nu följet det samma mönster - vaknar med ångest, känner inte av morgondosen concerta (54mg) överhuvudtaget, går med pissångest ett par timmar tills psykossymtomen triggas och jag är så illa tvungen att ta en xanor för att inte flippa ur. sen får jag 18mg concerta (+100mg lyrica) vid två, efter dryga 45min lättar ångesten, jag sitter still och har fokus. det sitter i några timmar och sen brakar helvetet lös vid sex-sju igen. tips och råd på vad jag ska säga till läkaren? ligget inne och har läkarsamtal idag nämligen.
Citera
2014-08-10, 14:39
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
det här med att jag får sån sjuk ångest när concertan går ur kroppen, kan det möjligtvis dämpas om ...[snipp]

Ingen aning, men har du prövat andra metylfenidat-preparat?

Själv fick jag "kribbel i kroppen" och en rent fysisk känsla av ett (dock inte Concerta, den gjorde mig bara så extremt slö efter de första 2-3 timmarna), litet mindre av ett annat, och inget alls av snabbverkande metylfenidat.
Citera
2014-08-10, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Ingen aning, men har du prövat andra metylfenidat-preparat?

Själv fick jag "kribbel i kroppen" och en rent fysisk känsla av ett (dock inte Concerta, den gjorde mig bara så extremt slö efter de första 2-3 timmarna), litet mindre av ett annat, och inget alls av snabbverkande metylfenidat.

nope, har nyligen fått diagnos så har bara ätit concertan i lite mer än fyra veckor nu. lägga till en låg dos ritalin kanske? vet fler som funkar bra kombon concerta+ritalin. men det går ju likväl ur kroppen framåt kvällen.
Citera
2014-08-10, 18:35
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
nope, har nyligen fått diagnos så har bara ätit concertan i lite mer än fyra veckor nu. lägga till en låg dos ritalin kanske? vet fler som funkar bra kombon concerta+ritalin. men det går ju likväl ur kroppen framåt kvällen.

Jepp, men HUR det går ur kroppen verkar vara väldigt olika, och också individuellt.
För mig så var minns-inte-vilket-depot-märke jävligt irriterande då det orsakade "kribbel" och "fysisk ångest" (kändes typ som pulsen rusade, men den var helt normal) i 2-4 timmar.
Medan däremot snabbverkande orsakar typ 20 minuter när jag känner mig litet klumpig (skulle gärna ha en tredje och fjärde hand - men det vill jag omedicinerad också), och sedan 5 minuters lättretlighet när den försvinner. Och det varierar det också - ibland märker jag knappt nånting, ibland blir jag jätteirriterad, eller känner mig jättetrög och har svårt att hitta ord. Men det går alltså om _snabbt_.

Jag har av och till testat betablockerare mot sånt där lätt obehag som känns som hög puls - funkar sådär på depot-metylfenidats avtändning, men bättre om det blir en dag med mycket stimulanter och det därför känns litet spänt.
Citera
2014-08-11, 01:04
Medlem
kan det vara värt att lägga till en låg dos ritalin på morgonen och vid 16 för att

1. jag känner noll verkan av 54mg concerta på morgonen och får ingen energi eller fokus alls. men däremot får jag bra effekt efter 18mg till vid 14
2. när concertan går ur kroppen mår jag grymdjävulskt dåligt, knappt så xanoren hjälper. därför tänkte jag ritalin vid 16, för att hela tiden ha metylfenidat i kroppen liksom. för ritalin sitter väl i typ fyra timmar? någon som tycker det låter vettigt att föreslå för läkaren?
Citera
2014-08-11, 08:43
Medlem
Aspsusas avatar
Det är definitivt vettigt att tala med läkaren!

Nu är det länge sedan jag experimenterade med depot+snabbt metylfenidat, och det var en ganska kort period innan jag helt gick över till enbart snabbverkande, så jag vågar inte säga om en snabb-dos i slutet av Concertans verkningstid funkar specifikt mot avtändnings-ångest. Men vad jag förstått så är det relativt vanligt att göra just så, späda på Concertan på eftermiddagen.

