Citat:
Ursprungligen postat av Festungbreslau
Fast forskningen är ju begränsad, utifrån de "bevis" som existerar i dagsläget är det väldigt svårt att uttala sig om huruvida sjukdomen existerar. För att kunna bevisa något inom akademiska världen är det rimligt att diskutera större studier med målpopulationer och precisa kriterier utifrån en positivisk ansats, de befintliga studierna är snarare att beteckna som kvalitativa, se exempelvis den forskning som Gillberg utfört vid Göteborgs universitet.
Ett stort problem med den kvalitativa tolkningen om vi bortser ifrån urvalsgrupperna är att det inte finns strikta definitioner för vad som egentligen känneteckar sjukdomen ifråga. Jag vill inte förneka att problem kan existera men Kärfve har en stark poäng i att diagnosen kan användas för att stämpla ut personer som inte passar in i en mall.
Som en konsekvens av detta är det svårt att bedöma huruvida en person kan ställas till ansvar för sina handlingar.
Självklart behövs det mycket mer forskning om hjärnan för att kunna skapa sig en bra bild.
När du säger att diagnosen kan användas för att stämpla personer som inte passar in i en mall så håller jag med, för det är precis det de är. Det är människor som inte fungerar normalt i samhället så som vi byggt upp det. Man kan diskutera hur mycket man vill i ämnet, men problematiken kvarstår:
Dessa människor upplever sina psykiska problem så starka att det blir ett funktionshinder. Att få en diagnos betyder att dessa personer kan få hjläp i form av beteendeterapi, psykofarmaka etc som är vitalt för att de ska få "samma förutsättningar" och kunna fungera normalt i vårat samhälle.
Visst, diagnoskriterier förändras och bearbetas, men jag tycker det är löjligt att förneka att det finns människor med dessa funktionshinder som faktiskt behöver hjälp. (syftar inte på dig utan rent allmänt i trådar om add/adhd)
Oavsett vad, så måste en person alltid stå till svars för sina handlingar.