2009-08-10, 21:50
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermesetas
Ditt snack om att " bry sig om andra" rimmar väldigt illa med ditt " stoppa-invandringen- snack". Men det är klart, vad är förföljelse, krig alt svält och att tvingas lämna sitt hem jämfört med att " glömma saker jämnt " och att " bara ha ett VG i sitt betyg" ? Självklart måste vi stoppa ALL invandring så att sådana som ni kan " få hjälp".

Bara 5% är flyktingar och berörs av de problemen du nämner. Resten är invandrare.

Citat:
Ursprungligen postat av Hermesetas
Ok. Bevisligen kan du inte bemöta avvikande åsikter med annat än hån. Way to go. Vart finns din sk " vetenskapligt baserade teorier nu"? Självklart är man scientolog så fort man ifrågasätter dessa diagnosers vara eller inte vara. Precis på samma sätt som man betraktades som hädare då man misstrodde bibeln förr

Backa du upp dina teorier med lite fakta, så ska jag bemöta dem seriöst. Men innan du lyckats bevisa att det finns ett slags provisionssystem inom läkarkåren, så får du allt finna dig i att betraktas som ett ärketroll.

Och nej, att du "hört" det räcker inte som bevis
Citera
2009-08-11, 06:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 237
Bara 5% är flyktingar och berörs av de problemen du nämner. Resten är invandrare.

Vilket genast betyder att dom lämnat sina hemländer och bosatt sig i ett främmande land där dom ses som en andra klassens medborgare för skojs skull? Eller

Citat:
Ursprungligen postat av 237
Backa du upp dina teorier med lite fakta, så ska jag bemöta dem seriöst. Men innan du lyckats bevisa att det finns ett slags provisionssystem inom läkarkåren, så får du allt finna dig i att betraktas som ett ärketroll.

Och nej, att du "hört" det räcker inte som bevis

Backa upp vad? Att jag har annan åsikt än er? Driver du med mig? Ta du och iaf försök att inte förvränga allt jag skriver så ska det nog gå bättre.
Jag har inte påstått att läkare har annat än timlön, men neuropsykiatrikern har ju en tro, en övertygelse att en ADHD diagnos gör mirakel. På samma sätt som kristna tror att man kommer till himlen om man bekänner sig till den "rätta " tron.

Därför menar jag att man inte kan ta deras( eller deras anhängare ditt du uppenbarligen hör) ord för att vara objektiva.Och nej innan du börjar komma med nedsättande, skojfriska kommentarer om " troféer på väggarna...höhöhöhöh" så är detta min åsikt.En åsikt som jag förvärvat genom min förmåga att kunna tänka lite själv och inte bara svälja allt jag hör. Du borde försöka prova det.

Men varför slösar jag energi på denna tråd. Det går ju som inte att diskutera religionens vara eller inte vara med en extremistisk islamist. Fortsätt ni att häva ur er tirader om hur stora loosers ni är och vilka svåra problem ni har. Själv så tycker jag ju att ni är värda mer än så och att ni för fan borde kunna rycka upp er lite. Men nu svär jag väl i kyrkan antar jag
Citera
2009-08-13, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikkOwl
ADHD-i som ni två. Här är lite erfarenheter med hjälpmedel som jag haft och hur dom fungerat. Det där med äggklocka på 30 min för att få något gjort fungerar inte så bra då jag lider av generellt ångestsyndrom och bara orkar ta itu med saker under dom anti-svackor när jag mår lite bättre. Men det finns annat.

Jag har alltid varit extremt glömsk, särskilt med småsaker men också med mer viktiga saker. Försökte använda pocket kalender när jag gick i skolan men det gick inte. Anledningen är nog mer min dåliga skrivstil och perfektionism (suddade hela tiden, hade sönder pappret, skrev för otydligt och stort) snarare än ADHD-i. Så det gick inte något vidare. Led av mina små handikapp mycket. Dålig på att organisera, otroligt dålig på att komma ihåg och ha koll på datum, tider och allt sånt. Ett mönster jag märkt på senare dagar är att jag då och då minns igen vad det var jag skulle göra (bara i 20-40 sekunder sisådär), men eftersom det inte är lägligt/praktiskt att göra det precis då, så tänker jag bara "bra att jag kom ihåg". Lite senare när jag är fri har jag igen helt glömt bort vad det var jag tänkte göra, och kan ta veckor innan jag råkar tänka på det igen, återigen kanske olägligt. Inget blir gjort.

