2009-09-07, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av father L
Nu har jag varit i kontakt med en öppen psykriatrisk mottagning där jag först träffade en vanlig terapeut en tid och allmänt speglade min situation. Efter ganska kort varsel ca 3-4 v fick jag träffa en kompetent läkare som var kvalificerad att konstatera om vi skulle gå vidare med en utredning eller ej, han läste snabbt igenom den sammanställning hans kollega under tidigare möten med mig gjort, varpå han för ett 5 minuters samtal med mig berättar att jag "har ingen nytta av en sådan diagnos", problemen är personlighetsdrag. Jag blev ganska paff, visst det kan vara så jag utesluter inte det. Vart bara förvirrad då det tagit mååånga år för mig av upp och nergångar av större mått än vad som fungerar i längden rent måendemässigt, innan jag vågade ta kontakt. Nu har jag alltså inga problem.

Jag anser att skillnaden egentligen blir hårfin då jobbet i slutändan ändå hamnar på mig= personlighetsproblem, men det jag ville var att kunna ha ett bollplank och kanske fast bara kanske under en period medicinera för att ta mig ur min pågående isolering som börjar tära enormt på mig. Jag tänker så sjukt mycket på allt att jag inte får någonting gjort, så har det även sett ut under mina tidigare dalar men ej i denna utsträckning, lite som att min hjärna tar kol på mig.

Ni som har diagnoser hur många av er kan räcka uppen hand och säga att medecin hjälper bra efter +5 års bruk, själv har jag inte hört talas som någon, då långtidseffekter på medecineringen så vitt jag vet är väldigt oklara.
En sak till några av er som har/har haft någon missbrukande förälder?, Googla på vuxet barn och återkom gärna med reflektioner angående symtomen.

Rackarns vilket svammel, och önskar en bra dag.

(Min markering)

Syftar du på depression och SSRI eller adhd och ritalin/concerta/stratera?
Citera
2009-09-07, 18:36
Medlem
father Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getapulien
(Min markering)

Syftar du på depression och SSRI eller adhd och ritalin/concerta/stratera?

Imitt fall syftar jag på (förmodad) adhd/add med för närvarande duktigt depressions-liknande symtom.så ssri/snri och eller strattera/concerta/metamina el.dyl.

5-årsfrågan gällde främst långtiseffekter på adhdmedicinering.

Själv tror jag att jag har adhd/add som i sin tur orsakar mina återkommande deppressioner. Läkaren jag träffade kunde tydligen utesluta detta väldigt fort, vilket knappast boostade mig och skapade mer tankekaos om vad för problem jag har.

Är inte fantastiskt förtjust i mediciner men som läget är nu samt att mina problem återkommer så är jag beredd att pröva andra utvägar än jag hitills gjort.
Citera
2009-09-07, 18:53
Medlem
MikkOwls avatar
Jag ska besvara några av inläggen sedan jag var här sist, senare. Nu bara en uppdatering.

Som sagt, för 3 veckor sedan ungefär, fick jag diagnos och Concerta utskrivet. 18mg skulle jag ta i två veckor, 36mg i en vecka, sedan en vecka utan innan jag åker dit och får dosen justerad etc. Som en slags utvärdering för att se om medicinen fungerar.

Jag gick igenom hela veckan på 36mg. I början tyckte jag att det var så stor skillnad på vad jag kunde göra, även fast känslan inte var särskilt annorlunda mot 18mg i två veckor innan. Senast igår, sista dagen på 36mg, tänkte jag: "Jag känner mig ju verkligen inte annorlunda. Men när jag tänker på saker jag hade så satans svårt för förut förstår jag bara inte hur jag kunde ha problem. Det är ju inte så svårt att göra X och Y mentala aktiviteter".

