ADHD-i som ni två. Här är lite erfarenheter med hjälpmedel som jag haft och hur dom fungerat. Det där med äggklocka på 30 min för att få något gjort fungerar inte så bra då jag lider av generellt ångestsyndrom och bara orkar ta itu med saker under dom anti-svackor när jag mår lite bättre. Men det finns annat.
Jag har alltid varit extremt glömsk, särskilt med småsaker men också med mer viktiga saker. Försökte använda pocket kalender när jag gick i skolan men det gick inte. Anledningen är nog mer min dåliga skrivstil och perfektionism (suddade hela tiden, hade sönder pappret, skrev för otydligt och stort) snarare än ADHD-i. Så det gick inte något vidare. Led av mina små handikapp mycket. Dålig på att organisera, otroligt dålig på att komma ihåg och ha koll på datum, tider och allt sånt. Ett mönster jag märkt på senare dagar är att jag då och då minns igen vad det var jag skulle göra (bara i 20-40 sekunder sisådär), men eftersom det inte är lägligt/praktiskt att göra det precis då, så tänker jag bara "bra att jag kom ihåg". Lite senare när jag är fri har jag igen helt glömt bort vad det var jag tänkte göra, och kan ta veckor innan jag råkar tänka på det igen, återigen kanske olägligt. Inget blir gjort.
För kanske ett år sen började jag försöka hitta andra hjälpmedel. Äggklockor kunde vara användbart. Letade länge efter ett som var både tydligt, smått och snabbt att använda. Till slut hittade jag det - det är helt optimalt - det heter
"EggTimer (Simple Timer) version 2.12" av BTT Software www.bttsoftware.co.uk/download/eggtimer.zip . Stark rekommenderat. Den stör inte alls om man håller på med datorn och man kan ha flera samtidigt, med olika färger, etc. Den är användbar för att hålla koll på när man tänkt sig sätta igång med att förbereda sig gå ut, ringa tillbaka någon, när man väntar sig ett samtal från någon, saker i ugnen, när en butik kommer öppna/stänga, och mycket annat sånt.
Sen började jag använda något som hette
"Notezilla" www.notezilla.org , ett anteckningsprogram där man kan skriva ner vad som helst, och även ställa in alarm på något man skrivit. Det fungerade OK i början men snabbt så började jag drunkna i allt material jag skrivit ner. Det var även svårt att se vad som låg framför en på kalendern (för det fanns ingen i programmet) och användargränssnittet var krångligt (svårt att se tydligt allt man har skrivit, oorganiserat).
För några veckor sen när jag läste på flashback så såg jag ett inlägg som (minns inte vem, hade ADHD-i) tipsade om
"Active Desktop Calendar" www.xemico.com/adc/ . Med det ser man allt som ligger framför en + en kalender på skrivbordet på datorn hela tiden. Står hur många dagar kvar till det, man kan färgkoda olika inlägg och sortera hur man vill. Dessutom har den en 'tasks' lista där man lägger in saker man hade tänkt göra. Sånt jag alltid glömmer. Som jag nämnde ovan så kommer jag ofta ihåg något väldigt tillfällit men olägligt - med det här programmet så skriver jag ner det DIREKT på min tasks lista (som synns hela tiden på skrivbordet), både stora saker som väldigt små saker. T.ex. fick jag följande gjort som kan ta flera år utan några hjälpmedel:
"Leta reda på digitalkameran och dens sladd" "hitta batterier" "hämta batteriladdaren från morsan" "sätt batterier på laddning". Fick allt gjort på typ två dagar.
Sånt är lätt för vanliga personer men för mig så är jag så otroligt glömsk att jag fastnar där i kanske flera år. För övrigt har programmet alla möjliga inställbarheter för alarm på olika dagar och datum och så vidare, med förvarning och snooze. Det enda jag behövt göra är att försöka bygga en rutin i att verkligen kolla på kalendern och tasks listan för att se vad jag glömt göra. Detta tog ett tag och jag glömmer fortfarande, men det är helt annat än förr i tiden.
Efter att se hur bra det kunde fungera har jag även köpt en
mini anteckningsblock, en mekanisk blyertspenna och en pocketkalender, som jag kan skriva ner saker mindre perfektionistiskt och med mer lämplig penna än när jag var i skolan. Det fungerar dock inte lika effektivt för det är extremt lätt att glömma att ta med sig dom här extraprylarna + penna, och att verkligen bläddra igenom dom ofta nog att man inte missar något, på rätt sida och så vidare.. Så jag bestämde mig för att se vad mer för hjälpmedel jag kan ha. För det fungerar ju verkligen.
Nästa steg för några dagar sen var att inhandla en
iPhone 3G(S) 16GB och börja använda
"Google Calendar". Man kan samköra alla tre programmen - Google Calendar som centrum (det är dess interface man oftast använder) och sen visa och få alarm på Active desktop calendar och sin iPhone. Google Calendar kan som alarm skicka gratis SMS till din mobiltelefon, eller 'push' medelanden. Tror det ska gå vettigt att skriva anteckningar (banda in dom diktafon i telefonen t.ex. eller i kalendern) också.. Det ska nog fungera bra, för en sån dyr telefon är det svårt att glömma ta med sig och hålla koll på.
Sist är ett väldigt enkelt, men otroligt nyttigt hjälpmedel: Jag köpte en
låda för CD skivor i mörkt material från IKEA http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70119171 för 49kr som jag ställt brevid min dörr. När jag kommer hem så lastar jag ur allt från jackor och byxor (plånbok, swiss army knife, mobiltelefon (om jag kom ihåg), nycklar, penna, kam etc) i den. Jag vet att jag har allt jag behöver för att kunna gå ut i den lilla lådan. Sedan jag var i tonåren har jag fått leta i 2-20 minuter varje gång jag skulle ut eftersom jag inte kunde hitta en eller flera prylar jag behövde, och ofta gått iväg med en eller flera prylar som saknas.... Man kan även lägga tillfälliga saker där i förväg som man ska ha när man går ut i framtiden, som t.ex. dokument man måste ha med sig till något vårdsmöte.
Nästa vecka ska jag till sista mötet i min ADHD utredning. Som jag nämnt tidigare lutar det åt en ADHD-i(inattentive) som andra kallar ADD här, och eventuellt drag av asperger. Lär få medicin i form av Concerta eller Ritalin. Det tillsammans med att använda alla effektiva hjälpmedel som finns lär verkligen slå tillbaka mot mitt handikapp.
EDIT 10 gånger: Ändrade fel och la till paragrafen om IKEA lådan.