För kanske ett år sen började jag försöka hitta andra hjälpmedel. Äggklockor kunde vara användbart. Letade länge efter ett som var både tydligt, smått och snabbt att använda. Till slut hittade jag det - det är helt optimalt - det heter "EggTimer (Simple Timer) version 2.12" av BTT Software www.bttsoftware.co.uk/download/eggtimer.zip . Stark rekommenderat. Den stör inte alls om man håller på med datorn och man kan ha flera samtidigt, med olika färger, etc. Den är användbar för att hålla koll på när man tänkt sig sätta igång med att förbereda sig gå ut, ringa tillbaka någon, när man väntar sig ett samtal från någon, saker i ugnen, när en butik kommer öppna/stänga, och mycket annat sånt.

Sen började jag använda något som hette "Notezilla" www.notezilla.org , ett anteckningsprogram där man kan skriva ner vad som helst, och även ställa in alarm på något man skrivit. Det fungerade OK i början men snabbt så började jag drunkna i allt material jag skrivit ner. Det var även svårt att se vad som låg framför en på kalendern (för det fanns ingen i programmet) och användargränssnittet var krångligt (svårt att se tydligt allt man har skrivit, oorganiserat).

För några veckor sen när jag läste på flashback så såg jag ett inlägg som (minns inte vem, hade ADHD-i) tipsade om "Active Desktop Calendar" www.xemico.com/adc/ . Med det ser man allt som ligger framför en + en kalender på skrivbordet på datorn hela tiden. Står hur många dagar kvar till det, man kan färgkoda olika inlägg och sortera hur man vill. Dessutom har den en 'tasks' lista där man lägger in saker man hade tänkt göra. Sånt jag alltid glömmer. Som jag nämnde ovan så kommer jag ofta ihåg något väldigt tillfällit men olägligt - med det här programmet så skriver jag ner det DIREKT på min tasks lista (som synns hela tiden på skrivbordet), både stora saker som väldigt små saker. T.ex. fick jag följande gjort som kan ta flera år utan några hjälpmedel: "Leta reda på digitalkameran och dens sladd" "hitta batterier" "hämta batteriladdaren från morsan" "sätt batterier på laddning". Fick allt gjort på typ två dagar. Sånt är lätt för vanliga personer men för mig så är jag så otroligt glömsk att jag fastnar där i kanske flera år. För övrigt har programmet alla möjliga inställbarheter för alarm på olika dagar och datum och så vidare, med förvarning och snooze. Det enda jag behövt göra är att försöka bygga en rutin i att verkligen kolla på kalendern och tasks listan för att se vad jag glömt göra. Detta tog ett tag och jag glömmer fortfarande, men det är helt annat än förr i tiden.

Efter att se hur bra det kunde fungera har jag även köpt en mini anteckningsblock, en mekanisk blyertspenna och en pocketkalender, som jag kan skriva ner saker mindre perfektionistiskt och med mer lämplig penna än när jag var i skolan. Det fungerar dock inte lika effektivt för det är extremt lätt att glömma att ta med sig dom här extraprylarna + penna, och att verkligen bläddra igenom dom ofta nog att man inte missar något, på rätt sida och så vidare.. Så jag bestämde mig för att se vad mer för hjälpmedel jag kan ha. För det fungerar ju verkligen.

Nästa steg för några dagar sen var att inhandla en iPhone 3G(S) 16GB och börja använda "Google Calendar". Man kan samköra alla tre programmen - Google Calendar som centrum (det är dess interface man oftast använder) och sen visa och få alarm på Active desktop calendar och sin iPhone. Google Calendar kan som alarm skicka gratis SMS till din mobiltelefon, eller 'push' medelanden. Tror det ska gå vettigt att skriva anteckningar (banda in dom diktafon i telefonen t.ex. eller i kalendern) också.. Det ska nog fungera bra, för en sån dyr telefon är det svårt att glömma ta med sig och hålla koll på.