Nu är jag mitt vanliga själv igen och är första dagen medicinfri. Fyyyyyyyyyy fan. Nu vet jag exakt varför saker och ting är så förbannat svåra. Det är ju någon slags orolig irriterande känsla i kropp och sinne som kräver (som en motor) att man enbart tänker/gör det som den vill att man ska göra. Stretar jag emot så finns det bara obehag, trötthet och mind pain, plus att jag inte ens lyckas kontrollera det. Kan fan inte läsa klart artiklar i nyheterna ens i ordning. Har miljarder tabs i firefox uppe med ej färdiglästa artiklar och andra saker. Känns som kaos i hjärnan jämfört med veckorna med medicin. Går inte applicera sig på det man vill. Möjligen för korta stunden det man råkar brinna för. Fy vad disträ jag känner mig i jämförelse. Kan inte äta långsamt längre.

Hur kunde jag stå ut med sånt kaos och mental trötthet innan?! Urrrgh. Nu blev jag distraherad återkommer senare.
Citera
2009-09-08, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikkOwl
Urrrgh. Nu blev jag distraherad återkommer senare.

Väntar spänt
Citera
2009-09-08, 11:00
Medlem
Flias avatar
Den där läkarna som pratar om persolighetsdrag verkar inte särskilt påläst om ADHD. Var det en psykolog?

Här kommer en väldigt förenklad förklaring till vad som faktiskt är fel på oss med ADHD.

Alla människor har ett förråd av dopamin och noradrenalin. Personer med ADHD har brist på båda dessa.

Dopaminet styr glädje och tillfredsställelse, när man gör nånting roligt ökas dopaminnivån och man mår bra.

Noradrenalinet styr vakenhet, aktivitet, uppmärksamhet och har betydelse vid depressioner.

När andra människor ska göra någonting riktigt tråkigt får de ta av sitt dopaminförråd för att inte må dåligt av det. Vi har inget sånt förråd, och går därför ner i depression eller ångest inför uppgiften. Det lilla dopamin vi kanske hade innan förbrukas vid blotta tanken.

När andra människor ska sätta igång med något som tar emot tar de av noradrenalinförrådet för att komma igång, hålla sig vakna och lyssna. Vi blir ockå lättare deprimerade på grund av bristen. Vi har inget sånt förråd, därför blir vi sittande istället för att aktivera oss. När vi lyssnar på t.ex. ett föredrag eller sitter på möten har vi svårt att hålla oss vakna och att vara uppmärksamma.
Vid depressioner har alla människor brist på serotonin, vår brist på noradrenalin ökar vår benägenhet att bli deprimerade.
Citera
2009-09-08, 12:19
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
5-årsfrågan gällde främst långtiseffekter på adhdmedicinering.

Kan meddela att efter 18 månaders medicinering med Concerta så är den lika effektiv fortfarande. Dock vill jag belysa en sak, sakta men säkert blir det nya funktionella "tillståndet" det normala och när närvaron av de mest akuta problemen försvinner dyker de sekundära upp på ytan mer och mer.

Vad jag menar med sekundära är mer vanliga sociala, emotionella förmågor som måste tränas in på nytt. Kort och gott "vem är nu jag", vad klarar jag och så vidare. Att "tvätta" bort gamla dåliga beteenden och ersätta med nya. Allt detta är väldigt individuellt såklart och kan gå enkelt för vissa men säkert kräva sin tribun för andra. Ett år efter kanske en individ med ADHD mår jättebra och är aktiv medan en annan fortfarande mår dåligt och är inaktiv; men nu pga andra skäl än den ursprungliga ADHD-problematiken. Misstänker ofta att många där skyller på medicin som ej fungerar.

Sedan tror jag även att många med längre fungerande medicinerar tenderar vara ute och förverkliga sina drömmar oftare än att finnas på forum. Så att få räcker upp handen behöver ej vara ett tecken på att medicinen ej fungerar.

Citat:
Själv tror jag att jag har adhd/add som i sin tur orsakar mina återkommande deppressioner. Läkaren jag träffade kunde tydligen utesluta detta väldigt fort, vilket knappast boostade mig och skapade mer tankekaos om vad för problem jag har.

Jag har varit deprimerad många gånger pga min ADHD sekundärt. Inte utav ADHD'ns störningar hormonellt i sig utan av att ständigt slå huvudet i väggen när jag försökt göra saker jag inte klarat av pga just dessa. Har alltid inom mig förstått att jag inte är deprimerad egentligen, men helt enkelt varit så trött att jag uppvisat symptom på depression. Kan du misstagit läkarens slutsats? Vissa blir deprimerade av att vissa hormoner brister, men i sig blir man inte deprimerad av ADHD. Är du med på vad jag syftar på?

