2010-10-24, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gramsen
Han har tagit concerta en vecka, började med minsta dosen och fick dubbla den igår. Han är nervös, lite paranoid och är inte alls sådär social som han brukar vara, snarare folkskygg och klagar över illamående. Sen gillar varken han eller jag att man märker lite på honom att han tagit något.

Vad fick du för biverkningar?
Hur mår du nu? känner du av att du tagit något eller känns det ingenting av effekten?
Jag började ta Concerta för 2,5 år sedan och redan på 18 mg så kände jag mig spänd i kroppen, torr i munnen, lågt blodtryck/blodtrycksfall så jag svimmade vid två tillfällen, nervositet som kunde komma och gå helt plötsligt som gjorde att jag inte orkade vara social och drog mig undan från andra, mm.

Alla biverkningar försvann gradvis under 2-3 månader. Nu tar jag 54 mg Concerta + 20 mg Ritalin/dag, och det varken känns eller märks (tror jag) att jag har tagit något, tvärtom så har andra frågat vad det är för fel när jag har glömt ta medicinen.

Men om han mår dåligt av Concerta så finns ju alltid Metamina som alternativ.
Citera
2010-10-24, 14:26
Medlem
mr.demons avatar
Testade den där Concertan i två veckor. Sen gav jag upp. Fick ju bara mer ADHD av den.

Har Ritalin hemma nu, men har bara inte orkat börja med den än. Pallar inte med att inte kunna sova och den jävla pulsen som bara höjs.
Citera
2010-10-24, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taccos
Jag fick strattera utan några som helst tester eller väntetid. Fick endast väga och mäta mig..
tog det en gång för mycket kan jag säga. Fick nog helt fel dos för det kändes som om jag skulle dö.
Visste inte ens att jag hade en adhd diagnos då heller.. gjorde en utredning o fick nåt papper men det var inget konkret om att jag har adhd.
Trodde utredningen var bara för att se om jag kan ha drag av adhd..
Men nu 3 år senare så får jag papper av mi nfd psykolog där det står att jag har adhd diagnos och att man också kan prova concerta.

Strattera har ingen centralstimulerande effekt som Concerta eller Ritalin har. Man kan alltså inte knarka den medicinen. Darför behövdes inga tester.
Citera
2010-10-24, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Jag började ta Concerta för 2,5 år sedan och redan på 18 mg så kände jag mig spänd i kroppen, torr i munnen, lågt blodtryck/blodtrycksfall så jag svimmade vid två tillfällen, nervositet som kunde komma och gå helt plötsligt som gjorde att jag inte orkade vara social och drog mig undan från andra, mm.

Alla biverkningar försvann gradvis under 2-3 månader. Nu tar jag 54 mg Concerta + 20 mg Ritalin/dag, och det varken känns eller märks (tror jag) att jag har tagit något, tvärtom så har andra frågat vad det är för fel när jag har glömt ta medicinen.

Men om han mår dåligt av Concerta så finns ju alltid Metamina som alternativ.

Har nu hört flera som fått liknande symptom och alla säger att det försvinner efter ett par månader.
Vi pratade idag och han fick lite mer motivation till att fortsätta.

Men hur kände du efter dessa månader till skillnad hur du var innan du började med medicinen?
Vad har blivit bättre och känner du aldrig några biverkningar längre?

Metamina är väl amfetamin till skillnad från concerta som inte är lika beroendeframkallande?
Citera
2010-10-24, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gramsen
Har nu hört flera som fått liknande symptom och alla säger att det försvinner efter ett par månader.
Vi pratade idag och han fick lite mer motivation till att fortsätta.

Men hur kände du efter dessa månader till skillnad hur du var innan du började med medicinen?
Vad har blivit bättre och känner du aldrig några biverkningar längre?

