2011-01-08, 21:30
Medlem
Bara en fråga.. vad menar du med

Citat:
Tendens att upprepa eller "haka upp sig på" ord eller meningar
?
Citera
2011-01-08, 21:39
Medlem
Varför skulle någon med ADHD ljuga lite extra? Tror inte ett skit på det och ja, jag har själv ADD, men Människor är väl oärliga helt enkelt och att skylla på ADHD är väl passande i alla lägen
Citera
2011-01-08, 21:51
Medlem
hannnahs avatar
Kanske pga sypmtomen glömska. Kan vara så att de vill ha något att "berätta" när detaljerna för händelsen inte går att komma ihåg exakt. Då blir de lite överdrift eller kanske att man gissar sig fram detaljer.
Citera
2011-01-08, 21:51
Medlem
Effiestonems avatar
Det är väl vad man hört ifrån andra, samt om man utgår ifrån sig själv.
Citera
2011-01-08, 22:13
Medlem
Howl!s avatar
Impulskontrollen? Om någonting låter bra att säga kanske det flyger ut innan personen hunnit tänka över sanningshalten osv.

Men att de med ADHD oftare hittar på rena lögner har inte jag märkt. Kanske en viss tillspetsning av vissa saker de säger men inte mer.
Senast redigerad av Howl! 2011-01-08 kl. 22:53.
Citera
2011-01-08, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kabloy
Ja det är avsaknaden av dem som är Adhd men det är inte det som är orsaken. De signalämnena börjar skickas ut när viss cellvävnad bildas någon gång i försökoleåldern men det sker inte för alla*. Man kan säga att hjärnan mognar i fel eller en annan ordning, jag tror de flesta av oss var "för tidiga" med något annat ist, i mitt fall gå och läsa.

*Rätta mig gärna här...

Japp jag satt och läste för de andra barnen på "kladdis" som jag gick på när jag var liten och jag gick vid 7 månaders ålder.
Citera
2011-01-08, 23:55
Medlem
En del lögner sägs för att få uppmärksamhet och kontakt. En person med ADHD kan lätt uppfattas som jobbig, andra kanske inte orkar lyssna och drar sig undan eller utesluter personen från samtalet. Då kan en strategi vara att dra till med någon lögn, något extremt som gör att andra lyssnar. Första gångerna du gör det kan det funka fantastiskt, helt plötsligt är alla intresserade och frågar dig saker. Tyvärr blir den långsiktiga effekten negativ.

Sen som föregående talare sa så handlar det mycket om impulskontroll. Har man ADHD så pratar man först och tänker sen.
Citera
2011-01-09, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannnah
Kanske pga sypmtomen glömska. Kan vara så att de vill ha något att "berätta" när detaljerna för händelsen inte går att komma ihåg exakt. Då blir de lite överdrift eller kanske att man gissar sig fram detaljer.

Där känner jag igen mig, inte direkta lögner utan snarare vad man tror hände

Men jag tvivlar att många med ADHD skulle ljuga rakt av, eller nja, fan det här känns klurigt när jag tänker efter..

Hur menar du TS? Att ljuga som i ljuga eller att ADHD ungarna som ljuger petar in extra krut i historien för att minnet sviktar? det är ju ändå lite skillnad
Citera
2011-01-09, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illdåd
En del lögner sägs för att få uppmärksamhet och kontakt. En person med ADHD kan lätt uppfattas som jobbig, andra kanske inte orkar lyssna och drar sig undan eller utesluter personen från samtalet. Då kan en strategi vara att dra till med någon lögn, något extremt som gör att andra lyssnar. Första gångerna du gör det kan det funka fantastiskt, helt plötsligt är alla intresserade och frågar dig saker. Tyvärr blir den långsiktiga effekten negativ.

Sen som föregående talare sa så handlar det mycket om impulskontroll. Har man ADHD så pratar man först och tänker sen.

Men tror du att alla människors tankar är fyllda av lögner då också? Det borde de ju isåfall vara om det är just impulskontrollen som ser till att ADHD ungarna skiter ur sig osanningar medans andra som kan behärska sig talar sanning, eller?

