Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-24, 18:59
  #1561
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Dom får tala med myndigheter men är inte skyldiga. Det är ytters osannolikt att dom skulle anmäla dock.


Ah, okej. Du har inte någon länk/källa eller något som jag kan följa vidare på? Har sökt runt mkt på Google, forum o.s.v. men inte hittat någon giltig källa skriven av en myndighet. Är nog ganska dålig på att söka på webben
Citera
2010-09-24, 21:03
  #1562
Medlem
Jaha, så kom man hem en dag med 3 burkar Concerta och började medicinera efter läkarens schema. Det har minskat mitt sömnbehov, men förutom det så märker jag faktiskt inte någon skillnad alls.

Vanligt? Ritalin nästa? Högre dos än 54mg? Både concerta/ritalin? Vad tror ni?

Hur snabbt varar effekten av 54mg som krossas innan intag?
__________________
Senast redigerad av getapulien 2010-09-24 kl. 21:06.
Citera
2010-09-25, 09:36
  #1563
Avstängd
Hermesetass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayer
Bota kanske är ett för stort ord, men att bli så lugn - utan amfetamin - att alla i ens närhet tycker att det är ett mirakel. Jag påstår inte att enbart fettsyror alltid kan lindra ADHD, bara att jag själv sett det, och att föräldrarna blev otroligt lättade.

I mitt fall så bleknade problematiken med åldern, var som värst( enligt mina föräldrar) vid 4-6 års ålder men därefter vid 7 så lugnade det ned sig sakta men säkert. Mirakel anser ingen att detta har varit då det är en förändring som skett under en lång tid. Ja jag har diagnosticerats med en NPF diagnos och nej någon medicinering eller annan behandling har inte förekommit. Dock en bra skolmiljö och hemmiljö bidragit tror jag. Idag fungerar jag helt problemfritt och har en avslutad högskoleutbildning och ett toppjobb som funkar bra och där jag trivs.

Citat:
Nej, det var inte lika vanligt på 60talet då jag växte upp. De 'okoncentrerade' barnen var något helt annat. En del neurologiskt skadade barn - efterblivna p.g.a. inavel (*byfånar*), eller störda av vitaminbrist existerar inte idag - men autistiska barn och ADHDbarn fanns inte alls lika många av! Om du talar med en intelligent lärare som jobbat i många år så bekräftar hon vad jag påstår. Jag har mött barn m svår ADHD, som burit sig åt som om dom vore heltokiga om dom inte fått sin medicin. Hur skulle ett sådant barn kunna döljas förr? Och idag finns det massor.

Det var inte ens lika vanligt på 80 talet då jag växte upp. Mina föräldrar hör dock till kategorin "högutbildade" och kände därför till dessa diagnoser ( NPF) som fanns även då men inte var lika kända hos den breda massan. Jag tror många problem uppstår, och sedan förvärras med dom fyrkantiga krav som skola, samhälle kräver att alla skall rätt sig efter.
Citera
2010-09-26, 14:56
  #1564
Avstängd
30rockss avatar
Ni som gjort utredningen var det ingen som fick med sig papper hem att göra ? Jag fick med mig ett helt arkiv och fyllde i ett varje dag. Sammanlagt 5 - 10 olika saker att skriva i, droger, stress, ångest, depression och levnadsförhållande. En jävla massa papper om droger, jag svara ärlig på allt och fick konstiga minner av min psykolog.
Citera
2010-09-27, 15:02
  #1565
Medlem
Odhags avatar
Diagnos!

Jorå. Jag fick besked för ~2 timmar sedan. Diagnosen var tydligen ganska självklar, jag har ADHD och Asperger. På papper. Av en överläkare och ett helt team utredare. Tydlig ADHD, men när det gäller Asperger är det bara vissa drag som överensstämmer.

Lite blandade känslor, å ena sidan en djupgående lättnad som jag bara känt aningar om sedan läkaren nämnde ADHD första gången. Känns fantastiskt att inte undra över denna sak längre och få ett kvitto på att min vilja och kärlek till livet inte är orsaken till att mycket gått åt helvete. Å andra sidan dyker bilden av den lätt efterblivne brevlådesnickraren på Samhall upp. Även att jag enligt pappret både är intelligent, analytisk och empatisk.

Tydligen är mina ADHD-bekymmer väl dolda och när det gäller mina Aspergerbekymmer så är de så gott som helt dolda. Jag hade absolut inga aningar om Asperger, men när läkaren redogjorde för diverse problematik i mitt liv var det ganska uppenbart. Det förklarar varför jag helt plötsligt tycker att Agenda på SVT är veckans höjdpunkt.

Fick också besked att jag numer har rätt till/går under LSS. Vilket verkar vara en hjälp, men jag har inte satt mig in i den biten nämnvärt. De sade också att det inte är tal om att jag ska få medicin eller inte, läkartid är redan inplanerat för att påbörja medicinering.

