2011-02-22, 20:04
Medlem
Aquagreens avatar
Sjögräs - Nej inte provat Strattera faktiskt, min läkare har pratat om att jag ev ska prova den men är skeptisk faktiskt. Vill hellre prova Metamina.
Har du haft Strattera?
Absolut att jag klarar mig´utan de gör alla men vill helst inte då jag blir ännu värre utan medicin trots att jag inte tycker den hjälper min, knasigt jag vet.
Citera
2011-02-22, 22:26
Medlem
audios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjögräs

Ingen fara. Hur gick det? Blev det någon förbättring?

.
Blev speedad istället och lite smått illamående. Men drygade ut dosen sen med en 18 mg efter lunch och då kändes det bättre.

Är det någon mer än jag som blir brunstig som en tjur av Concerta?
Citera
2011-02-23, 10:31
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tramskonto
Är inte det en absolut sanning i sig?

Jag tänker lite såhär: Om alla aspergare började skapa barn på löpande band och blev majoritet i världen, samhället förändras pga detta till en sån grad att det bara är aspiesar som gynnas i det, de bestämmer sig för att det neurotypiska beteendet är sjukt, de bidrar ju inget till samhället, ska då icke-aspiesarna räknas som sjuka?

Verkligen inte, det är endast ett rationellt och logiskt påstående men inte en absolut sanning.

Det skulle nog inte klassas som sjuka, precis som de inte är sjuka idag. Däremot skulle de ju fortfarande vara en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning i.o.m. att det är en form av autism (högfungerande autism). Däremot skulle det ju förmodligen bli normen att ha aspergers syndrom/högfungerande autism.
Citera
2011-02-23, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tramskonto
Jo iofs, ska man se till DSM så är det "experter" på American Psychiatric Association som röstar, är det vetenskapligt anser du?

Svara gärna på det här: Har homosexualitet varit en sjukdom eller hade "vetenskapen" fel?

Tror du på en absolut sanning gällande psykiska sjukdomar/funktionshinder eller ska definitionerna förändras efter hur samhället ser ut?

Men numer vet man att homosexualitet är en sjukdom, väl? Man har hittat förändringar i hjärnan på de som är homo. Sen är en sjukdom förknippad med lidande och i dagens gaysamhälle lider man kanske mindre av att vara "sjuk".
Citera
2011-02-25, 20:13
Medlem
Någon med ADHD som kan svara på en sak:

Jag misstänker STARKT att en person i min klass har ADHD. För det första kan han aldrig riktigt sitta till, utan sitter hela och trummar med fingrarna eller byter kroppställning. Dessutom pratar han ganska oavbrutet och verkar mycket irriterad när han måste vara tyst. Han är helt ouppmärksam på vad folk i samma rum säger utan kan istället upprepa vad som sagts innan utan att han märker att det redan sagts. Som sagt... Jag tror mig ha rätt starka belägg för att han har ADHD.

Problemet är att jag stör mig så otroligt mycket på honom. Jag tycker att han är rejält otrevlig i sitt beteende. Dessutom tycker jag att han uppvisar en djävla nonchalant attityd när han sitter och besvarar frågor som andra redan besvarat. MEN - om det nu är så att han har ADHD är det ju inte hans fel att han håller på så här.

Nu till min fråga: Om man har ADHD - märker man då att man håller på såhär eller tror ni att han tycker att han beter sig helt socialt klanderfritt så att säga? Dessutom undrar jag - finns det något bra sätt att bemöta en sådan här person på (om min teori om ADHD stämmer d.v.s)? Kan man på ett snyggt sätt påtala att vederbörande avbryter, upprepar det andra sagt o.s.v utan att vara otrevlig?
Citera
2011-02-25, 20:20
Medlem
Jag har ADHD, och det verkar som att din klasskamrat har adhd, men alla dina beskrivningar stämmer ju inte in på att han har det, och du borde ju också tänka på att personer med adhd inte är likadana såklart. Annars tycker jag att han verkar ha det.
Citera
2011-02-25, 20:21
Medlem
-charliesheens avatar
det finns olika varianter av adhd.

"ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som utmärks av bristande uppmärksamhet och hyper- eller hypoaktivitet. Det finns tre varianter av ADHD: en som innebär att man har koncentrationssvårigheter och tenderar att vara inobservant på sin omgivning, en som innebär att man är hyperaktiv och impulsiv, och en som innebär att man har båda de tidigare nämnda sorternas svårigheter." Wikipedia

Tycker det låter starkt som det andra alternativet. Vet själv folk som har den andra varianten och dessa personer är outhärdliga, riktigt jävla jobbiga. Har själv en mild grad av den tredje varianten så jag vet hur man beter sig normalt i sociala sammanhang.
Citera
2011-02-25, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uaex
Jag har ADHD, och det verkar som att din klasskamrat har adhd, men alla dina beskrivningar stämmer ju inte in på att han har det, och du borde ju också tänka på att personer med adhd inte är likadana såklart. Annars tycker jag att han verkar ha det.

Har du något bra tips på hur jag kan bemöta honom när jag tycker att han är djävligt påfrestande (och nu utgår vi då från att min teori om att han har ADHD stämmer)?
Citera
2011-02-25, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av panikbacill
Nu till min fråga: Om man har ADHD - märker man då att man håller på såhär eller tror ni att han tycker att han beter sig helt socialt klanderfritt så att säga? Dessutom undrar jag - finns det något bra sätt att bemöta en sådan här person på (om min teori om ADHD stämmer d.v.s)? Kan man på ett snyggt sätt påtala att vederbörande avbryter, upprepar det andra sagt o.s.v utan att vara otrevlig?

I min bekantskapskrets så finns en liten grabb med adhd. En del av det han gör är han medveten om, men han har vokala tics, han gör ljud, som han inte är medveten om. Det är ruskigt orättvist när han blir utslängd av läraren för det.

Att han är avvikande har han märkt.. stackars grabb.
Citera
2011-02-25, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av panikbacill
Har du något bra tips på hur jag kan bemöta honom när jag tycker att han är djävligt påfrestande (och nu utgår vi då från att min teori om att han har ADHD stämmer)?

Du kan fråga han,

- Har du damp?

Får du det svaret

- JAG HAR INTE DAMP!!! (Med skrikande röst)

Ja då har han uppenbarligen ADHD.
Citera
2011-02-25, 21:08
Medlem
personer med adhd tenderar att va lite egna ibland, tror inte han tänker på det själv, självinsikt får man inte gratis bara för man har adhd....

det du kan göra om du vill slippa honom är att prata med din läare alternativt rektorn och säga att du inte kan fokusera på lektionerna pga honom och att du anser han behöver en adhd utredning så han kan få hjälp för sitt handikapp, i skolan brukar ju finnas special klasser där han kan placerar och få anpassad studiegång.

jag tycker du gör dig själv, honom och din klass en tjänst om du försöker få honom utredd.
för fattar inte han i er takt drar han ner alla andras tempo, samt inte lär sig något själv.
Citera
2011-02-25, 21:20
Medlem
Sjögräss avatar
Han kan ju vara medveten om att han gör det (överhuvudtaget) - men man är sällan medveten om att man håller på som man gör medan man gör det haha.
Själv passar jag rätt bra in i din beskrivning, folk stör sig på mig något så in i helvete... mestadels för att jag inte kan hålla käften (vilket många iofs även fascineras av).

Nämn det på ett bra sätt, oftast märker jag inte att jag pratar som en kulspruta förrän någon påpekar att jag pratar för snabbt för att de ska hänga med/att det börjar bli för mycket att ta in/"oj shit vad snabbt/mycket du pratar ", haha.
Eller när jag börjar snubbla på min egna tunga.
Eller när jag helt enkelt medvetet försöker sitta still/hålla käften/vara "normal", då märker jag det oerhört tydligt (och oftast blir det bara värre ju mer press jag känner att bete mig "rätt" vilket blir oerhört stressande...).

Anmärker någon på det på ett någorlunda bra/snällt/förstående/oförolämpande/icke-dömande sätt så slipper jag skämmas och må dåligt.
Dock är jag å andra sidan rätt van vid att bli attackerad, nertryckt och illa omtyckt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in