2013-05-23, 19:13
Medlem
anyonetheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csgo
Jag har en fråga till er med ADHD

Om ni någon gång blir trackade för att ni har ADHD & att någon liksom försöker reta upp er, med faktumet att ni har ADHD i tanken.
Blir ni arga/irriterade?
Om jag blev utsatt för det skulle jag definitivt utdela en käftsmäll till den som "trackade mig", förutsatt att det var uppriktigt menat att vara dryg. Inte för att jag skulle må dåligt av det, utan för att jag skulle komma undan med det. Har svårt att se någon göra en anmälan efter en sån händelse
Citera
2013-05-24, 09:16
Medlem
csgos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anyonethere
Om jag blev utsatt för det skulle jag definitivt utdela en käftsmäll till den som "trackade mig", förutsatt att det var uppriktigt menat att vara dryg. Inte för att jag skulle må dåligt av det, utan för att jag skulle komma undan med det. Har svårt att se någon göra en anmälan efter en sån händelse
Tror du verkligen det? Vi kanske borde testa detta ;3
Citera
2013-05-24, 16:05
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Jag har en fråga till er med ADHD

Om ni någon gång blir trackade för att ni har ADHD & att någon liksom försöker reta upp er, med faktumet att ni har ADHD i tanken.
Blir ni arga/irriterade?

Jag blir faktiskt aldrig arg i såna situationer. Som extra krydda har jag tourettes så jag brukar snarare se folks försök att jävlas med mig som ett frikort att jävlas själv om jag har tid och lust. Finns det publik så gör jag det på ett sätt som gör att ingen kan missa att den andra är en fullkomlig idiot som inte är värd något bättre än eldorados billigaste toalettpapper.

Lite beroende på situation, självklart, men standardförfarande är "damputbrott" (utan våldsamma inslag) följt av lite tyck-synd-om-mig-jag-valde-inte-det-här-livet (endast om det publik) sen avslutar jag med ett plötsligt utbrott av kopropraxi i form av att närhelst jag gör mina vanliga tics lägger jag till att peka finger åt människan.

Varför undrar du?
Citera
2013-05-25, 02:12
Medlem
csgos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear
Jag blir faktiskt aldrig arg i såna situationer. Som extra krydda har jag tourettes så jag brukar snarare se folks försök att jävlas med mig som ett frikort att jävlas själv om jag har tid och lust. Finns det publik så gör jag det på ett sätt som gör att ingen kan missa att den andra är en fullkomlig idiot som inte är värd något bättre än eldorados billigaste toalettpapper.

Lite beroende på situation, självklart, men standardförfarande är "damputbrott" (utan våldsamma inslag) följt av lite tyck-synd-om-mig-jag-valde-inte-det-här-livet (endast om det publik) sen avslutar jag med ett plötsligt utbrott av kopropraxi i form av att närhelst jag gör mina vanliga tics lägger jag till att peka finger åt människan.

Varför undrar du?
Bra svar, tack för det.
Jag undrar för att jag själv har trackat en kille med ADHD i mina yngre dar, vilket jag tyckte var superroligt när han var sur.
Citera
2013-05-25, 05:58
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Bra svar, tack för det.
Jag undrar för att jag själv har trackat en kille med ADHD i mina yngre dar, vilket jag tyckte var superroligt när han var sur.

Din sjuka jävel! Jag har minst två neuropsykiatriska funktionshinder, två psykiska sjukdomar och en personlighetsstörning, men du är fan mer störd än mig!

Hoppas du inte tror att vi kan svara för hur grabben du mobbade tog dina trakasserier, det kan bara han göra.
Citera
2013-05-25, 08:56
Medlem
csgos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear
Din sjuka jävel! Jag har minst två neuropsykiatriska funktionshinder, två psykiska sjukdomar och en personlighetsstörning, men du är fan mer störd än mig!

