2010-04-29, 03:25
Medlem
Odhags avatar
Sjukt långa utredningar här i staden måste jag säga. Redan 8 gånger har jag träffat den där psykologen och jag är inte ens halvfärdig med utredningen. Sen kommer läkarundersökning, hjärnröntgen, familjesamtal.. Detta EFTER att frågeformulären är ifyllda.

Jag tycker dock det är märkligt. I samma sekund som jag upptäckte denna mycket remarkabla diagnos har mitt liv blivit alldeles ypperligt. Om det visar sig att jag inte har ADHD så tänker jag intala mig det ändå. It get's me going! Sitter och är helt jävla ADHD-speedad och har precis rengjort ateljégolvet med en gammal morakniv.
Citera
2010-04-30, 14:39
Medlem
ADHD utredning ingår i vårdgarantin. Lättast är att gå till en psykolog, vilken som helst, och be dem att göra det skattningstestet du postade i trådstarten; det är exakt det testet som är standard vid screening för ADHD. Eftersom du kommer att falla under kategorin "bör utredas" kommer du att remitteras, var efter du inom 90 dagar måste få en utredning gjord. Får du inte det gäller vårdgaranti med allt vad det innebär.
För att komma till psykolog går du enklast till drop-in hos en vårdcentral och säger att du har gjort skattningstestet för ADHD för att du misstänkt att du lider av det, och att resultatet uteslutande pekar på att du lider av det. Be sedan att bli remitterad till en psykolog för att du vill gå till botten med problemet, och ge dig inte förrän de fixar remiss.
Senast redigerad av joykill 2010-04-30 kl. 14:41.
Citera
2010-04-30, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odhag
Sjukt långa utredningar här i staden måste jag säga. Redan 8 gånger har jag träffat den där psykologen och jag är inte ens halvfärdig med utredningen. Sen kommer läkarundersökning, hjärnröntgen, familjesamtal.. Detta EFTER att frågeformulären är ifyllda.

Jag tycker dock det är märkligt. I samma sekund som jag upptäckte denna mycket remarkabla diagnos har mitt liv blivit alldeles ypperligt. Om det visar sig att jag inte har ADHD så tänker jag intala mig det ändå. It get's me going! Sitter och är helt jävla ADHD-speedad och har precis rengjort ateljégolvet med en gammal morakniv.

Underlig utredning. Min tog fyra och en halv dag att göra, ingen hjärnröntgen där inte. Arbetsterapeut en dag, intelligenstest+aspbergerstest+mentalfunktionstest en dag, intervju en dag, en dag med diverse småtester + uppmärksamhetstest med kamera en dag (det definitiva "du har ADHD eller ADD som fan" testet) + samtal och undersökning med psykiatriker.
Senast redigerad av joykill 2010-04-30 kl. 15:41.
Citera
2010-04-30, 19:09
Medlem
Odhags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joykill
Underlig utredning. Min tog fyra och en halv dag att göra, ingen hjärnröntgen där inte. Arbetsterapeut en dag, intelligenstest+aspbergerstest+mentalfunktionstest en dag, intervju en dag, en dag med diverse småtester + uppmärksamhetstest med kamera en dag (det definitiva "du har ADHD eller ADD som fan" testet) + samtal och undersökning med psykiatriker.