Sist är ett väldigt enkelt, men otroligt nyttigt hjälpmedel: Jag köpte en låda för CD skivor i mörkt material från IKEA http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70119171 för 49kr som jag ställt brevid min dörr. När jag kommer hem så lastar jag ur allt från jackor och byxor (plånbok, swiss army knife, mobiltelefon (om jag kom ihåg), nycklar, penna, kam etc) i den. Jag vet att jag har allt jag behöver för att kunna gå ut i den lilla lådan. Sedan jag var i tonåren har jag fått leta i 2-20 minuter varje gång jag skulle ut eftersom jag inte kunde hitta en eller flera prylar jag behövde, och ofta gått iväg med en eller flera prylar som saknas.... Man kan även lägga tillfälliga saker där i förväg som man ska ha när man går ut i framtiden, som t.ex. dokument man måste ha med sig till något vårdsmöte.

Nästa vecka ska jag till sista mötet i min ADHD utredning. Som jag nämnt tidigare lutar det åt en ADHD-i(inattentive) som andra kallar ADD här, och eventuellt drag av asperger. Lär få medicin i form av Concerta eller Ritalin. Det tillsammans med att använda alla effektiva hjälpmedel som finns lär verkligen slå tillbaka mot mitt handikapp.

EDIT 10 gånger: Ändrade fel och la till paragrafen om IKEA lådan.

Tackar ödmjukast för alla goda tips hördedu!
Var jag som tipsade om ADC i den där tråden har jag för mig.. har försökt använda programmet i ett tag nu och det funkar väl okej.. ett problem är dock att jag ofta helt enkelt inte orkar skriva in saker att göra..

Ibland kan jag vara en hejare på att planera in saker att göra, skriver to do-listor och har mig. Men sen orkar jag ändå aldrig följa dem och skjuter upp allt

Men att skaffa en Iphone och köra Google Calender lät grymt bra.. men ve och fasa när jag såg priserna på Iphone på prisjakt.. Vansinniga priser
Ingen som vet någon annan prisvärd bra lur som man kan köra Google Calender på? HTC Hero?
Kanske får söka mig till nåt elektronikforum, nåja..

Just ja.. skulle vara kul att höra om det är någon som föredrar Stratera framför Concerta/Ritalin, då man mest hör dåliga grejer om den medicinen.

Skulle vara kul om någon kunde beskriva skillnaderna i hur dopamin och noradrenalin känns också.. Något jag fått för mig är att dopamin mer står för pigghets- och koncentrationskänslor medan noradrenalin är mer mys men det är bara svammel och gissningar som jag inte vet var de kommer ifrån så upplys mig gärna!
Citera
2009-08-13, 23:42
Medlem
fukunakas avatar
Jag har svårt för att sitta still, sitter alltid och skakar med ena benet omedvetet (blir ofta tillsagd), trummar mycket med fingrarna, kan inte läsa en text utan att tankarna flyger iväg, vilket gör det ganska svårt för mig att plugga. När någon pratar fokuserar jag aldelles för mycket på annat än det de säger så jag tar sällan in det. Försöker titta dem i ögonen osv, men flackar gärna.

Har jag ADHD?
Citera
2009-08-14, 00:10
Medlem
purezones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fukunaka
Jag har svårt för att sitta still, sitter alltid och skakar med ena benet omedvetet (blir ofta tillsagd), trummar mycket med fingrarna, kan inte läsa en text utan att tankarna flyger iväg, vilket gör det ganska svårt för mig att plugga. När någon pratar fokuserar jag aldelles för mycket på annat än det de säger så jag tar sällan in det. Försöker titta dem i ögonen osv, men flackar gärna.

Har jag ADHD?

jupp eller för mycke droger/abstinens.
Ställ dig i kön
Citera
2009-08-14, 00:19
Medlem
fukunakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purezone
jupp eller för mycke droger/abstinens.
Ställ dig i kön

Röker bara cannabis, det är väl ända tillfället jag kan sitta helt still, när jag är beng. Abstinens är det då inte och absolut inte för mycket droger. Finns det något sätt att få diagnosen bekräftad utan att gå till massa läkare och skit? Kommer förmodligen bara självmedicinera med cannabis om så är fallet.
Citera
2009-08-14, 00:25
Medlem
purezones avatar
Citat:
Röker bara cannabis, det är väl ända tillfället jag kan sitta helt still, när jag är beng. Abstinens är det då inte och absolut inte för mycket droger. Finns det något sätt att få diagnosen bekräftad utan att gå till massa läkare och skit? Kommer förmodligen bara självmedicinera med cannabis om så är fallet.