Edit: Måste tillägga att de människor jag känner som har ADHD eller ADD knappast ljuger mer än andra, eventuellt för att de inte minns och därmed blir historien halvt fabricerat pga en minnesstörning där lögnen inte är utstuderad på något sätt utan bara faller in för dom tror det att det stämmer.
Ljuger man pga uppmärksamhet tror jag det snarare handlar om samma saker som för många andra yngre som vill framhäva sig själva och drar till med en lögn men som inte har med själva problematiken att göra.
Senast redigerad av TS.Garp 2011-01-09 kl. 02:13.
Citera
2011-01-09, 08:22
Medlem
BoISarens avatar
Sammanfogat två ämnen

//Mod
Citera
2011-01-09, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TS.Garp
Ljuger man pga uppmärksamhet tror jag det snarare handlar om samma saker som för många andra yngre som vill framhäva sig själva och drar till med en lögn men som inte har med själva problematiken att göra.
Exakt. Det blir en bieffekt av problematiken. Barn med ADHD har ofta svårt att hålla sig inom lekens ramar och kan upplevas som intensiva och påfrestande. De pratar ofta mycket etc.
Känner sig utanför -> ljuger -> får vara med.
Ljugandet blir alltså positivt förstärkt.
Citera
2011-01-10, 19:00
Medlem
kabloys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Självfallet kan fel medicin i fel dos få oönskade effekter. Om man blir "deprimerad" och känner en känsla av stark ångest så har man för låg dos eller fel läkemedel. Det är inte ångest, utan grav brist på dopamin och detta korrigeras med medicinen.

Hittills hjälper medicinerna att stimulera signalsubstanserna i hjärnan vilket är den mest troliga direkta anledningen till att ADHD framträder, medicinerna kan lindra detta och underlätta väldigt mycket. D.v.s. direkta orsakerna till ADHD. Vissa menar på att ADHD är besläktat med autism eftersom de delar en del karaktäristik men så är inte fallet; Däremot kan vissa vara sena i utvecklingen både socialt och mentalt, precis som med aspberger eftersom de inte kan interagera socialt på samma sätt som andra barn eller vuxna omkring än, de fungerar därför inte i samhället. Medicinen påverkar inte mognaden, det hjälper den snarare att ta del i ett bättre socialt liv än de skulle göra utan medicinen, de lär sig och utvecklas på grund av detta.

Har en kompis som får Metamina och han tycker att det är superbra och att ritalin/concerta gav honom ångest när effekten gick ut.
Det är ju det med signalsubstanserna som snarare defenierar ADD - inte orsaken. Vissa säger att ADHD liksom autism beror på att hjärnhalvorna inte är i balans, dvs den ena hjärnhalva "styr" mer än den bör, eller lillhjärnan är inte med alls - så långt tror jag på dem. Men de hävdar även vidare att meds, samtidigt som de fixar signalerna, gör denna "imbalans" ännu mer skev.
Detta är så klart omöjligt att bevisa objektivt, liksom motsatsen. Enligt vad jag läst har det inte gjorts några uppföljningar på hur de som för några decennier sen var de första att behandlas med centralstimulerande, mår idag.

Metamina skulle jag kunna vandra över lik för att ens få utskrivet. Ritalin har jag aldrig hört om någon som fått enbart bra effekt av (och jag känner betydligt mer än en handfull) Det med amerikanen jag känner är ett överdrivet exempel: det jag tänkte där är att kanske har ALLA hjälp av dexamfetamin och oss med dessa diagnoser mindre än andra? Det är ju (som man kan räkna ut ang det du sa om dopaminerna) när det kommer till kritan en form av doping.

Det jag menar i längden är helt enkelt, ta vilka meds du än får, det behöver vi precis som du säger för att utvecklas socialt. (Barn är en annan fråga där det bör vara otroligt individuellt)

Men låt inte det vara slutet på behandlingen, erkänn att alternativmedicinarna har sina poänger - med att man bör kolla upp om man har ointegrerade reflexer, är intolerant mot födoämnen, ad infinum! Få ut det mesta av högkostnadskortet!
Senast redigerad av kabloy 2011-01-10 kl. 19:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in