Citat:
Ursprungligen postat av Raventear
Hur ser din kontakt med läkare/ssk ut? Jag fick gå på koller en gång i veckan för att kolla hur medicinen fungerade och om blodtryck och vikt påverkades för mycket.
Nu går jag var tredje vecka och de frågar mig själva om jag vill höja/sänka dosen.
Om du inte har någon uppföljning inplanerad så ring doktorn och fråga hur ni ska gå tillväga med att ställa in dosen och att den du har nu är för låg.
Det är inte säkert att du får öka till 36 på en gång, det finns 27mg:are också. Men visst kan man göra så att tar två 18 istället för en 36a.
Hur som helst, vänta till din doktor gett klartecken innan du ökar.
Medicinen är svindyr, ja. Men den kommer bli billigare efterhand, till slut betalar du inte alls på ett par månader. Googla "högkostnadsskydd medicin" så får du veta de exakta summorna. Tror det är sammanlagt 2200 kronor per år man behöver betala för receptbelagda läkemedel.
Nu går jag var tredje vecka och de frågar mig själva om jag vill höja/sänka dosen.
Om du inte har någon uppföljning inplanerad så ring doktorn och fråga hur ni ska gå tillväga med att ställa in dosen och att den du har nu är för låg.
Det är inte säkert att du får öka till 36 på en gång, det finns 27mg:are också. Men visst kan man göra så att tar två 18 istället för en 36a.
Hur som helst, vänta till din doktor gett klartecken innan du ökar.
Medicinen är svindyr, ja. Men den kommer bli billigare efterhand, till slut betalar du inte alls på ett par månader. Googla "högkostnadsskydd medicin" så får du veta de exakta summorna. Tror det är sammanlagt 2200 kronor per år man behöver betala för receptbelagda läkemedel.
Tacksam för svar.
Jag kommer, precis som du säger, träffa en sjuksköterska en gång i veckan nu i början för att kolla det du nämnde. Så jag kommer fortsätta köra på 18 tills jag får klartecken att ev. höja dosen. Antar att sjuksköterskan kommer agera mellanhand och medla mellan mig och läkaren.
Trevligt angående högkostnadsskyddet. Vet att min läkare eller om det var sjuksköterskan som gafflade om det tidigare men fick rätt mycket info på samma gång när det blev klart med medicineringen så jag snappade nog inte upp det.
Då gör det m.a.o. inget om jag blir tvungen att lösa ut ännu burk alltså. Får hoppas att jag hittar rätt dos så småningom. Men 18 mg känns väldigt lite. Det verkar som dom flesta käkar 54, om inte mer.
Concerta är väl främst avsedd för barn? Men jag antar att det finns en fullgod anledning till mjukstart.
Mvh
Citat:
Ursprungligen postat av bom
18mg är ju väldigt liten dos. Jag tror att dina egna tankar känslor och funderingar kring medicinen påverkar dig lika mycket som 18mg concerta iallafall första dagarna. Så första dagarna är det nog omöjligt och dra någon slutsats egentligen.
Av egen erfarenhet 18mg det kändes som det var rätt medicin för mig. 36mg nu började jag märka skillnad kände mig lugnare och mer koncentrerad. Nu har jag 54mg +18mg.
När det gäller konversera så för mig vart jag mer lugn och höjd koncentration gjorde att:
jag kunde faktiskt koncentrera mig på vad som sägs
följa den röda tråden i ett samtal alltså komma ihåg vad samtalet egentligen handlar om och inte sväva iväg okontrollerat på helt irrelevanta saker.
hålla igång ett samtal eller en konversation jag egentligen finner väldigt ointressant utan någon större ansträngning.
Så för mig vart det mycket lättare på alla sätt. Men det här är det som blivit mycket bättre för mig med medicin den blir ju säkert olika effekt för alla. Be läkaren höja dosen onödigt och göra det själv
Av egen erfarenhet 18mg det kändes som det var rätt medicin för mig. 36mg nu började jag märka skillnad kände mig lugnare och mer koncentrerad. Nu har jag 54mg +18mg.
När det gäller konversera så för mig vart jag mer lugn och höjd koncentration gjorde att:
jag kunde faktiskt koncentrera mig på vad som sägs
följa den röda tråden i ett samtal alltså komma ihåg vad samtalet egentligen handlar om och inte sväva iväg okontrollerat på helt irrelevanta saker.
hålla igång ett samtal eller en konversation jag egentligen finner väldigt ointressant utan någon större ansträngning.
Så för mig vart det mycket lättare på alla sätt. Men det här är det som blivit mycket bättre för mig med medicin den blir ju säkert olika effekt för alla. Be läkaren höja dosen onödigt och göra det själv
Oj, hade visst fått två svar. Tack för din input.
Men om 18 mg kändes rätt för dig, hur kommer det sig att du höjde? Avtog effekten efter en tid eller hur gick det till?
Senast redigerad av Kokosbollar 2013-05-26 kl. 16:10.
Senast redigerad av Kokosbollar 2013-05-26 kl. 16:10.
hoppas du får känna samma sak fast att den fungerar för dig.
När den var slut ringde jag och frågade hur det skulle bli i fortsättningen och då fick jag veta att de skulle höra av sig när jag fått lite tid på mig att lugna ner mig.
Och det kan vara åt båda hållen, både funderingar och all information man blivit matad med. Så en anteckning kanske vore något!
Har i för sig haft psykolog kontakt sedan Nov också men det var någon genom VC och det var ju en riktigt pajas