Hoppas du inte tror att vi kan svara för hur grabben du mobbade tog dina trakasserier, det kan bara han göra.
Haha lugn nu!
Killen som du påstår att jag mobbade var min bästavän för tillfället, vi var 14 år.
Han visste om att jag skämtade med honom, men han vart arg ändå.
Vi är fortfarande skitbra vänner & det var inte mobbning
Citera
2013-05-25, 17:01
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Haha lugn nu!
Killen som du påstår att jag mobbade var min bästavän för tillfället, vi var 14 år.
Han visste om att jag skämtade med honom, men han vart arg ändå.
Vi är fortfarande skitbra vänner & det var inte mobbning

Ah, på så sätt! Jag tyckte det lät så sjukt stört att provocera fram utbrott hos en person med ADHD bara för att det var "superroligt" när personen blev sur.
Nej, är det en polare som gör det är det en helt annan sak!

Jag har polare som brukar jävlas med mina tvång och tics. Det är väl irriterande på ett sätt när de lyckas hitta något ljud som alltid får mig att knäppa med fingrarna eller kasta med huvudet, men så länge de inte gör det medan jag kör är det faktiskt ganska roligt på något skumt vis.
Citera
2013-05-25, 19:42
Medlem
Tja!Här hoppar jag in i tråden om ADHD/ADD!
Jag är född i finska lappland,flyttade till stockholm i slutet på -80 talet,lärde mig snacka svenska på 6 månader.
2 av mina barn fick diagnosen ADD några år sen,jag blev intresserad om detta då.
Nu blev jag dövstum,jag visste 3 minuter sen,vad jag skulle skriva,men tvärstopp nu..
Hold on..,pls?
Iallafall,jag är väldigt social när jag dricker,träffade o fick typ 5 nya kompisar idag här i sydostasien vart jag bor idag.
Jag har varit gift 2 gånger innan mitt senaste,pappa till 5 barn
Mina 2 yngsta barn har tagit guld i sverige och norden i sina sportsgrenar och deras mamma säger att dom är upp till dagen på mig!
Jag har rest runt i världen,ibland med massor med pengar i fickan och ibland helt pank.
Min pappa sa till mig,att jag är den enda av hans barn som man kan droppa med fallskärm mitt i mörkaste afrika och jag klarar mig alltid!
Jag vet,jag satt en natt där misstänkt för mordförsök i Dar Es Salaam innan jag kunde köpa mig loss!
Tvärstopp igen,fan...
Tankarna rusar genom huvet,utan att jag kan skriva ner allt..
Ok,im back!
Ni snackar mycket om medicin och bidrag här,kan inte Ni bara njuta av detta fakta att ni är annorlunda?
Jag har alltid vetat om detta och berättat till mina barn,att pappa och NI är speciella!
Mvh Raikkonen
Angeles City
Filippinerna
Citera
2013-05-25, 23:11
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Ni snackar mycket om medicin och bidrag här,kan inte Ni bara njuta av detta fakta att ni är annorlunda?

Nä.
Jag hittar bara på hyss och dumheter och får inget vettigt gjort.
Försöker jag att inte hitta på hyss och dumheter så blir resultatet att jag sätter mig i lägenheten och går bara ut för att handla eller jobba. Stannar inte ens för att prata med någon, för då kan du ge dig fan på att det leder till hyss och dumheter.

Äter jag medicin så hinner jag fråga mig själv "vad skulle mamma säga?"
Då hittar jag inte alls på lika mycket hyss och dumheter.

Så nej, jag kan inte njuta av det faktum att jag är annorlunda.
Citera
2013-05-26, 10:42
Bannlyst
Nu har man i alla fall fått ut ett recept på 18 mg.

Känner ökad koncentration men knappast mer social, snarare introvert, mer försiktig s.a.s. Får en lätt huvudvärk efter ett par timmar när effekten börjar avta (antar att dosen är för låg? fyller på med vätska etc).

Men känner absolut ett lugn som jag inte har haft tidigare, men känner mig väldigt knepig i sociala sammanhang. Vad kan det bero på? Har läst lite i forumet att det kan ta tid innan man vänjer sig vid medicinen. Ska man be om en doshöjning? Vill inte höja själv innan jag rådfrågat läkaren men kommer man i sådant fall få ta 18+18 i början tills burken är slut? Istället för att dega ut för en ny 36 mg burk? Medicinen var fan riktigt dyr. Hur fungerar det? Ska till läkaren i veckan iaf.

