2012-01-15, 15:46
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
Ska man börja behandlas med narkotikum så är det ju en fördel om man inte är knarkare, basically.

Tvärtom min gode Watson, tvärtom

Skämt åsido, att någon självmedicinerar är ett bevis på att personen är i behov av riktig medicin och hjälp. Detta skrämmer inte psykiatrikerna på det sättet som många tror, att de "bara" vill åt knark. Det är inte så svårt att skilja en lögnare ifrån en med ärligt uppsåt som folk vill inbilla sig. Dessutom vill de flesta som söker hjälp verkligen ha hjälp, även om vissa tuffa killar är för svaga för att erkänna det i tuffa vänkretsen.

Men man måste kunna vara drogfri under utredningen, annars går det inte att se vilken hjälp individen verkligen behöver.

Mvh,

LL
Citera
2012-01-15, 18:05
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLagom
Tvärtom min gode Watson, tvärtom

Skämt åsido, att någon självmedicinerar är ett bevis på att personen är i behov av riktig medicin och hjälp. Detta skrämmer inte psykiatrikerna på det sättet som många tror, att de "bara" vill åt knark. Det är inte så svårt att skilja en lögnare ifrån en med ärligt uppsåt som folk vill inbilla sig. Dessutom vill de flesta som söker hjälp verkligen ha hjälp, även om vissa tuffa killar är för svaga för att erkänna det i tuffa vänkretsen.

Men man måste kunna vara drogfri under utredningen, annars går det inte att se vilken hjälp individen verkligen behöver.

Mvh,

LL

Detta verkar dock vara otroligt individuellt från mottagning till mottagning, och säkerligen från läkare till läkare. Det finns många som endast får strattera efter att ha blivit "stämplade". Andra vittnar om att det snarare har underlättat diagnostiseringen. Och man måste givetvis sålla bort dom som vill ha lite apotekstjack.

Men ja, man måste så klart vara ren innan och under utredningen, då dels för att bruk som missbruk kan framkalla symptom inte helt olika dom hos oss dampisar.

I mitt fall var min bakgrund med droger inget problem egentligen. Läkaren var förstående och jag hävdade självmedicinskt syfte. Jag lämnar dock urinprov lite då och då fortfarande. Vet inte om det är praxis vid missbrukarhistoria, men har inga större problem med det.
Citera
2012-01-15, 19:16
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Detta verkar dock vara otroligt individuellt från mottagning till mottagning, och säkerligen från läkare till läkare. Det finns många som endast får strattera efter att ha blivit "stämplade". Andra vittnar om att det snarare har underlättat diagnostiseringen. Och man måste givetvis sålla bort dom som vill ha lite apotekstjack.

I de fall när folk har blivit "stämplade" och endast får/fått Strattera så bör det sannolikt vara så att personen inte känns samarbetsvillig till drogfrihet under utredningen. Den drabbade lär säkert i de flesta fall aaaaabsolut inte vilja förstå det utan läkaren är "dum i huvet". Samtidigt är vi människor så givetvis finns det läkare som är mer osäkra på sin egen bedömningsförmåga än andra och därav hellre väljer säkert alternativ före osäkert. Den som hänger kvar med Strattera och bygger upp förtroendet med läkaren successivt får säkert prova andra mediciner efterhand om de vill. Dock är det ju oftast tålamodet som tryter på den impulsive

Citat:
Men ja, man måste så klart vara ren innan och under utredningen, då dels för att bruk som missbruk kan framkalla symptom inte helt olika dom hos oss dampisar.

I mitt fall var min bakgrund med droger inget problem egentligen. Läkaren var förstående och jag hävdade självmedicinskt syfte. Jag lämnar dock urinprov lite då och då fortfarande. Vet inte om det är praxis vid missbrukarhistoria, men har inga större problem med det.

Jag hade inget missbruk bakom mig, förutom träningsmissbruk då Jag fick ändå lämna flera urinprov och glad för det då slapp läkaren grunna på den aspekten. Sen fick jag börja med Concerta, sen Ritalin, sen Voxra innan jag fick min nuvarande medicin Metamina. Men det tog ett par år innan vi hamnade där.

Mvh,

LL
Citera
2012-02-07, 12:54
Medlem
JMKKs avatar
Bra att det finns legalt amfetamin så att de slipper köpa på gatan
Citera
2012-02-07, 13:11
Medlem
Hejsan12345s avatar
Hur är det när man ska pissa under ADHD-utredning? Min psykiatriker säger att jag måste det för att hon vet om mitt missbruk. Kommer det journalföras så att vanliga läkare kan se det, så att man typ får Alvedon om man brutit benet?

Och behöver man endast pissa innan och under utredning, inte efter?
Citera
2012-02-07, 13:41
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLagom
I de fall när folk har blivit "stämplade" och endast får/fått Strattera så bör det sannolikt vara så att personen inte känns samarbetsvillig till drogfrihet under utredningen. Den drabbade lär säkert i de flesta fall aaaaabsolut inte vilja förstå det utan läkaren är "dum i huvet". Samtidigt är vi människor så givetvis finns det läkare som är mer osäkra på sin egen bedömningsförmåga än andra och därav hellre väljer säkert alternativ före osäkert. Den som hänger kvar med Strattera och bygger upp förtroendet med läkaren successivt får säkert prova andra mediciner efterhand om de vill. Dock är det ju oftast tålamodet som tryter på den impulsive

Ja, det låter väldigt rimligt faktiskt. Hur upplever du metamina jämfört med metylfenidat förresten?

Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan12345
Hur är det när man ska pissa under ADHD-utredning? Min psykiatriker säger att jag måste det för att hon vet om mitt missbruk. Kommer det journalföras så att vanliga läkare kan se det, så att man typ får Alvedon om man brutit benet?

Och behöver man endast pissa innan och under utredning, inte efter?

Numera implementeras sammanförd (heter det så? Gemensam?) journalhållning på många ställen. Ska en annan läkare få tillgång till din journal från ett visst ställe så behöver han ditt medgivande. Du kan även begära att få din journal "låst", så att ingen annan har tillgång till den.

Vill du exempelvis att ingen ska få tag i dina psykpapper så kontakta dom och säg det. Men ja, dina resultat kommer att sparas.

Edit: Om jag har förstått det hela rätt.
Citera
2012-02-07, 15:17
Medlem
Jag har asperger och ADHD. Med aspergern ser jag många fördelar men jag har inte märkt några fördelar med ADHD. Finns det någon bra sida med ADHD?
Citera
2012-02-07, 19:43
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riorio
Jag har asperger och ADHD. Med aspergern ser jag många fördelar men jag har inte märkt några fördelar med ADHD. Finns det någon bra sida med ADHD?

Rent spontant skulle jag säga nej, nej som fan, men det är min personliga åsikt. Varje fall är ytterst individuellt. Jag menar, man är fortfarande osäker på vilka faktorer som ens orsakar ADD/ADHD och även diagnostiseringen är relativt diffus. Det är inte en klarlagd fysisk åkomma såsom diabetes, där man med diverse tester kan konfirmera sjukdomen. Teoretiskt kan en person med medfödd problematik ha samma symptom som någon som slagit i huvudet för hårt. Likaså kan en missbrukare eller deprimerad person uppvisa samma eller liknande symptom. Man försöker givetvis sålla bort dessa personer, men eftersom diagnosen fastställs genom diverse psykiska faktorer snarare än fysiska, så kan den underliggande anledning givetvis variera.

Även om man i vissa studier kunnat påvisa fysiska skillnader i hjärnan hos personer med ADHD så baseras en diagnos enbart på intervjuer, frågor och olika tester som uteslutande behandlar den mentala och psykiska förmågan.

Jag skulle dock gissa på att en eventuellt fördel kan vara specialintressen, precis som i fallet med aspergers. Det kanske inte har samma orsak, men för många med ADHD så är exempelvis ointressanta ämnen i skolan outhärdliga, medan intressanta ämnen går betydligt bättre. Inte helt olikt en vanlig person kanske, men som du förstår blir situationen annorlunda.

Detta, kan jag tänka mig, kan skapa enorm kunskap och intresse inom särskilda ämnen, precis som hos en aspie. Detta baserar jag mycket på egen erfarenhet.

I övrigt ser jag inga som helst fördelar. Det suger som fan.

Edit: Ja, jag har druckit... Stäm mig.
Senast redigerad av ManMannen 2012-02-07 kl. 19:57.
Citera
2012-02-07, 23:57
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
men eftersom diagnosen fastställs genom diverse psykiska faktorer snarare än fysiska, så kan den underliggande anledning givetvis variera.
Och det är fel, det finns många fysiska sjukdomar som kan ge add/adhd liknande symtom.
Citera
2012-02-08, 07:54
Medlem
pawprintss avatar
Jag har adhd och äter concerta och ritalin och det finns faktiskt fördelar med adhd åtminstone upplever jag det.Jag har en jävla drivkraft och energi fortfarande.Det som jag slipper iom medicineringen är min avsaknad av impulskontroll.Den lilla egenheten har satt mig i många konstiga situationer under livet.

Men nåt som stör mig nåt fruktansvärt är de människor som har diagnosen fått medicin och behöver den men säljer den för de behöver pengar.
Har ett stolpskott till kompis som står på Ritalin som han skulle behöva äta regelbundet.Men ist säljer han dom el så tar han en hel veckas dos på en kväll och så blir han bäng och mår dåligt.I värsta fall när han sålt alla så kommer han på att han måste ha själv och får då i sin tur köpa för gatupris.Denna människa hävdar att han oxå att han är medlem i MENSA...Logik är inte hans starka sida
Citera
2012-02-13, 19:14
Medlem
Chenjiringus avatar
Jag har testat Concerta och Ritalin, men var tvungen att sluta eftersom både gjorde så att min ångest, självskadebeteende och självmordstankarna blev värre. Voxra har jag ätit sen i augusti och det hjälper lite (jag är inte lika lättirriterad längre), men vet inte om det är deppen eller ADHDn den hjälper eftersom den kan användas till både. Men det jag undrar nu, finns det några andra ADHD-mediciner än Concerta och Ritalin? Någon här som har reagerat som jag på Concerta och/eller Ritalin men har hittat nån annan medicin som fungerar för dig?

Citat:
Ursprungligen postat av Riorio
Jag tycker mer det är tvärtom. Kan se fördelar med min ADHD med inte med min HFA.
Det är ju helt värdelöst. Hoppas de hittar en medicin mot autism.
Citera
2012-02-15, 12:11
Medlem
Hej!

Jag har skrivit en blogg om neuropsykologiska funktionshinder som projektarbete i skolan.
Jag skulle vara väldigt tacksam om ni gick in där och läste och sedan svarar vad ni tyckte!
Vill ha feedback på mitt arbete för att kunna skriva färdigt rapporten!

Länk: www.npfh.blogg.se

Maria
Senast redigerad av magaluf12 2012-02-15 kl. 12:12. Anledning: Ska rätta till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in