Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Självfallet kan fel medicin i fel dos få oönskade effekter. Om man blir "deprimerad" och känner en känsla av stark ångest så har man för låg dos eller fel läkemedel. Det är inte ångest, utan grav brist på dopamin och detta korrigeras med medicinen.
Hittills hjälper medicinerna att stimulera signalsubstanserna i hjärnan vilket är den mest troliga direkta anledningen till att ADHD framträder, medicinerna kan lindra detta och underlätta väldigt mycket. D.v.s. direkta orsakerna till ADHD. Vissa menar på att ADHD är besläktat med autism eftersom de delar en del karaktäristik men så är inte fallet; Däremot kan vissa vara sena i utvecklingen både socialt och mentalt, precis som med aspberger eftersom de inte kan interagera socialt på samma sätt som andra barn eller vuxna omkring än, de fungerar därför inte i samhället. Medicinen påverkar inte mognaden, det hjälper den snarare att ta del i ett bättre socialt liv än de skulle göra utan medicinen, de lär sig och utvecklas på grund av detta.
Har en kompis som får Metamina och han tycker att det är superbra och att ritalin/concerta gav honom ångest när effekten gick ut.
Det är ju det med signalsubstanserna som snarare defenierar ADD - inte orsaken. Vissa säger att ADHD liksom autism beror på att hjärnhalvorna inte är i balans, dvs den ena hjärnhalva "styr" mer än den bör, eller lillhjärnan är inte med alls - så långt tror jag på dem. Men de hävdar även vidare att meds, samtidigt som de fixar signalerna, gör denna "imbalans" ännu mer skev.
Detta är så klart omöjligt att bevisa
objektivt, liksom motsatsen. Enligt vad jag läst har det inte gjorts några uppföljningar på hur de som för några decennier sen var de första att behandlas med centralstimulerande, mår idag.
Metamina skulle jag kunna vandra över lik för att ens få utskrivet. Ritalin har jag aldrig hört om någon som fått enbart bra effekt av (och jag känner betydligt mer än en handfull) Det med amerikanen jag känner är ett överdrivet exempel: det jag tänkte där är att
kanske har ALLA hjälp av dexamfetamin och oss med dessa diagnoser
mindre än andra? Det är ju (som man kan räkna ut ang det du sa om dopaminerna) när det kommer till kritan en form av
doping.
Det jag menar i längden är helt enkelt, ta vilka meds du än får, det behöver vi precis som du säger för att utvecklas socialt. (Barn är en annan fråga där det bör vara otroligt individuellt)
Men låt inte det vara slutet på behandlingen, erkänn att alternativmedicinarna har sina poänger - med att man bör kolla upp om man har ointegrerade reflexer, är intolerant mot födoämnen, ad infinum! Få ut det mesta av högkostnadskortet!