Sover dock som en stock (vilket jag ALDRIG) har gjort tidigare. Det känns riktigt gött eftersom minsta lilla ljud har kunnat hålla mig vaken en extra halvtimme eftersom man blivit så störd.

För att summera så tycker jag medicinen får godkänt hittills, men jag trodde jag skulle ha lättare att konversera, men det gick åt andra hållet. Hoppas det vänder.

Tankar kring detta?

Mvh
Citera
2013-05-26, 15:01
Medlem
boms avatar
18mg är ju väldigt liten dos. Jag tror att dina egna tankar känslor och funderingar kring medicinen påverkar dig lika mycket som 18mg concerta iallafall första dagarna. Så första dagarna är det nog omöjligt och dra någon slutsats egentligen.

Av egen erfarenhet 18mg det kändes som det var rätt medicin för mig. 36mg nu började jag märka skillnad kände mig lugnare och mer koncentrerad. Nu har jag 54mg +18mg.
När det gäller konversera så för mig vart jag mer lugn och höjd koncentration gjorde att:
jag kunde faktiskt koncentrera mig på vad som sägs
följa den röda tråden i ett samtal alltså komma ihåg vad samtalet egentligen handlar om och inte sväva iväg okontrollerat på helt irrelevanta saker.
hålla igång ett samtal eller en konversation jag egentligen finner väldigt ointressant utan någon större ansträngning.

Så för mig vart det mycket lättare på alla sätt. Men det här är det som blivit mycket bättre för mig med medicin den blir ju säkert olika effekt för alla. Be läkaren höja dosen onödigt och göra det själv
Citera
2013-05-26, 15:43
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokosbollar
Nu har man i alla fall fått ut ett recept på 18 mg.

Känner ökad koncentration men knappast mer social, snarare introvert, mer försiktig s.a.s. Får en lätt huvudvärk efter ett par timmar när effekten börjar avta (antar att dosen är för låg? fyller på med vätska etc).

Men känner absolut ett lugn som jag inte har haft tidigare, men känner mig väldigt knepig i sociala sammanhang. Vad kan det bero på? Har läst lite i forumet att det kan ta tid innan man vänjer sig vid medicinen. Ska man be om en doshöjning? Vill inte höja själv innan jag rådfrågat läkaren men kommer man i sådant fall få ta 18+18 i början tills burken är slut? Istället för att dega ut för en ny 36 mg burk? Medicinen var fan riktigt dyr. Hur fungerar det? Ska till läkaren i veckan iaf.

Sover dock som en stock (vilket jag ALDRIG) har gjort tidigare. Det känns riktigt gött eftersom minsta lilla ljud har kunnat hålla mig vaken en extra halvtimme eftersom man blivit så störd.

För att summera så tycker jag medicinen får godkänt hittills, men jag trodde jag skulle ha lättare att konversera, men det gick åt andra hållet. Hoppas det vänder.

Tankar kring detta?

Mvh

Hur ser din kontakt med läkare/ssk ut? Jag fick gå på koller en gång i veckan för att kolla hur medicinen fungerade och om blodtryck och vikt påverkades för mycket.
Nu går jag var tredje vecka och de frågar mig själva om jag vill höja/sänka dosen.
Om du inte har någon uppföljning inplanerad så ring doktorn och fråga hur ni ska gå tillväga med att ställa in dosen och att den du har nu är för låg.

Det är inte säkert att du får öka till 36 på en gång, det finns 27mg:are också. Men visst kan man göra så att tar två 18 istället för en 36a.
Hur som helst, vänta till din doktor gett klartecken innan du ökar.

Medicinen är svindyr, ja. Men den kommer bli billigare efterhand, till slut betalar du inte alls på ett par månader. Googla "högkostnadsskydd medicin" så får du veta de exakta summorna. Tror det är sammanlagt 2200 kronor per år man behöver betala för receptbelagda läkemedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in