2011-10-11, 17:26
Bannlyst
Tack för ditt svar.

Eftersom jag inte har gymnasiekompetens och således inte får något arbete så har mitt arbetsliv fallerat, fast på A-F. Det har varit påfrestande dom senaste åren. Jag har verkligen ingen -- och då menar jag verkligen ingen motivation för att kunna sätta mig i skolbänken och läsa upp mina betyg. Ett litet catch-22. Jag har ingen aning vad jag ska göra med mitt liv.

Jag finner inget jobb intressant heller -- har även hållit på med lagsport hela mitt liv fram tills för 2år sedan ungefär.

Hade lite tur som fick ett jobb i somras (kände mig tvingad av pappa -- men behövde pengar så jag var bara tacksam över jobbet) under 3månader. Sen var det slut. Det gick jättebra faktiskt, men lite mindre än halvvägs in så började jag komma in på tankar som hur monotont arbetet egentligen var samma sak, dag ut, dag in. Hur orkar folk? Jag skulle max ha klarat 1-2månader till. Varför orkar andra? Men inte jag? Det vill sig bara inte. Började jämföra mig med folk som jobbar där i flera år och förstår bara inte hur dom lyckats hålla sig kvar.

Angående NPF-diagnoser så ringde jag bara psykiatrin och blev då ombedd att lämna mitt mobilnummer så skulle jag ev. få en remiss över telefon. Lyckad? Nope. Var fan helt nyvaken och känns inte som jag fick förklara hur det är egentligen. Det ända jag hann säga var i princip "har svårt att läsa texter" och då trodde väl hon att jag bara har dyslexi eller något.
Citera
2011-10-11, 17:37
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdf1
Angående NPF-diagnoser så ringde jag bara psykiatrin och blev då ombedd att lämna mitt mobilnummer så skulle jag ev. få en remiss över telefon. Lyckad? Nope. Var fan helt nyvaken och känns inte som jag fick förklara hur det är egentligen. Det ända jag hann säga var i princip "har svårt att läsa texter" och då trodde väl hon att jag bara har dyslexi eller något.
Det säger väl sig självt att dom inte kan bedöma dig genom ett kort telefonsamtal. Kräv att få komma på några intervjuer och tala med någon som är kunnig inom området. Ge dig inte innan du har fått din tid.

Under tiden antecknar du alla dina symptom som tyder på att du har ADHD (finns mycket information om det här på forumet). Ta med dig dina anteckningar så du enklare kan föra din talan.
Citera
2011-10-12, 20:02
Medlem
rockandrollas avatar
Någon mer än jag som känner att ADHD-symptomen förvärras under alkoholpåverkan?
Impulsiviteten slår i taket, ordet nej upphör i stort sett att existera och det är bara full gas som gäller, tankarna snurrar och allt som kan hända ska hända NU NU NU NU.
Senast redigerad av rockandrolla 2011-10-12 kl. 20:13.
Citera
2011-10-13, 19:14
Medlem
Odhags avatar
Fråga om aktivitetsersättning!

Har nu fått beviljat aktivitetsersättning, 50%. Det rör sig om lite drygt 4100:- i månaden, jag är garanterad de pengarna i ett år. Resterande kronor kommer från soc.

Nu förra veckan damp det in ett erbjudande om halvtidstjänst, alternativt 75% på ett lager. Jag ska på arbetsintervju imorgon och känner att jag vill börja arbeta. Alltså, jag kommer ta jobbet även ifall aktivitetsersättningen ryker.

Frågan är alltså; kommer jag få behålla min aktivitetsersättning på 4100 om jag börjar knega 50%?
Citera
2011-10-13, 20:10
Medlem
Lys avatar
Idag fick jag veta att jag har Adhd. Psykiatern har skrivit ut Strattera åt mig, hoppas det ska hjälpa. Jag vet egentligen mer om Asperger, som jag också ska utredas för, så nu vill jag lära mig mycket mer om Adhd. Symptomen vet jag ju och hur det är att leva med det, för jag har ju alltid haft det, men fick diagnosen nu. Jag vill veta får man ett bättre liv, färre humörsvängningar och bättre koncentration och uppmärksamhet med medicin. Vet många tycker medicin är bra, men alla vill inte ha det. Är det ens nödvändigt med medicin, eller beror det på hur svår Adhd man har? Jag kan väl sluta med medicinen och leva mitt vanliga Adhd-liv om medicinen inte funkar som tänkt. Men jag tycker medicin kan vara värt ett försök i mitt fall.