NJa beror på vissa verkar ju få en diagnos ganska lätt och fort, men för mig var det iaf massa tester,samtal osv osv
Citera
2009-08-14, 01:12
Medlem
MikkOwls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korotoro
Tackar ödmjukast för alla goda tips hördedu!
Var jag som tipsade om Active Desktop Calendar i den där tråden har jag för mig.. har försökt använda programmet i ett tag nu och det funkar väl okej.. ett problem är dock att jag ofta helt enkelt inte orkar skriva in saker att göra..

Ibland kan jag vara en hejare på att planera in saker att göra, skriver to do-listor och har mig. Men sen orkar jag ändå aldrig följa dem och skjuter upp allt
Först av allt, försök göra en rutin att snabbt ALLTID skriva ner något du tänkt göra. Kan färgkoda dom i olika layers för att få lite bättre insyn på vad saken gäller (allt som gäller mina föräldrar har t.ex. grön färg, eget är grått).

Det andra man ska göra när man har ADHD, vilket jag läst om flera gånger (instruktioner för lärare och föräldrar) är att dela upp alla uppgifter i små, enkla beståndsdelar. Man betar av dom små delmålen vartefter. Jag har testat den metoden och det hjälper verkligen. Jag beskrev det i mitt inlägg innan: Istället för att skriva "Gör digitalkameran iordning" så delade jag upp det "hitta kameran" "hitta sladden" "hitta batterier" "hämta laddaren från morsan" "sätt batterier på laddning" - det var ju väldigt små, enkla, oftast snabba delmål att slutföra. Blir inte så överväldigande, och blir mindre distraherad på något vis. Är ju kort och man ser resultatet snabbt.

När det gäller hårdvara:

Du kanske inte behöver köpa något alls. Man kan ställa in Active Desktop Calendar att visa från Google Calendar om man så vill (men då måste man använda google calendar på webben när man vill skriva in saker/ändra - Active Desktop Calendar kan inte göra annat än läsa & visa saker från Google Calendar - det är envägs kommunikation). Och samtidigt kan man få Google Calendar att skicka SMS till din vanliga gamla mobiltelefon med det du skrivit som inlägg på kalendern. Så kanske inte måste ha något nytt. Det är så här jag använder Active Desktop Calendar för tillfället - använder google hemsidan för att skriva in 'events' och låter Active Desktop Calendar visa det på mitt skrivbord hela tiden så jag har lättare ha koll på och komma ihåg uppkommande aktiviteter.

Citat:
Men att skaffa en Iphone och köra Google Calender lät grymt bra.. men ve och fasa när jag såg priserna på Iphone på prisjakt.. Vansinniga priser
Jag letade länge också för att hitta vettiga priser. Att binda sig till en operatör i två år ger billigast pris på telefonen. Jag skrev först upp mig på Telia på två år, vilket skulle kostat 7278:- varav telefonen 4995:- och abonnemanget 2283:-, (3G internet gratis att använda då, men SMS och samtal inte inräknade). Sen såg jag att Halebop säljer mycket billigare, 6078:- varav telefonen 3600:- och abonnemanget 2478:- efter två år (samtal ej inkluderade, men däremot obegränsad 3G internet som Telia och GRATIS SMS i hela världen, så mycket man vill och orkar). Så jag bytte snabbt innan någon telefon blev skickad. Tänk på att din nuvarande telefon antagligen också kostar en hel del över två års tid, så dens kostnad kan du dra av på eventuellt byte till en iPhone 3GS för att se hur mycket det igentligen kostar att byta. Telefonen i sig kostar 'bara' 3600kr från Halebop om man binder sig. Abonnemangskostnad måste man betala oavsätt hur man får tag på sin smartphone. Dvs 2200-2500kr per 2 år oavsett om det är en iPhone eller HTC Dream.