Metamina är väl amfetamin till skillnad från concerta som inte är lika beroendeframkallande?
Det tar bort flera ADHD-symptom, eller gör det åtminstone bättre. Det är ju därför man tar det.
Citera
2010-10-25, 09:35
Medlem
Ilistes avatar
Innan jag började med Concerta (går numera på Medikinet pga förlorad aptit och viktminskning) var jag ganska tystlåten av mig och när jag pratade kunde jag ha svårt att artikulera mig och snubblade på orden ganska ofta. En av medicinens effekter verkar vara att jag blir mer vältalig och talför och att det blir lättare att yttra meningarna man har tänkt ut i huvudet. Någon annan som har upplevt någonting liknande?

Och en annan fråga: jag läste på wikin att hela 25 % av de med ADHD också är bipolära. Är det någon här som har en sådan dubbeldiagnos?
Citera
2010-10-25, 09:36
Medlem
grithors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartimeus
Vad menas med "aktivt missbruk"?

Att du inte tar droger under tiden du tar din medicin.
Citera
2010-10-25, 10:37
Medlem
merlin_snipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Man kan få båda utskrivna samtidigt. Jag själv får det (av samma läkare).

Ok, tack, någon som orkar diskutera dom övriga frågeställningarna som jag har kring medicineringen och kanske framförallt kring medicineringen och alkohol.

Här kommer min ursprungliga post från andra tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av merlin_sniper
Några frågor, är alltså medikinet och concerta samma preparat i grunden? Hade nämligen en närstående som hade båda dessa preparat, concertan verkade han ta regelbundet vid måltider osv. men medikinet knaprade han friskt på, alltid en karta i fickan och direkt det var jobbigt så smällde han i sig mer. Han var sent i livet diagnostiserad med ADHD >30 år och inom ett par år efter diagnosen tog han livet av sig. Han hade även alkoholproblem tidvis och var även insatt på antabus. Personligen så misstänker jag att coctailen av mediciner och ett alkoholmissbruk i botten försorsakade hans alldeles förtidiga bortgång.

De sista veckorna innan hans bortgång så var det hallucinationer, aggressiva utbrott samt en fruktansvärd rastlöshet. Han försökte på dagen för sin död dämpa med rödvin men var helt apatisk och okontaktbar timmarna efter intaget innan han till slut gjorde slut på sig själv.
  • Någon med erfarenhet som vet om det är vanligt att få båda dessa preparat utskrivna samtidigt?
  • Kan det vara så att han fick det utskrivet på olika kliniker utan att dom visste om varandras recept?
  • Hur vanligt är det med framförallt medikinet till vuxna?
  • Alkoholproblemen, är behandlingen ens lämplig?
  • Hur följer man upp en patient insatt på medicinen, ser ju på FASS att hans beteende de sita veckorna väl stämmer på farorna med medicinen?
  • Slutligen, kan man på något sätt utreda detta, vem initierar i så fall, rättsläkaren var inte intresserad av medicinerna och polisutredningen är klar?
Tacksam för de svar man kan få.
Citera
2010-10-27, 19:31
Medlem
Odhags avatar
En liten fråga till er som genomgår ADHD-utredning och framförallt medicinering:

På fredag ska jag få medicin utvärderat och således blev jag nedskickad idag till vårdcentralen för diverse förtester, bland annat EKG, leverprov mm och - urinprov. Jag fick alltså stå naken och pissa i en jävla mugg med en sköterska som synade mig mellan benen. Dessutom var detta i en foajé så en hel pensionärskår inklusive receptionen kunde se hur sköterskan följde med mig in på toan med mugg i handen. Det kändes inte ok. Tänk om någon jag kände suttit där och sett spektaklet. Jag hade blivit stämplad som pundare på två röda i den här lilla stan.

Ännu märkligare eftersom jag aldrig varit i kontakt med droger överhuvudtaget, och därmed finns det inga papper eller liknande där jag kan stå i samband med detta. Detta har jag också varit ärlig med i intervjuerna som gjordes.

