2010-08-16, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aasinair
Jag lånar denna tråd lite.
Jag gjorde nyss testet som TS beskriver och 15 av 18 punkter stämde in på mig också. Dock har jag väldigt bra impulsförmåga och jag blir sällan arg och just dessa egenskaper har jag fått för mig är väldigt typiska för människor med ADHD.

Jag undrar därför om jag kan ha någon annan liknande diagnos eller om man kan ha ADHD men ändå ha bra impulskontroll?

Ja, du kan inte ha ADHD om du inte har en impulsbrist, men att folk med ADHD blir lätt arga är bara en stereotyp.

Men om du har koncentrations svårigheter skulle jag nog gissa på ADD.
Citera
2010-08-17, 00:22
Medlem
visst stämmde något in på mig också.. men blir aldrig arg.. eller när jag blir arg.. då får jag fan rå damp men det är väldigt sällan....

sen avslutar jag väääääldigt ofta meningar åt andra har jag märkt.
sen när någon annan gör nått.. vill jag alltid va först..när han gör de gör han det förbannat segt tycker man osv osv.
kommer nästan aldrig ihåg möten osv
gör alltid slarvfel när de e en tråkig eller svåruppgift för då kan jag inte koncentrera mig på den
när man gör nått tråkigt i klassrummet håller jag inte uppmärksamheten.
förlägger alltid nycklar. pennor. böcker osv osv
ingen kan prata med mig eller jag kan inte lyssna på musik när jag läser nått
känner mig nästan alltid rastlös och har "inget att göra"
..
kan de va nått :O?? bör man kolla hos doktor ?
Citera
2010-08-17, 04:00
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dravde
Jag har själv ADHD, och fick först medicin i ettan på gymnasiet, så jag har haft det jävligt tufft i skoltiden pågrund av diagnosen, då jag har en extrem impulsbrist, ingen koncentration och väldigt hyperaktiv. Vilket har blivit mycket bättre tack vare medicinen. Om detta stämmer in på dig så har du antagligen ADHD eller ADD.

Förresten så är ADHD-mediciner mycket mer koncentrerade, och det är nog bara ritalin som har en liten och otrolig koncentrerad dos av amfetamin, vilket inte gör den farlig eller att man blir väldigt påverkad av den. Också om en person med ADHD snortar riktig amfetamin som blir vi bara väldigt lugna, om de som inte har det blir väldigt speedade.
Citat:
Ursprungligen postat av dravde
Ja, du kan inte ha ADHD om du inte har en impulsbrist, men att folk med ADHD blir lätt arga är bara en stereotyp.

Men om du har koncentrations svårigheter skulle jag nog gissa på ADD.
Menar inte ni två impulskontroll? Man brukar säga att personer med AD/HD-problematik har väldigt dålig impuskontroll och således har svårt att prioritera vilka handlingar man bör utföra, och i vilken ordning.

Tex så har barn med AD/HD väldigt svårt att sitta och läsa läxor eftersom de kan få impulser att gå och sätta på TVn, göra en macka, ställa sig upp, fingra på nått annat eller vilken annan tanke som helst som poppar upp i deras huvuden.
Citera
2010-08-18, 08:46
Medlem
HectorPis avatar
Här kom nåt intressant.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/manga-feldiagnostiserade-med-adhd-1.1155350

Dock gäller det barn så jag som vuxen känner mig inte träffad alls.
Citera
2010-08-18, 15:06
Medlem
Odhags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HectorPi
Här kom nåt intressant.

Alltså, att propsa på ungar mediciner så lättvindligt som man gör i USA är jag ytterst tveksam till. Sen är det ju ingen nyhet att ungarna dricker läsk och chips som mellanmål.

Det jag funderar över, om man medicinerar en massa ungar med Ritalin som inte har ADHD, blir effekten av medicinen tillfredställande ändå? Borde inte effekten utebli om det inte rör sig om obalans i dopaminsystemet?
Citera
2010-08-18, 18:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HectorPi
Här kom nåt intressant.

Det där visste jag redan
Citera
2010-08-18, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermesetas
Det där visste jag redan

Ja säkert, studien publicerades igår men du får väl direkt rapporter kan jag tänka mig från moderskeppet som "ser allt"
Citera
2010-08-18, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Ja säkert, studien publicerades igår men du får väl direkt rapporter kan jag tänka mig från moderskeppet som "ser allt"

http://www.youtube.com/watch?v=GccknBnFfTk

Ja jag gillade ju V då jag var liten, det måste jag ju erkänna. Denna serie var ju populär också ungefär samtidigt som jag var utsatt för dina " vetenskapsmäns" trolleritrick. Hallelujah så måste det vara, du har avslöjat att jag har scientologanknytning

...eller kanske inte?

Lite mindre långsynt kanske att det nu visat sig att jag haft rätt i en hel del, och det stör dig så in i helvete.

Men detta är ett steg i rätt riktning, snart kommer man nog att inse att detsamma gäller i sverige.
Citera
2010-08-18, 19:09
Medlem
Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=GccknBnFfTk

Ja jag gillade ju V då jag var liten, det måste jag ju erkänna. Denna serie var ju populär också ungefär samtidigt som jag var utsatt för dina " vetenskapsmäns" trolleritrick. Hallelujah så måste det vara, du har avslöjat att jag har scientologanknytning

...eller kanske inte?

Lite mindre långsynt kanske att det nu visat sig att jag haft rätt i en hel del, och det stör dig så in i helvete.

Men detta är ett steg i rätt riktning, snart kommer man nog att inse att detsamma gäller i sverige.

Du har inte haft rätt i något alls, det enda den där rapporten påvisar förutsatt du nu är läskunnig är att dom diagnostisk metoder man använder inte är tillräckligt för "barn" du förstår skillnaden mellan barn och vuxen antar jag?