En annan sak som jag skarpt rekommenderar är att tala med läkaren om möjliga andra depot-preparat med metylfenidat. Nu vet jag inte exakt vad som finns på marknaden i Sverige, men något annat än just Concerta finns det säkert.
Och det är verkligen individuellt hur man reagerar på olika preparat.

Ja, en sak ännu, som är bra både när man pratar med läkare och också för en själv: för en liten medicindagbok. Skriv upp när du tar medicinen, och anteckna sedan biverkningar och andra effekter.
Man behöver inte precis göra det för alltid, men ett par veckor när man byter/testar medicin är verkligen till nytta. Dels ser man själv om ens "magkänsla" är korrekt eller inte, och dels känns det lättare att tala med läkare när man känner att man har bra koll på saken. Och läkare brukar gilla att få en lista på papper över vilka doser av vad vilka dagar...
Man kan använda telefonens kalender, eller en privat blog, eller rutigt papper - formen spelar ingen roll. Det viktiga är att ha en anteckning man kan gå tillbaka till och se hur den senaste veckan/månaden sett ut.

Har man ngt speciellt symptom, problem eller misstänkt biverkning är det så klart bra att notera just detta i dagboken - typ om man har en tendens till sömnstörningar så notera hur man sover, har man magproblem notera det, hjärtklappning eller ångest så noterar man det, etc.
Citera
2014-08-17, 20:34
Medlem
tack! ja, läkaren kommer på tisdag. så vi får väl se vad han säger om det förslaget. har dock lite hög vilopuls (men kanonbra blodtryck), så det kanske inte är så bra att pumpa på med typ ritalin då? ska diskutera detta med ssk imorgon när hon är tillbaka.
Citera
2014-08-17, 20:43
Medlem
Powens avatar
Det där med att man får ångest och mår skt när concertan eller ritalinet går ut kroppen. Jag mådde helt åt helvete till och med även innan den gick ur kroppen. Nu har jag fått medicinen elvanse utskrivet och det ger inte alls några biverkningar som tidigare preparat gav mig.

Så om ni mår dåligt av metylfenidat preparaten be läkaren om att få testa elvanse istället det innehåller lisdexamfetamin.
Citera
2014-08-17, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powen
Det där med att man får ångest och mår skt när concertan eller ritalinet går ut kroppen. Jag mådde helt åt helvete till och med även innan den gick ur kroppen. Nu har jag fått medicinen elvanse utskrivet och det ger inte alls några biverkningar som tidigare preparat gav mig.

Så om ni mår dåligt av metylfenidat preparaten be läkaren om att få testa elvanse istället det innehåller lisdexamfetamin.

finns en chans att läkaren byter till elvanse, han verkar störtförtjust i den (tror jag nämnt det tidigare i tråden), han har skrivit ut den till tre pers på beh.hemmet. varav en inte ens har adhd/add -.-
Citera
2014-08-17, 20:49
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
tack! ja, läkaren kommer på tisdag. så vi får väl se vad han säger om det förslaget. har dock lite hög vilopuls (men kanonbra blodtryck), så det kanske inte är så bra att pumpa på med typ ritalin då? ska diskutera detta med ssk imorgon när hon är tillbaka.
Vad ligger din vilopuls på?
Citera
2014-08-17, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cruella de Vil
Vad ligger din vilopuls på?

runt 90, +/- ca 5. ofta högre när concertan går ur, då kan jag ligga runt 110.
Citera
2014-08-17, 20:58
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
runt 90, +/- ca 5. ofta högre när concertan går ur, då kan jag ligga runt 110.
Oj, det var högt. Vad säger sjuksköterskan gällande det? Eller väntar ni på möte med läkaren för att gå igenom det då?

Var din vilopuls så hög även innan du påbörjade medicinering?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in