Ja, det skiljer en hel del vad jag märkt. En polare i Göteborg gjorde sin på 6 timmar fördelat på två dagar. Sen här i Jönköpings län är det oerhört restriktivt och kön för utredning är helt absurd.
Citera
2010-05-01, 00:44
Medlem
ThExanors avatar
Afmetamin eller anant uppåttjack är inte "typ det man gör adhd medecin av" Jag får ingen som helst njutning av det. men neråt skit diggar jag så det skvätter
Citera
2010-05-01, 00:50
Medlem
adagios avatar
Citat:
ADHD utredning ingår i vårdgarantin. Lättast är att gå till en psykolog, vilken som helst, och be dem att göra det skattningstestet du postade i trådstarten; det är exakt det testet som är standard vid screening för ADHD. Eftersom du kommer att falla under kategorin "bör utredas" kommer du att remitteras, var efter du inom 90 dagar måste få en utredning gjord. Får du inte det gäller vårdgaranti med allt vad det innebär.
För att komma till psykolog går du enklast till drop-in hos en vårdcentral och säger att du har gjort skattningstestet för ADHD för att du misstänkt att du lider av det, och att resultatet uteslutande pekar på att du lider av det. Be sedan att bli remitterad till en psykolog för att du vill gå till botten med problemet, och ge dig inte förrän de fixar remiss.
Garanterad NP-utredning inom loppet av 3 månader har blivit exkluderat i från vårdgarantin inom vissa län, bl.a. Gävleborg, där det råder brist på neuro-/hjärnskrynklare, och övrig kunnig personal. Men, man kan ju alltid begära en specialvårdremiss till ett annat län som inkluderar det i vårdgarantin.
Citera
2010-05-01, 12:44
Medlem
OK, hade inte koll på det. Konstigt att de inte har ett standardiserat program för utredningar. Att ha lite olika gör att folk inte tar diagnosen på allvar, vilket man fan inte behöver när man redan har alla fördomar mot sig.
Citera
2010-05-01, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Garanterad NP-utredning inom loppet av 3 månader har blivit exkluderat i från vårdgarantin inom vissa län, bl.a. Gävleborg, där det råder brist på neuro-/hjärnskrynklare, och övrig kunnig personal. Men, man kan ju alltid begära en specialvårdremiss till ett annat län som inkluderar det i vårdgarantin.

Precis. Vårdgarantin ger dig rätten att få utredningen gjord på annan ort, och att din normala vårdgivare får stå för notan. Kontakta Vårdgarantikansliet för mer info, de var mycket hjälpsamma när jag ringde dem!

Vårdgarantikansliet
Hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning
Box 6909
102 39 Stockholm
Telefon: 08-123 134 00
Citera
2010-05-01, 16:27
Medlem
Citat:

Utan tidigare kontakt med psyk?, min utredning tog inte heller överdrivet lång tid när jag väl fick diagnos men sen hade dom också 10år av material från barnpsyk redan färdigt när den andra kontakten togs.
Citera
2010-05-03, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Utan tidigare kontakt med psyk?, min utredning tog inte heller överdrivet lång tid när jag väl fick diagnos men sen hade dom också 10år av material från barnpsyk redan färdigt när den andra kontakten togs.

Har inte haft nämnvärd kontakt med psyk innan, fick göra screeningtest efter kanske 8-10 samtal för depression.
Citera
2010-05-04, 21:06
Medlem
Styrmankarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrippeLina
Jag gick till läkare för över en månad sen för att få reda på om medicinering skulle hjälpa mig med min misstänkta ADHD. Ska inte få träffa psykolog förän i december och har måstat träffa en väldans massa personer och skrivit på flera tester och pratat mycket. Det är en jobbig väg att gå för att få medicin, nu får jag hoppas att den hjälper, om jag ens får den, vilket jag ska kämpa för.

Ursäkta för viss offtopic.

Jag var endast på ett enda möte med en psykolog, och efter det fick jag en burk 18 mg concerta utskrivet. hade i och för sig skrivit en väldigt lång remiss och haft ett långt samtal med honom där jag förklarade min situation i minsta detalj.

För vissa tar det tydligen väldigt lång tid, men jag fick medicinering vid första besöket. var väl kanske ett ganska klockrent adhd fall också.
Citera
2010-05-05, 13:32
Medlem
HectorPis avatar
Fått min remiss nu och ringt vårdgarantikansliet. Mottagningen som skickade ut min remiss skrev redan i remiss-svaret att jag skulle vända mig direkt till vårdgarantikansliet då de hade över två års väntetid.
Det var ett konstigt samtal. De frågade vart jag var remitterad och sen typ sa de bara: "Don't call us, we'll call you" så la vi på!

Får väl se om det händer nåt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in