Citat:
Ursprungligen postat av Satansmord
Folk verkar inte ha koll på symptomen.
Koncentrationssvårigheter
Dålig impulskontroll X
Hyperaktivitet
Glömska
Det finns även andra symptom som är vanliga bland personer med ADHD men som inte är nödvändiga för att få diagnosen.
Nedsatt motorik
Sömnsvårigheter X
Sen tal- och språkutveckling
Problem med att tolka sinnesintryck
Hetsigt humör och trots
Psykiska problem som ångest, stark oro eller depression X
Tendens att upprepa eller "haka upp sig på" ord eller meningar
Känslomässig instabilitet X
Det finns en oerhört stor framdel med ADD/ADHD. Det man har väldigt stort intresse för blir man oftast väldigt bra på. Kolla bara på Picasso, Van Gogh, Mozart, Einstein med flera. De hade alla antingen ADD eller ADHD.
Jag highlightade dem symptom som jag hade som barn fram till slutet av tonåren och kryssade de jag har idag.
Iaf, ADHD och dagens uppfattning om diagnosen har i min personliga åskådning en jävligt förvrängd bild. När jag var liten så visste ingen vad ADHD var. Det var några läkare från amerikatt som hade börjat urskilja mönster och tendenser som senare skulle bli ADHD men det var inget de visste på vår barnmottagning 1992 och på så vis gick det inte att förstå vad man handskades med.
En unge som lägger sig ledlös på golvet i mataffären och skriker när den inte får lördagsgodis på en onsdag; dåliga föräldrar, tänkte förmodligen folk. Jag förstår verkligen hur jävla frustrerande det måste ha varit att vara förälder till ett bokstavsbarn på 90talet men idag har vi ju en rätt och slätt polär problematik. Om ett barn blir förbannad idag, inte kan stava till nationalencyklopedi eller har det lite tufft med siffror så facketeras man ju prompt som ett bokstavsmongo och alla besläktade diagnoser därtill. ADHD-barn, DAMP-barn, autistiskt cp etc. Det är ju alla ni som hetsar gentemot bokstavsbarnen som indoktrinerar och främjar dagens ungar att lägga skulden på en bokstavskombination.
Herregud, det finns folk som verkligen har problem och strider varenda jävla dag så vilka är ni att kasta skit och nedvärdera dem? Att inte förstå hur och varför en person reagerar som de gör rättfärdigar ingenting. Läs på lite om diagnosen och ropa in varg.
Det finns oerhört många nyanser av diagnosen också; fler än ni kan förstå. Bara för att Einstein var lite av ett introvert socialt rikspuckat geni innebär inte att det är en gemensam nämnare för alla med diagnosen.
Vill egentligen bara be folk sluta generallisera och tro att ni vet någonting om diagnosen så länge ni själva inte har studerat ämnet eller levt med det en längre tid. Jag hatar när folk drar paralleller mellan mig och något DAMP-barn som slänger sudd i bakhuvudet på alla i klassen. Det är för enkelt, för jävla primitivt att generallisera. Jag har lika mycket gemensamt med en random person på gatan som jag har med en random person på gatan med ADHD. Vi är alla olika.