Citat:
Ursprungligen postat av Odhag
En liten fråga till er som genomgår ADHD-utredning och framförallt medicinering:
På fredag ska jag få medicin utvärderat och således blev jag nedskickad idag till vårdcentralen för diverse förtester, bland annat EKG, leverprov mm och - urinprov. Jag fick alltså stå naken och pissa i en jävla mugg med en sköterska som synade mig mellan benen. Dessutom var detta i en foajé så en hel pensionärskår inklusive receptionen kunde se hur sköterskan följde med mig in på toan med mugg i handen. Det kändes inte ok. Tänk om någon jag kände suttit där och sett spektaklet. Jag hade blivit stämplad som pundare på två röda i den här lilla stan.
Ännu märkligare eftersom jag aldrig varit i kontakt med droger överhuvudtaget, och därmed finns det inga papper eller liknande där jag kan stå i samband med detta. Detta har jag också varit ärlig med i intervjuerna som gjordes.
Är detta legio eller ska jag ta läkaren i luven? Har man rätt att göra så här när det inte finns ens ringa misstanke?
Får jag fråga vad som menas med naken? Helt naken? Hur motiverades det?
Jag har också fått lämna prover och EKG har tagits. Det kändes inte alls roligt att behöva göra det, särskilt inte då det sköttes av missbrukarenheten. Men. Så går det visst till. Att jag själv är läkarstudent och dessutom har jobbat flera år inom sjukvården här i länet spelade såklart ingen roll - och jag förstår varför man gör det - men det var verkligen.. inte roligt.
Där jag lämnade provet var det dock lite bättre rutiner. Ingen följde med in och jag behövde absolut inte klä av mig naken. Däremot var det en liten ruta där en sköterska tittade in så jag inte trixade. Dessutom var jag tvungen att visa handen - som jag inte höll muggen med - i luften. Lite balansprov på samma gång.
Det är ju liksom så, att man är utsatt som patient. Eller utsatt och utsatt, men det är uppenbart att man är i en beroendesituation. Det lättaste är att spela med, för rutinerna finns ju av en anledning. Och haha, även om man följer deras rutiner tar allting sån jävla tid - man kan ju tänka sig vad som händer om man skulle ifrågasätta allt. (Därmed inte sagt att man inte ska klaga, men det här som du beskriver låter ju inte att det är iscensatt av någon sadist till läkare - det låter som deras vanliga rutiner)
Förutom det där med "naken". Vad menade du?