Citat:
Är inte fantastiskt förtjust i mediciner men som läget är nu samt att mina problem återkommer så är jag beredd att pröva andra utvägar än jag hitills gjort.

Jag har själv aldrig provat andra mediciner än just Concerta, är också rejält motvillig till "vanliga" mediciner som tex mot huvudvärk utan tycker det är bättre att vila. Vill samtidigt bara framföra att jag har inte fått några biverkningar alls av Concerta vilket jag vet är väldigt vanligt bland många andra mediciner.

Mvh,

LL
Citera
2009-09-08, 20:59
Bannlyst
jag har också adhd, fick diagnosen för 3 år sen.

har en liten fråga...
kan folk ta reda på att jag har ADHD om nu inte jag avslöjar det?

Eller är det bara mellan mig och min läkare??

jag är dum i huvet ja.

tack på förhand
Senast redigerad av Butt 2009-09-08 kl. 21:10.
Citera
2009-09-08, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butt
jag har också adhd, fick diagnosen för 3 år sen.

har en liten fråga...
kan folk ta reda på att jag har ADHD om nu inte jag avslöjar det?

Eller är det bara mellan mig och min läkare??

jag är dum i huvet ja.

tack på förhand

Klart att din läkare har tystnadsplikt, sen är det väl så att för vissa jobb
så kanske inte vissa neurologiska "sjukdomar" är lämpade men tror knappast
att ADHD skulle vara en sådan.
Dock ingen expert på området så någon annan kanske har ett bättre svar.
Citera
2009-09-08, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SatinFloss
Klart att din läkare har tystnadsplikt, sen är det väl så att för vissa jobb
så kanske inte vissa neurologiska "sjukdomar" är lämpade men tror knappast
att ADHD skulle vara en sådan.
Dock ingen expert på området så någon annan kanske har ett bättre svar.

Faktiskt aldrig hört att någon arbetsgivare frågar efter psyk-kontakter, belastningsregistret är desto vanligare. Men jag skulle gissa att folk som söker till PHS offentliggör sin journal för psykologen. Eller?

-

Hur upplever ni era ADHD-symptom, t.ex orken att göra saker eller koncentrationen. Är det mer eller mindre konstant eller kan det skifta och bli värre/bättre vissa perioder på året? Kanske om man fick ett fast jobb och slipper fundera lika mycket på framtiden.
Citera
2009-09-08, 23:18
Medlem
rashbans avatar
Jag har bara hunnit skumma igenom originalartikeln från JAMA ännu, men en artikel i DN gör gällande att man med PET funnit skillnader i täthet av dopaminreceptorer och dopamintransportörer hos individer med ADHD jämfört med individer utan ADHD.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fynd-loser-gatan-adhd-1.948284

Studiegruppen är i alla fall patienter med minst 6 av 9 attention-deficit-kriterier enligt DSM-IV, utan annan psykiatrisk komorbiditet (axel 1 eller 2-diagnos i DSM förutom ADHD), utan somatisk sjukdom som kan ge psykiska symptom (t.ex. kardiovaskulär, malign, endokrin, eller autoimmun sjukdom), utan drogmissbruk i anamnes eller positiva urinprov, utan bruk av psykoaktiv farmaka (inklusive stimulanter), utan tidigare skallskador av något slag, och med symptomdebut innan 7 års ålder. En tämligen selekterad skara, alltså, men intressanta resultat!
Citera
2009-09-11, 18:14
Medlem
MikkOwls avatar
Uppdateringsdags

Sist jag postade nämnde jag att jag var extremt disträ osv jämfört med medicin, första dagen utan i en vecka. Jag kan nu nämna att dag 2 så var det betydligt mindre extrema ADHD symptom, och jag kunde i alla fall göra småsaker jag gillar göra - som jag brukar vara utan medicin. Verkar som utsättningen sitter i hela dagen efter man slutat och man måste vänta ett tag till man blir återställd.