Jag vill bara veta vad är det här och vad kan jag göra för att få ett enklare mindre struligt liv. Finns det särskilda livsstategier som är bra att använda när man har Adhd? En kompis påpekar ibland :" Nu har du för mycket Adhd igen..." för jag är pratig, impulsiv och blir lätt uppspelt eller hur man ska säga. Min kille tycker också "Din Adhd är rätt jobbig" och att jag inte ska skylla alla mina misslyckanden och tillkortakommanden på den. Vet många med Adhd har svårt att städa, att hålla ordning. Det har jag också haft, det blir lätt rörigt kring mig, jag tappar bort saker osv. Men nu är jag benhård på att städa, och städar ofta och noga. Min glömska och allmänna tankspriddhet hör nog också till min Adhd. Tips för att bli bättre där?

Adhd är jobbigt av och till, men annars tycker jag det är okej med den. Jag kan ju inte ta bort min Adhd, jag är jag. Men det var skönt få en förklaring till varför jag är som jag är.
Citera
2011-10-15, 01:46
Medlem
KulturBladets avatar
Misstänker att jag har ADD eller är rättare sagt ganska säker... Krävs det en hel utredning innnan man får någon form av medicinerin?
Citera
2011-10-16, 03:18
Medlem
ADHD framtida yrkesval?

Jag har inte fått en diagnos fastställd, men jag misstänker mig ha ADHD. Har stora problem att fokusera, lyssna och förstå. Dagdrömmer mig bort nästan helt omedvetet i situationen där jag borde fokusera på uppgiften framför mig eller t.ex. en lärare som förklara något.

Det jag nu oroar mig över är att jag inte är ämnad att arbeta i t.ex ett kontor. Läser för stunden mattekurser som ingår i Civ.Ing Datateknik. Försöker ta mig igenom kursinnehållet och jag får se vart det leder. Men för stunden så är jag intresserad av att hoppa på den Civ.Ing utbildningen till nästa höst.

Men som sagt är det antagligen inte rätt jobb för mig utifrån mina förutsättningar. Är dock rädd för att inte kunna ha en riktig möjlighet i mitt liv att kunna resa och se mig om, jobba hårt för något jag inte tappar intresset för i första taget.
Citera
2011-10-16, 03:59
Medlem
finns medicin mot det.

detta funkar, har själv äte 4 året nu tog ett tag me olika sorter doser mm hjälpt mej 80%

trodde inte men så äre
Citera
2011-10-16, 04:31
Medlem
Om det finns medicin för att påverka min koncentrationsförmåga så är det kanske något att testa.
Antar att jag måste få en diagnos först innan jag får något utskrivet.
Citera
2011-10-16, 04:34
Medlem
yes och yes
Citera
2011-10-16, 04:43
Medlem
Problematiskt men möjligt. Bor fortfarande hemma och mina föräldrar är ständigt på mig om att jag måste ta livet mer på allvar, "aka" fokusera på studierna. Dom vet i princip inget om hur jag känner eller hur svårt det är för mig. Gör mitt bästa när det finns intresse för att göra som dom säger, men jag vet inte hur sanningen skulle hanteras faktiskt. Jag vill inte utesluta familjen heller, men jag borde kunna hantera situationen tyst för mig själv kanske.
Citera
2011-10-16, 04:47
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattsvansen
Jag har inte fått en diagnos fastställd, men jag misstänker mig ha ADHD. Har stora problem att fokusera, lyssna och förstå. Dagdrömmer mig bort nästan helt omedvetet i situationen där jag borde fokusera på uppgiften framför mig eller t.ex. en lärare som förklara något.
Du nämner inte om du har hyperaktivitets/impulsivitets-problematik. Det är av vikt då det kommer att påverka dina framtida val på olika sätt.

Förenklat:

ADHD utan hyperaktivitet och utan medicinering: En kamp du kommer förlora. Du kommer att försöka tills du misslyckar på grund av att din kropp inte orkar mer.

ADHD med hyperaktivitet och utan medicinering: Du löper risk att hoppa från jobb till jobb med låg inkomst och därmed förtvivlan varför du hela tiden underpresterar.

Citat:
Om det finns medicin för att påverka min koncentrationsförmåga så är det kanske något att testa.
Medicinen man får är olika typer av centralstimulerande som gör att du kan fokucera. A:et i ADHD står för attention, uppmärksamhetsproblem.
Citat:
Antar att jag måste få en diagnos först innan jag får något utskrivet.
Det stämmer. Jag rekommenderar att du genomgår en utredning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in