2008-10-03, 01:47
Medlem
grissvanss avatar
Apropå antipsykosmedicin mot ADHD, varför skriver man ut medicin som sänker dopaminnivåerna på ADHD människor som redan har låga :?
Citera
2008-10-03, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grissvans
Apropå antipsykosmedicin mot ADHD, varför skriver man ut medicin som sänker dopaminnivåerna på ADHD människor som redan har låga :?

Skicka ett pm så ska du få namnet på läkaren, så kan du ju fråga honom. Jag vet inte, och det hjälpte mig inte!
Citera
2008-10-03, 10:18
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziltoid
Matlusten och svettningarna är det jobbigaste med Ritalin tycker jag. Första dagen jag inte äter min piller idag och har matlust för första gången på åtta dagar.

Hur ter det sig, känner du "motstånd" mot att äta eller får du bara inga "hungerskänslor"?

Har du provat Concerta (jag har inte provat Ritalin)? Nyfiken då jag inte har några problem med vare sig matlusten eller några direkta svettningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ziltoid
Sägs att mycket av biverkningarna försvinner? Någon med erfarenhet? Hur lång tid tar det?

Den enda biverkning jag fått är huvudvärk, vilken försvann när jag skar ner rejält på kaffedrickandet. I mitt fall tränar jag mycket vilket såklart ökar kroppens vätskebehov.

Mvh,

LL
Citera
2008-10-03, 10:28
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Får man fråga Alla med diagnos ADHD, har ni anmält sjukdomen till försäkringsbolaget? Hur hög invaliditetsnivå gav dom er i så fall och vad fick ni för slutgiltig ersättning?

Jag arbetar heltid, har aldrig efterfrågat någon invaliditetsersättning. I mitt fall, nu när jag fått min medicin, vågar jag påstå att jag har bra mycket högre arbetskapacitet än genomsnittet. Alla är vi olika här såklart, vill bara inte att ungdomar därute ska tro att ADHD med automatik sätter hinder för all framtid. Det är lååååångt ifrån så. En enkel men fånig liknelse; tänk er, de första 30 åren gått och burit på 100-150kg på ryggen varje dag och hur trötta det gjort en på kvällen, för att plötsligt med medicin endast bära 0-25kg. Jag känner mig som Hulken nu, min dag kräver inget av mig numera känns det som och jag bara njuter av livet numera. Kom ihåg dock, detta handlar om att medvetet under lååååång tid sakta men säkert träna på att öka arbetsförmågan; medicinen bara tog bort hindrena.

Mvh,

LL
Citera
2008-10-03, 13:32
Medlem
Nu är jag trött på detta, jag anser mig vara felaktigt behandlad. Livet är ett helvete och har varit det alltför länge!

Har någon några tips hur man ska göra, ska man kanske bara gå ner till psykiatriska och snacka med dom? Förut hade jag ju en psykiatriker som jag träffade och det kändes bra mycket bättre och lättare. Nu har jag fan inte ens det!!! Nu måste jag klara mig helt själv och vänta och vänta, har inte jag väntat tillräckligt!?!?!?!?!

Alla tips är välkomna, kanske ska gå dit ner med ett bollträ och börja svinga och slå, då kanske det börjar hända saker!!!

Vårdgarantin på max 3 månader verka inte direkt fungera som den ska!!!
Senast redigerad av Voine 2008-10-03 kl. 13:59.
Citera
2008-10-05, 17:26
Medlem
ozzzy_112s avatar
Det roligaste med att ha adhd är ju lätt att när man typ står och snackar ett gäng på en fest eller eller var som helst. Och så e det någon som inte känner en speciellt bra som till exempel säger "asså, sån jävla dampunge e han!" om någon random person.

Då brukar jag säga: "jag har damp" och bara kolla dom rätt in i ögonen haha

bortförklaringarna och ursäkterna e oftast jätteroliga!

(snacka om dyslexi text men jag kom inte på något bättre sätt att skriva på xD)
Citera
2008-10-06, 09:21
Medlem
Seph1roths avatar
Jag har ett problem just nu faktiskt... Det är så att jag ska börja min utredning på torsdag, och jag känner att jag inte orkar med den sysselsättning jag har nu om dagarna, under den här jobbiga tiden.

Någon som tror att jag kan bli sjukskriven under utrdeningen??Orkar fan inget mera, och om jag skiter i det får jag inga pengar alls....
Citera
2008-10-06, 22:02
Bannlyst
Jag har lite frågor som jag vore glad om ni kunde svara på:

Vad använder ni för mediciner?

Vad får ni för biverkningar av dem? (Jag har använt mig av ful-tjack ibland (i näsan) men jag har lite svårt att se hur man skulle kunna frivilligt vilja ta amfetamin varje dag.)

Fungerar medicineringen bra på det hela taget?

Jag undrar också om ni vet hur lång tiden för en AD(H)D utredning brukar vara i Sverige?
Senast redigerad av fläskbak 2008-10-06 kl. 22:17.
Citera
2008-10-06, 22:22
Medlem
ozzzy_112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak

Vad får ni för biverkningar av dem? (Jag har använt mig av ful-tjack ibland (i näsan) men jag har lite svårt att se hur man skulle kunna frivilligt vilja ta amfetamin varje dag.)

Jag undrar också om ni vet hur lång tiden för en AD(H)D utredning brukar vara i Sverige?
Jag har tagit concerta i 3 år nu och jag måste säga att det enda negativa jag vet är att jag kan få lite svårt att sova på kvällarna...

men nu har jag vant mig och har alldrig problem att sova längre.

sen med utredingen så fick jag göra någon form av dator program under skoltid och sen hade jag tydligen damp :S

vette fan om mina förälldrar höll det hemligt eller så men damp har jag. jag vet inte om de va dator programmet eller att jag och morsan drog till psykiatriker (stavning?) på bup hela tiden som va själva utredningen.

Men jag måste säga att utan medecin hade jag inte levt det liv jag lever idag, från 80% frånvaro och 2 G resten IG i åk 8 till alla MVG och 4 VG i åk 2 på gymnasiet
Citera
2008-10-06, 23:23
Medlem
Seph1roths avatar
Tråkigt att jag postat 3 gånger, men aldrig får något svar av någon.
Citera
2008-10-07, 00:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Seph1roth
Tråkigt att jag postat 3 gånger, men aldrig får något svar av någon.

Skulle du kunna sammanfatta det är du vill veta?

Själv skulle vilja veta om det är så att ni som har ADD anser att ni har "normala sociala relationer".
Senast redigerad av fläskbak 2008-10-07 kl. 00:31.
Citera
2008-10-07, 01:02
Medlem
Ziltoids avatar
Citat:

Äter Ritalin sen två veckor tillbaka men har tagit några dagar utan Ritalinet nu eftersom jag får svettningar, stela leder, svårt att sova och en svag avtändning.
Medicinen fungerar på det sättet att den får upp mig på morgonen (har väldiga sömnproblem och noll motivation) så i det stora hela har jag insett att jag behöver medicinen för att klara av skolgången.

Citat:
Själv skulle vilja veta om det är så att ni som har ADD anser att ni har "normala sociala relationer".

Har underbara vänner och en underbar flickvän som vet om min ADHD (aldrig dolt den).
Men när jag yngre så påverkade min ADHD mina sociala relationer mer på det sättet att jag var väldigt hyperaktiv och vela alltid hitta på något vilket kunna uppfattas som väldigt drygt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in