Citat:
Ingen som vet någon annan prisvärd bra lur som man kan köra Google Calender på? HTC Hero?
Alla smartphones som kör ANDROID som operativsystem är väldigt google calendar-vänliga, för google är utvecklaren av Android operativsystemet. Kolla efter listor på vilka mobiler som har android. Här är en lista på nuvarande: http://en.wikipedia.org/wiki/Android_(operating_system)#Released_.28preinstalle d.29

dom är säkert billigare än en iPhone 3GS.

Ett annat alternativ är Apple iPod Touch, kostar circa 1800-2000kr. Är som en iPhone, minus 3G, GSM, kamera, GPS, kompass och några funktioner. Man kan synkronisera kalendern när man är på wi-fi.

Citat:
Just ja.. skulle vara kul att höra om det är någon som föredrar Stratera framför Concerta/Ritalin, då man mest hör dåliga grejer om den medicinen.
Jag ska bli diagnoserad imorgon.. är nervös. Kommer antagligen få Ritalin eller Concerta. Jag har läst massvis om medicinerna och folks erfarenheter. Finns en del som det inte fungerat för, men det fungerar faktiskt OK eller väldigt bra för majoriteten. Dom är inte lika högljudda om saken bara. Ska återkomma sen med hur min medicin fungerar.. kämpar som ett svin nu för att få ner blodtrycket tillräckligt. Jobbigt. Man kan inte äta ritalin om man har för högt blodtryck. Strattera för övrigt är det också folk som har problem med sidoeffekter som inte är så trevligt (impotens etc).
Senast redigerad av MikkOwl 2009-08-14 kl. 01:27.
Citera
2009-08-14, 01:16
Medlem
MikkOwls avatar
Citat:
Finns det något sätt att få diagnosen bekräftad utan att gå till massa läkare och skit? Kommer förmodligen bara självmedicinera med cannabis om så är fallet.
Sverige är striktast i världen med ADHD diagnoser (dom är superparanoida att råka feldiagnosera). Bara på sistone som det börjat släppa lite smått smått. Räkna med att du måste gå igenom en neuropsykiatrisk utredning för att kunna få en diagnos. Men det är inget särskilt svårt, man måste bara gå iväg ett antal gånger på intervjuer och göra lite små test som tar ett antal timmar (kanske 6 eller mer?). Tycker inte det varit särskilt jobbigt. Däremot kan väntetiderna variera en hel del i olika delar av landet. Stockholm har vårdgaranti med 1-3 månader max (mig tog det bara typ 1-2 månader efter jag ringt vårdkansliet och sagt att normalväntetiderna är 1½ år, och hänvisade till vårdgarantin).
Citera
2009-08-14, 03:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MikkOwl
Sverige är striktast i världen med ADHD diagnoser (dom är superparanoida att råka feldiagnosera). Bara på sistone som det börjat släppa lite smått smått. Räkna med att du måste gå igenom en neuropsykiatrisk utredning för att kunna få en diagnos. Men det är inget särskilt svårt, man måste bara gå iväg ett antal gånger på intervjuer och göra lite små test som tar ett antal timmar (kanske 6 eller mer?). Tycker inte det varit särskilt jobbigt. Däremot kan väntetiderna variera en hel del i olika delar av landet. Stockholm har vårdgaranti med 1-3 månader max (mig tog det bara typ 1-2 månader efter jag ringt vårdkansliet och sagt att normalväntetiderna är 1½ år, och hänvisade till vårdgarantin).

Jag har väntat i 11 månader nu i Uppsala på att få min diagnos, även fast läkare är övertygad om att så är fallet behöver jag diagnosen för Stratteran.
Citera
2009-08-14, 03:59
Medlem
MikkOwls avatar
En ny lagändring vid november/december förra året om jag minns rätt var att för första gången kan icke neuropsykatiker (alltså vanliga psykiatiker) också skriva ut Ritalin och sånt, men bara om man blivit utredd och har diagnos.
Citera
2009-08-15, 10:00
Medlem
MikkOwls avatar
Var på sista besöket på utredningen om ADHD/Asperger i går. Enligt resultaten på den stora mängd tester jag fick göra under utredningen är det "högt begåvad/IQ" bla bla på allting (ego-boostande? Äh, jag bryr mig inte, känner mig inget bättre för det), men problem med uppmärksamhet, organisation, arbetsminne. Har fått diagnosen ADHD ouppmärksam typ. Dom ska analysera och tänka vidare om eventuell Asperger dock, det är ännu oklart hur det ligger till.