Jag kommer nog jubla/lipa mer ikväll, måste erkänna att jag är aningen omtöcknad. Jag vill ändå uttrycka ett enormt tack till diverse postare i den här tråden (Lagomlagom, Hermesetas och fler som mitt närminne tyvärr inte tillåter mig komma ihåg, men har jag quotat dig gäller det dig också) som både besvarat, lyssnat och framförallt berättat och redogjort för sin egen problematik och dess lösningar. Stort tack!
__________________
Senast redigerad av Odhag 2010-09-27 kl. 15:05.
Citera
2010-09-28, 03:11
  #1566
Avstängd
30rockss avatar
Ni som gjort utredningen var det ingen som fick med sig hemläxa att göra? Jag fick med mig ett helt arkiv och fyllde i ett varje dag. Sammanlagt 5 - 10 olika saker att skriva i. Det var bland annat droger, stress, ångest, depression, alkohol och levnadsförhållande. En jävla massa papper om droger.
Citera
2010-09-29, 00:35
  #1567
Medlem
Utredningen är klar och jag blev diagnostiserad med Grav ADHD, Asperger, Tvångssyndrom och Tourettes. Nu väntar medicinering som startar om lite drygt en vecka. Har bölat som en tok(i min ensamhet då) och skrattat åt att jag är ett pucko.

Jag är orolig för medicineringen. Jag kommer att börja med Ritalin. Är rädd för att bli besviken. Min enda förhoppning är att kunna orka plugga som jag ska/vill. Det där med asperger får jag nog leva med. Otursamt nog det som stört mig mest, att inte känna mig som andra, hata lagsport, avsky intim gemenskap och närhet. Svårt att finna intresse i andra. Fast jag ska nog försöka släppa det ett tag.
Citera
2010-09-29, 01:26
  #1568
Medlem
Odhags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 30rocks
Ni som gjort utredningen var det ingen som fick med sig hemläxa att göra? Jag fick med mig ett helt arkiv och fyllde i ett varje dag. Sammanlagt 5 - 10 olika saker att skriva i. Det var bland annat droger, stress, ångest, depression, alkohol och levnadsförhållande. En jävla massa papper om droger.

Nepp. Ingenting.
Citera
2010-09-29, 10:55
  #1569
Medlem
Chenjiringus avatar
Äntligen lyssnar min psykolog. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Har ju varit under allmänpsykiatrisk utredning nu en tid. Jag har haft diagnosen borderline personlighetsstörning vilket jag fick på psykakuten för ca 4 år sedan. Har dock aldrig känt att det riktigt är jag. Så fick för ca 4 månader sedan påbörja en utredning och förra veckan fick jag svaret från personlighetsstörnings utredningen och de visar att jag INTE har borderline.

Den psykolog som utreder mig har vägrat att lyssna när jag sagt att jag känner mig mer 'hemma' i beskrivningar av ADHD än borderline. Hon har bara sagt att det enbart är bpd jag kan ha, men nu visar det sig att hon hqade fel och jag rätt. Den 28 oktober ska jag påbörja utredning för ADHD (och tydligen asperger med o.O)eftersom hon då faktiskt erkände att jag fått höha poäng på de 'papperstest' jag gjort om ADHD..
Fick dock en personlighetsstörning, så som sagt.. vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Hmm detta blev lite rörigt.
Citera
2010-09-29, 16:56
  #1570
Medlem
Sjögräss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayer
........................

Jag käkar doktor Tolonens omega 3-preparat (E-EPA).
Det enda det hjälpt mig med rent konkret är att mitt blodtryck hamnar på normalnivå (vilket dock är fantastiskt, verkligen bevis för att det gör något riktigt bra för kroppen och jag rekommenderar det till alla - särskilt de som har ADHD, ångestproblematik, depressioner, dålig kost, näringsbrist, högt blodtryck/hjärt- och kärlproblem eller anlag för dessa och ätstörningar).

Däremot håller jag med om att när det gäller barn så bör man FÖRST prova med starka omega 3-preparat (exempelvis då E-EPA som det gjorts forskningsstudier på där över hälften av patienterna ska ha upplevt en förbättring enligt studier - men märk väl att detta BARA är strax över hälften och dessutom behöver inte en förbättring innebära att fiskoljan förbättrar tillvaron i en tillräcklig mån) - men detta är bara ett tillskott. Sedan kan man se om behov av concerta finns, och fiskoljan kan säkerligen sänka doseringsbehovet hos vissa patienter. Själv tar jag både och (i mån av pengar).
Dessutom så ingår det inte i någon som helst slags ersättningsform för läkemedel och är således oerhört dyrt.
Min E-EPA kostar över 500 kronor för ett paket med 120 tabletter (om jag köper 650 mg:arna), och jag brukar ta 2-4 stycken om dagen. Det räcker för 1-2 månader. Jag har fan inte råd och de har tagit slut nu...
Concertan går på högkostnadsskyddet (1800 kronor).