Är detta legio eller ska jag ta läkaren i luven? Har man rätt att göra så här när det inte finns ens ringa misstanke?
Citera
2010-10-27, 20:02
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odhag
[..] och - urinprov. Jag fick alltså stå naken och pissa i en jävla mugg med en sköterska som synade mig mellan benen. Dessutom var detta i en foajé så en hel pensionärskår inklusive receptionen kunde se hur sköterskan följde med mig in på toan med mugg i handen. Det kändes inte ok.
[...]
Är detta legio eller ska jag ta läkaren i luven? Har man rätt att göra så här när det inte finns ens ringa misstanke?

Kan inte svara mer specifikt, finns inte ens i samma land. Men också här på andra sidan Bottenviken ingår en drog-sållning i standardproverna som tas i samband med utredning, här i början av processen.
Det behandlades dock som ett helt vanligt urinprov, inget speciellt med själva provtagning alls; "Här är burken, där är toan, du vet hur man gör, va?"

Jag tycker att du nog skall nämna detta för läkaren, men att "ta läkaren i luven" är antagligen både orättvist - det är inte helt otroligt att han/hon inte har en aning om hur vårdcentralen/labbet hanterar provtagningen - och föga produktivt. Men det är viktigt för läkaren att veta hur det fungerar på labbet - folk som utreds har ju ofta också diverse ångest m.m. problematik, och ett dylikt bemötande kan ju ge känsliga typer ordentligt med traumor.

Det jag däremot tycker att du skall göra är att skriva ett litet brev till ledningen för laboratoriet / vårdcentralen. Sådär skall det inte gå till, inte ens om det finns anledning att misstänka bruk av olagliga droger.
Citera
2010-10-27, 20:46
Medlem
Citat:
En liten fråga till er som genomgår ADHD-utredning och framförallt medicinering:

På fredag ska jag få medicin utvärderat och således blev jag nedskickad idag till vårdcentralen för diverse förtester, bland annat EKG, leverprov mm och - urinprov. Jag fick alltså stå naken och pissa i en jävla mugg med en sköterska som synade mig mellan benen. Dessutom var detta i en foajé så en hel pensionärskår inklusive receptionen kunde se hur sköterskan följde med mig in på toan med mugg i handen. Det kändes inte ok. Tänk om någon jag kände suttit där och sett spektaklet. Jag hade blivit stämplad som pundare på två röda i den här lilla stan.

Ännu märkligare eftersom jag aldrig varit i kontakt med droger överhuvudtaget, och därmed finns det inga papper eller liknande där jag kan stå i samband med detta. Detta har jag också varit ärlig med i intervjuerna som gjordes.

Du kan ta läkaren i luven och fråga vad fan dom tror dom sysslar med.
Citera
2010-11-01, 13:11
Medlem
filofaxs avatar
Citat:

Får jag fråga vad som menas med naken? Helt naken? Hur motiverades det?

Jag har också fått lämna prover och EKG har tagits. Det kändes inte alls roligt att behöva göra det, särskilt inte då det sköttes av missbrukarenheten. Men. Så går det visst till. Att jag själv är läkarstudent och dessutom har jobbat flera år inom sjukvården här i länet spelade såklart ingen roll - och jag förstår varför man gör det - men det var verkligen.. inte roligt.

Där jag lämnade provet var det dock lite bättre rutiner. Ingen följde med in och jag behövde absolut inte klä av mig naken. Däremot var det en liten ruta där en sköterska tittade in så jag inte trixade. Dessutom var jag tvungen att visa handen - som jag inte höll muggen med - i luften. Lite balansprov på samma gång.

Det är ju liksom så, att man är utsatt som patient. Eller utsatt och utsatt, men det är uppenbart att man är i en beroendesituation. Det lättaste är att spela med, för rutinerna finns ju av en anledning. Och haha, även om man följer deras rutiner tar allting sån jävla tid - man kan ju tänka sig vad som händer om man skulle ifrågasätta allt. (Därmed inte sagt att man inte ska klaga, men det här som du beskriver låter ju inte att det är iscensatt av någon sadist till läkare - det låter som deras vanliga rutiner)

Förutom det där med "naken". Vad menade du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in