2008-09-24, 02:12
Medlem
certain+s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristall
Det står klart och tydligt om ett preparat inte har lovande effekt, då ska man testa ett av dom andra preparaten som kan ha bättre effekt.
Vart står detta?
Citera
2008-09-24, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av certain+
Vart står detta?

I ADHD läkarens handbok

//Kristall
Citera
2008-09-24, 12:12
Medlem
Ziltoids avatar
Inatt kom en av dom jobbigare biverkningarna när man börjar Ritalin behandling.
Har svåra sömnbesvär utan Ritalin i bilden.
Inatt låg jag vaken i 4-5timmar innan jag kunde sova.

Är riktigt känslig när det gäller min sömn, kan inte dricka kaffe runt sex och sen sova runt tolv tex.

Men det var bara att tvinga i sig en till efter två timmars sömn och gå upp.
Aptiten går det dock riktigt bra med. Bättre än jag trode.
Citera
2008-09-24, 12:14
Avstängd
Sömnen brukar ge med sig efter en tid.
Gillade du inte concertan?
Citera
2008-09-24, 12:25
Medlem
psyk-os avatar
Citat:
Nä amfetamin är inte mycket skadligare än Ritalina, dom är lika skadlig i terapeutiska doser.
Om inte ritalina funkar på dej har du rätt att testa dom andra adhd preparaten. Det står klart och tydligt om ett preparat inte har lovande effekt, då ska man testa ett av dom andra preparaten som kan ha bättre effekt.

Troligen kommer dom försöka pracka på dig strattera först. Häva bestämt att du läst om strattera och säg att du inte är det minsta intresserad av att testa – något misslyckat anti-depp prepparat.

//Kristall

Vad krävs det för att min sjuksköterska ska inse att dom "inte fungerar på mig" , och hur länge måste jag isåfall ta strattera först innan jag kan börja med amfetamin?
Citera
2008-09-24, 12:30
Medlem
psyk-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziltoid

Är riktigt känslig när det gäller min sömn, kan inte dricka kaffe runt sex och sen sova runt tolv tex.

kom att tänka på en sak när du nämnde det. Jag personligen har otroligt svåra sömnproblem ( jag hade dom innan jag började kura ritalina också) , och nu när skolan har börjat bli dom ännu plågsammare, sover i snitt 2 och en halv timme per natt på en skoldag. Kommer hem helt dödstrött (men vill inte sova pga då har jag rubbat allt ÄNNU mer och blir sömnfärdig ca 13.00 dagen efter).

Hursomhelst, runt klockan 22 när man ska försöka sova blir jag SKITPIGG! hela jävla tiden! känns fan som att någon driver med mig !
Och jag somnar som bäst klockan 1 om jag VERKLIGEN varit trött den dagen innan, annars somnar jag allt från 2-6 och ibland ingenting.

Men det jag ville komma till vara bara ifall ni tror att jag kanske hade haft en önskvärd effekt av mitt ritalin( som nu är 40mg igen ) OM jag kunde sova normalt? dvs åtmistånnde 23.00-07.30 ?

Mvh!
Citera
2008-09-24, 12:43
Medlem
Ziltoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Sömnen brukar ge med sig efter en tid.
Gillade du inte concertan?

Inte testat. Ritalinen fungerar ju.

Citat:
Ursprungligen postat av psyk-o
kom att tänka på en sak när du nämnde det. Jag personligen har otroligt svåra sömnproblem ( jag hade dom innan jag började kura ritalina också) , och nu när skolan har börjat bli dom ännu plågsammare, sover i snitt 2 och en halv timme per natt på en skoldag. Kommer hem helt dödstrött (men vill inte sova pga då har jag rubbat allt ÄNNU mer och blir sömnfärdig ca 13.00 dagen efter).