Var hos neuropsyk för några timmar sedan. Concerta är i mitt fall en stor succé och vi höjer nu dosen. Jag började på 2 veckor 18mg, 1 vecka 36mg, en vecka utan. Nu är det 36mg som bas i en hel månad tills vidare, och jag ska själv börja lägga dit en 18mg extra (54mg totalt) för att se hur det känns. Kul att få medicinen igen.

Jag fick Asperger som diagnos också - dom hade analyserat vidare. Dock 'extremt högfunktionerande' så det är verkligen inget särskilt handikappande när jag pratar med personer.

Jag frågade vidare om vad dom satt för ADHD diagnos, säker på att det måste varit ADHD primärt ouppmärksam. Jag hade fel - det var tydligen ADHD med hyper. WTF?! Jag hade så fel. Anledningen till att jag inte far omkring är för att jag har så låg energi och är trött hela tiden. Dom har säkert rätt också, för i början av augusti när jag började äta riktigt hälsosamt och motionera en massa fick jag plötsligt en energiboost, från mitt vanliga låga, och jag var igång som 'driven av en motor' hela jävla tiden i en vecka. Jag undrade vad det var för konstigt och 'inte kan det vara ADHD hyper...'.. och avfärdade tanken. Men nu fattar jag. Har jag bara energi så far jag omkring. Och ja, den där rastlösa energi känslan att måsta göra något är väl vad vår vän LagomLagom är bekant med också. Fast han har massor med överskottsenergi, vilket jag inte har. Jävlar vad han måste ha varit igång förut innan han fick medicin

I Aspergerns nyfikna kunskapens anda försöke jag ta reda på mer info allmänt från neuropsykiatikern (som verkar extremt välutbildad och insatt). Jag frågade t.ex. om JAMA artikeln och han sa det jag trodde: Inget nytt, bara att dom nu har lyckats säkerhetsställa med bevis det som dom antog (men inte styrkt 100% via stora studier) att man kan se det på hjärnröntgen osv. Han sa att det är bra att det är mer verifierat nu, men annars är det ingen skillnad.

Jag frågade också mer om tolerans. Han säger att det finns två nivåer där man bygger upp tolerans mot metylfendiat: Den första är absolut första gången man tar det, då kan man få väldigt stark effekt första timmen/dagen. Men dagarna efter har man redan mycket större tolerans. Och där planar det ut lite. Sen igen efter en längre period kan man bygga upp lite tolerans, inte mycket. Och då genomför man en liten höjning (+18mg typ) och så har man sin idealdos igen. Och det stannar där, man utvecklar ingen mer tolerans. Så det är två nivåer, kom ihåg det.

Han förklarade också att noradrenalin är iofs ett ämne man kan vakna till och gå igång på, men att det också är en signalsubstans ungefär som dopamin. Och mer signalsubstans = mindre ADHD problematik, och därför fungerar mediciner med noradrenalinhöjande som lugnande på ADHD människor. Medicinen och dopamin/noradrenalin har olika effekt beroende på var i hjärnan/kroppen det är.

Han sa även att olika personer har olika tätt med celler som blockerar metylfenidatet (om jag minns rätt), så för vissa får dom väldigt stor effekt på bara 18mg, och tog som ett exempel en stor bodybuilder. Medans hans tjej som var någon liten späd 40kg tog över 100mg för att få lindring.

Han sa att det verkar nästan som att ADHD och ADD är två olika sjukdomar med liknande symptom, och att ADD ofta kräver större doser medicin av någon anledning för att få lindring än dom med ADHD (med hyper).

Jag hoppas ni alla fann det här lika intressant som jag tyckte det var.

Phew. Trött. Varit vaken sedan 01:00 i natt. Ser fram emot att vakna imorgon och få hjärnans kapacitet tillbaka
Citera
2009-09-11, 19:37
Medlem
En fråga bara, jag ska snart börja bli utredd för ADD och psykologen nämnde nåt om att dom ska prata med föräldrar/familjemedlemmar om saken. Undrar bara typ vad dom kommer fråga och hur mycket det väger in på diagnosen? (Min mamma envisas med att jag har fucking asperger fast ingen håller med henne, är rädd att hon kommer "sabba" det för mig haha)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in