Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Faktum är att akademiker inte får damp/adhdungar, bara patrask som inte klarar av en normal uppfostran får "dampungar". Det handlar bara om att de värdelösa föräldrarna inte suttit gränser och lärt barnet hur man skall bete sig.
Sätter man ungen framför tvn som 2-3åring så ökar risken dessutom exponentiellt eftersom man vänjer hjärnan med tvns flimmer och att det skall hända något konstant. Barnet lär sig aldrig att ta det lugnt.
En normal förälder läser o.s.v för sina barn och ser till att hjärnan utvecklas.. en LM-rökande svanktatuerad helgalkoholist dumpar horungen (fader okänd) framför tvn och går och tar sig en grogg eller lite lådvin.. "för det är ju lill-lördag".
Jag hoppas för guds, mänskligheten och din egen skull att du trollar.
Mina föräldrar är båda akademiker med den högsta utbildningen man kan få i Sverige, båda med avlagda doktorsexamen, höga positioner på erkända stora internationella företag samt egna företag. Jag har alltid blivit extremt bra uppfostrad, alltid fått tydliga gränser men också tillåtelse att använda mitt eget sunda förnuft, något som alltid fungerat mycket bra och välbalanserat. Jag började läsa och räkna när jag var 4 år och använde multiplikation och räknade med exponenter när jag var 5 år. Läste min första filosofibok vid 6 års ålder, som jag för övrigt fortfarande kommer ihåg stora delar av. Det vi gick igenom i skolan under gymnasietiden hade jag redan ganska stora hum om då min far, som är fysiker, alltid haft små minilektioner med mig.
Rökning har aldrig förekommit i familjen. Alkohol i extremt förnuftiga mängder, då båda mina föräldrar är vinfantaster.
Ändå har jag diagnosen ADHD, liksom pappa. Diagnosen sattes inte för att jag ska kunna vara hur jag vill, skylla ifrån mina raseriutbrott och dagdrömmar på det. Tvärtom, för att jag vill få hjälp och för att
Summan av kardemumman, det du pratar om är ren och skär jävla bullshit. Visst kan ADHD vara en lätt ursäkt för att ens barn beter sig lite jobbigt, men att prata om saker man inte har en jävla aning om är att vara ute på hal is. ADHD har ingenting med utvecklad hjärna eller inte att göra, det handlar om helt andra saker, bland annat att kunna fokusera, hantera impulser samt strukturera.
Föreslår att du läser den här länken, om ADHD hos vuxna. Uppmärksamma punkt 9.
http://spexor.homestead.com/files/kriterier.htm
Citat:
Ursprungligen postat av Kaaazam
Av vad orsakas skadan av ?
Det är ju en hjärnskada så följande alternativ känns ju möjliga.
Olycka(våld mot huvudet i tidig ålder),följande droger under graviditet. Alcohol , tobak, gräs, tyngre grejer typ koks,heroin, opium etc. föregående säger också i tråden att det kan vara ärftligt. Någon som vet ?
Nej, det är ingen hjärnskada, det är en neuropsykiatriskt funktionshinder.
Saxat från Attention (riksförbund för "bokstavsbarn")
Citat:
Neuropsykiatriska funktionshinder är svårigheter som beror på hur hjärnan arbetar och fungerar. De vanligaste neuropsykiatriska funktionshindren är ADHD, Aspergers syndrom, Tourettes syndrom och Tvångssyndrom - OCD. Även dyslexi och språkstörningar kan ses som neuropsykiatriska tillstånd. De olika diagnoserna är närbesläktade och det är vanligt att samma person har flera diagnoser.
Personer med neuropsykiatriska funktionshinder har ofta svårigheter med:
• reglering av uppmärksamhet
• impulskontroll och aktivitetsnivå
• samspelet med andra människor
• inlärning och minne
• att uttrycka sig i tal och skrift
• motoriken
Det har alltså att göra med hur nerver och signalsubstanser fungerar. Ingen hjärnskada.