Hursomhelst, runt klockan 22 när man ska försöka sova blir jag SKITPIGG! hela jävla tiden! känns fan som att någon driver med mig !
Och jag somnar som bäst klockan 1 om jag VERKLIGEN varit trött den dagen innan, annars somnar jag allt från 2-6 och ibland ingenting.

Men det jag ville komma till vara bara ifall ni tror att jag kanske hade haft en önskvärd effekt av mitt ritalin( som nu är 40mg igen ) OM jag kunde sova normalt? dvs åtmistånnde 23.00-07.30 ?

Mvh!

Låter precis som mina sömnproblem, ett rent jävla helvete och jag hade mina innan jag åt Ritalin också. (men dom blir mycket värre på Ritalin. Stilnoct hjälpte mig inte ens inatt).
Sömnproblem och att hålla dygnsrytmen är en del av ADHD och ironiskt nog så är medicinen emot ADHD Amfetamin liknande :\

Men jag ska tvinga i mig medicinen i någon vecka och se om jag klarar av att sova tillslut och leva ett "normalt" liv.

Peace!
Citera
2008-09-24, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ziltoid

Rör på dig mer inget är mer effektivt än total fysikisk utmattning, om du vill sova bättre.

//Kristall
Citera
2008-09-24, 13:31
Medlem
Ziltoids avatar
Citat:
Rör på dig mer inget är mer effektivt än total fysikisk utmattning, om du vill sova bättre.

//Kristall

Du tror inte jag har hört det sen jag var 13?
Tror inte du förstår hur det hela fungerar? Har du ADHD diagnos själv så borde du kanske veta? Eller har du inte nå sömnproblem?
Jag tränade tre-fyra gånger i veckan innan jul och hade ändå sömnbesvär (åt inte Ritalin då). Kom hem och orka knappt lyfta duschen när jag duschade.
Men såfort jag la mig i sängen och blundade och slappnade av så jävlades hjärnan min med mig och gör mig pigg, ligger och tänker i timmar.

Nej det ända som fungerar är Stilnocten men inte ihop med Ritalinen.
Får väl testa igen ikväll.

Plus att om jag tränar medans jag käkar Ritalin så sliter jag på lederna eftersom Ritalin är vätskedrivande.
Hade sjukt ont i min vad igår natt när jag försökte sova.
(cyklat till skolan och apoteket m.m under dagen)
Inga bättre tips?

Peace
Senast redigerad av Ziltoid 2008-09-24 kl. 13:33.
Citera
2008-09-24, 16:43
Medlem
psyk-os avatar
Citat:

//Kristall

trodde du var någorlunda insatt i detta , haha.

Det där funkar inte för 5 öre.
Citera
2008-09-24, 17:11
Medlem
Ziltoids avatar
Citat:

//Kristall

Total psykiskt utmattning är nog mycket bättre tror jag.
Det är hjärnan som är pigg inte kroppen.
Dagen efter en svamp tripp eller när jag var utomlands (mycket intryck) så kunna jag sova någorlunda.

Men det är svårt att få så mycket intryck dagligen.
Citera
2008-09-24, 17:21
Medlem
Citat:

//Kristall

När du skriver sånt där blir det svårt att ens tro att du har ADHD.

Citat:
Efter mitt EEG test tog det 9 år, min ”sobstory” är på 13 år. Dom testa mig för allt möjligt ja men dom kom inte fram till något för ens jag var 18 år, det började när jag var 5 år. Dom misstänkte dock adhd ifrån första början så dom testade mig för det om och om igen.

Du får ursäkta men det där tror inte jag på överhuvudtaget, du påstår alltså att läkare och psykiatriker ADHD flaggade dig redan vid den ursprungliga kontakten, och att man sedan ska ha testat "om och om om igen" för detta?

Luktar Munchausen lång väg om detta, för det första har dom olika "testen" inte ändrats speciellt mycket sedan 80-90-talet det enda som har hänt egentligen är att det diagnostiska testet har utökats endel, EEG och observation är samma som det alltid varit, men vad du påstår är alltså att trots att läkarna själv flaggade för detta, så testade man dig om och om igen?, symptom bilden är ganska lätt att se med ADHD, så att man skulle testat dig i ett flertal år för detta det tror jag inte alls på.