Fick med mig en burk Concerta (18mg depåttablett x 30) i går. Det är tänkt att jag ska ta en varje morgon i två veckor, sen två st (dvs 36mg) i en vecka, och sen vara utan en vecka för utvärdering och jämförelse tillbaka hos neuropsykiatikern (dosjustering etc). För en timme och 13 minuter sen tog jag första dosen efter en riktigt dålig och för kort natt & sömn. Skriver en dagbok om effekterna som antags vara relaterade till medicinen åt neuropsykiatikern att utvärdera om en månad. Ni som testat Ritalin eller Concerta och har ADHD, jämför gärna.
DAG 1: Sov förjävligt natten innan.

08:46 Vaknade och tog medicinen direkt (fullt glas vatten). Förväntantsnervösitet och allmänt seg & trött.
-
09:02 Verkar vara något på gång. Vakenhet utöver det normala vid så här dålig sömn. Fast samtidigt som med vissa seghets/trötthetsskänslor som inte brukar infinna sig samtidigt med sån vakenhet (därav den underliga upplevelsen. Kan vara placebo). Jag hör oväsendet utanför huset och annat men det känns inte lika påträngande och irriterande.
-
09:08 Jag märkte nyss något jag aldrig upplevt i hela mitt liv, utan att ens försöka eller leta, eller förväntat mig det: jag kan läsa forum och text metodiskt och långsamt. Som om att jag kan styra.. uppmärksamheten? Kan läsa om samma rad text, låååångsamt om jag så bara vill, flera gånger på raken. Och jag behöver inte kämpa alls. Ingen oro, frustration, blick som flackar runt i hög hastighet som kräver att jag måste vidare vidare vidare. Har aldrig någonsin upplevt något sånt förut och känns väldigt underligt. Känslan av ha kontroll känns nästan som att ha en superkraft. Tror inte det kan vara placebo.
-
09:22 Upplevelsen fortsätter likadant. Mer vaken än vad jag borde vara och ett slags inre lugn är det som utmärker sig. Uppmärksamheten flyger inte omkring så förbaskat fort och hetsigt (det här visar sig vara den maximala effekt jag upplever, alltså 100%).
-
09:40 Åt en banan och lite nötter. Tröttare igen (nästan som vanlig trötthet men känns lite annorlunda). Effekterna som jag beskrev innan märkbart försvagade än dom var initialt. Saker är inte lika långsamma och kontrollerade längre - förmågan att kunna långsamläsa text utan att känna sig frustrerad/pirrig har avtagit märkbart. Hetsig känsla tillbaka till större delen. Liten släng av muntorrhet. Effekten är kanske tillbaka på runt 15-20%. Jag skulle ha väldigt svårt att märka någon skillnad.
-
10:42 Trött som om jag inte sov bra (dvs som vanligt) och effekt som jag eventuellt har är för liten för att märkas medvetet. Muntorrhet har jag dock, något jag aldrig känt tidigare (hoppas denna sidoeffekt ger sig).
-
Det är som om effekten var väldigt märkbar och symptomen verkade gå tillbaka starkt (låt oss kalla det 100% effekt tills vidare), men sen sjönk det ner till kanske 20%. 0% skulle vara ingen effekt alls). Jag antar att man ofta får en starkare effekt precis vid första exponeringen av metylfenidat (tycker mig minnas folk har skrivt om det, särskilt när dom försöker missbruka det). Jag tror det är omöjligt att dom koncentration/lugn relaterade effekterna är placebo (har nämligen aldrig någonsin kunna
uppleva något sånt i hela mitt liv), men däremot kan kanske energin och vakenheten vara placebo.

Känslan att kunna koncentrera sig så där.. har jag aldrig upplevt förut. Det kändes nästan som att ha upptäckt en latent superkraft som man för första gången använder. Det är ju helt åt helvette om folk vanligtvis känner sig så och kan koncentrera sig utan att behöva kämpa så förbannat! Blir arg när jag tänker på vad jag missat och hur annorlunda det varit för mig jämfört med icke ADHD människor i skolan och så vidare.
Senast redigerad av MikkOwl 2009-08-15 kl. 10:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in