Citat:
Ursprungligen postat av Riorio
Jag har asperger och ADHD. Med aspergern ser jag många fördelar men jag har inte märkt några fördelar med ADHD. Finns det någon bra sida med ADHD?
Rent spontant skulle jag säga nej, nej som fan, men det är min personliga åsikt. Varje fall är ytterst individuellt. Jag menar, man är fortfarande osäker på vilka faktorer som ens orsakar ADD/ADHD och även diagnostiseringen är relativt diffus. Det är inte en klarlagd fysisk åkomma såsom diabetes, där man med diverse tester kan konfirmera sjukdomen. Teoretiskt kan en person med medfödd problematik ha samma symptom som någon som slagit i huvudet för hårt. Likaså kan en missbrukare eller deprimerad person uppvisa samma eller liknande symptom. Man försöker givetvis sålla bort dessa personer, men eftersom diagnosen fastställs genom diverse psykiska faktorer snarare än fysiska, så kan den underliggande anledning givetvis variera.
Även om man i vissa studier kunnat påvisa fysiska skillnader i hjärnan hos personer med ADHD så baseras en diagnos enbart på intervjuer, frågor och olika tester som uteslutande behandlar den mentala och psykiska förmågan.
Jag skulle dock gissa på att en eventuellt fördel kan vara specialintressen, precis som i fallet med aspergers. Det kanske inte har samma orsak, men för många med ADHD så är exempelvis ointressanta ämnen i skolan outhärdliga, medan intressanta ämnen går betydligt bättre. Inte helt olikt en vanlig person kanske, men som du förstår blir situationen annorlunda.
Detta, kan jag tänka mig, kan skapa enorm kunskap och intresse inom särskilda ämnen, precis som hos en aspie. Detta baserar jag mycket på egen erfarenhet.
I övrigt ser jag inga som helst fördelar. Det suger som fan.
Edit: Ja, jag har druckit... Stäm mig.