Det enda rapporten kommer leda till är att man utvecklar mer effektiva metoder för att diagnostisera barn med sån här problematik, om du ej begripit det så är alltså rapporten något positivt för människor som har dom här funktions nedsättningarna. Vi är här för att stanna, det enda tid kommer göra är att metoderna och tekniken blir mer och mer effektiv och precis inget annat, du vet som med all annan vetenskap.
Citera
2010-08-18, 19:20
Bannlyst
Citat:
Du har inte haft rätt i något alls, det enda den där rapporten påvisar förutsatt du nu är läskunnig är att dom diagnostisk metoder man använder inte är tillräckligt för "barn" du förstår skillnaden mellan barn och vuxen antar jag?

Jo mycket väl. Nu är det emellertid så att diagnosticerandet ADHD/ADD/DAMP har pågått mycket längre och i större utsträckning hos barn än hos vuxna. Således finns det inget som säger att inte metoderna man använder på vuxna är lika bristfälliga. Logiskt sett borde dom ju vara mer bristfälliga.

Citat:
Det enda rapporten kommer leda till är att man utvecklar mer effektiva metoder för att diagnostisera barn med sån här problematik, om du ej begripit det så är alltså rapporten något positivt för människor som har dom här funktions nedsättningarna. Vi är här för att stanna, det enda tid kommer göra är att metoderna och tekniken blir mer och mer effektiv och precis inget annat, du vet som med all annan vetenskap.

Det finstilta var ju riktigt fint skrivet, även fast jag inte vill kalla det funktionsnedsättning. Jag tycker att "ni", och även jag förtjänar bättre. Men äntligen är vi överens om något. Min tro är dock att man kommer att inse att väldigt många som får ADHD diagnos mår bättre utan och därför slutar folk lyssna på flum psykiatrikers domedagspredikningar. Ett steg i rätt riktning helt klart.
Citera
2010-08-18, 19:39
Medlem
Citat:
Jo mycket väl. Nu är det emellertid så att diagnosticerandet ADHD/ADD/DAMP har pågått mycket längre och i större utsträckning hos barn än hos vuxna. Således finns det inget som säger att inte metoderna man använder på vuxna är lika bristfälliga. Logiskt sett borde dom ju vara mer bristfälliga..

Absolut inte, eftersom dom spåren odiagnostiserad ADHD sätter gör det enormt mycket lättare att identifiera än i ett barn eftersom ADHD's problematik och graden av hur besvärligt det är att leva med står helt i paritet med _NÄR_ individen får diagnos. Det är ingen slump att bakgrunden för människor som får diagnos i vuxen ålder samtliga (mer eller mindre) har samma historier om sin barndom och uppväxt.

Det är således viktigt att utveckla mer effektiva metoder för att diagnostisera barn med denna samt andra funktionsnedsättningar så att dom på ett så tidigt stadium som öht är möjligt få den hjälp dom behöver.

Citat:
Det finstilta var ju riktigt fint skrivet, även fast jag inte vill kalla det funktionsnedsättning. Jag tycker att "ni", och även jag förtjänar bättre. Men äntligen är vi överens om något. Min tro är dock att man kommer att inse att väldigt många som får ADHD diagnos mår bättre utan och därför slutar folk lyssna på flum psykiatrikers domedagspredikningar. Ett steg i rätt riktning helt klart.

Du är välkommen att försöka hitta ett enda exempel på dessa "väldigt många" du kan börja bland oss som fått det i vuxen ålder och sedan arbeta dig neråt, finns inte en enda diagnostiserad ADHD eller annat NPF (där korrekt diagnos ställts) som skulle vilja gå tillbaka till "före" det kan jag lova dig.
Citera
2010-08-18, 21:44
Bannlyst
Citat:
Absolut inte, eftersom dom spåren odiagnostiserad ADHD sätter gör det enormt mycket lättare att identifiera än i ett barn eftersom ADHD's problematik och graden av hur besvärligt det är att leva med står helt i paritet med _NÄR_ individen får diagnos. Det är ingen slump att bakgrunden för människor som får diagnos i vuxen ålder samtliga (mer eller mindre) har samma historier om sin barndom och uppväxt.

Nja det kan vara tvärtom, en stökig och svår uppväxt oavsett vad denna har för orsak kanske också kan orsaka liknande problem? Sen har man faktiskt diagnosticerat barn mycket längre och har således större erfarenhet av det.

Citat:
Det är således viktigt att utveckla mer effektiva metoder för att diagnostisera barn med denna samt andra funktionsnedsättningar så att dom på ett så tidigt stadium som öht är möjligt få den hjälp dom behöver.

Jamen vad bra. Innebär det färre diagnosticerande så hjälper man både dom som har problem på riktigt och dom ungar som riskerar få diagnos av bekvämlighetsskäl slipper uppleva det jag har fått. Men det förekommer ju idag också bevisligen, i stor skala.

Citat:
Du är välkommen att försöka hitta ett enda exempel på dessa "väldigt många" du kan börja bland oss som fått det i vuxen ålder och sedan arbeta dig neråt, finns inte en enda diagnostiserad ADHD eller annat NPF (där korrekt diagnos ställts) som skulle vilja gå tillbaka till "före" det kan jag lova dig.

Förvånar mig inte att ni som sökt er frivilligt till psyk i vuxen ålder känner er hjälpta, eller tror er känna er hjälpta. Utifrån min egna objektiva vinkel tycker jag, vad jag sett av dom som fått diagnos i vuxen ålder det inte verkar hjälpa alls egentligen, men att dom själv tycker det kan nog stämma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in