Sen att du i ett stycke skriver nio år, och sen efter jag skriver om mina elva direkt lägger på två år till på dina gör också att man börjar fundera om du ens har någon diagnos, all din "kunskap" inom ämnet redogör du för som någon som läser direkt ur en doktors avhandling på ämnet, jämför det du skriver med andra i tråden så är det rätt lätt att se vilka som skriver självupplevt och vilka som enbart rapar upp fakta.

Citat:
Strattera är inget amfetamin preparat utan en anitdepp medicin, det fungerar igenom att det frigörs mer noradrenalin ifrån binjurarna. Det har ingen till väldigt liten effekt på dopamin systemet. Det kan vara bra att veta.

Jag vet att Strattera ej är centralstimulerande, och att det ej innehåller metylfenidiat, och ja mycket riktigt var det _URSPRUNGLIGEN_ en anti-depp medicin, men efter studier som visat att det skärper uppmärksamhetsförmågan hos vissa personer med olika bokstavsstörningar så används det också för detta ändamål idag.

Citat:
Sen vad du menar med att ritalina skulle vara mindre koncentrerat än amfetamin förstår jag inte riktigt. Menar du att amfetamin är renare än ritalin hehe? Båda ämnarna är självklar lika rena tror inte att läkemedels företagen skulle framställa orena produkter hehe.

Vet du vad halveringstid är?, Amfetamin har högre halveringstid än tex Ritalin och Concerta, det är därför som när man skriver ut dextro-amfetamin så är det så låga doser som 2-10mg pga att annars uppstår berusningseffekt, vilket inte riktigt är tanken.

Citat:
Saken är den att Ritalina har modifierad frisättning, det går lika bra att modifiera frisättningen på amfetamin med andra O-aktiva ämnen. Varför inte fler får amfetamin vet jag inte, det kanske är billigare att framställa det aktiva ämnet i ritalina. Fast det troligaste är att allmänhetens syn på amfetamin skiljer sig ifrån deras syn på ritalina. Vad ger du helst ditt barn? En drog som det propagerats friskt mot i åratal. Eller en substans som dom kallar för ritalina, som i studier (utföra av läkemedelsföretagen) har visat sig vara en mirakel medicin.

Skolkade du på kemilektionerna i skolan?, vet du vad ockhams razor är månne?, en mer trolig förklaring är snarare att fler ej får amfetamin pga att halveringstiden är mycket högre, vilket betyder att det sliter mer på hjärta och njurar att bryta ner det, effekten kvarstår även betydligt längre än nödvändigt (amfetamin uppåt 24 timmar, ritalin/concerta 11-12), tar du och läser på om vad ämnena innehåller så kommer du rätt snabbt inse med att bägge är väldigt billiga att framställa, det ena är dock starkt beroende framkallande, det är inte det andra alternativet.

Citat:
Folk tror häller på mirakel än på droger så är det tyvärr. Det går lättare att marknadsföra produkter som inte har drogstämpel. Sen är det striktare regler för amfetamin än ritalin inom användning som medicin, antar att det klassas högre på listan av narkotiska prepparat. Ett exempel på detta är när dom tog bort namnet rohypnol och började marknads föra det helt som FM1or istället. Folk vart lugnande av att rohypnol var borta, lite viste dom att det fortfarande såldes men under annat namn. Säger du rohypnol så vet nästan varenda svenson vad du pratar om, säger du flunitrazepam så har dom oftast inte en aning om vad du snackar om. Namnet var försvann byttes ut men substansen var den samma.

Det är striktare regler pga att det är betydligt "farligare" än andra preparat, och dessutom starkt beroende framkallande.
Senast redigerad av dip 2008-09-24 kl. 17:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in