Kosten kan DEFINITIVT förvärra symptomen (eller rentav förbättra dem så att de inte utgör ett handikapp längre) - men ADHD skapas inte av dålig kost!
Lär dig skilja mellan korrelation och kausalitet.
Man ger inte en ADHD-diagnos till någon som inte har tillräckliga problem på grund av detta - dvs, man kan ha ADHD utan att få en diagnos för att ADHDn inte vållar problem i en sådan utsträckning att det blir ohanterligt. Får man en diagnos så indikerar detta ju givetvis att man har problem som man själv inte kan hantera på ett effektivt sätt och behöver HJÄLP.

Utöver det kan jag förresten nämna att concerta knappast utgör en passande medicin för alla som har ADHD.
Jag är personligen sjukt jävla glad över att concertan fungerar för mig, för om så inte hade varit fallet så hade jag varit fucking körd.

Men ADHD handlar inte om "bot" - det handlar om att lära sig leva med sitt funktionshinder så att den inte blir handikappande.
Bara för att man övervinner sina handikapp innebär det inte att man är botad.
Om en person som blivit av med sitt ben får protes som leder till att han kan ta sig runt och fungera i samhället på ett effektivt sätt innebär det inte att personen har blivit "botad".
Så är det bara, det är helt löjligt att påstå någonting annat.

Bara för att ett funktionshinder sitter i huvudet så innebär det inte att det inte påverkar vardagen precis lika mycket som ett fysiskt funktionshinder skulle kunna göra.


Och det här med historia är bara löjligt. Ett funktionshinder behöver inte påverka ens liv i någon särskild utsträckning förrän det blir HANDIKAPPANDE.

Det är en STOR skillnad mellan ett funktionshinder och ett handikapp - iallafall enligt mig.
En funktionsnedsättning innebär att du har svårigheter och bristande funktion av olika typer, ett handikapp innebär att funktionsnedsättningen leder till så stora svårigheter att du inte kan fungera på ett hållbart sätt i vardagen.
Om du är förlamad i benen så innebär ju detta ett handikapp så länge framkomligheten i samhället inte anpassas efter dina behov - t ex genom en elektrisk rullstol, handikappsanpassade bussar, trappor, skolor, sjukhus, affärer, apotek, myndighetsbyggnader - och handikappsanpassat HEM...

Du är inte "botad" om du har tillgång till allt detta heller. Men funktionshindret är inte längre lika handikappande.

I dagens samhälle så kan ADHD innebära ett handikapp i en långt större utsträckning i vardagen, utbildningen och arbetslivet än vad det gjorde för bara 50 år sedan! Ren logik.


P.S., "intelligent" lärare?
Det är högst sannolikt att varken din lärare eller du har ett högre IQ än mig, om man nu ska använda IQ som måttstock.
Så kom inte och skriv om "vad min intelligenta lärare sade" och skriv en massa onyanserade påståenden om ett samlingsbegrepp för en rad olika komplicerade former av problematik som ofta förekommer jämsides med varandra som du varken har grundläggande kunskap om eller tillräckliga vetenskapliga belägg för.
Dessutom så är det fysiskt omöjligt för dig att veta vad jag och många i den här tråden vet av ren erfarenhet när det kommer till ADHD.
Jag har aldrig existerat utan ADHD, så jag kan gott och väl påstå att jag med största sannolikhet är mycket mer insatt i detta än vad du är.
__________________
Senast redigerad av Sjögräs 2010-09-29 kl. 17:00.
Citera
2010-09-29, 17:38
  #1571
Medlem
Sjögräss avatar
Ansök efter en ADHD-utredning så fort du kan.
Väntetiderna kan vara brutalt långa (särskilt beroende på var du bor) så det är bäst att göra det så fort som möjligt så att man får en remiss och vet att något är på g.
Om du vill ha hjälp så fråga bara.
Citera
2010-09-29, 21:05
  #1572
Medlem
Ha ha... Jag hade 12 av 18 och jag har inte så kallad ADHD. Fasen det stämmer ju på de flesta stressade nutidsmänniskor.

Jag ser en stor skillnad på de som har den lättare formen av ADHD och de som har den svårare och mer aggressiva formen.

Det är läskigt med de där medicinerna, tycker jag.

Jag har en väninna som har en 22 årig son som har ganska svårt att fungera med jobb osv. Han har aldrig varit aggressiv utan då snarare självdestruktiv och rent av självmordsbenägen. Speciellt om han är på fyllan.

Nu har han gått på utredning och fick den vanligaste typen av ADHD medicin och han blev jätteaggressiv.!!!!!

Tänk om det är så att de allra flesta som söker ADHD utredning har den aggressiva formen och att man därför inte har märkt att medicinen framkallar aggressioner.??!!!

Nu har han fått en annan medicin och det verkar som att den fungerar förutom att hans sämre perioder förut inföll under vissa årstider och då speciellt på våren. Nu kan han få mindre svackor när som helst. Men det kanske bara är i början?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback